Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Advies (free)race / slalom

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Post4richard
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Post4richard »

Hi ,

Dit jaar de smaak weer te pakken gekregen op m’n oldschool BIC R’nR (305x62cm/135liter/13kg) en hiermee toch alweer 23kn mee weten te halen. Momenteel is m’n zeilrange 5.5, 6.0, 6.7 en 7.6. Ik ben 1.90m en 85kg. Surfstekken zijn Westeinder, Muiderberg en Horst. Soms op een klein binnenwatertje in de buurt (erg vlagerig).
Nu wil ik een ander 2de hands board aanschaffen in de (free)race / slalom range (model uit de zero’s ofzo voor niet te veel €s). Er is op dit forum flink wat info te vinden, maar ik heb moeite om het juiste volume te bepalen. De F2 SX serie is er bijvoorbeeld van 81 tot 145 liter.
Wie heeft er advies voor mij en eventueel ook voor een merk/type.
Laatst gewijzigd door Post4richard op do okt 15, 2020 9:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Kanarie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Magnum135 Falcon120 Ray111 GSR9.4 Vapor8.6 GSR7.9+7.1 Helcat6.2

Re: Advies (free)race / slalom

Bericht door Kanarie »

Volume is tegenwoordig minder van belang. De breedte van het board is vooral wat telt bij freerace/slalom.
Je zal ergens terecht komen tussen de 65-85cm breed. Dit is de range van volle bak knallen tot lightwind.
Je zeilen zijn niet heel groot, maar dit zullen ook oldschool zeilen zijn denk ik?

Als dit voorlopig je enige board wordt, zou ik ergens rond de 75cm breed mikken. (wat bij de meeste merken op ongeveer 125liter komt)
Daar kun je enorm lang op doorvaren met flinke wind, maar ook bij mindere wind nog redelijk vlot mee wegkomen.

Post4richard
Deur-surfer
Deur-surfer

Hi Kanarie,

Bedankt voor je reactie. Ik had ondertussen wat verder gelezen / verdiept en kom in de magazines inderdaad meer tegen over de breedte dan volume. Maar hoe je er uiteindelijk een keuze in maakt, wordt geen aandacht aan besteedt.
M’n 5.5 is een oldschool cambered Gaastra. M’n 6.0 NeilPryde is rijp voor de vuilstort en m’n 6.7 en 7.6 zijn Arrows freeride zeilen uit de zero’s. Met die Arrows kan ik hopelijk nog wel even uit de voeten. Zal er dan nog een groter (8.5?) bij gaan nemen en langzaam aan alles vervangen voor slalomzeilen.
M’n BIC+6.0NP kan ik dan mooi verkopen op MP. Ik zie dat je daar goudgeld voor kan vragen ...

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: ka sail
Surf spul: KA: Race, Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug »

Volume is vooral niet zo belangrijk als je beweegt. Als je van start tot finish vol in de wind kan varen is het niet erg als je board bij stilstand onder gaat. Maar op Hollands water is een beetje reserve toch wel errug fijn. Met jouw gewicht (ook mijn gewicht in welvarende tijden) kan 125 nog net maar ben je met 135 altijd boven water. Als je een F2 SX L tegenkomt moet je die niet laten lopen. Zelf word ik ook blij van de Tabou Rocket.

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD FSW 85,Fanatic Ray95, Speedster 69, Angulo Release W, Ezzy 4.5&5.0&5.8 Gaastra 7,0&7,8&8,3
Contacteer:

Bericht door Endewerf »

Blijf aub af van die F2 SX. Als herintreder ga jij huilen vande achterste voetband positie; die staat te veel op de rand en krijg je niet je voet in. Heb dit jaar al weer te veel herintreders zien stuntelen met hun materiaal waaronder iemand met een F2 SX. Ga opzoek naar een freerider en koop aub modernere zeilen vanaf 2005...

claus3
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: rrd xfire 114, witchcraft chakra 95, reflex6, ncx, ezzy

Bericht door claus3 »

Endewerf schreef: vr okt 16, 2020 8:16 pm Ga opzoek naar een freerider en koop aub modernere zeilen vanaf 2005...
Ja vind ik eigenlijk wel een goed advies denk dat je er meer plezier van hebt.
Verder vind ik de camberloze freerace zeilen ook heel fijn zou ik niet links laten liggen als je een goede kan vinden.

