Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Wat planeert sneller?

Al het andere wat niet in de andere topics past maar wel met windsurfen te maken heeft.

Moderator: RaymondW

Plaats reactie
Pipeline Master
Deur-surfer
Deur-surfer

Wat planeert sneller?

Bericht door Pipeline Master »

Wat planeert sneller? Een 8.0m zeil mét of een 8.0m zeil zonder camber inducers? Bij licht wind condities en een slalom boardje van 120 liter/ 68cm breed, zonder foil, 42cm. Eindsnelheid is een duidelijke zaak, maar vroeg-planeren, ik weet het zo net nog niet.

heydude
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou Rocket 135/115 Tabou 3s 96L

Re: Wat planeert sneller?

Bericht door heydude »

Zonder cambers planeert eerder dan een race zeil. Want lichter. Met race zeil kun je wel wat compenseren met pompen. Eind snelheid bij gelijke wind zal misschien ook nog in het voordeel zijn van het zeil zonder cambers. Een race zeil kun je veel groter varen dan een zeil zonder cambers. En kan dus uiteindelijk een veel hogere eindsnelheid halen.Ik denk dat je een 8m race zeil eerder moet vergelijken met een 7 meter zeil zonder cambers.

Grootste nadeel van no cam zeilen zijn de windgaten. Een race zeil loopt daar makkelijk doorheen. Zonder cambers val je steeds stil. En als je een groot zeil Nodig hebt dan is de wind vaak vlagerig.
Deze gebruikers waarderen heydude voor dit bericht:
tristan55555

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Futura 117, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3, 4.7 & 4.2

Bericht door Ron Gijzen »

Ik denk dat een 8.0 freeride met 2 cambers eerder aanplaneert dan een 8.0 zonder cambers of een full-slalom met 4 cambers.
De cambers zetten al gelijk wat vorm in het zeil, waardoor je bij pompen al aan het begin van je slag druk opbouwt (bij een no-cam-zeil ben je eerst nog bezig vorm in het zeil te pompen, dan 'doet' hij eigenlijk nog niet veel). Geen ervaring met full-slalom, maar de consensus lijkt te zijn dat die in laag-wind wat missen omdat de top van het zeil zo ver opent, wat ze in high-wind dan weer voordeel en snelheid oplevert.
Ik had eerst Severne Converts (7.5 en 8.5, no-cam) en ben na een jaar of 2 overgestapt naar Severne Turbo's 8.1 en 9.2 (2 cams).
Afgezien van de prijs en ietsje meer werk optuigen vind ik de Turbo's in alle opzichten beter (beter low-end en beter te houden in harde vlagen).

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nelson Foils »

Er komt zoveel meer bij kijken als enkel , wel of geen cambers ...

Profiel , sluitend of open achterlijk , dynamische of passief aspect ratio...

Hier kan je zonder moeite 10 doctoraat studies over schrijven ... en dat gebeurt ook al jaren ;-)
Deze gebruikers waarderen Nelson Foils voor dit bericht:
Rob Rock

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Patrik RRD Loft

Bericht door tristan55555 »

Eens met heydude, windgaten zijn het probleem zonder cambers.

En ik vind zelf het waterstarten met een groot zeil zonder
Cambers ook lastiger dan met cambers als er weinig wind is (gaat dan wel om camber freeride/freerace)

Aanplanneren zal erom hangen. Een Loft oxygen heeft bijvoorbeeld een vrij grote giekmaat (langer dan van zijn camber broer in dezelfde zeilmaat) en mede daardoor ontloopt het elkaar niet zoveel heb ik het idee.

Daarnaast is dit topic inderdaad al minstens 25 keer langs gekomen op die mooie forum 🤣

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door matchbox008 »

In "fluke winds" is een groot zeil altijd een aanslag op je techniek, concentratie en uithoudingsvermogen. Als je techniek goed is kan je ook in wisselende omstandigheden met een 7.0 een hele goede dag hebben, zolang de vlagen maar naar planeren neigen en je gewicht niet te veel in de weg zit. De keuze voor een zeil met een paar cambers is dan wel de sleutel inderdaad. Heb genoeg mensen gezien die dachten dat het formaat van een heel groot zeil een allesoverheersende factor was voor een klein windbereik, om vervolgens toch helemaal zoek gevaren te worden door jongens met een (veel) kleiner zeil.

