Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

[Lage Zwaluwe/Willemstad]

Deel je ervaringen met alle spots in Nederland met je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
vichelli
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Starb. Kombat-87, NP Zone/Alpha, ,tect.select

[Lage Zwaluwe/Willemstad]

Bericht door vichelli » ma mar 03, 2008 7:09 am

Wie surft er regelmatig op Lage Zwaluwe / Willemstad en kan mij daar een en ander over vertellen.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Re: Lage Zwaluwe/Willemstad

Bericht door Surfrider » ma mar 03, 2008 7:33 am

Ik heb zelf ooit een keer gesurft vanaf Lage Zwaluwe, niet echt vele wind toen, maar wat wel
opviel is de hoeveelheid scheepsvaart.
Willemstad? Aan de Noord kant van de Haringvliet brug wordt regelmatig gevaren. Mooie spot.
Heeft wel getijde. Maar is dichterbij dan de Grevelingendam.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Re: Lage Zwaluwe/Willemstad

Bericht door Huug » ma mar 03, 2008 10:33 am

°Œn Lage/Hoge Zwalue had ik ooit nog bijna gewoond :roll: Het Hollands Diep en, meer oostelijk, de Amer is wel een soort A12 voor lomp grote vrachtschepen. Daar wil je echt niet tussen liggen met je plankje. Volgens mij werd er heel weinig gevaren. De hele zuidoever is tamelijk ongeschikt om te water te gaan.
Ik had het wel in mijn planning om daar te gaan surfen, maar de verhuizing ging uiteindelijk niet door.

Tim B.
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Bic Techno 283, Fanatic E-ray, Neill Pride V8 8.0, Expression 4,2 en 5.2
Contacteer:

Re: [Lage Zwaluwe/Willemstad]

Bericht door Tim B. » ma mei 03, 2010 11:04 pm

Sinds vorig jaar (herintreder) surf ik regelmatig in Lage Zwaluwe (woon 1 min. van de surfsteiger) en vind het zeker een heel fijne plek voor een korte (avond)sessie.

West is bijna altijd constant, dan komt de wind vanaf het Hollands Diep onder de Moerdijkbrug vandaan, vaak kun je dan met een wat groter zeil al lekker cruissen terwijl in de "stad" de boomtoppen nauwelijks bewegen.

Oost is ook constant, maar vind ik zelf wat minder ivm het mogelijk afdrijven richting de "grote" rivier.

Zuid is niet aan te raden ivm de dijken die de wind dan behoorlijk tegenhouden.

Noord, vandaag nog gevaren, kan wat vlagerig zijn ivm bomen aan de overkant, maar kreeg het af en toe wel moeilijk met een 6,5! Ivm de scheepvaart (welke na 18.00 uur tegenwoordig een stuk rustiger is, vandaag maar 4x moeten wachten in 2 uur voor een schip) vaar ik hier wel altijd met een board met voldoende volume om het zeil gewoon uit het water te kunnen trekken en een drijfvest (al helpt dat waarschijnlijk weinig tegen de zuiging van een groot schip).

Je kunt er met de auto parkeren en er is een optuigveldje naast de haven. Ook is er vlakbij een snackbar voor de nodige versnaperingen. Zou het leuk vinden als deze spot door wat meer (niet teveel natuurlijk!) surfers ontdekt zou worden, ben nu vaak alleen op het water.

Zelf ben ik er ivm werk meestal op zondag, maandag en dinsdag aan het eind van de middag/begin van de avond. Heb inmiddels wat vrienden uit Dordrecht overgehaald en deze zijn ook enthiouast geworden, ivm de korte reistijd tov bijv de Grevelingen/Brouwersdam. Uiteraard zijn deze stekken niet te vergelijken voor een lange (dag)sessie, maar zo voor een paar uurtjes vind ik het een prima alternatief!

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » ma mei 03, 2010 11:17 pm

Tim B. schreef:Sinds vorig jaar (herintreder) surf ik regelmatig in Lage Zwaluwe (woon 1 min. van de surfsteiger) en vind het zeker een heel fijne plek voor een korte (avond)sessie.
!
Kan je een (googlemaps)afbeelding plaatsten waar die steiger precies is?