Wellicht hebben ze iets kleinere windrange in vergelijking met full cambered zeilen maar ze zijn wel lichter en daardoor hanteerbaarder oen makkelijker te waterstarten (ik baseer mij op een vergelijk van Severne reflex 7, turbo gt en ncx).

Post4richard
Deur-surfer
Deur-surfer

En wat is het oordeel over een RRD Firerace 120 ?

https://link.marktplaats.nl/m1613587791 ... nt=app_ios

In de 75cm/125liter categorie zijn 2de hands niet veel boards te vinden. Waarschijnlijk houd iedereen die erbij als ze meer ervaren zijn en naar een kleiner board gaan.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Patrik RRD Loft

Bericht door tristan55555 »

Nou mensen die naar een kleiner board gaan willen ook varen met minder wind, dus doen sowieso niet de grotere boards weg :roll:

Die firerace is een leuk boardje. Aardig op leeftijd maar met de coronaprijzen betaal je nu eenmaal voor schaarste.

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD FSW 85,Fanatic Ray95, Speedster 69, Angulo Release W, Ezzy 4.5&5.0&5.8 Gaastra 7,0&7,8&8,3
Contacteer:

Bericht door Endewerf »

Op het forum staat een aardig zetje Neil Pryde zeilen (3 stuks) met mast en giek. Die passen echt nog wel op je Bic. Ik zie vaker mensen surfen met ouwe surfplanken (vooral Duitsers) dan met ouwe zeilen. Dat zou ik eerder doen. En dan in de winter op zoek naar een goeie Freerider voor een fatsoenlijk budget.

claus3
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: rrd xfire 114, witchcraft chakra 95, reflex6, ncx, ezzy

Bericht door claus3 »

Lijkt mij prima keus voor binnenwater. Zeker daar waar het niet al te diep is en niet te veel chop is zoals bij Horst. Breedte is ideaal.
Freerace boardje met waarschijnlijk vrij behoorlijke windrange. Met zeilen van in de range 9 tot 6 moet je daarmee van 12 tot 18 knp goed mee kunnen planeren. Kan zijn dat je in eerste instantie volume wat krap ervaart maar dat went.

Post4richard
Deur-surfer
Deur-surfer

Thnx allemaal. Krijg al een aardig idee om tot een ‘shortlist’ te komen .
Die (vaste) prijs van €495 voor de RRD vind ik echter nogal behoorlijk voor een board dat 10jr geleden een adviesprijs van €1499 had.
Ik weet dat de 2hands markt dit jaar booming was, maar het seizoen is nu voor de meeste toch wel bijna ten einde.
Ik zal de MP Zoekopdrachten aanzetten.

Post4richard
Deur-surfer
Deur-surfer

Endewerf schreef:Op het forum staat een aardig zetje Neil Pryde zeilen (3 stuks) met mast en giek. Die passen echt nog wel op je Bic ...
Dat is inderdaad een leuk setje.
Ik hoop dat ik met mn Arrows 6.7 en 7.6 nog even vooruit kan. De 6.0 moet wel vervangen worden en er moet dan nog een 8.5 bijkomen.
Dit setje met 5.5, 6.7 en 7.7 sluit dus niet zo goed aan.

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Bericht door niels40+ »

Fijn dat je weer enthousiast bent! Maak niet de fout die zoooooveel herintreders of doorgroeiers maken: blijf weg van slalom of freerace! Op mijn surfstekken kom ik altijd weer een surfer tegen die oude zeilen willen combineren met slalomspul en erachter komen dat het niet werkt. Of die een camber F-ram zeil uit het jaar nul op een 20 procent mast zetten bovenop een bijna nieuw slalomboard. Ja maar Vroegah durfde ik ook op een mistral stinger! En allemaal zijn ze gefrustreerd. Dus. Koop nu een freerider als een tabou rocket 125-140, investeer in goeie freeride zeilen met wellicht 1 kleine camber, passende mast en giek en vin. Leer het moderne surfen, werk aan je houding, geniet met een grijns op je gezicht. En wellicht is de volgende stap een freeracer.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

