Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Raceboard 380cm

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
Guido Jansen
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Raceboard 380cm

Bericht door Guido Jansen » di dec 25, 2018 12:41 am

Hallo allemaal.
Mijn huidige zeil gaastra Swift 8.3, is bij de laatste katapult aardig gescheurd in het bovenste venster. Heb het geplakt, maar denk niet dat het lang blijft zitten.

Ik denk dus dat ik een ander zeil nodig ga hebben, maar welke. Ik zie op marktplaats veel race of slalom/ race zeilen staan bv (ka race, of racing blade). Ik dacht dat de race zeilen geschikt zouden zijn voor een mistral one design, maar kreeg de tip dat dit toch slalom zeilen zijn en andere bolling en loose leach eigenschappen hebben dan een echt race zeil als bv rsx.

Ik kan me voorstellen dat dit zo is, maar vraag me af of ik dit nu ga merken.

Wat ik nu merk is dat ik 8.3m wel kan handelen tot wind kracht 4 1/2. Alleen lukt het niet om in de voetbanden te komen (halve wind) omdat dan de achterkant wegzakt en de snelheid er uit gaat. Zou dit naast de fin ook gedeeltelijk op te lossen zijn met een groter zeil?

Zat te denken aan een 9.6m2 omdat deze nog op een 490 mast past. Zou mooi zijn als ik mijn huidige mast kan blijven gebruiken tot ik de prestaties van een 100% mast weet te benutten.
Heeft iemand tips
Groet Guido

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » di dec 25, 2018 1:07 pm

Mijn ervaring, neem een echt raceboardzeil, en die mag best oud zijn, denk jaren 90.
Kun je die niet vinden RS:X.
Volgende optie 2 cam freeridezeil zoals je nu hebt.
En echt daarna zou ik pas kijken naar een Slalom/race zeil met brede mastslurf

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » di dec 25, 2018 4:33 pm

Ik vaar al heel lang raceboard en nog nooit een echt raceboard zeil gehad. Een nieuwe staat al heel lang op m'n verlanglijstje, echter overjarig en dan wel een beetje betaalbaar zijn ze gewoon niet te krijgen en vaar ik dus gewoon racezeilen (8.6, 9 6 en 11m2). Heel vroeger had ik de eerste 10m2 van Gaastra op m'n One Design met als enige aanpassingen een grotere vin en een groter zwaard.

Voor Guido z'n wegzink probleem vraag ik me ook af of dit een techniek dingetje is. Meer druk op de mastvoet / track niet helemaal achterin / net niet ruim genoeg/ grotere( meer opp) of andere vin.

Overigens zelf ook freerace zeilen geprobeerd, echter dan op de een of ander manier niet genoeg power halve/ruime wind om lekker vol op de vin door te planeren.

Guido Jansen
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Guido Jansen » do dec 27, 2018 1:52 am

Ongetwijfeld ligt het ook aan mijn techniek. Ik surf nog niet zo lang. Planeren doe ik halve wind met opgetrokken zwaard. Af en toe stuur ik hem dan ruimer en dan merk je dat het wel harder gaat. Maar de voetbanden zijn niet te berijken met windkracht 4+. Zwaart verstellen lukt me wel tijdens het surfen, maar de mast nog niet, dat wordt vrij zeker de zoveelste katapult :) mast staat dacht ik 1/4 naar achter geschoven. Als hij voorin staat merk ik dat de punt vrij makkelijk onder water duikt met weinig snelheid. Bv net na overstag. Mijn houding, misschien verkeerd, ingehaakt en gestrekt voorbeen, voet naar voren achterbeen gebogen. Bovenlichaam in vaarrichting gedraaid. Aan de wind meer haaks op het bord zoals bij railen,alleen ga ik niet echt scheef. De lengte van de fin zou ik eens moeten bekijken. Zijn er andere Fins te koop voor de originele montage.
Kan me voorstellen dat giek hoogte ook nog wel wat doet. Giek staat nu best laag, maar ik begin al wat later in te haken, pas nadat ik het zeil achterover trek, dus de giek gaat steeds iets hoger. Er is dus nog heel wat te leren en dat is mooi.
Blijft de vraag natuurlijk, los je het zinken van de achterkant ( gedeeltelijk) op met een groter zeil? Waarom wel of geen modern racezeil. Haal je uit een racezeil met gelijk oppervlak meer snelheid dan mijn huidige 8.3? Mijn streven is nog steeds 1 plank en 1 zeil. En dat het liefst met de mast die ik nu al heb onder voorwaarden dat de zaak heel blijft. Ik wil kunnen planeren en de techniek blijven verbeteren op dagen dat moeders en de kids niet van het strant waaien.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » do dec 27, 2018 8:35 am

