Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Tips houding, setting, materiaal??

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
iHans
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: SB Futura 121, SB S-Type 93, Neilpryde V8 7.2 en 6.2 Severne Blade 5.3 4.7 4.2

Tips houding, setting, materiaal??

Bericht door iHans »

Hallo allemaal,

Het lukt me niet om vriendjes te worden met mijn Futura 121 (2013) en 7.2 NP V8.
Kom er slecht mee weg in matige condities 14/15 knp, loopt slecht hoogte ook in de vlagen en als hij eenmaal loopt wil hij niet door, rond de 40 km per uur stopt het dan. Lig dan helemaal los maar word dan afgeremd op de tail.
Al veel geprobeerd in de zin van grotere vin, mastvoet naar achter en giek omhoog. Beste gaat het nog met mastvoet 1 cm achter midden en giek op schouderhoogte. Grootste vin is Select S1 pro 45. Iemand ideeen waar nog eens op te letten? Trek ook ongewild mijn zeil te ver dicht omdat ik constant vecht om wat hoogte te winnen. Naast houding/techniek zou evt teveel downhaul ook nog een oorzaak kunnen zijn?

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Re: Tips houding, setting, materiaal??

Bericht door Spike_B »

Ik heb hetzelfde board, vaar er 5.5 t/m 7.8 op. 7.2 cosmic bv met 2 cambers is een vergelijkbaar zeil als jouw v8.
Daarmee geen enkel probleem, kruissnelheid is 45, piek tot 60 mogelijk.
Ik vaar dit met een Select s1 37 cm vin. Zit daar misschien het grote verschil (vinlengte) ?

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Blacksheep
Surf spul: Point-7 AVboards Proboom
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

wat is voor jou helemaal los liggen?
En afremmen op de tail, wat is dat voor jou?

eerst de basis op orde:
1 zeil goed getuigd? Downhaul op de aangegeven setting, Giek hoogte onder je oksel op de kant is je uitgangs positie
2 mastbase in het midden
3 is de vin de aanbevolen vin voor de Futura 121 qua grote?
4 hoe staan de voetbanden
5 hoe staan de trapezelijntjes

Eerst je basis op orde dan verder, snelheid is eerst nog ondergeschikt. Planneert het lekker, sta je comfortabel en ontspannen.

Aan het board en zeil ligt het zeker niet.

jipsteenbrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Veel

Bericht door jipsteenbrink »

14 knopen met 7.2 zal altijd een worsteling zijn als je niet lichter dan 70kg bent. Het enige dat daar tegen helpt is groter optuigen.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 »

Ik herken deze problemen van wanneer ik mijn zeil weer eens te bol heb staan. En gezien je gewicht, set en windsterkte waarmee je wil varen zal je waarschijnlijk het zeil wel wat boller hebben staan.

iHans
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: SB Futura 121, SB S-Type 93, Neilpryde V8 7.2 en 6.2 Severne Blade 5.3 4.7 4.2

Bericht door iHans »

@jipsteenbrink Weeg 68 kg😂 anderen varen met minder als ik nog sta te klooien.

@oossie71 Als ik downwind ga in een vlaag hang ik er lekker aan vol druk, neus lift en vaar dan alleen nog op de vin/tail.

Standaard werd dit board met een 44 Drake geleverd dus vandaar de 45 maar heb S1 S12 liggen vanaf 37 + een 38 Drake.
Heb met andere zeilen heerlijk gevaren op het board, met 6.2 Hellcat en een 5.0 oud zeiltje ging ie moeiteloos naar 45 per uur. Nu ben ik 2 jaar verder een stuk beter geworden en sta ik te modderen.... Gaat iets verkeerd, onbewust houding veranderd of totaal verkeerde setting maar kan er niet achterkomend wat. Frustrerende is dat ik met 93 liter en een 5.3 wave zeil vanaf 18 knp ook al weg ben, maakt het grotere spul bijna overbodig voor me, meer ergernis momenteel dan plezier.
Bijlagen
52DC7067-672F-4A95-9CE1-364790321BB9.jpeg
Laatst gewijzigd door iHans op di sep 15, 2020 11:28 am, 2 keer totaal gewijzigd.

iHans
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door iHans »

Zo staan mijn voetbanden
Bijlagen
3ABFB92F-87CB-4403-A7EF-EDE87AE785EC.jpeg

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B »

Ik ben ook begonnen op deze Futura met de 44 Drake. Maar nu 7 jaar later op 37 cm gesetteld. Dat is dan wel een stijvere vin dan de Drake. Ik vind dat SB echt een te grote vin levert voor full speed willen gaan.
Kan het zijn dat je vin zoveel lift geeft dat je, om het omhoog gaan van de neus (= zinken van de tail??) te onderdrukken je je zeil te veel open houdt ?
Als je vast zit met dit probleem laat een andere ervaren surfer eens op je setje varen en vraag hem/haar de set indien nodig opnieuw te trimmen.

