Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Raceboard 380cm

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Re: Raceboard 380cm

Bericht door matchbox008 »

Gefeliciteerd @jabo1 , welke type heb je gekocht? De 380 of de 377? Je zal zien, het railen op de phantom is echt een feest door de hoge zijkanten. De Lightning is gewoon een heel goed board maar je zal zien dat de phantom weer een stapje hoger gaat. Kijk wel uit met de kwetsbaarheid, de F2 kan veel meer hebben qua mishandeling.

Mooie upgrade!

gr MB

Hydrograaf (Bas)
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: F2 Lightning WCE, SB Futura 114,, IQ custom 95, Naish Wave 86

Bericht door Hydrograaf (Bas) »

Hydrograaf (Bas) schreef: za jun 13, 2020 10:42 am Morgen, zondag 13.00 Grevelingen dam? Of nog even uitstellen tot reisverkeer vanuit België weer is toegestaan..

5 juli staat de Veerse Meer Marathon gepland georganiseerd door MOW Belgie. Ik hoop dat hij doorgaat en dat zou ook een leuke gelegenheid zijn voor een rendez vous. Wedstrijd is erg toegankelijk voor alle niveaus.
Ik sta morgen van ongeveer 12.30 op de Schotsman in de buurt van Wimpie (snackbar). Het zal wel druk worden. Als me niet kunt vinden stuur ff een appje: 0652015771 (Mitsubishi Colt, grijs)

Wellicht tot morgen :)

JP-T1surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door JP-T1surfer »

tot morgen.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

@@jabo1 , heb je een pb gestuurd.

gr MB

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: ja

Bericht door surfingshrink »

Leuk MB die windsurfer! Ook ik heb daar eerder al eens naar gekeken om dezelfde redenen als jij. Wie weet komt er nog eens een :wink:

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Vanmiddag de LT uitgebreid aan de tand gevoeld. Had helaas geen gelegenheid om aan te sluiten op de Schotsman vanmiddag maar wil zeker binnenkort een keertje tegen een paar old/new school raceboards varen maar vooral ook mijn collega's de kans geven om er ook eens op te varen.

Wind: een knoop of 11 met uitschieters naar 14/15
Set up: 7.0 V8 (jawel de nieuwe uit 1994..) met stijve 38 cm vin (dank je nogmaals @Ouwe !)

Allereerst: vanwege het softdeck de schoentjes in de auto gelaten. Man, wat vaart dat toch lekker op je blote voeten op zo'n boterzacht dek. Heerlijk. Nadeel is wel dat het zwaard van de LT flink kracht nodig heeft om door de rubbers heen te gaan en dat doet echt pijn aan je blote voeten.

Het race zwaard van de LT is natuurlijk wel de mindere dan die van de phantom. Een stuk minder lift maar overall een dikke voldoende. Ik zou het zwaard wel meer punten geven dan het standaard plastic MOD zwaard en willen vergelijken met het carbon zwaard van de Equipe. Dikke voldoende dus. In dezelfde omstandigheden had ik met de phantom de 9.5 erop gezet en dus een stukje meer power gehad dan met de 7.0. Wat me wel meteen opviel was dat ik met de LT prima hoogte kan lopen. Niet zo extreem hoog als met de phantom maar scheelt niet zo heel veel. De phantom hoefde ik in deze omstandigheden maar even te kietelen en dan ging ie ervandoor. de LT met de 7.0 had iets meer aanmoediging nodig natuurlijk.

Wat meteen opvalt is dat board verrassend hard vaart maar vooral super makkelijk. De LT is in totaal iets lichter dan de phantom en dat zorgt voor een heel levendig vaargedrag.

Heb eerst een kruisrak gevaren, vervolgens een half uurtje op en neer gevaren en toen afgekruist naar de kant om de downhaul iets te vieren en een broodje te eten met de vriendin.Vervolgens weer anderhalf uur het water op en weer kruisrakjes gevaren, halve windse rakjes gedaan en weer afgekruist.

De 7.0 deed het meer dan prima. Uitstekende combi zelfs (misschien iets te klein voor de windsterkte) en heb met twee vingers in de neus de hele middag gevaren zonder moe te worden. Het railen is een vaardigheid op dit board die training behoeft. Zo makkelijk als dat op de phantom gaat (maar ook mis kan gaan..), de LT moet je echt je wil opleggen maar doet het eigenlijk gewoon prima.

De rush van het aanspringen en planeren bij lichter weer op de phantom is minder op de LT, natuurlijk ook vanwege het kleinere zeil, maar toch planeert dit board voorbeeldig en supercomfortabel. Minder snel maar toch gewoon hard.

