Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Bussloo spot tussen Apeldoorn en deventer

Deel je ervaringen met alle spots in Nederland met je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
SLE303
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: North Sails, Fanatic ray & falcon

Bussloo spot tussen Apeldoorn en deventer

Bericht door SLE303 »

Velen van ons uit het oosten kennen good old bussloo vast nog van vervlogen tijden toen er nog veel werd gevaren met windsurf boards. Ik vaar zelf meestal op andere plekken zoals de Randmeren, rhederlaag of het IJsselmeer. Maar omdat ik heel.dicht bij Bussloo woon vaar ik daar de laatste tijd ook weer regelmatig. Ik moet zeggen dat ik van de 10 x dat ik er met redelijke voorspellingen ben toch 6 x vol kan planeren dit ondanks de bomen die om de plas heen staan. Ik vaar dan natuurlijk wel grotere volumes zoals een f2 vegas 146 of een mistral ab slalom 140. Met dergelijke boards en grote camberzeilen kan je hier ondanks dat velen denken van niet nog altijd heerlijk varen. Probeer het maar eens bij een dikke 4 tot 5 bft en je zult zien dat ik gelijk heb zw of nw wind zijn goed. Heerlijk helder water en verbaasde blikken van wandelaars dat surfboard tegenwoordig zo hard gaan...Haha

Ik stap meestal op bij de botenhelling (bordje kampvuur plaats aanhouden) water is diep en heel schoon en helder. Heerlijk voor een ander werk sessie op 5 minuten van mijn huis. En nee natuurlijk niet vergelijkbaar met groot binnenwater maar dat wil niet zeggen dat je er niets meer kan. Ik ben nu een van de weinigen die er nog vaart

da lorch
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: SB Futura 97, Fanatic Falcon 112, Goya Bolt 125, KA Race 7.9 , KA Race 7.1 , Loft RB 6.3

Re: Bussloo spot tussen Apeldoorn en deventer

Bericht door da lorch »

Ja die spot ken ik nog wel daar begon het voor velen destijds, ik op een TC Hunter en die kreeg je nog uit het water ook :) Met het surfkarretje erheen fietsen vanuit wijk Zevenhuizen was best een stukkie maar daar gaf je toen niets om. Later met de Rocket 99 naar Veluwemeer was een hele stap haha (maar dan wel met de auto...) Gaaf man om daar weer te varen! Ook handig die palen destijds om je zeil te laten droogwapperen...niet meer voor te stellen nu! Have fun!

SLE303
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door SLE303 »

Haha, leuk nostalgie! Maar zoals gezegd met grotere brede boards en dito zeilen met een dikke 4-5 bft nog steeds prima te varen hoor. Ondanks de berichtjes die zeggen dat dat niet zo is. Mijn ervaring is dus juist positief. Wat ik al zei het is natuurlijk niet te vergelijken met groot open binnenwater. Maar voor een afterwork of avond sessie bij een lekker windje prima om even lekker te planeren. Hierbij nog een filmpje geschoten door de Stentor van Bussloo en per ongeluk ook van mij :cheer: zie vanaf 00:28 was met een F2 Vegas 146 en een North Ram 7.8 m2:

https://www.destentor.nl/video/kanalen/ ... oogle.com/

SLE303
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door SLE303 »

Laatst ook een keer met NW west gevaren was 17 knopen en kon toen de hele dag heen en weer knallen tussen botenhelling en overzijde naaktstrand. Door de vernauwing van het water daar versnelt de wind, soort venture effect, ik kon tussen die beide genoemde punten echt vol planeren en op de vin varen. Lekker gijpjes trainen

SLE303
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door SLE303 »

Venturi ipv venture

christiaanvanmeurs
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 air, Naish Kaholo 6.9, Nalu 5.7, 4.7, Hokua 3.7, Mistral One Design

Bericht door christiaanvanmeurs »

Leuk pleidooi om weer eens op Bussloo te gaan varen. Woon zelf ook in de regio en dan is Bussloo best dichtbij. Grote lap erop en dito board, ik ga het zeker ook weer eens proberen.

JohnPatrick
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door JohnPatrick »

Memorieeeeeees!