Om toch een beetje tegengas te geven: niet iedereen beschikt over een oneindig budget om het perfecte board te kunnen kopen. Voor ca. 200 euro moet je ook een leuke freerider/racer rond het jaar 2000 - 2004 (toen werden de boards breder en korter) kunnen kopen. De lol is er echt niet minder om en ivm je huidige board ga je al snel vooruit in materiaal. Slalom inderdaad even overslaan. Is budget geen punt: uiteraard een leuke moderne freerider kopen 😁

Post4richard
Deur-surfer
Deur-surfer

Mannen, bedankt voor jullie advies.
Ik was niet van plan om een 2de hands high-end board te kopen. Ik ga toch niet aan wedstrijden deelnemen . Ik zat meer te denken aan een freerace die afgeleide is van een slalom/race zoals bijvoorbeeld de F2 RX (van SX) of RRD Firerace (van x-fire) of Starboard Futura (van Isonic).
Maar waarschijnlijk hebben jullie gelijk en is een stap van Oldschool naar free racer wel te groot en is een tussenstap (freerider) beter.
Dus zet ik de Vantage, Shark, Fireride, Rocket, etc ook maar op mn lijstje.

Kanarie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Kanarie »

Ze gaan over het algemeen net zo hard. De Shark is misschien net iets te lomp, maar de gecko, JP magic ride, etc zijn echt prima boards.

Post4richard
Deur-surfer
Deur-surfer

Ik heb nog wel wat aardige free ride info gevonden (ook voor t geval iemand op dit forum dezelfde vraag heeft, maar andere uitgangspunten);

Afbeelding

- Early intermediate: Sailors who are still learning to use the harness and straps effectively and/or who can’t yet waterstart.
- Mid-intermediate: Sailors who can use the straps and harness and can waterstart but struggle to gybe or cope well with a wide range of wind and water conditions.
- Late intermediate: Sailors who can cope with a wide range of conditions and are beginning to get some success with the carve gybe and develop an efficient stance.
- Advanced: Good stance, early planing technique, able to cope in waves and stay on the plane when gybing.

Boarderzone
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Angulo KA Tribal MUF Nautix
Surf spul: Angulo KA MUF Tribal
Contacteer:

Bericht door Boarderzone »

Voor de moderne boards denk ik dat je vanaf 7.5/8.0 wel breder moet gaan dan in dit tabelletje om lekker te varen.
7.5 70cm
8.0 73cm
8.5 75cm
9.0 80cm
9.5 85cm

Zoiets denk ik. Zo vind ik mijn 8.7 op een 72cm board alleen fijn als het goed waait voor 8.7 en past 75-80cm daar beter bij

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Bericht door niels40+ »

Lijkt me niet helemaal kloppen... board voor 8 en 8.5 moet echt wel breder zijn...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kanarie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Kanarie »

Er zit wel verschil in breedte of het een freerace/slalom is van 2,30m lang of dat het een freerideboard is van 2,50m.

Misschien een mooie referentie:
Ik ben rond de 88kg en heb heel leuk kunnen oefenen en varen op een 125l board. (Tabou Rocket)
Hier kon ik altijd wel leuk op varen. Tuurlijk ben je niet als eerste weg, maar het is voldoende om lekker te kunnen varen als er maar een beetje wind staat. De 135l Rocket zou prettiger zijn met minder wind, maar als het echt gaat waaien wordt hij lomper.
Kortom, het blijft altijd een compromis. Andere optie is een aanhanger kopen en die vol stoppen met boards. :P

Post4richard
Deur-surfer
Deur-surfer

Tabelletje is inderdaad al wat ouder en was ter onderbouwing dat breedte een betere parameter is dan volume.
Hierbij werd de Hawk vergeleken met de X-cite:
- Volume: 123 vs 110
- Breedte: 66 vs 66.5
- Lengte: 249 vs 252
- Gewicht: 7.0 vs 6.9
Dus ondanks dat de Hawk +13 liter heeft, is ie even breed en zelf iets korter dan de X-cite.

De Hawk is daarna ‘gegroeid’ naar 124 liter en 70cm en de X-cite naar 125 liter en 69cm.

Plaats reactie