Wat me echt verraste is het gemak waarmee je met de LT overstag kan en vooral kan gijpen. Iedereen kan gijpen op dit board en hij doet dat zo voorbeeldig dat ik hier wil betogen dat het een perfect platform is voor beginners om powergijpen te leren. Waar het met de phantom altijd weer spannend was, met de LT knal je de bocht in en je komt er altijd uit, hoe dan ook. Overstag gaan is een droom. Board draait op een muntstukje.

Wat ik hier nu vooral wil betogen is het volgende:

Als je op dit board vaart in typische raceboard omstandigheden dan zal ie het qua performance afleggen (zolang de poppetjes gelijkwaardig zijn) tegen een raceboard. Wat je er wel voor terug krijgt is iets unieks. En dat is pure lol. Volle bak planeren gaat gewoon goed en gaat zo relaxed dat je het makkelijk uren achter elkaar kan volhouden. Lekker op je blote voeten, in je shorts in de trapeze, de glimlach staat nog op mijn gezicht. Je kan er makkelijk een 8.5 op zetten en een grotere vin steken en dan is het plezier nog steeds hetzelfde maar dat hoeft niet.

Ik zou zelfs willen betogen dat het softdeck het gemis aan "edge" tov een raceboard meer dan goed maakt. Het dek heeft zo veel grip dat ik de voetbanden niet gemist heb. Sterker nog, het is alsof je klittenband onder je (blote) voeten hebt. Ik hoop oprecht dat slijtage dat gevoel niet gaat ondermijnen maar een dikke plus voor dit concept.

Dit is een board waarmee je eindeloze tochten kan maken, een vriend die je meeneemt en je weer terugbrengt, wat er ook gebeurt onderweg.

Dit is een board waarmee je vlak voor zonsondergang nog even een rondje gaat varen op het Veerse meer. Dit is het ultieme board om de elfstedentocht te varen.

gr MB

Hydrograaf (Bas)
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

matchbox008 schreef: zo jun 14, 2020 10:21 pm Dit is het ultieme board om de elfstedentocht te varen.

gr MB
Haha, die laatste zin :)

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

@surfingshrink , laten we binnenkort een rondje Tiengemeten doen en halverwege wisselen. Leuk om weer eens op de MOD te varen en jouw ervaring te horen.

Groet MB

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

@Hydrograaf (Bas) , het doel heiligt de middelen..

Hydrograaf (Bas)
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Peter en ik hebben ons ook prima vermaakt vanaf de schotsman. Het was weer erg leuk om meerdere boards op te varen. Voor het eerst sinds tijden relaxed gevaren met de 9.5, alles voelde goed :)

MB; ken je dit zeil https://www.hotsail.store/index.php/pro ... A59PnTqlXg?

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Dank voor de tip @Hydrograaf (Bas) , ik bewaar mijn driehoeklapje voor de OD gelegenheden. Bovendien is het een zeil die vorig jaar een EK heeft gewonnen en dat kan ik niet van veel zeilen zeggen..

Het OD perspectief geeft voor mij een extra dimensie aan dit leuke board. Hoe oud ook het concept ook mag zijn van het WOD tuigage, de Primus Inter Pares gedachte uit de zeilwereld is voor mij heilig. Bij de PIP breng je alle kampioenen uit de verschillende zeilklassen (inclusief Olympisch) bij elkaar in een OD vloot (16 kwadraat om maar eens een achterhaald concept te noemen) om in gelijke boten uit te maken wie nu de echte kampioen is. Dat verklaart denk ik wel waarom OD wedstrijden met een oud concept toch heel mooi en waardevol kunnen zijn.

gr MB
Deze gebruikers waarderen matchbox008 voor dit bericht:
Rooie

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Zou trouwens je SG 8.5 binnenkort graag eens in de LT willen steken om te zien hoe dat gaat. Heb met de wetenschap van nu best wel spijt dat ik de Lafebvre 7.5 en 8.5 heb verkocht.

gr MB

Hydrograaf (Bas)
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

matchbox008 schreef: zo jun 14, 2020 11:24 pm Zou trouwens je SG 8.5 binnenkort graag eens in de LT willen steken om te zien hoe dat gaat. Heb met de wetenschap van nu best wel spijt dat ik de Lafebvre 7.5 en 8.5 heb verkocht.

gr MB
Vraag Peter maar ff hoe snel de SG 9.5 gister was :wink:
Laatst gewijzigd door Hydrograaf (Bas) op ma jun 15, 2020 5:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Ik zou raden dat Peter er een 9.0 freerace zeil met LL erop had staan..