Eind jaren ’80, begin ’90 reden we met fietskarren vanuit Bathmen naar Bussloo. Prima plek om deuken in je Wayler 320P Fun te varen en te chillen (voordat dat woord überhaupt bestond). :wink: Later werd de uiterwaarde naast de A1 favoriet, omdat de wind daar boomvrij over raasde, maar die plas is ter ziele lijkt het. Rondom m'n woonplaats Deventer is Bussloo dus misschien de beste optie.

Als ik tegenwoordig al tijd heb op dagen dat het fatsoenlijk waait, rijd ik het liefst naar het Veluwemeer. Maar good to know dat er af en toe fanatiekelingen op Bussloo varen.

Ikkie
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Boards: Fanatic JAG 135L / Zeilen: Gaastra Phantom 9.2 en 7.9 en Swift 6.5

Bericht door Ikkie »

Midden jaren 90 heb ik regelmatig op Bussloo gesurft met m'n Mistral Screamer, ook altijd bij de boothelling. Volgens mij ben ik in die tijd nooit een andere surfer tegengekomen op het water. Mede om die reden ook besloten niet meer te gaan daar. Wel een erg mooie omgeving om te surfen, met name als het rustig is met zwemmers en de bodem daardoor niet omgewoeld wordt. Het water is dan echt heel helder.

SLE303
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door SLE303 »

Leuk al die reacties! Ik ga er binnenkort maar weer eens heen, ik ga dan een nieuwe combinatie proberen:

Mistral AB Slalom 140 liter (239 *85) Select 51 cm vin
Sailloft Ultimate 9.5 met 100% mast

Denk dat ik dan nog veel harder kan varen als met mijn Vegas. Ben benieuwd. Heb er nu alweer zin in.
Afgelopen zaterdag was ik trouwens bij Polsmaten op het Veluwemeer, heerlijke wind de hele dag door keihard kunnen planeren met 6.6 op een 124 ltr Fanatic Hawk.

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar
Zeilnummer: ned-363
Surf spul: speed, slalom & wave NoveNove ChallengerSails Point7 Bull Sails

Bericht door Frank-363 »

Denk dat ik hier ook eens ga kijken, lijkt dan ook wel een leuke optie om te foilen.....

SLE303
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door SLE303 »

Hoi Frank, foilen kan hier denk ik heel goed ik doe dat zelf niet, maar de plas is er volgens erg geschikt voor door het diepe water loopt je dure foil niet zo snel aan de grond en je hebt er niet al te gek veel wind voor nodig

JohnPatrick
Deur-surfer
Deur-surfer

Ik ben vorige week wezen dobberen met een vriend die beginnend is. Was een heel matig windje (kracht 3) met af en toe vlagen van ± 30 seconden richting kracht 4. Net genoeg om mee in planee te komen en naar de overkant te knallen. Ik surfde met een Xantos 310 en Neil Pryde Spirit 7,9.

Eigenlijk viel het me helemaal niet tegen, met een kracht 4-5 kan het nog steeds de moeite waard zijn denk ik. Al vraag ik me af hoe vlagerig het dan is. Binnenkort maar eens een vervolg aan geven.

Ik blijf ook nog steeds benieuwd naar de uiterwaarden van de IJssel. Iemand daar ervaring mee?

Ikkie
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Boards: Fanatic JAG 135L / Zeilen: Gaastra Phantom 9.2 en 7.9 en Swift 6.5

Bericht door Ikkie »

JohnPatrick schreef: ma sep 14, 2020 2:33 pm Ik blijf ook nog steeds benieuwd naar de uiterwaarden van de IJssel. Iemand daar ervaring mee?
Bij Deventer onder de A1 (achter de Mc Donalds) kon je eerder nog wel een klein beetje uit de voeten om iets uit te proberen. Een paar jaar geleden is dit volledig aangepakt en zijn er allemaal ondieptes gecreëerd. Als het water net iets te hoog staat, vallen die niet op omdat ze dan net onder water liggen. Daar zou ik voor geen geld meer gaan surfen.
Er is wel een nieuwe plas aangelegd volgens mij (of verder uitgegraven). Ter hoogte van Steenenkamer. Geen idee hoe diep het daar is. Het is wel redelijk klein, maar met een beginner is dat misschien wel juist handig i.v.m. walk of shame :lolno:
Deze gebruikers waarderen Ikkie voor dit bericht:
JohnPatrick

