Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

[Griekenland] Kreta - Sitia - Kouremenos Beach

Deel je ervaringen met alle spots in Europamet je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
zero-7
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

[Griekenland] Kreta - Sitia - Kouremenos Beach

Bericht door zero-7 » wo sep 24, 2008 5:45 pm

Where to go?

Kreta! Ja zeker Kreta! Het Griekse eiland Kreta is in Nederland zeker niet onbekend als vakantiebestemming, eerder berucht misschien. Maar als windsurfbestemming heeft het nog niet veel bekendheid. En windsurfen kun je er zeker, maar lang niet overal. Op het grootste gedeelte van Kreta waait het frequent, maar voor wie wat meer wil is de oostkant een "undiscovered paradise". Wie vanuit Heraklion de moeite neemt om (drie uur durende) de reis naar Kouremenos Beach, bij het plaatsje Palekastro, te maken zal daar een fantastische spot aantreffen, met heel veel zon, diepblauw water, en een dagelijkse portie wind waar je 'U' tegen zegt.

Afbeelding

How to get there?

Vanuit uit Nederland gaan er diverse vluchten naar Kreta - Heraklion. Bij vrijwel alle airlines is het mogelijk om eigen materiaal mee te nemen, al hebben ze wel allemaal zo hun eigen regels en prijzen. Je kunt ook materiaal huren bij het Freaksurf Station op Kouremenos Beach. De laatste mogelijk is om met de auto/camper naar Italie of Athene af te reizen en van daaruit per boot verder naar Kreta te gaan. Voor de vliegers; autoverhuur op Heraklion airport is sterk aan te raden want het openbaar vervoer valt erg tegen in de oosthoek van Kreta. Vanuit Heraklion moet je via de noordkust helemaal naar het oosten rijden. Een schitterende rit waar je zo'n 3 uurtjes voor moet uittrekken.

Afbeelding

Kouremenos Beach - Palekastro

De plaats waar het allemaal gebeurt! Kouremenos beach bij het FreakSurf Station. Het strand betstaat uit grofkorrelig zand en wat kiezels. Er staan verspreid langs het strand groepjes bomen zodat er redelijk wat schaduw te vinden is. Het warme middelandsezee-water wordt na een paar meter al echt diep. De wind is bijna altijd vanuit het noorden en dat is side-shore links als je op het strand staat en naar de zee kijkt. De Meltemi die hier waait wordt door de omliggende bergen nog eens 1-2 Bft. versterkt en dat resulteert in een dagelijkse wind van zo'n 5-9 Bft. In juni, juli, en augustus zijn de dagen dat er niet gevaren kan worden (wegens windstilte) op een hand te tellen. In september en oktober is de wind doorgaans wat zwakker maar ook dan kun je nog veel topdagen treffen! Het water is het best te beschrijven als vlak / licht choppy bij het strand tot zeer 'choppy' als je een kilometer uit de kust bent. De golven of chop kunnen tot 1 meter hoog worden. In het gedeelte vlak bij het strand is het water doorgaans vrij rustig zodat beginners ook goed kunnen starten. Een speedpiste hebben ze hier niet, maar wil je geweldig freeriden, freestylen of knalhard slalommen dan zit je hier goed! Het is een spot die voor iedereen iets biedt; niet alleen (ver)gevorderde windsurfers maar ook beginners kunnen hier aan de bak. Voor beginners is het wel aan te raden om wat lessen te nemen bij het FreakSurf Station.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

FreakSurf Station

Het FreakSurf Station wordt geleid door de Oostenrijker Hannes Unterweger en zijn partner Davina Payne. Zij worden elk jaar weer ondersteund door een team met enkele vaste en een paar wisselende krachten. Het station beschikt elk jaar over het nieuwste materiaal van JP-Australia en Neil Pryde. In totaal zo'n 50 boards en ruim 120 zeilen staan je als klant ter beschikking. De board- en zeilenrange beslaat vooral het freeride en freestyle segment, maar er zijn ook altijd een paar hardcore waveboards en een paar slalomboards aanwezig.
Het Freaksurf team zorgt voor het materiaal, geven lessen voor beginners maar ook voor ervaren surfers, en zorgen voor de veiligheid op het water door middel van een lifeboat en een jetski. Een keer per week wordt er een gezellige BBQ georganiseerd voor alle klanten van het Station. Er zijn strandbedjes voor de klanten. Het hele station ademt een zeer onstpannen sfeer uit. Voor meer info zie de website: http://www.freak-surf.com/

Afbeelding Afbeelding
Rik and Roman 8) 8)

What else?