Hydrograaf (Bas)
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

matchbox008 schreef: ma jun 15, 2020 4:47 pm Ik zou raden dat Peter er een 9.0 freerace zeil met LL erop had staan..
Yep :)

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Dan vind ik in alle nederigheid de vergelijking met de SG 9.5 niet helemaal eerlijk t.o.v. Peter. Neem aan dat je met de trimset op de out- en downhaul hebt gevaren?

Hebben jullie nog gewisseld onderweg? Dat vind ik altijd het leukste van samen varen en dat heeft me altijd nieuwe inzichten gegeven. De Cat van Peter is wel een heel cool board trouwens. Ik denk stiekem dat die eigenlijk net zo goed is als mijn ouwe phantom 380.

De grap is nu dat ik een filmpje zit te kijken van iemand die een 11.7 op een MegaCat en een Mistral Superlight heeft getest en verbaasd was dat de Superlight elke keer (met licht/middenweer) sneller was met hetzelfde tuig. Dat sluit wel aan bij mijn gevoel dat zolang je niet flat-out kan knallen met meer wind een raceboard zomaar langzamer kan zijn dan een breed board als de Superlight (of een DII of LT met hetzelfde gewicht bijvoorbeeld).

Het trimbereik van een raceboard zeil geeft zoveel meer edge tov een statisch opgetuigd (LL) zeil dat dat alleen al een groot verschil maakt en dat was precies het gevoel dat ik overhield aan de sessie van gisteren met de V8 en de reden voor mijn opmerking dat een 8.5 raceboard zeil zomaar top zou passen op de LT. Heb alleen geen raceboardzeilen meer. Ben bang dat ik Stephan morgen toch een belletje ga geven om eens te polsen of de Lafebvre er nog ligt.. En zo ga je (alle goede voornemens ten spijt) weer terug naar je oude gewoontes.

gr MB

Hydrograaf (Bas)
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Nee, we hebben niet gewisseld maar wel achter elkaar gevaren waarbij duidelijk werd dat de V8 (?) veel meer twist had dan de SGR. Samen bedachten we ook dat als de wind zou toe nemen het verschil ws ook kleiner zou worden. Ik voer met de lichte NP X3 giek zonder outhaul trim ( bovenste schootoog) en max verlenging wat misschien wel beter werkte omdat het tuig toch wat kon "ademen" (maw; giek zag ik 1,5X zo breed worden bij een gepowerd zeil). Downhaul heb ik niet aangeraakt.

En ik denk ook dat een LT onder de gemiddelde omstandigheden (10-12 knp) misschien wel sneller zou zijn geweest, zeker met zo'n Hotsails 7,5.

Mijn eerst volgend vrije weekend is 4/5 juli. Misschien lukt het dan wat af te spreken..

JP-T1surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door JP-T1surfer »

Mijn eerst volgend vrije weekend is 4/5 juli. Misschien lukt het dan wat af te spreken..
Ik hou dat weekend alvast vrij Bas en inderdaad...hopelijk opnieuw goede raceboard-omstandigheden zodat Joost en Jan ook van de partij kunnen zijn met hun nieuwe boards.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Ik ook. Misschien kunnen we een rondje Tiengemeten overwegen, kan @surfingshrink ook aansluiten met de MOD en kan ik nog twee jongens uit de buurt polsen met een LT om een beetje te sparren.

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro

matchbox008 schreef: zo jun 14, 2020 10:34 pm @surfingshrink , laten we binnenkort een rondje Tiengemeten doen en halverwege wisselen. Leuk om weer eens op de MOD te varen en jouw ervaring te horen.

Groet MB
Ik hou dit topic in de gaten. Ben overigens ook aan de foil geraakt. .. das ook leuk :)

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Mooi, als jij dan gaat foilen kun je ons dan doorbellen onderweg hoe de wind een kilometer of tien verderop is? :lol:

gr MB

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro

haha, inderdaad!

Hydrograaf (Bas)
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

matchbox008 schreef: di jun 16, 2020 8:47 am Mooi, als jij dan gaat foilen kun je ons dan doorbellen onderweg hoe de wind een kilometer of tien verderop is? :lol:

gr MB
En vast patat bestellen. O nee, die is dan al koud.. Een tafel bezet houden dan :cheer:

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

@Hydrograaf (Bas) , ik heb nog een lange X9 giek liggen zonder grip, een beschadigde kop en met het originele carbon eindstuk). Buizen zijn top. Dacht een 235-275 uit mijn hoofd. De giek is van een maatje van me maar ligt hier al een jaartje of wat als (niet gebruikte) reserve/donor voor mijn X9 giek die ik dus niet meer heb. Clips heb ik wel eraf gehaald trouwens maar die zijn prima te krijgen.