Als je twijfelt, zoek een zeil met een heel groot bereik zou ik zeggen, zoals een NP 8.5 RS:X. Helaas nogal kwetsbaar en niet goedkoop maar kan je 's-morgens optuigen en de hele dag varen, zowel met (sterk) toenemende als afnemende wind. Trimsetje op de giek om de grootste problemen op het water te tackelen als het toch flink gaat doorwaaien. Out-of the-box, hoef je niet te kiezen. Elke keer als zo'n setje langs komt op MP heeft het mijn directe aandacht in ieder geval.

gr MB

heydude
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou Rocket 135/115 Tabou 3s 96L

Bericht door heydude »

Eens met @Ron Gijzen en @tristan55555 . Voor mij zijn twin cam zeilen (Gaastra Cosmic) ook het prettigst varen in de grote maten. Niet lomp zwaar, toch snel weg, en makkelijk om de windgaten door te komen. Zeilen zijn oostabieler dan nocam en zeilen. Ik ben zelf onder de indruk van de range van mijn comics. Kon mijn 8.3 nog net houden in 20 knopen met vlagen tot 28. Was wel finaal op de grens maar het ging met voldoende downhaul.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Powerd met Gunsails Bow en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob »

Mijn ervaring met een grote no-cam (7.5) is dat je genoeg druk hebt, maar dat eerst de druk over de hele breedte van het zeil zit.
Met camber-zeil heb je meteen druk waar je het wil hebben, namelijk een beetje voorin.
En ja, techniek is het toverwoord.
Ik kan nu nog niet zeggen of de ACX sneller of langzamer was als de Bow, want beide zeilen zijn snel. De Bow wint het in het begin, maar bij een constante wind was de ACX ook razend snel.
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op di jun 23, 2020 9:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Magnum135 Falcon120 Ray111 Vector9.2 Vapor8.6 GSR7.9+7.1 Helcat6.2

Bericht door Kanarie »

Probleem van no-cam is inderdaad dat eerst het profiel gevuld moet worden en dat profiel ook weer zomaar verdwijnt.
2-cam lijkt mij het beste van beide werelden te combineren. Plus is het wat minder gepiel om je mast in en uit te krijgen bij optuigen. :P

Flowmaster
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: veel

Bericht door Flowmaster »

Recentelijk Loft racing blades verkocht en alles over op ACX. (Point 7)
Qua tempo maken merk ik geen verschil, dus aanplaneren is prima, kan ook niet zeggen dat ik in windgaten verschil merk maar misschien waren die er te weinig .
Hoe meer power des te gaat tie, overpowered de bom, ik ben verast dat het drukpunt blijft waar het hoort.
Grote voordeel, je pakt het zeil met 1 hand moeiteloos uit het water, geen volle mastslurf meer heerlijk.
Qua eindsnelheid , schat ik in (tot nu toe) Loft iets sneller, ik was ook vinnen aan het proberen wat ook invloed kan hebben op de prestatie natuurlijk.
Degelijkheid /afwerking wint loft maar er hangt ook een ander prijskaartje aan

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Ik zou verwachten dat die acx sneller in plannee is dan die veel zwaardere racingblade. Van mijn loft switchblade, racingblade en oxygen van 7 meter die ik heb gehad planneerde de racingblade het laatst.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf »

Als je actief pompt ipv als een zoutzak afwacht wat de wind gaat doen vind ik een ademend no cam zeil lekkerder pompen en sneller weg als zo,n twin/multicam geval....maar dan moet je wel actief varen.
Deze gebruikers waarderen Jeroensurf voor dit bericht:
tristan55555

