Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Raceboard 380cm

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
higusi
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Raceboard 380cm

Bericht door higusi »

iemand al ervaringen met de Unifiber Proteus?
de Spanjaard Curro Manchon vaart er mee (foto's op instagram) en in een internationale Duitse wedstrijd eindigde de Proteus op 1 en 3 met zware windomstandigheden.
op een braziliaanse instagram heb ik een vergelijk filmje gezien qua vormgeving van de blauwe phantom 377, de Proteus en een brazilaans raceboard dat gebaseerd is op de F2 race 380.
helaas nergens over de race eigenschappen.

Moose
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Moose »

higusi schreef:iemand al ervaringen met de Unifiber Proteus?
de Spanjaard Curro Manchon vaart er mee (foto's op instagram) en in een internationale Duitse wedstrijd eindigde de Proteus op 1 en 3 met zware windomstandigheden.
op een braziliaanse instagram heb ik een vergelijk filmje gezien qua vormgeving van de blauwe phantom 377, de Proteus en een brazilaans raceboard dat gebaseerd is op de F2 race 380.
helaas nergens over de race eigenschappen.
Even een stukje terug lezen Afbeelding

higusi
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door higusi »

Heb boven gelezen en de duitse surf ook.
Echter geen echt onpartijdig verslag van de vaareigenschappen ten opzichte van de andere raceboards. @raceboardsailers op instagram zijn er enkele filmpjes te zien van de vergelijking van de boards. Het braziliaanse board is de tank race 380, ik denk een omgebouwde F2 race 380 die ze zo te horen ook willen laten homologeren.
Ik ga men F2 race nog maar eens testen tegen men grijze phantom 377.

higusi
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door higusi »

Braziliaans tankboard in actie. Weinig over te vinden
Deze gebruikers waarderen higusi voor dit bericht:
Rosas1969

jabo1
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door jabo1 »

matchbox008 schreef: ma aug 31, 2020 10:37 pm Zullen we woensdag/donderdag kiezen tussen vrijdag of (bij voorkeur) zaterdag? Neem die koper maar mee als de voorspellingen uitkomen (13-16 kn). Worden leuke condities (als de voorspellingen uitkomen) om te laten zien hoeveel lol je aan een LB kan hebben.

Trouwens, hoe is het met de "geurende bouillabaisse" op het Veerse Meer tegenwoordig? Als de vissoep nog steeds over de datum is kunnen we ook een rondje Tiengemeten doen of de Grevelingen opzoeken. @JP-T1surfer ? @surfingshrink ? @jabo1 ?
Misschien wel een leuk idee. Op zaterdag tenminste.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door matchbox008 »

Als er wind komt dan ga ik voor de zaterdag. Leuk!
Deze gebruikers waarderen matchbox008 voor dit bericht:
surfingshrink

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: ja

Bericht door surfingshrink »

Ik hou het ook in de gaten. Eerst morgen het water op

JP-T1surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door JP-T1surfer »

jabo1 schreef: di sep 01, 2020 7:36 pm
matchbox008 schreef: ma aug 31, 2020 10:37 pm Zullen we woensdag/donderdag kiezen tussen vrijdag of (bij voorkeur) zaterdag? Neem die koper maar mee als de voorspellingen uitkomen (13-16 kn). Worden leuke condities (als de voorspellingen uitkomen) om te laten zien hoeveel lol je aan een LB kan hebben.

Trouwens, hoe is het met de "geurende bouillabaisse" op het Veerse Meer tegenwoordig? Als de vissoep nog steeds over de datum is kunnen we ook een rondje Tiengemeten doen of de Grevelingen opzoeken. @JP-T1surfer ? @surfingshrink ? @jabo1 ?
Misschien wel een leuk idee. Op zaterdag tenminste.
hoi mannen,

op zaterdag heb ik familiale verplichtingen dus...have fun! Hopelijk lukt het dit najaar nog eens om samen te gaan toervaren!

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Zoals het er naar uitziet wordt het zaterdag 15-17 knopen op het Veerse Meer. Helaas geen 27 graden maar ook geen bedorven vissoep of regen. Mijn idee zou zijn om naar het Veerse Meer te rijden vanwege de windrichting, Brouwersdam (binnen) wordt met West een beetje op en neer varen (hoewel er wel een stuk of 30 LT"ers rondvaren dan) en rondje Tiengemeten wordt een kruisrak voor overtuigde masochisten.

