Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Raceboard 380cm

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: old school: three discipline, raceboard, slalom en wave

Re: Raceboard 380cm

Bericht door windydave »

Wat opvalt is dat de modernere raceboards allemaal veeeel breder zijn in de tail. De hybrids zoals de F2 lighting 295 en phantom 299 was al duidelijk maar ik heb het over de 377-380 "echte" raceboards. De Exocet was eerst met een smalle tail, sterker nog, zelfs eerst een verwijderbare tail. Vervolgens de phantom die van pin-tail naar " bat-wing" ging. Exocet is dan uiteindelijk ook maar aan de "bat-wing" gegaan, ik denk dat het dan wel goed werkt? Iemand ervaring ermee? De proteus lijkt meer naar een convenionele tail te gaan maar eigenlijk vanaf foto niet met 100% te zien.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door matchbox008 »

Quote:

"Q: What is the story behind Proteus?

The Proteus was in my mind. I knew the concept and improvements that were needed based on my previous Raceboard designs, but the board was still just an idea. Then one day the opportunity came - Curro Manchon phoned. He knew about my experience in this area; and explained that there was a certain windsurfing brand interested in a Raceboard project.

After the call, I immediately proceeded to work on the new board, turning the ideas into prototype design.
Q: What is new that Proteus brings to the discipline?

A fresh new choice. Before Proteus, riders had just two production raceboard options to choose from, and some of those riders were not happy with either of them. Some looked for custom solutions. Now they have an option that may suit them better.

LET'S GET TECHNICAL
Q: Proteus is more voluminous than its competitors. What good does that extra volume do?

Volume is very useful when sailing upwind in choppy water. Many previous and existing raceboards have a lot of volume, but in the wrong places, which creates an unbalanced and difficult-to-sail board. Those designs perform well in very specific conditions but lack versatility.

Volume distribution is the key.

Q: What are the key features of the Proteus deck, bottom and profile?

We need a board to perform in three navigational modes: displacement, semi-planing and planing. This, of course, in a wide range of wind and wave conditions. Proteus is designed with a very efficient hull to best meet the challenges of all scenarios.

When the wind is light, Proteus relies on its low drag hull with very smooth curves and balanced volume distribution.

In semi-planing conditions, it is easy to take advantage of the thick rails when going upwind - especially noticeable in choppy water. The flat bottom then gives maximum lift when going downwind.

In planing conditions, the board accelerates and reacts quickly helped by its 3° V-bottom.

The deck is clear and uncluttered. Riders can freely move around the whole board.

Deck showcases plenty of space for sailors to move about

Q: With no ‘batwings’, how would it plane as early as the Phantom and Elite?

Batwings claim to assist with early planing. How does the Proteus tackle this challenge?

‘Early planing’ is an intermediate mode between actual planing and water-displacement sailing. At these speeds, lift is not generated at the tail, but further forward towards the middle of the board.

Batwings help to stay on the plane when riders hit a wind lull, but as a trade-off, they create more drag when planing or in displacement mode.

Tail details of the pre-production design

Q: What tactical advantages does the Proteus daggerboard system provide?

Proteus features an exclusive daggerboard pivot system that allows adjustment of effective length and trim angle. Riders can set up their daggerboard according to weight, technique and wind conditions.

Volume distribution and daggerboard trim combined, allows Proteus to kill it in upwind performance.

Designing of a Proteus daggerboard

Q: Why choose the Unifiber Proteus raceboard?

Because it is the best. Proteus is a very fast, reliable, and easy raceboard. It suits more rider weights and works in a broader range of conditions than the competition."

End quote

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX & Isonc101, Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 »

Batwing is/was in mijn beleving echt een verbetering en maakt voor mij de keuze tussen een carbon Phantom One/299 of de Proteus wel een lastige en gelukkig ga ik deze keuze ook niet op korte termijn maken. Echter eens geen product uit de Cobra fabriek is voor mij toch wel een heel belangrijk argument.

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door windydave »

agr64 schreef: ma aug 24, 2020 2:50 pm Echter eens geen product uit de Cobra fabriek is voor mij toch wel een heel belangrijk argument.
Kan je dit nader toelichten? Kwaliteit?

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

kom er maar in @agr64 !