Pipeline Master
Deur-surfer
Deur-surfer

Volgens mij is een no-cam zeil ook sneller weg, maar de eind-snelheid ligt veel lager. Zelf heb ik voor het slalomgebeuren racing zeilen (met cams), maar verbaas me over hoe snel die jongens zonder cams aanplaneren (vlieggewichten, dat wel). Racing zeilen tuigen verder klote op (afspringende camber inducers) en waterstarten met een volgelopen masthoes is ook geen pretje.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Kanarie »

Als je racezeilen lastig vind optuigen, dan doe je het niet goed. ;)
Deze gebruikers waarderen Kanarie voor dit bericht:
oossie71

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Ik slik reactie in :-). Was off topic

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WsurfMarc »

Kanarie schreef:
ma jun 29, 2020 8:12 pm
Vind ik ook.
Het op z'n plaats klikken van een paar cambertjes weegt niet op tegen de veel gemakkelijkere doorvoer van de mast in de bredere slurf, op voorwaarde dat je het goed doet.

Als je twijfelt tussen een 8.0 met of zonder cambers denk ik dat het sneller/eerder planeren er niet zoveel toe doet. Volgens mij zit er niet zoveel verschil in. Ik ben ook een vrij actief en vroeg-aanplaneerder, zonder me kapot te pompen. Iig geen zoutzak.

De echte belangrijke verschillen voor mij zijn eigenlijk allemaal al gezegd:

- No-cam komt met een kleiner zeil toe
- No-cam heeft bij windkrachtveranderingen altijd wat meer verschuiving van drukpunt dus iets minder stabiel
- No-cam loopt minder vol met water, dus gemakkelijker te waterstarten
- No-cam gijpt wat mij betreft soepeler. Ik zeg soepeler, daarom niet sneller of beter. Geniet alleszins mijn voorkeur.

"Elk nadeel heb z'n voordeel" zei ooit eens iemand.

PS: Ik vaar zelf cambers enkel in mijn 2 grootste zeilen 7.7 (2) en 9.3 (3).

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf »

Pipeline Master schreef:
ma jun 29, 2020 7:42 pm
Volgens mij is een no-cam zeil ook sneller weg, maar de eind-snelheid ligt veel lager.
Ik heb 150jaar geleden (okee niet helemaal maar wel in 2006 :wink: ) 75km p/u gedaan met een No cam Hotsails superspeed dus je kan er best mee doorvaren. Toen ik nog met GPS horloge vaarde deden Nelis en ik op zee met waveboards en 5.5 wavezeilen ook makkelijk 55km p/u.
Zoals met zoveel dingen, materiaal helpt echt wel, maar het poppetje moet het verschil maken.
Op vlakker binnenwater kan een cam zeil potentieel echt wel harder, maar in de zandvoortse chop (van 2m hoog) maakt een racelap het verschil niet.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: ka sail
Surf spul: KA: Race, Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug »

Kanarie schreef:
Sorry, ik heb al een dag of drie mijn optuig-diploma, maar da's een beetje kort door de bocht.
1) Racezeil optuigen is best een gedoe: mastje, beetje neerhaler, giekje, nog wat neerhaler, cambers, neerhaler helemaal.
2) Racezeil GOED optuigen is een soort van een kunst en ook nog best een krachtsport
3) Racezeil varen voelt zo goed dat je de vorige punten weer vergeet, tot de volgende keer...
Ik tuig veel liever (en veel sneller) de 4.2 Killer op dan de 8.5 Race. Maar ze varen allebei heerlijk, zij het heel verschillend.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Blacksheep
Surf spul: Point-7 AVboards Proboom
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