Ik heb weinig tijd gehad om te varen de laatste tijd en heb gewoon zin om een rondje te varen (letterlijk). Als het iemand behaagt om aan dat voorbeeld een gevolg te geven en ook het zwaard weer eens uit wil klappen, dan zou ik het leuk vinden om dat genoegen te delen op het water. Ik ben te herkennen aan een LT, een discutabel uiterlijk, een hardnekkige knoflooklucht en een ouwe zwarte Mazda 6 station. De strip boven de waterskibaan lijkt me een prima uitvalsbasis. Als iemand ook wil gaan dan stel ik voor om wel eerst af te spreken voor het geval ik anders toch zomaar kan besluiten om richting Brouwersdam rijden om een rondje te sparren met de andere LT's.

gr MB

Hydrograaf (Bas)
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: F2 Lightning WCE, SB Futura 114,, IQ custom 95, Naish Wave 86

Bericht door Hydrograaf (Bas) »

Wat betreft de strip/boothelling op het Veerse Meer: het is lastig te water gaan daar met een longboard. Er liggen stenen tot diep in het water. Bovendien schijnt daar sinds kort een officieel parkeerverbod te zijn wat voor zover ik weet niet gecontroleerd wordt maar je zal maar pech hebben.

Mijn voorstel: Schotsman maar dan dicht tegen Thijs surfschool aan. Dichtbij de snackbar is ook oké maar dan moeten we op tijd zijn want het zal wel druk worden en daar is het het eerst vol.

Brouwersdam/Grevelingendam is ook oké. Ik heb de hele dag vrij :)

Ik heb een slag om de arm; ik heb een nwe Gunsails Vector 7.1 voor de SB Futura en ik sta te popelen om die uit te proberen. Dus die neem ik in ieder geval mee (allebei).

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Ik denk dat we dezelfde plek bedoelen. Wat vind je op tijd?

Hydrograaf (Bas)
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

matchbox008 schreef: do sep 03, 2020 8:38 pm Ik denk dat we dezelfde plek bedoelen. Wat vind je op tijd?
Vanaf 10.00- 10.30 sta je wel op de 2e rij. Maar als we naar de Schotsman gaan laten we dan afspreken in de buurt van Thijs, dan vinden we wel een plekje. Ik ben er dan rond 10.30 :thumbup:

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Ok, tot zaterdag. gr

Hydrograaf (Bas)
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Hydrograaf (Bas) schreef: do sep 03, 2020 9:02 pm
matchbox008 schreef: do sep 03, 2020 8:38 pm Ik denk dat we dezelfde plek bedoelen. Wat vind je op tijd?
Vanaf 10.00- 10.30 sta je wel op de 2e rij. Maar als we naar de Schotsman gaan laten we dan afspreken in de buurt van Thijs, dan vinden we wel een plekje. Ik ben er dan rond 10.30 :thumbup:
Kort verslagje:

Eerst ff wat heen en weer gecrossed. MB op de LT met een 7.0. Ik op de F2 met een 8.5. Daarna een rondje haringvreter gedaan. De LT loopt lekker hoog vooral als het railen goed lukt. Snelheid is lastig te vergelijken met verschillende zeilen.

We hebben ook de SGR 8.5 (zeil is goed gekeurd door MB) op de LT gezet. Naar mijn idee gaat de F2 een stuk sneller wat niet onverwachts is. De LT geeft ondanks het gebrek aan voetbanden vol in plane toch een raceboard gevoel als er zo'n drie meter board voor je uit het water komt. Ook vond ik de LT verrassend wendbaar.

Verder rook het meer erg naar mosselen maar die geur kon ook nog in mn neus/geheugen zitten nav het diner de vorige avond. Of het is de gigantische zaadlozing van een mosselperceel boven in het meer....MB heeft en passant nog de carrière van een toekomstig freestyle surfster gered. Al met al een leuke dag :)

Bierje in Veere smaakte uitstekend en naar meer!

JP-T1surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

leuk verslagje Bas en Joost, dank hiervoor!
De LT loopt lekker hoog vooral als het railen goed lukt. Snelheid is lastig te vergelijken met verschillende zeilen.
Ik had vrijdag zelf ook "het genoegen" om op Brdam/kabbank enkele LT-boards tegen te komen op het water. Ook hier was het lastig vergelijken, ik vaarde immers op een Fanatic raceboard 380 +freerace Attitude Sails Hornet 9.0.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Afgelopen zaterdag het grote genoegen gehad om met Mr Hydrograaf het Veerse Meer rond te stuiteren.

Toen ik aankwam lag de Lightning al op de kant en als je daar de LT naast legt in het zonnetje dan komt de vergelijking tussen een tijger en een labrador onwillekeurig naar boven. Toch word ik daar blij van. Zoals ik iedere keer blij word van de kwispelende labrador als ie uit de bb komt. Het ding straalt gewoon plezier uit.