Tim B.
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Bic Techno 283, Fanatic E-ray, Neill Pride V8 8.0, Expression 4,2 en 5.2
Contacteer:

Bericht door Tim B. » ma mei 03, 2010 11:42 pm

Krijg hem er niet op, maar op een ander forum (spot nl lage zwaluwe) staat er wel een. Het is links naast de haven, vlak bij de kruising van de Amer en het Hollands Diep. Op de foto ligt er een wit schip afgemeerd, het is daar iets links van. Je kan daar via een soort ijzeren loopplank (is niet echt een steiger, maar zo noemen ze het hier wel) over de stenen lopen met je spullen tot in het water. Op de zandbodem liggen nog wel enkele verdwaalde keien, maar daar heb je weinig last van als je voorzichtig bent. Beachstart is dan mogelijk, ook aan de overkant als je dicht bij de kant stopt. Ook kan je bij flinke wind het gat aan de overkant in, hier kun je flinke racks maken zonder (beroeps)scheepvaart. Als je meer wilt weten hoor ik het wel weer!

Gr Tim

Geert
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic Falcons/FreeWaves North Ice Loft Racing Blades
Contacteer:

Bericht door Geert » di mei 04, 2010 3:48 pm

vichelli schreef:Wie surft er regelmatig op Lage Zwaluwe / Willemstad en kan mij daar een en ander over vertellen.
Lage Zwaluwe ken ik niet maar bij Willemstad kun je prima surfen aan de overkant.
Aan de westzijde van de brug (A29) is een mooi strandje in een kommetje. Buiten de kom staan mooie golven en de spot is 't beste te bevaren met ZW tot WNW.
Om een indruk te geven:
http://slavoir.hyves.nl/album/43980635/ ... _state__=1

Bij oostenwind kun je aan de andere kant van de brug goed terecht.

vichelli
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Starb. Kombat-87, NP Zone/Alpha, ,tect.select

Bericht door vichelli » di mei 04, 2010 4:54 pm

Ik denk dat ik er zeker eens ga kijken, zeker als ZW daar goed is.

Klopt het dat je er het beste kunt komen door bij Willemstad de snelweg af te gaan, de parallelweg (Sluispad) over de volkeraksluizen, bij de T splitsing rechts aanhouden en dan net na de brug over een z.g. U bocht te maken om vervolgens onder de A 29 door naar het strandje te rijden.

En Geert, Als je er met oostenwind heen gaat blijf je dan ook zo dicht bij de brug (maar dan aan de andere kant) of ga je dan nog verder oostelijk als de jachthaven?

(Wat lage Zwaluwe betreft, ik heb kortgeleden Hans van de Steen nog gesproken.
Volgens hem is het geen geweldige spot, zeker niet als je een beetje verwend bent met water als de Grevelingen.)

Geert
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic Falcons/FreeWaves North Ice Loft Racing Blades
Contacteer:

Bericht door Geert » di mei 04, 2010 5:31 pm

vichelli schreef:Klopt het dat je er het beste kunt komen door bij Willemstad de snelweg af te gaan, de parallelweg (Sluispad) over de volkeraksluizen, bij de T splitsing rechts aanhouden en dan net na de brug over een z.g. U bocht te maken om vervolgens onder de A 29 door naar het strandje te rijden.
Ja, klopt precies.
vichelli schreef:En Geert, Als je er met oostenwind heen gaat blijf je dan ook zo dicht bij de brug (maar dan aan de andere kant) of ga je dan nog verder oostelijk als de jachthaven?
...hangt een beetje van de exacte richting af. Bij oost maak je meer baantjes evenwijdig aan de brug en met iets meer noord kun je lange rakken maken richting Moerdijk, maar verder dan Willemstad vaar ik eigenlijk nooit. Je kunt dan optuigen aan de zuidoostzijde.

Bij westenwind is er trouwens aan de zuidwestzijde van de brug een mooi vlak stuk, veroorzaakt door een dammetje, waar je evt. goed kunt speedsurfen. Het enige probleem is dan dat je auto aan de overkant staat.
In de vaargeul staan dan behoorlijke golven.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Vapor8.6, GSR7.9, Hornet 7.2, Helcat6.2

Bericht door Kanarie » zo jan 13, 2019 9:26 pm

____
____
____

Het is inmiddels 10 jaar later, ik schop het topic nog maar eens omhoog. :)

Zijn er nog mensen die hier in de buurt varen?
Dus op het Haringvliet rondom de Haringvlietbrug, Numansdorp of in de buurt van de Moerdijkbrug?