Huug schreef:
wo jul 01, 2020 9:32 am
Kanarie schreef:
Sorry, ik heb al een dag of drie mijn optuig-diploma, maar da's een beetje kort door de bocht.
1) Racezeil optuigen is best een gedoe: mastje, beetje neerhaler, giekje, nog wat neerhaler, cambers, neerhaler helemaal.
2) Racezeil GOED optuigen is een soort van een kunst en ook nog best een krachtsport
3) Racezeil varen voelt zo goed dat je de vorige punten weer vergeet, tot de volgende keer...
Ik tuig veel liever (en veel sneller) de 4.2 Killer op dan de 8.5 Race. Maar ze varen allebei heerlijk, zij het heel verschillend.
zo gaat het dus echt niet voor de GA's en P7's
1) mast erin, over de latten.
2) spanning erop tot zon12cm tussen de pulleys
3) cambers erop ploppen
4) Vol spanning erop (gewoon met een klosje of trapeze) uiteraard rekening houden met de setting die nodig is (meestal ongeveer 3cm tussen de pulleys)
5) giek erop klaar
tijd: 10min max
Mijn wavesetje optuigen duurt even lang

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Ik vaar RDM masten en dan gaat het nog veel makkelijker met het optuigen van de race zeilen.

En dan toch even over de opmerking ergens hierboven dat no-cam zeilen veel langzamer zijn (ja totaaaaal off-topic): voor de gemiddelde surfer is een no-cam zeil echt niet zomaar langzamer. Ik vaar al 2 jaar bijna wekelijks met racingblades, en mijn 2sec PR staat nu toch echt met een Loft Oxygen die ik 1 keer gevaren heb. Gemiddelde snelheid is door de cambers wel een stuk hoger bij de race zeilen. En ook daar ben ik met camber freeracezeilen nagenoeg even snel. Alleen de acceleratie bij full-race is veel beter (is wel overigens allemaal Loft dit, misschien is het bij andere merken anders).

Dus ja, race zeilen zijn sneller, maar wel gevaren door een hele goede surfer op het juiste moment op de juiste plaats met de juiste tuning van het hele setje.

En het grote voordeel van cam boven no-cam in de grote maten vind ik niet het aanplanneren, maar het doorplanneren door de gaten, daar heb je echt heel veel lol van in vlagerige wind.
Laatst gewijzigd door tristan55555 op wo jul 01, 2020 10:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Kanarie »

Mijn vriendin vaart met een NP Hellcat (no-cam)en het is altijd geklooi om de mast erin te krijgen.
Puur door die smalle mastslurf, waardoor je drie keer heen en weer kan om de mast erin te prikken.
Met een racezeil gaat het optuigen net zo snel en de benodigde kracht is niet veel meer. Misschien dat het per merk verschilt.
Loftsails schijnen wel enorm veel kracht nodig te hebben, maar mijn ervaringen met Gun en GA is dat het heel erg meevalt.

Daarbij, de giek prik ik er pas op, als de cambers er al op zitten. Als je de slag te pakken hebt, stelt het allemaal weinig voor.

On topic, een lichter zeil met minder loose leach zal eerder aanplaneren.
Een racezeil heeft nu eenmaal een metertje extra nodig.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Even op "Loftsails schijnen wel enorm veel kracht nodig te hebben"

Dat is niet zo, Loftsails is een eitje om op te tuigen, zeker op RDM. Gebruik niet eens een trimmolen, maar moet wel flink kracht zetten voor de downhaul.

Racezeil inderdaad metertje extra. Daarom is als grootste lichtweerzeil een 2/3camber freeracezeil super. Zelfde maat als no-cam maar wel beter door de windgaten heen.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Blacksheep
Surf spul: Point-7 AVboards Proboom
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

Andrea Cucchi van P7 heeft de range van nocam AC-K tov AC-X en AC-One qua snelheid vergeleken. Snelheidsverschil is nihil echter de power in de jibs zit het snelheidsverschil tussen cam en nocam. Op Garda is het niet zo vlagerig als hier, dus dat verschil hebben ze niet getest, een cam loopt makkelijk door de gaten heen, het profiel blijft beter staan.
Verder het (statisch) aanplaneren is een een nocam wel in het voordeel, verschil is minimaal, zeker bij de grote maten zal dit komen doordat een nocam een stuk lichter is dan een full-cam slalom zeil.
Ga je naar dynamisch aanplaneren dan zal een full-cam ook heel snel aanplaneren, het profile blijft beter staan bij het aanpompen.