Als je het "ademend" vermogen van je alu giek op maximale verlenging beu bent. Dan hoor ik het wel.

gr MB

Hydrograaf (Bas)
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

matchbox008 schreef: ma jun 22, 2020 6:18 pm @Hydrograaf (Bas) , ik heb nog een lange X9 giek liggen zonder grip, een beschadigde kop en met het originele carbon eindstuk). Buizen zijn top. Dacht een 235-275 uit mijn hoofd. De giek is van een maatje van me maar ligt hier al een jaartje of wat als (niet gebruikte) reserve/donor voor mijn X9 giek die ik dus niet meer heb. Clips heb ik wel eraf gehaald trouwens maar die zijn prima te krijgen.

Als je het "ademend" vermogen van je alu giek op maximale verlenging beu bent. Dan hoor ik het wel.

gr MB
Als je hem de volgende keer meewil nemen graag. Dan kan ik es kijken. Ik heb een oude carbon giek maar die vind ik erg zwaar.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Een carbon giek is idd niet zo heel veel lichter maar geeft wel veel meer controle over je set. Een 100% mast spreekt meer tot de verbeelding in mindere omstandigheden als het om gewicht gaat. Heb van de X9 giek wel geleerd dat je veel eerder aanspringt omdat de kracht direct overbracht wordt en dat is wel fijn terwijl je trim hetzelfde blijft.

Ben nog aan het omdenken van 1.0 naar 2.0. Daar hoort een 100% vastgelegd criterium bij voor de OD gelegenheden. Helaas vaar ik meestal buiten die gelegenheden en zoek ik wat vaker de grens op voor mijn eigen plezier. Mijn 9.5 is inmiddels gereserveerd en voor de 8.5 een aanbod gekregen om hem terug te kopen. Twijfel nog heel erg. Heb ook erg veel spijt dat ik vorig jaar de proto ART Slalom 7.5 heb verkocht voor een paar tientjes. Dat is de perfecte grinder voor de LT..

Ga maar eens snel aanbellen in Aalsmeer als ik in de buurt ben om dat ding terug te halen.

En bij jou komend weekend om je te verleiden voor een avondcruise op het Veerse Meer.

gr MB

Hydrograaf (Bas)
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

matchbox008 schreef: ma jun 22, 2020 8:10 pm En bij jou komend weekend om je te verleiden voor een avondcruise op het Veerse Meer.
Ik heb avonddiensten komend weekend..

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Raceboard liefhebbers opgelet: er staan maar liefst 3 Fanatic Cat 380's op MP voor bescheiden prijzen. Is (vind ik) een beter en sterker board dan de Equipe II (die voor aanzienlijk meer verkocht worden) en er staan er twee in de latere uitvoering met 270 liter, zelfs een goed alternatief voor een phantom. Zit een heel goed carbon zwaard in (itt de Equipe) en bij eentje zelfs de tuttle box. Het ging toch weer jeuken maar de afstand is voor mij te groot.

Gr MB

Hydrograaf (Bas)
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Morgen weer een dagje op het water gepland, moet nog ff kijken waar....

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Zou lekker op tijd naar het Veerse Meer gaan met je 9.5 en nog even van het zonnetje en de lange rakken genieten totdat de wind draait en de buien erin komen. Ben stinkend jaloers op je dat je vanuit Middelburg "even" naar het Veerse Meer kunt om zo'n moment te pakken.

Ik ben zelf van plan om over een paar jaar naar Middelburg te verhuizen en kijk er naar uit. Ik kom al heel mijn leven vaak in Middelburg (ook voor mijn werk inmiddels) en zou in Nederland nergens liever willen wonen eerlijk gezegd (met uitzondering van de waterkant van de Schotsman met zicht op Veere, als ik de staatsloterij win).

Ben zelf net terug van een avondcruise op het Hollands Diep bij Willemstad. 18:10 begonnen met laden en 19:00 uur op het water om, de baai uit kruisend met een bos wier aan de vin, de wind er voor mijn ogen eruit te zien zakken. Zag het maar als een Elfstedentocht training :lol:

Veel plezier morgen mazzelpik.

gr MB

Plaats reactie