Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Max. vinlengte

Al het andere wat niet in de andere topics past maar wel met windsurfen te maken heeft.

Moderator: RaymondW

Plaats reactie
Pipeline Master
Deur-surfer
Deur-surfer

Max. vinlengte

Bericht door Pipeline Master »

Wat ik mij al een tijdje af vraag; Mijn slalomboard heeft een powerbox. Er zijn sterkere vinbox systemen en vaak zijn die bedoeld voor de langere vinnen met meer oppervlak. Met een dikke 6 beaufort en een 7.5m zeil met een surfer van 85kg is de kracht die op de vinbox wordt overgedragen enorm. Tot welke vinlengte/opp. zou zo'n powerbox het eigenlijk nog houden alvorens hij breekt?

Misschien heeft iemand wel ervaring met vinbreuk bij powerbox kast, niet door aan de grond lopen, maar puur door teveel krachtoverbrenging vanuit het zeil?

p.s. Met us box heb ik zo'n ervaring en ik weet wat voor wipe-out het geeft. Bij de afzet voor een sprong op binnenwater brak de box uit. :cheer: => :nocheer:

JP-T1surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Re: Max. vinlengte

Bericht door JP-T1surfer »

tot welke vinlengte/opp. zou zo'n powerbox het eigenlijk nog houden alvorens hij breekt?

Misschien heeft iemand wel ervaring met vinbreuk bij powerbox kast, niet door aan de grond lopen, maar puur door teveel krachtoverbrenging vanuit het zeil?

p.s. Met us box heb ik zo'n ervaring en ik weet wat voor wipe-out het geeft. Bij de afzet voor een sprong op binnenwater brak de box uit.
mijn insteek: gewoon je gezond verstand gebruiken en dus geen risico nemen met overbelasting van je power- of USbox en zelfs tuttlebox. Niet voor niks zijn bvb brede boards voorzien van een DTBox.

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Futura 117, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3, 4.7 & 4.2

Bericht door Ron Gijzen »

Ik heb jarenlang een 50cm free-race vin met PB gebruikt op een Viper 80 met free-ride zeilen 7.5 en 8.5.
Ik weeg 70kg.
Als je er over nadenkt schrik je van de belasting op die lage power-box, maar het is in mijn geval nooit mis gegaan.
Ik zou het zeker niet aan raden (50cm lang), maar tot 40cm moet toch wel gewoon kunnen lijkt me.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

Met een dikke 6 BFt vaar je denk al snel met minder dan 40 cm. Dat scheelt een hoop. Breedte vh board is denk ook bepalend voor de krachten die op een vinbox komen. Van powerbox heb ik eigenlijk geen verhalen gehoord dat er iets brak (itt US-box) - wat niet wil zeggen dat het niet mogelijk zou zijn.

Pipeline Master
Deur-surfer
Deur-surfer

Uit ervaring weet ik zelf dat 42cm onder maximale belasting (85kg, vlagen zeker harder dan 6Bft) "bullitproof" is voor een powerbox. M.a.w. gieken en masten begaven het, maar de powerbox gaf geen krimp. Maar ik wil idd richting 50cm/8.5m zeilopp. en dat is wel een andere situatie, hé? (Uiteraard dan bij minder dan 6Bft., maar toch)

racefoil
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Goya Bolt 105 - 125 & Point-7 & Finish, Mistral & Ezzy

Bericht door racefoil »

Beste Pipeline Master, wat vaar je nu als max. vinlengte i.c.m. breedte van je slalomboard? ...en wat is je doel om een zo groot mogelijke vin te varen? Groter kan beter zijn doch zou niet ineens bijvoorbeeld een 10cm langere vin kopen dan je huidige. Voor de powerbox zou ik niet bang zijn. Als je veel te groot vaart remt dit vanzelf ook je snelheid (en druk op de box).

Pipeline Master
Deur-surfer
Deur-surfer

Beste Racefoil (maar laten we tutoyeren), Ik kan een 50cm vin krijgen, maar dan moet ik er wel mee varen. Dat wil ik best eens proberen met mijn licht weer slalomboardje van 68cm breed. Doel van grote vinnen in slalom lijkt me duidelijk. Dat is uiteraard een groot zeil te kunnen voeren om bij weinig wind er toch overhee te kunnen blazen.

De reden dat ik mij zorgen maak om de sterkte van de powerbox is dat ik soms voel aan het vaargedrag van mijn board en vin dat er bij mijn huidige maten (idd wel zwaar overpowered) veel kracht op staat.

JP-T1surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door JP-T1surfer »

Ik kan een 50cm vin krijgen, maar dan moet ik er wel mee varen. Dat wil ik best eens proberen met mijn licht weer slalomboardje van 68cm breed. Doel van grote vinnen in slalom lijkt me duidelijk. Dat is uiteraard een groot zeil te kunnen voeren om bij weinig wind er toch overheen te kunnen blazen.
een 68 breed slalomboard met een 50 (PB of TB) is echt geen goed idee, niet om bij minder wind met een groot zeil te willen/kunnen varen en zeker niet om je vinkast te 'sparen' ifv overbelasting. Bij minder wind gewoon een groter/breder board gebruiken met groter zeil en langere vin.