JohnPatrick
Deur-surfer
Deur-surfer

Die plas naast de Wilhelminabrug/Steenenkamer gaan we binnenkort maar ’s doen. Naast de A1 ziet het er inderdaad heel tricky uit tegenwoordig. 8)

claus3
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: rrd xfire 114, witchcraft chakra 95, reflex6, ncx, ezzy

Bericht door claus3 »

JohnPatrick schreef: ma sep 14, 2020 2:33 pm Ik blijf ook nog steeds benieuwd naar de uiterwaarden van de IJssel. Iemand daar ervaring mee?
Ja met hoogwater heb ik na een intensieve voorbereiding van locatie van de winter (maart geloof ik) gesurft op de Roetwaard (tussen Olst en Deventer, je kan dan opstappen bij Dijkstoel ter hoogte van rijkstraatweg 34a) met een klene 5 bft. Op zich prima te doen maar de risico's met hoogwater zijn aanzienlijk.

Allereerst is er met hoogwater natuurlijk wat stroming in de uiterwaarden. Weinig (ik ben rivierkundige van beroep geweest) maar toch te veel om tegen in te zwemmen dus je moet wel een locatie hebben waar je weet dat je altijd weer aan land komt. Ten tweede moet je bij hoogwater een locatie hebben waarvan je weet dat er geen hekken staan. Want je wil niet met 50 km/u met je vin een paaltje of prikkeldraad pakken.

Plassen heb ik geen ervaring mee maar ik kijk ook wel eens verlekkerd naar de grote plassen bij Deventer. Vooral die zg veenoordkolk of de Bolwerksplas. Denk dat ze bij laagwater west en en oostenwind wat vlagerig zijn. Overigens weet ik dat er op een aantal plassen in de uiterwaarden vrij veel wordt gesurfd. Kraaijenbergse plassen, eiland van Maurik, Lithse Ham misschien omgeving Roermond.
Deze gebruikers waarderen claus3 voor dit bericht:
JohnPatrick

JohnPatrick
Deur-surfer
Deur-surfer

JohnPatrick schreef: di sep 15, 2020 10:41 am Die plas naast de Wilhelminabrug/Steenenkamer gaan we binnenkort maar ’s doen. Naast de A1 ziet het er inderdaad heel tricky uit tegenwoordig. 8)
Ik kreeg een privéberichtje dat de Ossenwaard (de kolk/uiterwaarde/plas naast de Wilhelminabrug/Steenenkamer/Bolwerksmolen) natuurgebied is waar je niet mag windsurfen :o . Ook de zijarm van de IJssel die onder de spoorbrug doorgaat is natuurgebied. Naast de brug van de A1 is wel open voor beperkte watersport. En de zijarm van de jachthaven/roeivereniging (Deventer Noord) is wel open voor watersport. Jammer! Maar ik heb even zitten googlen en het is er niet helderder op geworden. De Ossenwaard wordt beheerd door IJssellandschap. Delen van de Ossenwaard zijn in het broedseizoen beschermd natuurgebied schrijven zij op hun website. Dus de rest van het jaar mag je daar surfen? Kijk vooral naar de foto die ze op de pagina over de Ossenwaard hebben geplaatst :D

https://www.ijssellandschap.nl/landgoederen/ossenwaard/

claus3
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: rrd xfire 114, witchcraft chakra 95, reflex6, ncx, ezzy

Bericht door claus3 »

JohnPatrick schreef: di sep 15, 2020 6:18 pm Kijk vooral naar de foto die ze op de pagina over de Ossenwaard hebben geplaatst :D
https://www.ijssellandschap.nl/landgoederen/ossenwaard/
Ja verdomd (Bolwerksplas) :lol:
Zou een redelijke spot kunnen zijn met zo tot zw. Bvk zzo tot zzw.
Deze gebruikers waarderen claus3 voor dit bericht:
JohnPatrick

JohnPatrick
Deur-surfer
Deur-surfer

Ik heb even nagevraagd bij IJssellandschap – die de wateren naast de IJssel beheert - of er gesurfd mag worden op Ossenwaard, Bolkwerksplas of de afgraving naast de A1 "achter McDonald’s" en ik kreeg het volgende antwoord:

"Watersporten is op al deze wateren helaas niet toegestaan. Achtergrond hiervan is het voorkomen van verstoring van broedende vogels, trekvogels en wintergasten."

De foto van de surfer op de Bolwerksplas gaan ze snel verwijderen van hun site...

Plaats reactie