Het lijkt me wel leuk om hier weer een beetje leven in te blazen, zodat we niet altijd naar Oostvoorne of Grevelingen hoeven rijden, maar ook iets meer lokaal aan de slag kunnen. :)

hawk108
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic Falcon 138, Falcon 114, Freewave 88, Gunsails Vector en Gsr, Alpha's

Bericht door hawk108 » zo jan 13, 2019 11:55 pm

Robin,

Vind ik ook! Ik hou deze post in de gaten.

janinemirte
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Isonic 133 liter RRD 114 x-fire gun sails 9.6 gun vector 8.6 gun vector 8.0 gun gsr 7.1 koncept 6.4

Bericht door janinemirte » ma jan 14, 2019 8:38 am

Laat maar horen wanneer er gaan varen in Lage Zwaluwe ik woon op 500 meter van deze spot dus ben er zo en in de weekenden is er bijna geen scheepvaart. Rene

JP-T1surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door JP-T1surfer » ma jan 14, 2019 11:12 am

hawk108 schreef:
zo jan 13, 2019 11:55 pm
Robin,

ikke ook Gertjan! Maar...enkel wat betreft overzijde Willemstad.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Vapor8.6, GSR7.9, Hornet 7.2, Helcat6.2

Bericht door Kanarie » ma jan 14, 2019 2:53 pm

JP-T1surfer schreef:
ma jan 14, 2019 11:12 am
hawk108 schreef:
zo jan 13, 2019 11:55 pm
Robin,

ikke ook Gertjan! Maar...enkel wat betreft overzijde Willemstad.
Welke spot bedoel je hier precies mee? De andere kant bananenbaai waar de jetski's veel bezig zijn?
Zo niet, heb je een google maps locatie?

Even helder hebben welke spots we nu precies hebben. :lol:

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Kanarie » ma jan 14, 2019 2:54 pm

Is er trouwens ergens rondom Van Bellen geen optie?
Het is zonde een mooie winkel te hebben liggen, welke ook in het weekend open is, aan het water ligt, maar geen surfstek op loopafstand heeft.

JP-T1surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door JP-T1surfer » ma jan 14, 2019 3:11 pm

het is inmiddels 10 jaar later, ik schop het topic nog maar eens omhoog. :)

Zijn er nog mensen die hier in de buurt varen?
Dus op het Haringvliet rondom de Haringvlietbrug, Numansdorp of in de buurt van de Moerdijkbrug?

Het lijkt me wel leuk om hier weer een beetje leven in te blazen, zodat we niet altijd naar Oostvoorne of Grevelingen hoeven rijden, maar ook iets meer lokaal aan de slag kunnen. :)
Willemstad? Aan de Noord kant van de Haringvliet brug wordt regelmatig gevaren. Mooie spot.
Heeft wel getijde. Maar is dichterbij dan de Grevelingendam.
Lage Zwaluwe ken ik niet maar bij Willemstad kun je prima surfen aan de overkant.
Aan de westzijde van de brug (A29) is een mooi strandje in een kommetje. Buiten de kom staan mooie golven en de spot is 't beste te bevaren met ZW tot WNW.
Om een indruk te geven:
http://slavoir.hyves.nl/album/43980635/ ... _state__=1
Bij oostenwind kun je aan de andere kant van de brug goed terecht.

janinemirte
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Isonic 133 liter RRD 114 x-fire gun sails 9.6 gun vector 8.6 gun vector 8.0 gun gsr 7.1 koncept 6.4

Bericht door janinemirte » ma jan 14, 2019 3:15 pm

Aan de kant van van Bellen is het extra druk met scheepvaart ivm invaar route van de sluizen

janinemirte
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door janinemirte » ma jan 14, 2019 3:18 pm

En als ik dan toch moet kiezen rij ik 10 tot 15 min verder naar de grevelingen

JP-T1surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door JP-T1surfer » ma jan 14, 2019 4:37 pm

janinemirte schreef:
ma jan 14, 2019 3:18 pm
En als ik dan toch moet kiezen rij ik 10 tot 15 min verder naar de grevelingen
doe ik dus ook reeds al die voorbije jaren maar...zeker bij verry low wind en een raceboard met zwaard, is het leuk eens een niefe surfspot te verkennen.

stylo
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Jp all ride 106 Liter, Jp freestyle/wave 85 liter. north sails en Severne zeilen

Bericht door stylo » ma jan 14, 2019 8:15 pm

ter hoogte van "van bellen" is het niet aan te raden en verboden om te surfen vanwege de scheepvaart die daar de volkerak sluizen in draaien.
paar honderd meter richting de haringvliet brug is er wel te surfen met NO wind, maar vind het er nooit ideaal.

Maaaaaaar, aan de kant van Numansdorp bij de windmolens blijft mijn homespot hor! (Al rij ik ook wel veel door naar de grevelingendam) Maar op het haringvliet met goede ZW of W kunnen er wel leuke jump golfjes staan.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Kanarie » ma jan 14, 2019 8:18 pm

Voor echt een dagje lekker varen, is de Grevelingen zeker leuker.
Daar is ook wat meer aanspraak, minder boten en gewoon een mooi sfeertje.

