Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

3D printsels en foil (wing) bouw

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Highwinds
Surf spul: Highwinds, Severne, Moses
Contacteer:

Re: 3D printsels en foil (wing) bouw

Bericht door Ilja85 »

joris van den hurk schreef: ma mei 04, 2020 11:43 pm Ik gebruik ook auto wax, van dit type :"tuttle wax original"
Dat gebruiken veel mensen en werkt erg goed.
mylar is niet hetzelfde als PET, op internet staat dat mylar een merk is van polyester folie.
Ja maar polyester folie is PET folie, Mylar is gewoon een merk daarvan. :)
Deze gebruikers waarderen Ilja85 voor dit bericht:
joris van den hurk

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Vandaag nog even de verbinding met de fuse verbeterd want die lag niet volledig meer aan, paar reepjes biax gesneden, gewet en aangedrukt met een strookje PET folie en de fuse erbovenop.
16.jpg
17.jpg
18.jpg
Nu nog ff wachten totdat het hard is en dan nog ff goed opschuren en 2k lak erop. En dan van het weekend maar eens testen... :)

Heb ook een soort epoxy primer voor niet-zuigende ondergronden en plastics besteld bij HP-textiles, daar eens mee experimenteren en een paar testjes doen met zowel PETG als PLA.
En ook met Stewatix even wat proberen nog.

Ik begin namelijk te vermoeden dat de hechting met opgeschuurd PETG beter is dan met PLA, tegen mn verwachtingen in.
Schuren met "schuurpapier uit de hell" is wel heel belangrijk met kunstof kernen, omdat de lijmlaag alleen verbind met de structuur van het oppervlak en omdat het er in principe niet intrekt.
Ook is het materiaal ondanks de richeltjes vrij glad na het printen (extrusie process), testje die ik gisteren had gedaan kwam epoxy volledig los van ongeschuurd oppervlak maar bleef het wel zitten waar het korrel-40 geschuurde begon..

Aceton lijkt het PLA trouwens zacht te maken.. maakt er gisteren een geschuurd oppervlak mee schoon en kon er toen een beetje vanaf krabben.
En verlijmen van twee stukken PLA met rode microballoons lijkt sterker dan met HP-PK22 thixomiddel (soort aerosil) want dat bleek veel brosser).

Veel onbekend terrein nog... :z

pinwng
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door pinwng »

Heb geen ervaring met 3D printen maar is het een idee
om dmv gaatjes in je 3d vleugel te zorgen dat epoxy (er van te voren in spatelen ) contact maakt door de kern
heen en zo de kern harder maakt en er voor zorgt dat je laminaat beter vast blijft zitten??
Deze gebruikers waarderen pinwng voor dit bericht:
Ilja85

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

pinwng schreef: di mei 05, 2020 10:03 pm Heb geen ervaring met 3D printen maar is het een idee
om dmv gaatjes in je 3d vleugel te zorgen dat epoxy (er van te voren in spatelen ) contact maakt door de kern
heen en zo de kern harder maakt en er voor zorgt dat je laminaat beter vast blijft zitten??
Ja dat is zeker een idee en ik heb het ook overwogen om te doen. :thumbup:
Het is echter wel lastig(er) om te tekenen en te printen, wordt een beetje een bende denk ik.
Als ik echt geen fatsoenlijke hechting voor elkaar krijg met de kern, ga ik dat proberen. :-)

pinwng
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door pinwng »

kan natuurlijk achteraf gewoon gaatjes boren, iets meer werk maar zelfde effect.

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock »

Ik denk niet dat het probleem van de hechting tussen plastic en laminaat de oorzaak is van de "gebroken" vleugel.
Het laminaat is veel te dun voor een vleugel met zo,n spanwijdte. Een paar laagjes zijn te weinig ook al voelt het heel stijf aan.
Een goede hechting helpt natuurlijk, maar de sterkte moet toch vooral uit de buitenste laag komen.

pinwng
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door pinwng »

klop Rob, maar een stevige binnen kern helpt ook voor de sterkte, het voorkomt knikken.
buig een holle pvc buis en je ziet de wand naar elkaar toe gaan, plaats er een buigveer in en de buis blijft heel.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Blacksheep
Surf spul: Point-7 AVboards Proboom
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

Dat is wel heel simplistisch gesteld zeker de vergelijking met PVC buis en een buigveer.
Feit is dat een buis vorm (hol dus) ontzettend sterk is. Zeker tov van massief liggen de kernlijnen in het materiaal voor buiging anders.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Rob Rock schreef: wo mei 06, 2020 7:42 am Ik denk niet dat het probleem van de hechting tussen plastic en laminaat de oorzaak is van de "gebroken" vleugel.
Het laminaat is veel te dun voor een vleugel met zo,n spanwijdte. Een paar laagjes zijn te weinig ook al voelt het heel stijf aan.
Een goede hechting helpt natuurlijk, maar de sterkte moet toch vooral uit de buitenste laag komen.
Ja eens. Dat was echt onder de grens, twee laagjes en wat losse stukken. :-)
Dat er maar 10% hechting was hielp ook niet mee.