In de omgeving liggen een aantal dorpjes en kleine stadjes die het bezoeken wel waard zijn (als het niet waait.. 8) ) Verder zijn er diverse andere strandjes waaronder het bekende VAI Beach. Je kunt richting Kato Zakros gaan om in de 'dodenvallei' te wandelen en natuurlijk zijn er hier en daar kerkjes en kloosters te zien. Maar.... vergis je niet!! Het draait hier eigenlijk alleen maar om windsurfen. Een disco hebben ze hier nergens, een paar kleine terrasjes voor een biertje wel. Uit eten gaan is hier wel een feest! In de omgeving volop keuze uit restaurantjes die je de meest overheerlijke gerechten voor zetten. Wees niet verbaasd als je gewoon in de keuken mag komen kijken om daar iets uit te zoeken, wat de kok dan voor je bereidt.

Afbeelding

Hier nog een linkje voor wat live-action door Pierre Cloarec:

http://www.u-ride.net/modules.php?name= ... &voircat=1

En meer aksie!!

http://nl.youtube.com/watch?v=aP6D6ro8C4w
Laatst gewijzigd door zero-7 op za sep 26, 2009 9:42 am, 3 keer totaal gewijzigd.

Rik.be
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: [Griekenland] Kreta - Sitia - Kouremenos Beach

Bericht door Rik.be » wo sep 24, 2008 6:51 pm

Ontzettend gaaf bert!!
echt gave foto's ook!

Ik hoop dat er nog vele mensen Palekastro zullen ontdekken, het is naar mijn mening echt een van de mooiste, charmante en best spots in Europa...

ps: die kerel met zijn gun-sails ken ik van ergens :+ :+

-marcel-
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Boards: RRD Wavecult 85, FSW 100, X-Fire 114 ltr / JP Supersport PRO 136
Contacteer:

Bericht door -marcel- » wo sep 24, 2008 7:28 pm

marcel schreef:Er zijn spots genoeg op kreta, alleen het huren van spullen is hier een probleem en zeker als je in het voor of naseizoen komt. Vorigjaar was ik 7 weken op Kreta in de omgeving van Ghania (Platanias) hier waren locals regelmatig aan het surfen met windkracht 6, de locals heb ik hierdan ook aangesproken met de vraag waar je materiaal kunt huren of eventueel kopen. Zij vertelde mij dat er in Amoudara (ten westen van Heraklion) en in Palekastro (in het noord oosten van Kreta) een verhuur zit en dat die in mei pas open gingen. Verder ben ik een jaar of 4 geleden in Paleochora (in het zuiden en dan ten westen van de Samariakloof) geweest, hier zat een verhuur center van Happysport echter bestaat deze ook niet meer. (in 2006 nog wezen kijken). Op de vraag aan de locals waar zei hun spullen vandaan haalden kreeg ik als antwoord dat dit op het vaste land wordt besteld. Maar als er iemand nog suggesties heeft, graag want in oktober moet ik weer naar Kreta.
Tekst uit topic: http://forums.windsurfing.nl/viewtopic. ... ilit=kreta" onclick="window.open(this.href);return false;

Over Kreta is al veel geschreven en ik kom hier bijna jaarlijks, ik hoop niet dat hier de indruk gewekt wordt dat Kreta een super surf eiland is. Het zijn mooie foto's maar kom je buiten het zomer seizoen op Kreta dan kun je nergens surf spullen huren en als je denkt dan rij ik even een stukje dan kom je ook snel van de koude kermis thuis.

Meestal zit ik in het noord westen in de omgeving van Ghania en van Ghania naar de oostkant Vai is toch al gauw 4 1/2 uur rijden, zeker op het laatste stuk waar de snelweg ophoud is het bagger. Volgendjaar in november ga ik weer en zal ik eens een poging wagen om te kijken hoe het staat met de surfverhuur in Amoudara, of zijn er nog forum leden die suggesties hebben voor Kreta, want het kan onder tussen zijn veranderdt sinds mijn bezoek van vorig jaar oktober.
Laatst gewijzigd door -marcel- op wo sep 24, 2008 7:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Windsurfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Sonic 100, fanatic falcon 56 2015 missile 63l , sl7,26,30,33,39 warp 2012

Bericht door Windsurfer » wo sep 24, 2008 7:29 pm

ik zou zeggen ik vind het een beetje een reclame filmpje.

wel eens naar karpathos gekeken?