..... dan heb je in 1 seizoen al een hoop geleerd ( raceboard is niet het meest ideale leer platform). Verder zou ik in jou geval vooral meer meters maken. Voor echt planeren op de vin moet het zwaard helemaal in en de track (bijna) helemaal naar achteren. Dit doe je tijdens het varen en als ik echt in flow zit is dit een onderdeel van aan de wind naar ruime wind gaan en dan lekker doorplaneren. Vin is waarschijnlijk een us box en daar waren vroeger voldoende slalom vinnen voor te krijgen. Kijk niet alleen naar meer lengte maar ook naar meer oppervlak bij vergelijkbare lengte.

Overigens aangaande het 'wegzinken' heb ik het tegenwoordig wel flink wat makkelijker dank zij de 'wings' van m'n Phantom 299 3DX. Heb hierdoor minder wind nodig dan vroeger om alleen op de vin te planeren. Het extra tail oppervlak zorgt ervoor dat ik 15cm meer vin varen dan op de Phantom 320 die ik hiervoor had. Toen max 50cm nu max 64cm voor mij.

Moose
Deur-surfer
Deur-surfer

Raceboard 380cm

Bericht door Moose » ma dec 31, 2018 2:26 pm

Leuke megacat:

http://link.marktplaats.nl/m1359219220 ... nt=app_ios

Lijkt alsof er extra voetbandpluggen geplaatst zijn achter op het board en dat daar de beaterstraps op bevestigd zitten.

matchbox008
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door matchbox008 » do jan 03, 2019 12:54 am

voor de liefhebbers heb ik nog twee 7.4 mistral one design zeilen op zolder liggen. 1 is in uitzonderlijke goede staat, de andere een stuk minder maar wel (heel) goed te varen. Ik zit er ook aan te denken om mijn equipe 1.5 (met pijn in het hart) te verkopen omdat ik een upgrade kan maken naar een ander board. weet eerlijk gezegd nog niet of hij dan weg kan (mijn herinneringen aan het downwind rammen met dit board ga ik niet evenaren met een ander raceboard denk ik) maar moet praktisch blijven. hij is van 1990 en is keihard, supernetjes, carbon zwaard en met nieuwe voetbanden (dakine primo). heb er goed op gepast en ziet er uit alsof ie een jaar oud is. mastrail werkt als nieuw. als er iemand hier interesse heeft dan graag een prive-bericht, dan kunnen we overleggen.

groet Joost

Hydrograaf (Bas)
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Hydrograaf (Bas) » do jan 03, 2019 9:06 pm

voor de liefhebbers heb ik nog twee 7.4 mistral one design zeilen op zolder liggen.
PB gestuurd

grt
Bas

Hydrograaf (Bas)
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Hydrograaf (Bas) » ma jan 14, 2019 8:58 am

Ik heb dus een Mistral One Design en kan tegen een redelijke prijs aan een F2 lighting World cup race komen uit 1990.

De OD heeft 235L volume, de F2 249L (ik weeg rond de 85 kg). De F2 heeft een powerbox geloof ik, de OD een US box. Verder zijn er optisch niet veel verschillen.

Wat vinden jullie, is het een investering waard om over te stappen naar de de F2? Is er iemand die op beide boards heeft gevaren?