Ik denk als je uitgaat van een goede lijmnaad rondom de leading en trailing edge en voldoende laminaat, dat je niet al te veel hechting vd kern nodig hebt. (en de bevestingspunten goed aanpakt)
Wanneer je de leading en trailing edge tot op de rand van de kern terug schuurt, dan gaat de hechting met kern wel een grote rol spelen denk ik.

Opzich zijn de kernen wel kei-sterk zo met taai kunstof en epoxy schuim erin, want ondanks dat het laminaat toen kapot is gegaan was de kern nog zo goed als perfect.

Van het weekend kan ik de nieuwe testen, ook een serieuze vleugel. Voor mijn gevoel issie wel rock-solid dus ben heeel benieuwd :) .

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Net nog ff een half uur staan schuren en even laagje 2k blank mat op de wing gezet, vind em zo wel goed zat om zondag een testvaart mee te doen. :D

Leading edge nog wat ronder geschuurd want die was veel te scherp, bijna een trailing edge.
Schijn je slechte prestaties van te krijgen bij angle of attack variaties omdat dan de flow van t oppervlakte los komt wanneer je bijvoorbeeld onder 20 of 30 graden omhoog stuurt. Het water moet dan te scherp om de hoek de wing volgen.

Schilderstape onder de rand van een laag carbon van de fuse-wing connectie uitkrijgen is wel een drama, dat moet ik de volgende keer anders doen. Meteen het overtollige materiaal wegsnijden of een malletje ofzo.

20.jpg
23.jpg
24.jpg
25.jpg

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy,s 2 Witchrafts, div Sups en een Wingset.

Bericht door Jeroensurf »

Ik ben benieuwd hoe hij het morgen doet!
Deze gebruikers waarderen Jeroensurf voor dit bericht:
Ilja85

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Nou deze vleugel is vooralsnog een succes!
Net van 18:00 tot 21:00 op het water gestaan met 4.8m en echt super fijn kunnen foilen zonder iets te slopen.

Vrij voorzichtig begonnen en weinig druk gegeven in het begin, aanvliegsnelheid is zeer laag en de wing is echt vet stabiel. Merkte goed dat ik achter gewoon in het midden in de voetband blijven kon blijven staan, niks geen nerveus gedoe.
Wegvliegen is kwestie van op een vlaagje wachten en beetje naar achteren gaan hangen.
Stall speed is echt heel laag, je kunt bijna stil staan en dan gewoon met een wappertje van je zeil of een keer pompen doorvliegen.
Vleugel carved ook gewoon nog heel goed, kan alle kanten op slingeren!

Na korte pauze en kennismaking met Joris van den Hurk hier van het Doe-het-zelf forum, de foil wat meer op z'n flikker gegeven en hij loopt nog best hard ook. Kon prima gepowered foilen en veel druk zetten, maar ik had ook gewoon met 4.0 kunnen foilen!

Hij werkt echt heel goed en ben er uitermate tevreden over zoals het setje nu werkt samen met het foilboardje! :D
Ik merkte wel een soort "bruisend" gevoel van de foil (al bij lage snelheid), dus ergens zit er iets aan de vleugel wat een bel trekt.... boutjes steken nog wat uit of misschien gewoon de afmeting. :D

26.jpg
27.jpg
28.jpg
29.jpg
30.jpg
Jeroensurf

pinwng
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door pinwng »

productie rijp ?
Deze gebruikers waarderen pinwng voor dit bericht:
Ilja85

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Gisteren nog maals 6 uur gevaren met deze wing, eerst met 4.0 en later met 3.6m.

Ging prima, stabiel zat, wil niet uit het water vliegen, blijft heerlijk zweven. Niet meer naar beneden vallen tijdens foil gijpen is ook wel chill. 8)
Prima freeride vleugel. Tourtje rond de plas gedaan. :)
Iets minder drag zou het misschien nog iets fijner maken (iets meer high aspect) maar dat weet ik niet zeker... test volgt binnenkort. 8)

Foilen1450wingmei2020.jpg
Foilen1450wingmei2020-2.jpg
joris van den hurk

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Heb wat testjes gedaan met 2K PU primer voor epoxy deklagen, laminaten en topcoat voor niet-zuigende ondergronden.