NB op de foto staan je achterste voetband niet lekker (schroeven naar binnen gedraaid). Zorg dat de schroeven strak zitten en de plaatjes parallel.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Blacksheep
Surf spul: Point-7 AVboards Proboom
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

zeil: lijkt me dat zeillat spanning 2de boven de giek te hoog is en daar boven ook. De top heeft wel spanning genoeg zo te beoordelen uit een plaatje.
Met de Hellcat 6.2 kun je dan wel over de 45?

Als je downwind gaat in een vlaag, en je neus komt omhoog, is je trim niet goed (oa. je vin te groot), doe dan je mastvoet 1cm meer naar voren om je neus lager te krijgen, dit geeft oa meer controle, het board zal dan ook vlakker komen te liggen en kan nog steeds loslopen, zeker als je die iets van je afkantelt (op de rail laten lopen)

dit is een mooie algemene leidraad: https://point-7.com/2015/04/08/what-doe ... your-gear/

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V4.0 KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis »

Lijkt teveel outhaul op je zeil te staan, kan het zeil de giek "kussen" ?

iHans
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door iHans »

Volgens mij vaarde ik de 6.2 het lekkerst met de 38 Drake vin. Maar heb dat zeil de laatste tijd niet meer gepakt.
Tis niet zo zeer de snelheid die het nu voor me verpest maar gewoon het niet ontspannen kunnen varen met de set. Notabene op het Veerse Meer wat zo vlak als wat is. Zodra ik er ontspannen mee vaar en er niet mee hoef te vechten om gewoon halve wind te varen en te planeren gaat de snelheid vanzelf omhoog.

Qua giekhoogte en mastvoet heb ik alles wel geprobeerd denk en dan met de s1 45 vin gaat het enigzins. In ieder geval voor mijn gevoel beter dan de de 41 en 43 Maar goed Miss ben ik gewoon de verkeerde kant op gaan zoeken. Ga zeker nog eens kleiner proberen. Naast mijn techniek nog eens goed naar de downhaul en zeillatten kijken begrijp ik.

Iemand die nog eens met me mee wil kijken helemaal top natuurlijk. Als dat eens ergens tussen Oesterdam en Veerse meer kan zou ik daar heel blij mee zijn. Helaas a.s. zondag geen goede vooruitzichten

Kanarie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Magnum135 Falcon120 Ray111 GSR9.4 Vapor8.6 GSR7.9+7.1 Helcat6.2

Bericht door Kanarie »

De vin lijkt me wel iets groot voor deze setup, maar zou je juist moeten helpen om makkelijk hoogte te kunnen lopen.
Ook kost een grotere vin geen snelheid, dus daar zou ik het niet zoeken.

Zoals Nelis aangeeft, volgens mij mag je ook iets minder outhaul hebben.
Downhaul lijkt in orde. Als je het wilt testen, haal er een cm af en kijk of je dan veel meer druk op je giekhand krijgt. Dat is het teken dat je net iets erbij (naar beneden) mag trekken.

Is verder je vin welk in orde? Is deze netjes glad of zitten hier flinke beschadigingen aan?

iHans
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door iHans »

43 en 45 vin zijn nieuw. Outhaul ook op min gevaren. Gaat ook weer iets beter maar nog steeds niet in balans. Je geeft aan meer dowhaul is minder druk op zeilhand. Heb zelf het idee dat ik daar juist te weinig druk heb waardoor ik automatisch zeil te ver dichttrek en snelheid alweer kwijtraak en niet upwind kom. Zou minder downhaul en wellicht trapeze iets naar voren dan logisch zijn? Las ook ergens dat loose leach van zo’n V8 maar tot de 3e batten moet lopen. Ik trek er toch wel iets meer in volgens mij. Ga er in ieder geval weer mee aan de slag.

Kanarie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Magnum135 Falcon120 Ray111 GSR9.4 Vapor8.6 GSR7.9+7.1 Helcat6.2

Bericht door Kanarie »

Gewoon uitproberen. Als je gaat voelen wat de resultaten zijn, dan ga je leren wat je het beste kunt doen op beter op de plank te staan.
Iedere surfdag is weer anders, soms sta je er gewoon niet lekker op die dag en een week later staat alles perfect.
Dan ga vanzelf kleine aanpassingen doen, die je dag een stuk leuker kunnen maken.

remcokes
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Finish fins, Neilpryde, Starboard

Bericht door remcokes »

Iemand noemde het al maar het zeil lijkt te ver aangetrokken bij de giek. Die moet inderdaad wat losser zodat het zeil wat boller staat. Nu staat hij te vlak waardoor je minder snel planeert en het zeil moeilijker te besturen is.

Grompoe
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Fanatic Falcons 80, 91 en 125, F2 Missile XS, Loft Blade 6.3 + 7.0 + 7.8 en Sonntag fins

Bericht door Grompoe »

Laat eens iemand die beter kan varen op jouw set varen, liefst iemand met hetzelfde postuur als jij.
Dan weet je het waarschijnlijk snel genoeg.

Plaats reactie