JP-T1surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door JP-T1surfer » ma jan 14, 2019 11:07 am

Hydrograaf (Bas) schreef:
ma jan 14, 2019 8:58 am
Ik heb dus een Mistral One Design en kan tegen een redelijke prijs aan een F2 lighting World cup race komen uit 1990.

De OD heeft 235L volume, de F2 249L (ik weeg rond de 85 kg). De F2 heeft een powerbox geloof ik, de OD een US box. Verder zijn er optisch niet veel verschillen.

Wat vinden jullie, is het een investering waard om over te stappen naar de de F2? Is er iemand die op beide boards heeft gevaren?
Mijn insteek: die ca 10 liter volume-verschil gaat niet het grote verschil maken en een PB-vinkast laat inderdaad toe om langere vinnen steviger te verankeren. Als je echt wil upgraden: zie de Phantom 377 L van BEL10 die te koop staat voor een correcte prijs.

matchbox008
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door matchbox008 » ma jan 14, 2019 3:35 pm

Mee eens met JP-T1 surfer. Daarnaast is de bouwkwaliteit van de F2 een stuk minder (die ik gezien heb recent hadden allemaal zachte plekken). Op de MOD heeft het denk ik overigens niet heel veel zin om lange vinnen te varen omdat de tail smal is. Ik heb zelf carbon US vinnen van 31, 33,5 en 36 cm en daar kan ik prima mee uit de voeten op mijn Equipe 1.5. Als je een MOD gewend bent is een Equipe 1.5 LCS overigens wel een goede upgrade met beperkt budget. Zelfde shape maar een stuk lichter (LCS = carbon). Zoek je meer volume dan zou een Equipe II ook een goede optie kunnen zijn, ik weet er nog een te koop. De F2 Race 380 op marktplaats is trouwens ook een super board voor licht weer (maar wel heel kwetsbaar). Lijkt me trouwens leuk om een keer samen op het Veerse Meer te varen. Bedenk voor jezelf dat de MOD heel veel goede eigenschappen heeft (bullet-proof en unieke allrounder die je eigenlijk altijd goed kan varen) terwijl modernere shapes denk ik veel meer nadruk hebben op licht weer eigenschappen.

Groet Joost

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door agr64 » ma jan 14, 2019 6:07 pm

De OD of Equipe 1,5 is voor zijn generatie inderdaad de beste allrounder. Weinig wind eigenschappen simpel te verbeteren met het grotere zwaard en us box vin met veel oppervlak. Had ik vroeger van finworks geloof ik...

Mijn huidige Starboard Phantom 299 3DX (kan niet oordelen over de 377(L)) vaart in 7.8m2 omstandigheden bijna net zo lekker als m'n slalomboard en vaart overall op alleen de vin beter dan wat ik me nog herinner vroeger op de OD en Equipe maar ook de laatste versie van de Phantom320

Hydrograaf (Bas)
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Hydrograaf (Bas) » ma jan 14, 2019 8:19 pm

Ik zie het al, ik blijf voorlopig op de OD varen. Phantoms enzo zijn allemaal veel te duur en (nog) niet aan mij besteed.

De Lightning waar ik naar keek is deze:https://link.marktplaats.nl/m1363489623

Wat betreft mijn plan om de ronde van Texel te gaan varen, ik zit nu in fase 1:

Starten met fitness - check
Stoppen met roken - check (tot nu in ieder geval)
Dagen rond de wedstrijd vrij gepland - check
Raceboard wedstrijden in mijn agenda genoteerd - check (zal er maar een paar varen denk ik, ik werk onregelmatig en ook in het weekend)

Ik heb ook contact gehad met de mensen achter de Gilde: http://glide-sport.com/

Mijn verzoek om sponsoring vonden ze niet eens heel vreemd, er zijn alleen maar 4 board in heel Europa tot nog toe. Wordt vervolgd!

Afbeelding

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door agr64 » ma jan 14, 2019 8:52 pm

Leuke kloon cq doorontwikkeling van de RS:X en Starboard's Hybrid Formula.

Plaats reactie