Observaties:
PU primer, redelijk dik aangebracht op ongeschuurde PETG en licht opgeschuurd alvorens te lamineren werkt blijkbaar prima.
PU primer dunner aangebracht op geschuurd petg en geschuurd alvorens lamineren werkt, maar iets minder.
PU primer, dunner aangebracht op geschuurd petg, en ongeschuurd alvorens te lamineren hecht minder.

Verlijmen twee geschuurde stukken PLA+ met pure epoxy met dunne laag PU primer resulteerde in een breuk met schoon oppervlak
Lamineren op PLA+ met een wat dikkere laag PU primer erop werkt blijkbaar wel aardig, maar slechter dan petg.

Conclusie:
-Lijkt alsof het aangebracht moet worden in een ietsje dikkige laag en niet waterdun.
-PETG werkt prima (wederom niet gedacht)

-PLA+ ...... nog niet helemaal zeker.
Nog een keer een groter oppervlak testen... die slanke vleugels zijn daarvan gemaakt dus voordat ik die opnieuw doe moet dit ff duidelijk zijn. :P
20200513_190520.jpg
20200513_190553.jpg
20200513_190620.jpg
20200513_190638.jpg
20200513_190714.jpg

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Hier een interessant filmpje over bouw van een vleugel voor modelvliegen waarbij een mal wordt vol gelegd inc. wat trucjes en handigheidjes.

Edit: in het engels:

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Nieuw vleugeltje ontworpen, 93cm span, 1050cm oppervlak (ongeveer), beetje camber erin, iets boller vooraan en ontwerp wat dunner gemaakt om rekening te houden met laminaat dikte. Transparant zodat je goed kunt zien waar het schuim overal zit. :+

Lift zit stuk meer naar voren, hopelijk precies op de goede plek haha! :4eyes:

260 gram weegt t nu, dus deze wordt denk ik uiteindelijk wel lekker licht. :-)
Mn oom (waarmee ik samen deze projecten bekokstoof) zit al weken te zeuren om een vleugel en gaat deze met vacuüm infusie doen, dus ben benieuwd. :-)

Knipsel.2JPG.JPG
104171555_3841215669238833_7959737216613292434_o.jpg
104061493_3841711532522580_7925611653529823555_n.jpg
104051773_3841407332553000_403560922117468848_o.jpg
103970283_3841407465886320_5601539251445723448_o.jpg

joris van den hurk
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door joris van den hurk »

oehhhh vacuum infusion,, nice, ik ben benieuwd! ziet er allemaal in ieder geval al erg professioneel uit!
Deze gebruikers waarderen joris van den hurk voor dit bericht:
Ilja85

Jurriaanvd
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Jurriaanvd »

ontwerpen jullie de vormen ook zelf of kiezen jullie een bestaande foil waar jullie de maten van vergroten?
Als ik de stappen goed begrijp:
1. ontwerpen
2. 3d printen
3. mal maken
4. de mal vullen met carbon
5.klaar?

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Jurriaanvd schreef: di jun 16, 2020 11:21 am ontwerpen jullie de vormen ook zelf of kiezen jullie een bestaande foil waar jullie de maten van vergroten?
Als ik de stappen goed begrijp:
1. ontwerpen
2. 3d printen
3. mal maken
4. de mal vullen met carbon
5.klaar?
Die eerste had ik globaal op Moses gebaseerd maar die transparante is eigen ontwerp.
Ik maak geen mal hoor, gebruik de 3D print als structuur en vacuum bag daar carbon omheen. :P Misschien dat ik een keer een mal maak als ik een perfect ontwerp gevonden heb, of voor een 110cm foil mast..

De officiele productie methode is wel om twee helften met vacuum infusie te maken en dan samen te plakken met schuim ertussen OF alles in 1x samen te drukken in een mal. Denk dat het risico met samenpersen is dat je het weefsel droog drukt in tegenstelling tot eerst twee helften perfect maken met vacuum infusie.

De_smits
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door De_smits »

Hoi Ilja, excuus als ik nu iets vraag wat al voorbij gekomen is en ik wellicht gemist heb. Heb je wel eens overwogen om een honingraat structuur te printen, deze met pur vol te schuimen, weer in profiel terug schuren naar je print en dan vacuüm baggen? Lijkt mij best een drukvaste & lichte methode en eenvoudig wat stringerachtige verstevigingen aan te brengen.
Heb er geen ervaring mee, maar vroeg het mij gewoon af.

Respect voor je diverse projecten. Echt gaaf.
Gr. Frank

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

De_smits schreef: wo jun 17, 2020 12:17 am Hoi Ilja, excuus als ik nu iets vraag wat al voorbij gekomen is en ik wellicht gemist heb. Heb je wel eens overwogen om een honingraat structuur te printen, deze met pur vol te schuimen, weer in profiel terug schuren naar je print en dan vacuüm baggen? Lijkt mij best een drukvaste & lichte methode en eenvoudig wat stringerachtige verstevigingen aan te brengen.
Heb er geen ervaring mee, maar vroeg het mij gewoon af.