Willy B18
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: Bel-18
Contacteer:

Bericht door Willy B18 » wo sep 24, 2008 10:49 pm

-marcel- schreef:het huren van spullen is hier een probleem en zeker als je in het voor of naseizoen komt...
Meestal zit ik in het noord westen in de omgeving van Ghania en van Ghania naar de oostkant Vai is toch al gauw 4 1/2 uur rijden, zeker op het laatste stuk waar de snelweg ophoud is het bagger. Volgendjaar in november ga ik weer
In het Freak station loopt het seizoen van half mei tot half oktober...
Je spreekt over "baggerwegen"... :-? ... OK, het zijn kronkelige wegen, niet al te breed hier en daar en constant omhoog en omlaag, maar ik vind het best dat ze Kreta niet om zeep helpen met snelwegen ...

Overigens: hier: http://www.surfforum.be/viewtopic.php?t=9441" onclick="window.open(this.href);return false;
staat nog wat info ... 8)

-marcel-
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Boards: RRD Wavecult 85, FSW 100, X-Fire 114 ltr / JP Supersport PRO 136
Contacteer:

Bericht door -marcel- » do sep 25, 2008 9:05 pm

w52 schreef:
-marcel- schreef:het huren van spullen is hier een probleem en zeker als je in het voor of naseizoen komt...
Meestal zit ik in het noord westen in de omgeving van Ghania en van Ghania naar de oostkant Vai is toch al gauw 4 1/2 uur rijden, zeker op het laatste stuk waar de snelweg ophoud is het bagger. Volgendjaar in november ga ik weer
In het Freak station loopt het seizoen van half mei tot half oktober...
Je spreekt over "baggerwegen"... :-? ... OK, het zijn kronkelige wegen, niet al te breed hier en daar en constant omhoog en omlaag, maar ik vind het best dat ze Kreta niet om zeep helpen met snelwegen ...

Overigens: hier: http://www.surfforum.be/viewtopic.php?t=9441" onclick="window.open(this.href);return false;
staat nog wat info ... 8)
Het seizoen loopt dus van half mei tot half oktober, dan wordt het toch maar een tijd om met m'n baas te gaan praten, meestal zit ik hier tussen eind oktober en begin april. Over de snelwegen niet te spreken maar als je van west naar oost moet zou een snele verbinding wel fijn zijn. De weg noord - zuid is ook niet te doen over de geiten paden, maar ja ik kom hier dan ook niet voor vakantie.

Ook was op het belgische forum veel info over Kreta te vinden en in de buurt van Chania staat wel regelmatig behoorlijk wat wind en zijn hier ook locals te vinden alleen geen verhuur en dat is toch jammer als je daar in het weekend een dagje zou kunnen varen.

Rik.be
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Rik.be » vr sep 26, 2008 8:07 pm

Ik heb dit seizoen in het freak centrum gewerkt (july augustus sept) en vele locale surfers op het eiland kwamen hun spullen kopen bij ons... inderdaad zijn de wegen niet al te super maar dat draagt des te meer bij aan het charmante van dit eiland...

I love it..

Rik.be
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Rik.be » ma mei 18, 2009 2:47 pm

joep1234
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: fanatic skate 98 TE-fanatic allwave 72l- 4.7 manic HD - 5.7 expression 08np

Bericht door joep1234 » zo jan 30, 2011 11:25 am

Er staat hier best wel wat informatie over kreta maar hoe is de wind daar? Met name bij het freak station.

-marcel-
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door -marcel- » zo jan 30, 2011 11:38 am

Hoe verder naar het noorden hoe groter de kans op Meltimi. Kreta ligt het zuidelijkst, zelf ben ik hier nog niet geweest,staat wel op mijn verlanglijstje. Ben dan ook wel benieuwd naar reacties. Rhodos (Trianda), Kos (Psalidi) en Turkijen (Alacati) zijn mij zeer goed bevallen.