Pipeline Master
Deur-surfer
Deur-surfer

De discussie gaat off-topic. Wat kan een powerbox hebben alvorens hij het begeeft? Ik leverde een paar afmetingen aan. Maar nu dreigt het te ontaarden in een boardadvies aan iemand die geen nieuw boardje wil kopen en die al tientallen jaren surft 8) .

Bij welke maat vin moet je je zorgen gaan maken? Dat was het uitgangspunt.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

De achterliggende reden waarom je dat wil weten is m.i. juist relevant. Geen idee of een 50 cm. vin het gaat houden. Als “iedereen“ zou zeggen dat dat wel kan en dit dan de doorslag geeft voor jou om zo’n joekel onder een 68 cm. breed board te schroeven, dan is het toch wel zo fijn als je ook had geweten dat de “algemene” verwachting zou kunnen zijn dat dit voor geen meter zal varen. Een ander board adviseren is mss wel wat kort door de bocht 😎

Pipeline Master
Deur-surfer
Deur-surfer

Als het voor geen meter vaart, dan halen we hem er toch weer onderuit?! Experiment mislukt, geen Euro gekost. Ik zie het probleem niet. Als de vinkast uit zou breken, dat zou wel een probleem zijn. Nu dreigt de dicussie naar één specifieke situatie te neigen, terwijl de vraag wat een powerbox aan kan een algemene vraag was.

(ps. Dit soort grafiekjes kent iedereen nu wel : http://4.bp.blogspot.com/-lIliWSYXPCQ/T ... dWIDTH.jpg)

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Futura 117, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3, 4.7 & 4.2

Bericht door Ron Gijzen »

Volgens mij kun je die 50cm best een keertje testen in je powerbox, gewoon om eens te kijken hoe dat voelt.
Zolang je niet als een dolle gaat pompen en geen sprongen maakt niets aan de hand.
Volledig op eigen risico uiteraard.

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: F2 Lightning WCE, SB Futura 114,, IQ custom 95, Naish Wave 86

Bericht door Hydrograaf (Bas) »

Boem is ho, plons is water..

Pipeline Master
Deur-surfer
Deur-surfer

Inderdaad, ik ga het gewoon een keertje proberen. Waarschijnlijk gaat het boardje kantelen als je te hard gaat.

Lenes Junior
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard / NeilPryde

Bericht door Lenes Junior »

Je ziet dat select vinnen tot max 45cm gaan voor een slalom fin en 50cm voor een freeride vin. Lijkt me dat daarover nagedacht is en geeft dan een beetje een richting

https://www.select-hydrofoils.com/asset ... atalog.pdf

Zou wel ff kijken of die 50cm dan niet door iemand omgeboxed is :)

AK
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: PD slalom 87+110+135 / Angulo SuperGu102 / Naish FSW 90 / AHD 68 - 4.0 t/m 9.2

Bericht door AK »

Alweer wat jaartjes geleden dat ik een F2 Thommen had met een powerbox. Het was de 305 met daarop 8,1 m2 en een 45 cm vin. Redelijk ver uit de kant brak de vinbox tijdens het varen zijdelings weg, dikke schade, dure reparatie (en de terugtocht duurde lang). Ik had niks geraakt, geen sprong of bijzondere manoeuvre. Het lijkt mij geen goede combinatie powerbox met 45- 50 cm vinnen. Niet voor niks dat tegenwoordig (deep)tuttle de standaard is voor slalomboards.

Pipeline Master
Deur-surfer
Deur-surfer

Merci beaucoup AK! Daar was ik naar op zoek. Dan kan ik het toch beter bij 42cm max houden. Dan is mijn gevoel dat er veel kracht op staat wel correct.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf »

Ik heb jaren met een JP Freeride144 met Powerbox en 9m gevaren met een standaard meegeleverde 52cm Powerbox vin gevaren en dat gaf geen centje pijn.
Op zichzelf zal de box ook nooit de geest geven, maar de constructie er omheen en dat is bij elk board/merk verschillend.
Kortom er zijn geen eenduidig sluitende antwoorden op je vraag mogelijk.
Het enige wat mij logisch lijkt zijn dan toch bij de eerdere opmerkingen komt. Ik kan mij mij wel voorstellen dat je als bouwer rekening houdt met een bepaalde belasting. Een veels te lange vin een grotere hevel geeft als bedacht/op gebouwd door de fabrikant en dan wellicht too much wordt? (persoonlijk heb ik liever dat een merk het board iets zwaarder maakt en met goede verankering vd boxxen, maar thats me).

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: ka sail
Surf spul: KA: Race, Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug »

De Kona (de wat???) heeft een 48 cm vin i.c.m. powerbox en de Kona Tandem heeft nog meer vin. Die laatste gaat er wel eens uit :-(
Ik ben het met @Jeroensurf eens, niet de box is het probleem, maar waar die box aan vast zit is een probleem. Deep Tuttle verdeelt de krachten wat beter dan PB en zal daarom wat minder versterking nodig hebben.
Het is ook nogal een verschil of de box UITbreekt of de vin AFbreekt. Van Tribal weet ik dat de vin heel ver doorloopt in de aangegoten verdikking. Dat scheelt vast in het afbreken.

Plaats reactie