Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Raceboard 380cm

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
Planee
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: freestyle 100 liter, mistral syncro 76 liter. 4.2 voodoo, 4,5 en 5,0 hero,5.7 ice. Xantos 295

Re: Raceboard 380cm

Bericht door Planee » vr mei 11, 2018 11:57 am

M@®© schreef:
di mei 08, 2018 9:10 pm
Lijk mij ook erg leuk om mee te doen als er iets georganiseerd wordt.
Heb in juli een toertochtje gouwzee/volendam op mistral one design in gedachten vanaf Hemmeland. Daar is ook een klein campingkje dus prima startplek. Organiseren kan je zo groot maken als je zelf wilt natuurlijk. Zodra concreter is zal ik het hier posten!

Planee
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: freestyle 100 liter, mistral syncro 76 liter. 4.2 voodoo, 4,5 en 5,0 hero,5.7 ice. Xantos 295

Bericht door Planee » vr mei 11, 2018 12:01 pm

Hydrograaf (Bas) schreef:
di mei 08, 2018 7:19 am
Ik ben benieuwd of er wel eens initiatieven zijn geweest voor een toertocht? Het lijkt mij nl erg leuk een keer af te spreken voor bijvoorbeeld een rondje Grevelingen of zo. Afspreken op de camping bij Scharendyke op vrijdag, zaterdag varen, Pizza/patat/BBQ/enz. Zondag nog een rondje en weer naar huis. Ik zie het wel zitten :)
Hou ons op de hoogte.
Heel weekend zal voor mij waarschijnlijk lastig worden. Maar valt altijd wel wat te combineren.

Hydrograaf (Bas)
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Hydrograaf (Bas) » vr mei 11, 2018 8:49 pm

Leuk Planee! Ik denk ook niet direct aan een heel weekend. Als je bv afspreekt rond 10.00 te starten kan iedereen zelf weten of hij/zij op een camping gaat staan voor en/of na.

Het voorbespreken vd tocht kun je gedeeltelijk ook vooraf online doen. Ik werk in de zorg en het rooster voor Juli wordt nu gemaakt. Mn in de vakantie maanden is het evt lastig ruilen maar we zien wel.

Pool84
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Pool84 » vr mei 18, 2018 9:38 am

Ook wel belangstelling voor die tocht of evt een weekend.

Ed W
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Ed W » za mei 19, 2018 6:31 pm

Hallo allemaal, leuk om ook lid te mogen worden van jullie forum, bedankt.
Nu mijn vraag, uiteraard de afgelopen jaren al eens gesteld, maar gaat het toch proberen.
Zelf nu 50 jaar en circa 25 jaar geleden voor het laatst op de plank gestaan, maar het begint weer te kriebelen.
Denk zelf het liefst voor een raceboard > 300cm, mijn gewicht 100 kg.
Denk zelf ( als ik er één op de kop kan tikken) aan:
- Mistral equipe 2
- Fanatic ultra cat
- F2 Lightning
Wat is jullie advies, en weet iemand nog een mooi exemplaar om weer te gaan genieten :-)

Alvast bedankt.

Groet Ed

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » zo mei 20, 2018 10:06 am

Denk dat alle 3 goed zijn (alle 250l of meer als ik het goed heb), echter het krijgen van een goed exemplaar is denk ik een uitdaging. Een nieuwe is naast de weinige keuze ook bijna onbetaalbaar (vaak alleen in carbon), behalve SB's P299 in 3DX. Deze laatste is ontworpen voor de 300 klasse, maar voldoet mij als recreant prima.

evr66
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door evr66 » di mei 22, 2018 9:05 am

Laatst via mp een ultra cat op de kop getikt met een 7.6 zeiltje. Gisteren voor het eerst kunnen proberen. Pak m beet 4 Bft, wat loopt dat toch nog steeds verschrikkelijk hard.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » di mei 22, 2018 8:27 pm

... klopt :thumbup: ! Mijn topsnelheid op m'n raceboard is maar dik 5 km/h lager dan op m'n slalomboards.