Maar even een 2 uurtjes knallen na een dagje werken is dan te ver. Dan is iets meer in de buurt wel erg lekker.
Ik vind het altijd zo zonde, een mooie bak water vlakbij in de buurt, maar ik gebruik het niet.

Is er toevallig al een app-groepje in deze regio?
Ik weet dat er een jaar of 10-15 geleden een groep actief was bij het haventje, incl website e.d.

janinemirte
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door janinemirte » ma jan 14, 2019 8:45 pm

We kunnen wel een keer afspreken als het gunstige wind is voor mij is het lekker kort bij alleen vind ik niets om het water op te gaan en in het voorjaar en zomer zit er alleen plezier vaart.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Kanarie » ma jan 14, 2019 9:16 pm

Ja graag. Ik wil de spot wel eens verkennen bij Lage Zwaluwe. Prima dichtbij om even ontspannen te varen.
Ik ben er wel gaan kijken en lees gisteren pas dat ik op de juiste plek was om het water in te gaan. (iets met elastieken en haventje :))

matchbox008
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door matchbox008 » ma jan 14, 2019 9:23 pm

De spot bij Numansdorp is voor mij ook redelijk dichtbij en ben sowieso van plan om dit jaar vanaf Numansdorp met de Equipe rondjes Tiengemeten te doen maar ook een keer op en neer naar Hellevoetsluis te varen. Is een supermooi stuk varen (22/25 km) met lunch in Hellevoetsluis. Lijkt me leuk om dat eens samen met collega surfers te doen.

Groet Joost

JP-T1surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door JP-T1surfer » ma jan 14, 2019 10:06 pm

De spot bij Numansdorp is voor mij ook redelijk dichtbij en ben sowieso van plan om dit jaar ..... maar ook een keer op en neer naar Hellevoetsluis te varen. Is een supermooi stuk varen (22/25 km) met lunch in Hellevoetsluis. Lijkt me leuk om dat eens samen met collega surfers te doen.
Groet Joost
Hou ons op de hoogte Joost, lijkt me namelijk ook héél leuk én..jij kent daar reeds de weg blijkbaar! Ik ken persoonlijk ook nog wel wat Belgische en Nederlandse raceboarders (of uiteraard ook diegenen met groot slalom-of free-race en/of -ride materiaal) die dit vermoedelijk wel 'in groep' zien zitten bij lichte tot matige wind uit de goede richting.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Kanarie » do jan 17, 2019 8:42 pm

Het zou zeker erg leuk zijn als we wat activiteiten kunnen gaan organiseren op de lokale spots.
Zelf zie ik graag een whatsapp groepje ontstaan, zodat een ieder neer kan gooien wat de intenties zijn waar en wanneer te gaan varen.
Maar dat moet een ieder uiteraard voor zich bepalen. Als er behoefte aan is, kunnen we die aanmaken.

Het zal nu wel weer even wat stiller worden met de huidig intredende wintertemperaturen.
Zodra het weer een beetje leuk weer wordt, zal ik het topic weer omhoog schoppen en kijken of we hier iets leuks van kunnen maken. :)

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: ja

Bericht door surfingshrink » vr jan 18, 2019 8:58 pm

Sinds paar jaar frequent op de amer gevaren. Er is een klein clubje locals. Ik woon in LZ dus wel lekker om als ik kort tijd heb even te kunnen varen. Met west tot nw lekker varen met leuke golfjes, die door de diepte best leuke hoogte hebben.
Als je met westerstorm keertje komt kijken kom je vast iemand tegen.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Kanarie » za feb 16, 2019 11:33 am

Morgen staat er wel zuidelijk windje. Ik denk niet genoeg in onze regio.
Zijn er nog alternatieven?

Ik zat te kijken om eens naar Herkingen te gaan, maar lees ook dat het strandje in de winter niet bereikbaar is?
Anders misschien toch weer Oostvoorne, maar is vaak niet ideaal met Zuid.

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Boards, Gun Sails, Sonntag Fins

Bericht door TheoH » zo feb 17, 2019 7:16 am

Kabbelaarsbank kan ook, of Brouwersdam zeezijde. Maar de vraag is of er genoeg wind zal staan.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Kanarie » zo feb 17, 2019 10:50 am

Ik vrees dat we vandaag net te weinig hebben...
Woensdag weer een poging. :)

Plaats reactie