Mijn persoonlijke ervaringen met de phantom zijn overigens niet zo slecht. De phantom 380 uit 2010 was in prima shape toen ik afscheid nam en die is niet gespaard. Wel enorm kwetsbaar (en dus een paar reparaties links en rechts) maar dat is ook wel te verklaren. Als je een board bouwt van 303 liter met hetzelfde gewicht als een Equipe van 235 liter dan moet er ergens op materiaal (en dus op duurzaamheid) bespaard worden. In dat licht geloof ik niet dat een Proteus met eenzelfde gewicht ineens minder kwetsbaar zal zijn omdat ie uit een andere fabriek komt. Dat zou een wonder zijn.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX & Isonc101, Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 »

Heb 10 seizoenen een SB Hybrid Forumula tuffskin gevaren, daarna 2 jaar een 2014 Phantom 320 ook in tufffskin. Dat was een maandagmorgen product en die kon onder garantie niet vervangen worden omdat er geen alternatief was en mee doorgemodderd totdat de P299 in 3DX leverbaar was en ook deze laatste is in de praktijk gewoon kwetsbaarder en ik ben bang ook minder duurzaam dan dat ik gewend ben uit het verleden.

Is ook één van de redenen dat ik van iSonic's ben overgestapt naar de Magnum's krappe 1/2 kg zwaarder naast dik 10 liter meer volume bij dezelfde breedte maar zoveel sterker....

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door agr64 »

matchbox008 schreef: ma aug 24, 2020 5:41 pm kom er maar in @agr64 !

Mijn persoonlijke ervaringen met de phantom zijn overigens niet zo slecht. De phantom 380 uit 2010 was in prima shape toen ik afscheid nam en die is niet gespaard. Wel enorm kwetsbaar (en dus een paar reparaties links en rechts) maar dat is ook wel te verklaren. Als je een board bouwt van 303 liter met hetzelfde gewicht als een Equipe van 235 liter dan moet er ergens op materiaal (en dus op duurzaamheid) bespaard worden. In dat licht geloof ik niet dat een Proteus met eenzelfde gewicht ineens minder kwetsbaar zal zijn omdat ie uit een andere fabriek komt. Dat zou een wonder zijn.
Mijn gedachte en misschien wel verkeerde hoop! de boards van bijvoorbeeld Severne en ik geloof ook Future Fly die met wat ik zie en hoor toch sterker zijn en uit andere fabrieken komen. Eigenlijk wil ik de bouwwijze van m'n MAgnum's en dan maakt het mij geen piep uit dat het board kaal 15,5 kg vs 14 kg is of zoals ze vroeger bij Mistral, F2, Fanatic uit de eigen fabrieken kwamen.

Ik heb ook doorgemodderd met de P320 (de korte variant van de P380) omdat switchen naar een P377L me sterk werd afgeraden...
Laatst gewijzigd door agr64 op ma aug 24, 2020 5:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Even ruwweg,

Equipe: 14,5/235 = 0,0617. Phantom 380: 14,5/303= 0,0479.

Uitgaande van gewicht per liter zou een phantom 380 in de ratio van een (degelijke) Equipe: 18,69 kilo wegen (303 * 0,0617). Dat zou ik geen half kilootje noemen. Geloof zeker dat Starboard voor dat gewicht ook een degelijk board zou kunnen bouwen, de klant bepaalt immers..

Omgekeerd had Mistral natuurlijk ook een Equipe kunnen bouwen van 0,0479 * 235 = 11,25 kilo. Dan zouden er (denk ik) niet meer zoveel van zijn denk ik.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door agr64 »

:think: ... op deze manier rekenen zou ook verklaren waarom de Hybrid Formula met 230 liter sterker was dan de P320 bij 260 liter en ook de P299 bij 246l. Laatste 2 zijn ook nog lichter!

.... misschien eens gaan vragen of ze ook op bestelling een board met een extra laag weefsel kunnen laten maken en dan maar een jaartje extra sparen. Ben nu bijna 56 en is inprincipe m'n laatste raceboard bij verwacht gebruik van 10+ jaar!

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Als je geen wedstrijden gaat varen hoef je toch geen productieboard te kopen i.v.m. toelating? Een nieuwe VD Berg is net zo duur (of zelfs goedkoper) als/dan een nieuwe phantom. Kun je precies zo laten maken zoals je zelf wil.