Hydrograaf (Bas)
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Hydrograaf (Bas) » do mei 24, 2018 9:15 pm

Vandaag weer heerlijk over het Veerse meer gesjeesd. Constant in planee zo van Oostwatering naar het surfhotel en weer terug. Ondertussen bij elke surfspot onderweg ff hallo zeggen :)

Ik heb wel moeite met het hard downwind varen. Ik kom niet makkelijk in de op 1 na achterste voetband, laat staan de laatste. Ook niet met de mastvoet helemaal naar achteren. Kan dit aan mijn zeil liggen? Ik vaar met een Simmer Veron freeride (8 m2).

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door agr64 » do mei 24, 2018 9:26 pm

... vroeger had ik daar op de One Design en Equipe nooit problemen mee met de achterste voetband(en). Toen zeker 100kg+ maar wel in combi met een vin met veel oppervlakte en met de racezeilen van toen (rond 1990)

Geert
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic Falcons/FreeWaves North Ice Loft Racing Blades
Contacteer:

Bericht door Geert » vr mei 25, 2018 11:11 pm

do mei 24, 2018 9:15 pm
Ik heb wel moeite met het hard downwind varen. Ik kom niet makkelijk in de op 1 na achterste voetband, laat staan de laatste. Ook niet met de mastvoet helemaal naar achteren. Kan dit aan mijn zeil liggen? Ik vaar met een Simmer Veron freeride (8 m2).
Zou wel met het drukpunt van je zeil te maken kunnen hebben. De zeilen van vroeger hadden het drukpunt veel verder achterin met gevolg dat je ook verder achterop je board moest/kon staan.
Moderne zeilen zijn wezenlijk anders met meer loose leach en het drukpunt verder voorin.

verschillende boards uit kenmerkende periodes uit het verleden kun je eigenlijk alleen maar goed varen met de desbetreffende zeilen uit die tijd.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door agr64 » za mei 26, 2018 8:08 am

Getriggerd door de laatste post 's ff'n op google gezocht wat precies voor zeil een 'Simmer Veron freeride is en dan denk ik probeer/leen/test eens een (free) race zeil en ervaar hoe het daar meegaat. Verder wel nieuwsgierig of andere Onedesign/Equipe bezitters dit [robleem ook hebben...

Hydrograaf (Bas)
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Hydrograaf (Bas) » za mei 26, 2018 8:58 am

Over testen/lenen gesproken, mijn idee voor een kleine meeting is als volgt:

- we spreken in principe op zaterdag af (bv 7 of 21 juli) in de buurt van een camping
- het staat iedereen vrij eerder te komen of langer te blijven
- we gaan een dagje varen met zijn allen, bv een tocht over de grevelingen
- s' avonds eten we samen in de plaatselijke chinees/pizzeria/snackbar

Ik kijk ff wat de reacties zijn/worden en dan post ik het idee naar mn verzamelde vrienden (dat zijn de meeste lezers hier, ik heb er geloof ik nu zo'n 8 )

jabo1
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door jabo1 » zo mei 27, 2018 10:29 pm

Geert schreef:
vr mei 25, 2018 11:11 pm
do mei 24, 2018 9:15 pm
Zou wel met het drukpunt van je zeil te maken kunnen hebben. De zeilen van vroeger hadden het drukpunt veel verder achterin met gevolg dat je ook verder achterop je board moest/kon staan.
Moderne zeilen zijn wezenlijk anders met meer loose leach en het drukpunt verder voorin.

verschillende boards uit kenmerkende periodes uit het verleden kun je eigenlijk alleen maar goed varen met de desbetreffende zeilen uit die tijd.
Het is best mogelijk dat je te ruim vaart bij deze wind. Volgens mij heeft dit niets te maken met de ouderdom van het zeil, maar alles met de windkracht.
J

JLenstra
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Mistral Equipe II

Bericht door JLenstra » di mei 29, 2018 1:12 pm

gerrovich
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door gerrovich » di mei 29, 2018 10:03 pm

Robke
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: witte boards & sailworks & tectonics

Ideaal old school raceboard zeil ?