De laatste jaren veel op Kreta geweest voor mijn werk maar heb hier nog niet kunnen surfen. ;(

joep1234
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: fanatic skate 98 TE-fanatic allwave 72l- 4.7 manic HD - 5.7 expression 08np

Bericht door joep1234 » zo jan 30, 2011 5:18 pm

Als je in het oosten zit van kreta pak je die volgends mij ook. Want de wind wordt meestal tussen kreta en rhodos heen gestuwd. Daarom is karpathos ook zo wind zeker, dat ligt er tussen in.
dus ik dacht je pak in het oosten (bij het freak center) altijd het tipje van de sluier. Die regelmatig 6bft zal zijn.
maar ik weet niet of dit voor 100% klopt, dus ik hoor graag ervaringen.

zero-7
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door zero-7 » zo mar 20, 2011 9:26 am

joep1234 schreef:ik dacht je pak in het oosten (bij het freak center) altijd het tipje van de sluier.
Dat is geen tipje hoor; gewoon volle bak, in de zomermaanden zijn er dagdelen dat je haast het water niet op kan i.v.m de harde wind.

Knoert
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Knoert » zo apr 10, 2011 5:27 pm

Vanaf half juni begint de Meltemi te blazen en hij stopt er mee rond half september.
Bij Freak Station komt ie altijd schuin aflandig van links.

Willy B18
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Willy B18 » zo jun 17, 2012 5:41 pm

Vanaf begin september ga ik er weer naartoe.
(voor de achtste keer) 8)

O.S.N.D
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: pro freeride

Bericht door O.S.N.D » zo jun 17, 2012 8:20 pm

mag ik mee :(

Willy B18
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Willy B18 » zo jun 17, 2012 8:32 pm

O.S.N.D schreef:mag ik mee :(
Absoluut zou ik zeggen. :D

Willy B18
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Willy B18 » zo nov 11, 2012 11:11 am

O.S.N.D schreef:mag ik mee :(
Ik ben ondertussen alweer terug.
Ga je dan volgens jaar mee ? 8)

In ieder geval: drie weken daar en op twee dagen na, alle dagen meer dan voldoende wind!
En dat is dan eigenlijk al zowat einde seizoen, als de wind al wat gaat rusten.

zero-7
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door zero-7 » zo nov 11, 2012 12:47 pm

Alles nog hetzelfde daar Willy? Wij hebben dit jaar Rhodos gedaan; iets milder qua omstandigheden, maar met een peuter erbij wel een fijne spot.

Willy B18
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Willy B18 » zo nov 11, 2012 1:10 pm

zero-7 schreef:Alles nog hetzelfde daar Willy?
Hé Bert ! Inderdaad, alles nog ongeveer hetzelfde daar. In de periode dat ik er was, waren er wel veel minder freestylers en meer freeriders/racers. Prijzen zijn nog zowat hetzelfde en ook de restaurants hebben (ondanks de 'Griekse toestanden') hun prijzen gelijk gehouden.
De laatste dagen was er ook een groep Franse surfers aanwezig, die een freeride clinic hadden geboekt die gegeven werd door Nicolas Warembourg (F, ex-winnaar van de Défi Wind). Wel leuk om te zien. Telkens na een uurtje theorie, de hele bende het water op om als een groep eendjes allemaal tegelijk dezelfde koersen te varen. Was heel synchroon :D

ney
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Boards: Naish/ Starboard/ i-99 Zeilen: North/ Ka/ Loft/ Gun

Bericht door ney » vr okt 12, 2018 3:03 pm

Topic is nu al wat ouder, zijn er wat actuele infos? Is er iemand laatste tijd geweest?

Willy B18
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Willy B18 » vr okt 12, 2018 3:16 pm

Hoewel ik door rugproblemen niet meer surf, ga ik nog steeds naar Palekastro met vakantie.
Ben nu net 14 dagen terug van 22 dagen daar 8)
Van die 22 dagen heeft het er 20 HARD gewaaid.
:D

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » vr okt 12, 2018 7:33 pm

en als Willy schrijft 'hard'...dan zal het 100 % zeker ook een harde wind zijn geweest...daar moet je dus geen seconde aan twijfelen!

Blij te horen Willy, dat jullie nog steeds naar Palekastro met vakantie gaan! Groeten, Peter B

O.S.N.D
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: pro freeride

Bericht door O.S.N.D » ma okt 15, 2018 1:34 pm

Willy B18 schreef:
vr okt 12, 2018 3:16 pm
Hoewel ik door rugproblemen niet meer surf, ga ik nog steeds naar Palekastro met vakantie.
Ben nu net 14 dagen terug van 22 dagen daar 8)
Van die 22 dagen heeft het er 20 HARD gewaaid.
:D
hee WILLY JA WE WORDEN EEN JAARTJE OUDER ,en de rugproblemen is dan gewoon .

Gr Hans

Plaats reactie