robert67
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: 3 slalom/speed boards 58-68-85-cm 1 raceboard 380 en 4 slalom/race zeilen van 6.0-9.3

Bericht door robert67 »

Belangrijkste voordelen voor cam zeil zijn idd doorplaneren In windgaten en windbereik, vind ik op mijn homespot Horst erg belangrijk omdat het met wind in de Z-ZW hoek vaak vlagerig is.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: ka sail
Surf spul: KA: Race, Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug »

oossie71 schreef:
wo jul 01, 2020 9:59 am
zo gaat het dus echt niet voor de GA's en P7's
1) t/m 5) ...
tijd: 10min max
Mijn wavesetje optuigen duurt even lang
Ik zie alleen stijlverschillen met mijn benadering, in die zin dat ik het makkelijk vind om de giek er tussentijds op te zetten, dat hoeft niet maar het mag. En ik ben ook in tien minuten klaar. ;-)
Als het optuigen van je wavesetje even lang duurt moet je misschien minder kletsen tussendoor. :lol:
Deze gebruikers waarderen Huug voor dit bericht:
oossie71

Pipeline Master
Deur-surfer
Deur-surfer

Kanarie schreef:
Tja eh, Net als Huug heb ook ik mijn optuigdiploma enige tijd geleden (om precies te zijn in de jaren 70 van de vorige eeuw) behaald. Maar miscchien doe ik het niet goed :+

Anderszins was het misschien ook wel een beetje kort door de bocht om te veronderstellen dat alle camber induced zeilen op dezelfde manier optuigen als jouw ongetwijfeld spiksplinternieuwe zeiltje? Bij mijn racingzeilen kun je namelijk geen inducers op de mast klikken.

Om de een of andere reden springen ze er altijd nét af op perfecte surfdagen, als de golven slechts 20 minuten mooi lopen, mooi zonnetje, strand vol mooie vrouwen. "Effe snel optuigen ben je nog nét op tijd". En dan kan tot drie maal toe de giek er af, mast er helemaal uit om weer opnieuw te proberen. Maar goed meningen verschillen, da's duidelijk :wink: .

Flowmaster
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: veel

Bericht door Flowmaster »

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik met de racing blades heerlijk gevaren heb, de kwaliteit top was en ja optuigen duurde bij mij ook iets langer dan met de ACX (zonder cambers) wat met name komt denk ik door de giek/mast bevestiging. De spanning op de mastlurf maakte het soms lastiger de klem van het kopstuk rond de mast te krijgen. Dit is totaal geen issue met de ACX namelijk, soort plug and play.
Mast erin, neerhaler aan, giek erop … klaar.
Dit weekend (gezegend met goede wind) heerlijk gevaren, vlagerig was het zeker, soms planeerde niemand meer terwijl je een moment eerder bijna te veel wind had. Gevoelsmatig had dit met de Loft Blades geen verschil gemaakt qua planeren, het hele tuig voelt wel aan als duidelijk minder in gewicht, wat ook zo is, als je weegt. Of ik sneller had geplaneerd met de Blades betwijfel ik sterk, ook in eindsnelheid heb ik geen verschil en ben ongeveer gelijk gebleven.
Dat deze zeilen in test dezelfde snelheid hebben als de race zeilen verbaast me niet meer, ik herken de potentie namelijk

Wisecoonie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: JP SLW90 | Tabou Rocket+ + RSS 10, Loft 8.5 | F-Race/Cross + Loft 7.3, Naish 6.4, Loft 5.4, 4.7, 4.2

Bericht door Wisecoonie »

Geweldig eigenlijk, nog maar twee jaar geleden zou een bitse moderator geschreven hebben dat we de discussie cam of no cam niet mogen houden en zou ie het topic meteen vergrendeld hebben :lolno:

Ok, back on topic :mrgreen:
Deze gebruikers waarderen Wisecoonie voor dit bericht:
tristan55555

Plaats reactie