Er stond een knoopje of 14/15. Ik twijfelde welk zeil ik zou pakken. Gevoelsmatig dacht ik aan de gtx 8.0 maar met het oog op de langere kruisrakken (waar de ouwe V8 met het dichte achterlijk zich al heeft bewezen op de LT) en het marginale verschil tussen effectief oppervlak (floppy vs dicht achterlijk) dacht ik met de 7.0 V8 weinig nadeel te hebben, zeker als de wind nog zou toenemen (wat ie niet deed natuurlijk). Dat was achteraf gezien een iets te conservatieve keuze. Merkte dat ik toch wel wat tekort kwam tov de 8.5 van HG.

Na de eerste rakjes direct naar de kant. Ik had mijn geliefde ninja-sokjes (zonder rubber zool) aan maar glibberde alle kanten op. Bedacht me dat ik nog nooit met schoentjes op de LT heb gevaren maar had gelukkig mijn winterschoentjes in de koffer zitten. Met de andere schoentjes stond ik als aan het dek gelijmd. Het zeiltje wat meer low-end gezet en terug het water op.

Eerst heel ruim tot afkruisend naar het keerpunt onder de Haringvreter, km of 7 schat ik. Wat meteen opvalt is dat je met de LT heel gecontroleerd diep kan varen. Beetje als op de zeilboot: minder druk diepte zoeken CMG, meer druk iets omhoog en VMG varen. Met een bloedgang langs Veere geplaneerd en alles prima onder controle. Geen last van de chop, de boeg vaart mooi vrij en het board laat zich prima sturen. De vrijheid van het lege dek dan heel fijn.

Na het keerpunt achter de Haringvreter begon het kruisrak. Daar was het vlagerig natuurlijk met gemiddeld minder wind en winddraaiingen en miste wel een m2 of wat om lekker door te blijven planeren. In vlagen ging het heel goed en de grote winst van zaterdag was de sweetspot voor het railen te vinden. Stiekem mis je op de LT de track maar wat je niet hebt kan je niet gebruiken dus niet klagen. Inmiddels goed in de smiezen gekregen hoe je het (brede en platte) board op de lijrail krijgt en de plek gevonden waar je voetjes moeten staan. Waar het railen op de phantom als vanzelf ging is dat een leermoment op de LT. Het antislip op de zijkant is eindelijk goed gebruikt. Na het vinden van de balans aan de wind is het een makkie om de boel aan de wind lopend te houden en vaart gewoon prima.

Toen we weer bij de Schotsman waren nog wat op en neer gevaren. Je vaart dan weer tussen de freeriders/-racers en slalom jongens en je hoeft je dan beslist niet te schamen met een LT. Ding doet gewoon mee met de pret en gaat lekker hard. HG wilde natuurlijk ook graag de labrador uitlaten en de 8.5 erin geprikt. Toen hij naar de kant kwam sprak zijn lach boekdelen, de funfactor van de LT is zeer besmettelijk.

Toen ik met de 8.5 van HG wat rakjes gevaren had wist ik het weer. Ik had hier al eens gezegd dat ik toch wel spijt had dat ik de Lafebvre 8.5 niet meer heb en dat gevoel kwam dubbel en dwars terug. Sterker nog, de SGR 8.5 is een uitstekende combi met de LT. Alsof ze voor elkaar gemaakt zijn. Jongens wat ging dat lekker en nog een stuk harder. Iets meer oppervlak om te rammen maar toch de shape om hoog te kunnen varen. Er moet dus weer een 8.5 RB zeil komen, punt uit.

In ieder geval weer ervaren waar voor mij het grote geluk zit in windsurfen. Tochtjes maken en de hoeken van het vaarwater verkennen, bij voorkeur in gezelschap. Binnen vijf minuten ben je uit de drukte en heb je het vaarwater voor jezelf. Het blijft natuurlijk ook leuk om op en neer te varen maar de meerwaarde van een board die hard kan planeren, heel goed een kruisrak kan varen en de vrijheid op het water is voor mij toch ultiem.

De LT heeft zich andermaal voor mij bewezen als een probleemloos en super comfortabel board dat toch veel sensatie geeft. De LT gaat gewoon hard (en hoog) met een groot tuig en een andere vin. Je hebt planerend niet het gevoel dat je tegen een grens aanloopt, het board blijft maar versnellen met maximale controle en comfort. Het board biedt daarmee de veelzijdigheid van een raceboard zonder al te veel qua beleving en prestaties te hoeven missen.

Zeker voor lange tochten heeft de LT veel sterke troeven in handen. Het is een platform waarop je het makkelijk heel lang kan volhouden en dat je snel en met vertrouwen kan brengen waar je maar wil.