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door windydave »

matchbox008 schreef: ma aug 24, 2020 11:01 pm Als je geen wedstrijden gaat varen hoef je toch geen productieboard te kopen i.v.m. toelating? Een nieuwe VD Berg is net zo duur (of zelfs goedkoper) als/dan een nieuwe phantom. Kun je precies zo laten maken zoals je zelf wil.
grappig... het hele production board rule was o.a. omdat productieboards goedkoper => sport democratischer zou maken...

dat terzijde, het is idd mogelijk dat custom een uitkomst kan worden, immers is vrachtverkeer uit azie met covid een heleboel duurder geworden en je merkt dat supply chains er behoorlijk last van hebben.

overigens lijkt het dat de proteus met een Boss vin vaart, al verkopen zij ex vin. Ik ben benieuwd of het zwaard mogeljk ook een Boss is?

Heb zelf zitten denken om een zwaard a' la boss (met tipflex) te maken op basis van een mal van zwaard van de fat cat, zou kunnen maar is wel heel veel werk.

higusi
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door higusi »

20200719_220233[1].jpg
zo eentje?
ik heb een grijze phantom 377 en het stoorde mij dat het standaard zwaard boven het dek uitsteekt, deze zit zo goed als gelijk met het dek. Ik heb er al een clubwedstrijd mee gevaren met 2 a 3 beaufort en hierin deed hij het goed.

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door windydave »

Nice!
Heeft ie veel tipflex?

higusi
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door higusi »

zonder echt door te duwen heb ik +-15cm flex.
ik heb hem uit 2 stuks triplex tegen mekaar gemaakt, nadeel hiervan zou meer wateropname zijn als het hout bloot komt. De meesten maken ze uit ceder hout blijkbaar.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

@higusi : 15 cm flex? Dat is toch gigantisch? Mooi gedaan trouwens

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door windydave »

eckerdt schreef: do aug 27, 2020 2:39 pm @higusi : 15 cm flex? Dat is toch gigantisch? Mooi gedaan trouwens
vergelijk:
Deze gebruikers waarderen windydave voor dit bericht:
eckerdt

Frans
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX, Mistral Equipe II, NP V8 7.7 , NP V8 8.8

Bericht door Frans »

70E7B92C-7230-4032-B8C1-2763B7090552.png
Kwam deze tegen op internet.
Nog nooit eerder gezien. iemand mee bekend ? Is dit een opvolger van de equipe of de competition ?
Vraag me af of het zwaard wel origineel is . Steekt een heel eind boven het dek uit

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door windydave »

denk dat die superlight een lichte versie is van de competition en dat zwaard is hoogst waarschijnlijk origineel, lijkt vanaf de foto op die van de equipe 2 die ongeveer tegelijkertijd op de markt was.
in mijn geheugen was de SL2 wel echt een lichtwind beest....

correctie: zwaard is zeer waarschijnlijk origineel en waarschijnlijk het grote zwaard: er waren er namelijk twee voor.... en dat je het weet, met groot zwaard bij lichtweer erg goed...

Frans
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX, Mistral Equipe II, NP V8 7.7 , NP V8 8.8

Bericht door Frans »

Interessant board en redelijk zeldzaam volgens mij. Is ook verder weinig van te vinden . Op basis van Google foto’s lijkt de achterkant het meest op de Equipe II , echter vanaf de zijkant bekeken lijkt deze weer een stuk dunner . Dat zou kunnen verklaren waarom het zwaard er boven uitsteekt. Dat is bij de Equipe II niet nl. Ander info over materiaal , volume en gewicht e.d. helaas niet gevonden. De naam superlight zal wel ergens op gebaseerd zijn......

Kirpeknots
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Thommen Experience 165, Bic Techno 148, Mistral MOD 2000, Vandal Enemy 5.0, Vandal Mission 6.8/8.8

Bericht door Kirpeknots »

Gezien het board nog een deelnaad heeft en dus asa is, zal het niet het allerlaatste raceboard van Mistral zijn. De Panam en de Mistral One Design 2005 zijn nml Cobra productie zonder deelnaad. De One Design 2004 is denk ik het laatste Raceboard wat echt bij de Mistral fabriek zelf vandaan kwam. De One Design 2005 is voor de IMCO competitie voor Azië en Oceanië gemaakt. Ze vonden de RS:X te duur en ongeschikt als eemheidsklasse voor die regios.

Deze. Hij is er ook met rood ipv blaauw:
http://www.albaria.it/mistral/2005/oned ... gn2005.htm
Laatst gewijzigd door Kirpeknots op zo aug 30, 2020 10:17 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Hydrograaf (Bas)
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: F2 Lightning WCE, SB Futura 114,, IQ custom 95, Naish Wave 86

Bericht door Hydrograaf (Bas) »

Hier staat hij wel vermeld maar zonder veel specs.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bij mijn weten is de Superlight II hetzelfde als de Equipe II en komt uit ca. 1997/1998. Wel had de SLII een andere track (dacht ik) dan de Equipe II. Mistral's (exotische en zeldzame) upgrade van de Equipe II was de PanAm, een Equipe II met iets meer volume die in een soort van handgebouwde uitgave werd geleverd.

