Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

welke mast voor super hero 2019

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Plaats reactie
thomas bert
Deur-surfer
Deur-surfer

welke mast voor super hero 2019

Bericht door thomas bert »

Hoi,

Dit jaar mijn NS Ice zeilen vervangen door DT super hero.
Probleem:
Als ik de 5.9 op een North Gold RDM 430 IMCS 21 bj 2011 optuig en ik trek de neerhaler aan tot ik loose leech heb tot aan het merkteken, klappert mijn zeil telkens ik over een golf stuiter (bump&jump, brouwersdam) De giek is op de aangegeven maat ingesteld en dan raakt het zeil de giek.
Ik kan dit verbeteren door de neerhaler en uithaler veel meer aan te trekken maar dan heb ik zeer veel loose leech. Lijkt mij niet de bedoeling.
De mast is CC IMCS21. Dat is wat Duotone voorschrijft. Heb dit zelf al eens nagemeten en hij is idd 21.
Ik heb de indruk dat deze mast te zacht is voor dit zeil. Bij de kleinere maten is het minder uitgesproken.
Waaraan kan dit liggen?
Wie heeft er goede ervaringen met CAAS of Unifiber masten in de Super Hero. 580€ voor een DT gold vind ik teveel.

alvast bedankt,
thomas

tomvanelsen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Quatro quad 84l, Ezzy wave

Re: welke mast voor super hero 2019

Bericht door tomvanelsen »

Ik heb geen ervaring met de super hero, maar wel met de super session van 2018. Deze staat bij mij op minimale settings ook altijd tegen de giek aan. De mast die ik erin had was aan north silver van 2017 dus een andere mast gaat niet veel verschil maken denk ik

Bolus2.0
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Bolus2.0 »

Ik zou het niet in de mast zoeken.
Grotere maten hebben nou eenmaal wat meer bolling. Een wijdere giek zou een oplossing kunnen zijn als je je er aan stoort dat je zeil tegen je giek zit tijdens het varen, in niet overpowerde condities en dus niet met loose leach tot lat 3-4.

thomas bert
Deur-surfer
Deur-surfer

Ik trek hem tot net voorbij de VTS Max en dan nog klappert het zeil over bijna elke golf en komt er een plooi van vooraan tegen de mast diagonaal tot aan de volgende zeillat ah achterlijk. Dat kan toch de bedoeling niet zijn?

tomvanelsen
Deur-surfer
Deur-surfer

thomas bert schreef: ma okt 12, 2020 6:36 pm Ik trek hem tot net voorbij de VTS Max en dan nog klappert het zeil over bijna elke golf en komt er een plooi van vooraan tegen de mast diagonaal tot aan de volgende zeillat ah achterlijk. Dat kan toch de bedoeling niet zijn?
De plooi vooraan bij de mast hoort in het zeil. In dit filmpje wordt het uitgelegd: https://youtu.be/DkAGY3hCs4U

Dat de plooi diagonaal loopt komt doordat je teveel loose leach in je zeil trekt lijkt mij. Verder is de hero niet echt bedoeld om mee te bump&jumpen, hier is de super session een stuk beter geschikt voor.

medano
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: alles verkocht geen tijd meer

Bericht door medano »

Zou je een paar foto's kunnen posten ? Dat zegt meer dan 1000 woorden.

thomas bert
Deur-surfer
Deur-surfer

@tomvanelsen ik trek het loose leech tot aan de max trim indicatie, dan zou het zeil toch nog corect moeten werken.
@medano Als het zeil op het strand ligt, staat het mooi opgetuigd. pas bij het varen krijg ik die diagonale plooi. Ze volgt die zwarte lijn boven het venster richting de giek, en ook tussen de latten erboven. zie foto hierbij met de gele getekendelijnen.
Ik had dit veel harder bij mijn vorige zeilen, NS ICE, op dezelfde mast maar die waren gedesigned op een SDM mast. dus dan is het logisch dat het profiel veel softer is. Mijn conclusie tot nu toe is dat de mast, een North Gold RDM 430 IMCS 21 bj 2011, te zacht is.
@baas Weet jij of de het gprofiel van de NS masten sinds 2011 veranderd is?

De bijgevoegde foto heb ik van het net geplukt. De foto op het strand toont mijn opgetuigd zeil.
alvast bedankt voor de reacties.
Bijlagen
IMG_2542.jpeg
zeil.JPG
zeil.JPG (64.39 KiB) 131 keer bekeken

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave

Bericht door EdwinR »

Ik denk dat het gewoon zo hoort, zie ook deze uitleg: http://www.guycribb.com/userfiles/docum ... uthaul.pdf
Maar @medano vaart deze zeilen en kan daar misschien meer zinnigs over zeggen.

tomvanelsen
Deur-surfer
Deur-surfer

thomas bert schreef: vr okt 16, 2020 8:01 pm Ze volgt die zwarte lijn boven het venster richting de giek, en ook tussen de latten erboven.
Logisch, de zwarte lijn is namelijk een load stripe. Deze staat op spanning tussen de mastslurf en de clew en stabiliseert het profiel een beetje.
thomas bert schreef: vr okt 16, 2020 8:01 pm Ik had dit veel harder bij mijn vorige zeilen, NS ICE, op dezelfde mast maar die waren gedesigned op een SDM mast. dus dan is het logisch dat het profiel veel softer is. Mijn conclusie tot nu toe is dat de mast, een North Gold RDM 430 IMCS 21 bj 2011, te zacht is.
Sdm of rdm maakt geen verschil in mastcurve. Als ik in de unifiber mast selector kijk van 2011 hadden de RDM en sdm masten van north sails exact dezelfde buigcurve. Als ik de selector van 2011 vergelijk met die van 2019 zijn de masten van duotone zelfs iets zachter geworden!!!

Als het enige probleem is dat het zeil tegen de giek staat, zou ik gewoon iets meer outhaul trekken, vooral als je maximale downhaul erop hebt staan. De mast buigt bij meer downhaul verder weg van de latten en ook van de clew, dus de afstand tussen de mast en de clew wordt groter.

Als laatste: meten = weten. Meet eens de afstand tussen de mast en clew en lengte van je giek op. Er zitten altijd kleine afwijkingen in. Het zal je overigens verbazen hoe bijv. heel veel verlengers afwijken van de geprinte maten.

Plaats reactie