Bericht door Robke » za jun 02, 2018 1:22 pm

eindelijk weer eens een goed raceboard gevonden (Equipe II)
ik ben van plan hier veel meters mee te gaan maken, meer TOW

nu heb ik een modern 8.2 racezeil uit 2013
ideaal voor slalom en erg lang door te varen
ik weet alleen niet zo zeker of dit ook lekker "werkt" op een old school raceboard

de raceboard specifieke zeilen zijn volgens mij met een tight-leech
meer pull en draagt bij aan het snel aanplaneren van "lengte"
mijn racezeil heeft een enorme loose-leech
ook is het onderlijk wat verder uitgebouwd dan bij (met name de nieuwere) raceboard-zeilen

het is nu de vraag: moet ik toch niet op zoek gaan naar een (ouder) raceboard specifiek zeil om meer uit het board te halen?

let wel: alleen voor recreatief gebruik

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar
Zeilnummer: ned=363
Surf spul: speed, slalom & wave NoveNove ChallengerSails

Re: Ideaal old school raceboard zeil ?

Bericht door Frank-363 » za jun 02, 2018 10:06 pm

Voor recreatief gebruik kan een modern slalom zeil best werken. Meer pull met lowwind door gewoon veel minder downhaul te geven, dan is eigenlijk de belangrijkste vraag of het bij de lowwind condities waarin je het gebruikt nog redelijk roteerd e dat hangt helemaal van je zeil af.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » zo jun 03, 2018 10:20 pm

Een dedicated raceboardzeil doet het zeker beter, maar als je gewoon wil varen-als-het-amper-waait werkt zo'n racezeil prima. Te weinig downhaul lijkt handig, maar is vooral een lattenbreker, ik zou mijn zeil 'normaal' optuigen.

keesd
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD WaveCult 85, Fanatic Eagle 100, JP SlalomIV 76 en Bic Bamba

Bericht door keesd » di jun 05, 2018 12:55 pm

Zelf gebruik ik een freerace zeil (ka koncept) en dat werkt best aardig, wanneer ik er niet al teveel downhaul in trek. De achterste voetband(en) haal ik alleen downwind met de Bamba planerend op de laatste 70 cm.

Kees

Robke
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: witte boards & sailworks & tectonics

Bericht door Robke » di jun 05, 2018 6:50 pm

Frank, Huug en Kees, bedankt voor jullie tips !
slalomzeil met te weinig neerhaler is inderdaad een brekebeen
ik ga aan de slag met mijn 8.2 en hou MP in de gaten voor een wat ouder raceboardzeilen

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » di jun 05, 2018 9:45 pm

Een goed 2 cam freeride zeil werkt zeker beter dan een slalom zeil. Heb veel uren gemaakt met een North R-Type 9.5. Heb ook een Simmer Race LE 9.0 gehad, ech raceboard zeil. De Simmer was mijn lichtweer zeil...

Hydrograaf (Bas)
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Hydrograaf (Bas) » wo jun 06, 2018 8:14 pm

Is een raceboard zeil ook niet veel lichter? Ik sta nogal es op de plank met weinig wind en dan vind ik mn huidige kombi best zwaar overeind te houden.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door agr64 » do jun 07, 2018 7:18 am

Bij heel weinig wind (rond de 5knt) pak ik vaak m'n 9.6m2 i.p.v. 11m2 full race idd ivm het gewicht. Heb er recent zelfs een oude Avanti 10m2 bijgekocht puur om het gewicht bij zeer weinig wind.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » do jun 07, 2018 4:56 pm

wo jun 06, 2018 8:14 pm
Is een raceboard zeil ook niet veel lichter? Ik sta nogal es op de plank met weinig wind en dan vind ik mn huidige kombi best zwaar overeind te houden.
Ja, en echt raceboard zeil is heel erg licht. Mn Simmer 9.0 had 5 latten, en gespjesom de latten te spannen, lichter da die schroef dingen, en dun monofilm. Maar een 2 cam freeride zeil is vergeleken met een modern slalom of formula zeil ook een stuk lichter.