Respect voor je diverse projecten. Echt gaaf.
Gr. Frank

Euhm, bedoel je dan een vleugel printen zoals nu maar dan de oppervlaktes open en honingraad erin?
Zou kunnen denk ik maar dat lijkt me wel lastig hoor, want dan moet je het echt perfect shapen. :)
Nu schuimen we hem gewoon vol omdat de stringers in lengterichting lopen en zo het schuim erdoor kan, en schuren we het oppervlak wat bij, PU coat erover en dan kan er carbon op. :)

De_smits
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door De_smits »

Dat bedoele ik ja. Vroeg mij namelijk af wat het 3D geprinte oppervlak daadwerkelijk aan sterkte van je "schil" bijdraagt. Dan zou je dat gewicht beter kunnen sparen of vervangen door sterker materiaal zoals carbon.
Als de ribben een i-profiel hebben, kun je vrij nauwkeurig naar de ribben schuren en heb je direct een hechtvlak voor zowel schuim als huid.
Evt openingen (rel klein) in het hart vd ribben om iets gewicht te sparen en het schuim als 1 stuk met elkaar te verbinden.

Anyhow...Het was maar een gedacht. Jouw concept is zeker (ook) doeltreffend.

Succes! Ben benieuwd naar het resultaat.

Deze gebruikers waarderen De_smits voor dit bericht:
Ilja85

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

De_smits schreef: do jun 18, 2020 12:10 am Dat bedoele ik ja. Vroeg mij namelijk af wat het 3D geprinte oppervlak daadwerkelijk aan sterkte van je "schil" bijdraagt. Dan zou je dat gewicht beter kunnen sparen of vervangen door sterker materiaal zoals carbon.
Als de ribben een i-profiel hebben, kun je vrij nauwkeurig naar de ribben schuren en heb je direct een hechtvlak voor zowel schuim als huid.
Evt openingen (rel klein) in het hart vd ribben om iets gewicht te sparen en het schuim als 1 stuk met elkaar te verbinden.

Anyhow...Het was maar een gedacht. Jouw concept is zeker (ook) doeltreffend.

Succes! Ben benieuwd naar het resultaat.

Het idee is goed hoor, maar de beperking zit hem in het 3D print materiaal en de manier waarop je het uitprint. Dat is lastig wanneer je het als open structuur zou printen omdat ik nu zegmaar de outline verticaal opbouw wat hem ook meteen stevigheid geeft. :)

De_smits
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door De_smits »

Dat hangt idd van je methode en bereik van de machine af. Gaat ongetwijfeld goedkomen.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Recentelijk een vinnetje gemaakt en geperst met een 3D print mal gevuld met meuk. Dat ging best prima.....
107090846_3903096983050701_2982536380123344868_n.jpg
79217485_3889612524399147_5983085756525337909_n.jpg

Dus nu ook even met een wat serieuzere approach bezig voor een wing... :-)
Twee positieve maldelen ontworpen en de onderste inmiddels uitgeprint, hiervan kan dan weer een andere composiet mal gemaakt worden.

Knipsel.JPG
116114191_3968281919865540_7020825940715435446_n.jpg

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Bietje druk gehad maar recentelijk weer wat progressie geboekt met de foil-bouw:
117165746_3990403604320038_8489305873478972620_n.jpg
119067033_4126136204080110_3116400346205961403_o.jpg
119474215_4126520867374977_8588332879161110459_n.jpg
121336904_4216750955018634_4596101012734172675_n.jpg
121532075_4223913870969009_6497866524354885549_n.jpg
121564516_4223913810969015_8156840512293812748_n.jpg
121596544_4223914084302321_1182911828914337500_n.jpg

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Dus heb mn ontwerp als positieve mal op de wereld gezet met een 3d printer, en die na afwerken gelamineerd met tooling epoxy, glasweefsel en een verstevigings frame.
Liep er nog tegenaan dat 2k spuitplamuur waxen niet voldoende lossend is... :p dus moest de mal van de officiele mal afbikken.
De andere helft lak ik eerst maar ff alvorens de mal te lamineren. :-)

Dit is voor een 1050 high aspect vleugel van 93cm breed.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

121537323_208123410756024_3509955521164393694_o.jpg
laagje 2K aangebracht om de plamuur te sealen en een harde toplaag te creeren die ik in kan boenen met lossingswax.
Bijna klaar om de mal te gaan lamineren!

barth
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard - Gun - Naish

Bericht door barth »

Interessant!
Je zou op deze manier ook met mal van een bestaande (eventueel defecte) vin of foil kunnen om een kopie te maken!

Plaats reactie