De SLII is daarmee weliswaar een bewezen goed board met een bijzondere naam en graphics maar geen nieuws onder de zon.

De oude Superlight was een lichtgewicht versie van de Competition en niet te vergelijken met de Superlight II. De oude SL is wel een killer in licht weer.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Het NK Windsurfer LT voor volgend weekend is helaas afgeblazen. Toch hoop ik in Zeeland nog een paar longboard freaks te ontmoeten om samen het wegvallen van het evenement een beetje draaglijk te maken. Als er vrijdag/zaterdag/zondag een dag bijzit met aantrekkelijke LB omstandigheden dan ga ik op zeker naar Zeeland. Als er hier meer enthousiastelingen zijn die een rondje willen stuiteren dan hoor ik het graag. Hoeft geen Brouwersdam te zijn, een rondje Veerse Meer of Tiengemeten lijkt me ook top. Iemand?

Kirpeknots
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Thommen Experience 165, Bic Techno 148, Mistral MOD 2000, Vandal Enemy 5.0, Vandal Mission 6.8/8.8

Hydrograaf (Bas) schreef: zo aug 30, 2020 10:13 am
Hier staat hij wel vermeld maar zonder veel specs.
Grappig dat ze in deze lijst alle powerbox one designs zijn vergeten. De 2000 (die heb ik), de 2004 en de cobra 2005.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Nou ja, afgezien van de box is de shape in al die jaren niet veranderd en het was altijd een strikte OD.

Kirpeknots
Freeride pro
Freeride pro

Vergeet de zwaardkastafdichting en de zwaardkast niet. Die van voor 2000 is compleet anders dan die van daarna. Wel past het zelfde zwaard er in. Ook het sleepoog is vanaf 2000 anders.(niet rond maar driehoekig) Ook kleine verschillen bij de posities van de beaterstraps volgens mij. Maar verder geen grote verschillen inderdaad.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Ik geloof niet dat een MOD van welk jaar dan ook op bureaucratische argumenten geweigerd gaat worden in Raceboard evenementen waar ook ter wereld, kwestie van Heritage en participatie.. Als het nu een board met winnaars potentie zou zijn dan lagen de kaarten anders. De MOD is en blijft een topboard maar niet competitief meer in een hedendaagse Raceboard wedstrijd met internationale allure. Het gevecht wordt nu op andere ontwerp-criteria uitgevochten..

Hydrograaf (Bas)
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

matchbox008 schreef: zo aug 30, 2020 6:25 pm Het NK Windsurfer LT voor volgend weekend is helaas afgeblazen. Toch hoop ik in Zeeland nog een paar longboard freaks te ontmoeten om samen het wegvallen van het evenement een beetje draaglijk te maken. Als er vrijdag/zaterdag/zondag een dag bijzit met aantrekkelijke LB omstandigheden dan ga ik op zeker naar Zeeland. Als er hier meer enthousiastelingen zijn die een rondje willen stuiteren dan hoor ik het graag. Hoeft geen Brouwersdam te zijn, een rondje Veerse Meer of Tiengemeten lijkt me ook top. Iemand?
Goed plan :thumbup:

Er komt wel een potientiele koper naar mijn set kijken vh weekend.
Wat mij betreft spreken we een dag af, dan staat het vast?!

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Zullen we woensdag/donderdag kiezen tussen vrijdag of (bij voorkeur) zaterdag? Neem die koper maar mee als de voorspellingen uitkomen (13-16 kn). Worden leuke condities (als de voorspellingen uitkomen) om te laten zien hoeveel lol je aan een LB kan hebben.

Trouwens, hoe is het met de "geurende bouillabaisse" op het Veerse Meer tegenwoordig? Als de vissoep nog steeds over de datum is kunnen we ook een rondje Tiengemeten doen of de Grevelingen opzoeken. @JP-T1surfer ? @surfingshrink ? @jabo1 ?

Hydrograaf (Bas)
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

De soep wordt niet zo heet gegeten....

Het stinkt nog een beetje maar je kunt de soepstengels thuislaten. Rondje haringvliet of haringvreter, maakt mij niet uit.

Plaats reactie