GS
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door GS » za jun 16, 2018 11:23 am

Ik zoek aanzienlijk meer tijd windsurfend, en als het effe kan planeerend anders varend, op het water door te brengen.
Nu waait het enkel minder vaak als vroeger heb ik de indruk.
Volumineuze brede boards heb ik gehuurd maar vind ik echt niet fijn om met te varen.
Foilen trekt me helemaal niet aan.
Verder surf ik bij voorkeur (dichtbij) in Zeeland op de Oosterschelde en daar zijn heel veel zandbanken, dus zo'n lange mast onder je board ...
Moderne raceboards zoals de Exocet RS 380, ja dat is em, op de prijs na dan. Dat heb ik er niet voor over.

Mede door dit draadje te volgen vanaf het begin heb ik een Mistral Equipe LCS-XR tweedehands gekocht.

De anti slip was volledig weg maar voor de rest in prima staat. Als ik naar de toestand van het laminaat kijk en vergelijk met mijn JP van 2008, hoedje af. Mijn JP komt er al heel wat slechter voor. Het laminaat was vroeger toch degelijker heb ik zo de indruk. Ik weet natuurlijk niet hoe veel/weinig deze Mistral gebruikt is.
Alles eraf gehaald wat eraf kon en hij weegt 12.4 kg. Mijn referentie voor hem te checken op water (lek) in de toekomst.

Volledig glad geschuurd. US box eruit en chinook tuttle box ingelamineerd. Nieuwe boge joint en Chinook euro pin op het Mistral onderstuk gezet. Nu nog alle oneffenheden eruit plamuren (straks begin ik eraan) en nieuwe anti slip erop en ik ben er.

Tot hiertoe is mijn grootste zeil een Neil Pryde RS:Slalom MKIII 7.8 m² dat ik met een select cross 38cm tuttle op een JP slalom 114l vaar.
Dat zal op de Mistral ook wel werken.

Voor als er nog minder wind is, denk ik erover nog een GUN Sunray 9.6 m² met mast en giek erbij te kopen.
Als bijhorende vin dacht ik aan een Select Rhino light wind 48cm tuttle.

Ik weeg echter 'maar' 74 kg en ben 1m74. Wat denken jullie? Word dit een miskoop en is dit véél te groot voor mij of zijn er nog die een soortgelijke setup varen met een vergelijkbare lichaamsbouw in het 'lichtste' weer?

Ik kijk uit naar jullie mening over zeilgroote versus lichaamsbouw en of die vin een goede keuze kan zijn in deze totaal setup.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door agr64 » za jun 16, 2018 4:16 pm

Mistral Equipe LCS-XR is toch de oer/1ste Equipe met nog van de wingers in de tail en slechts 220liter... Denk dat dit met een 7.8m2 voor een 74kg wel goed gaat werken. Zoals altijd gewoon gaan varen en je merkt het wel . Of in jouw geval de beoogde vin en 9.6 zeil gaat werken heb ik m'n ? bij, echter leen eens wat van collega surfer om te testen voordat ....

De latere en huidige raceboards zijn 'vierkanter' met (veel) meer volume en vooral veel grotere zwaarden.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » wo jun 20, 2018 9:44 pm

Surfrider schreef:
do jun 07, 2018 4:56 pm
...Ja, en echt raceboard zeil is heel erg licht...
Gisteren een 2017 RS:X zeil in handen gehad, die stelling klopt niet, maar volgens mijn zoon vaart het wel fabelhaft.
Ook mijn ervaring met grote Kona (0-cam) lappen wijst de andere kant op en die vind ik zelfs niet fijn varen.

Hydrograaf (Bas)
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Hydrograaf (Bas) » wo jun 20, 2018 9:55 pm

Wat vinden jullie van deze set:

Gun sails Booster 9.5, mast gun sails Gun Sails Terminator 520 C70 IMCS 33

https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... =mympBuyer

https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... usPage=VIP

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » wo jun 20, 2018 9:56 pm

surfrider bedoeld een 'echt' long-raceboardzeil (dus voor raceboards van ca 380 lang) en niet een one-disign RS:X-zeil

Plaats reactie