Ik blijf het zeggen, het ultieme elfstedenboard.

gr MB
Deze gebruikers waarderen matchbox008 voor dit bericht:
Hydrograaf (Bas)

Hydrograaf (Bas)
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Ik meende wel te zien dat het zeil op de LT meer rechtop wordt gevaren misschien ook door gebrek aan mastrail. Denk dat je daar rekening mee kunt houden in de keuze van je zeil.

En ik ben nog steeds erg benieuwd hoe een driehoekzeil had gevaren vooral toen de wind iets afnam.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Met een beetje geluk dreigt de komende zaterdag weer longboardweer te geven (en een aangenaam warm zonnetje). De nu voorspelde windrichting is ONO met 14 tot wat meer knopen op het grotere water. Als die voorspelling een beetje uitkomt ben ik in de markt voor een mooi rondje om wat km's te maken. Opties zijn voor mij Veerse Meer, de Grevelingen of Hellevoetsluis. Ik hou me uiteraard van harte aanbevolen voor andere opties, zolang er maar lotgenoten aansluiten.

Wie gaat er mee?

jabo1
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door jabo1 »

Ik ben aan de Kabbelaarsbank dit weekend.

Hydrograaf (Bas)
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Ik kom zaterdagochtend uit de nacht, misschien sluit ik aan in de loop vd middag.

Cat
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Cat »

Hallo allemaal,

Ik ben sinds 2 weken de eigenaar van een ultra cat uit 90-91 denk ik, maar ik krijg het zwaard er niet uit, waardoor het vervoeren van meerdere (vooral verschillende) planken lastig word.

Voordat ik iets kapot maak met vanalles proberen; Is er hier iemand die weet of en hoe het zwaard er uit kan (of meer weet van zwaardkast systemen en het zaterdag op de kabbelaarsbank het wil proberen)?

Daarnaast heb ik een schuine vin(wiervin idee) en mij is verteld dat een rechte race vin het makkelijker maakt om op de rail te varen. Hebben jullie ervaring met verschillende soorten vinnen?

Gr Cat

JP-T1surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

er zal morgen op Kabbank ongetwijfeld iemand bijzijn die je kan tonen hoe je het zwaard kan verwijderen maar..alvast hier de procedure:

zet het board op zijn zijkant, klap het zwaard volledig uit en overstrek (dus nog iets verder dan 90 graden richting boeg trekken). Je zal op dat moment voelen dat de 2 zwaard-aanhechtingspunten in de zwaardkast dan vrij zijn om het zwaard zijwaarts uit het board te duwen richting bovenkant board. De zwaardlippen zullen voor de nodige weerstand zorgen maar dat is gebruikelijk.

Uw vraag rond vinnen voor dit raceboard: ik veronderstel dat je een versie hebt met US-box, in dat geval heb je niet zo veel opties om in de shop een nieuwe rechte en langere race-vin te vinden maar...2de hands zie je ze nog wel te koop. Vraag morgen gerust aan Jan, Bas en Joost wiewatwaarhoe.

Cat
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Cat »

Bedankt voor reaktie

Het eerste deel gaat prima en het zwaard komt er dan misschien 2 cm uit, ook is er maar 1 punt zichtbaar en lijkt het of er een beveiliging plaatje boven het andere punt zit. Maar het moet in ieder geval recht eruit en niet liggend zoals bij de equipe (versie die ik ken)

De vin is inderdaad een US-box en ik hou marktplaats al een beetje in de gaten, maar ik was wel benieuwd waarin je de verschillen merkt tijdens het varen.

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: old school: three discipline, raceboard, slalom en wave

Bericht door windydave »

Cat schreef: vr sep 18, 2020 6:40 pm

De vin is inderdaad een US-box en ik hou marktplaats al een beetje in de gaten, maar ik was wel benieuwd waarin je de verschillen merkt tijdens het varen.
https://goklap.nl/surfing-boardbags/sur ... eilplanken

https://goklap.nl/surfing-boardbags/sur ... rserace-30

https://goklap.nl/surfing-boardbags/sur ... -fin-285mm

:cheer: :cheer: :cheer:

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Severne S1
Contacteer:

Bericht door Rop »

Go Klap, jammer dat z'n fysieke winkel weg is, altijd leuk om daar te shoppen. Was een soort tijdmachine.

Wat een prachtige collectie nostalgische vinnen heeft ie nog liggen.
Lipsticks, Jimmy Lewis, met voorvin, slot vinnen, football vinnen.
Zelfs nog nieuwe trimbox vinnen.

Plaats reactie