Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Raceboard 380cm

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: old school: three discipline, raceboard, slalom en wave

Re: Raceboard 380cm

Bericht door windydave » vr apr 12, 2019 9:22 am

Afbeelding

ziet er beetje gek uit maar werkt goed en is lekker dun dus geen grip problemen, velcrobandje dichtbinden rond je pak en voila...

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nelson Foils » vr apr 12, 2019 1:02 pm

Heeft al meer als 40 jaar zijn kwaliteiten bewezen (neem een leuke kleur... :whip: ) windchill is het grootste probleem en dat los je met deze handschoenen prima op .

In die tijd had ik dikke wollen kousen met een diepvries plastiekzak er omheen (dicht getapt rond enkels) in mijn Aigle bootschoentje , nooit koude voeten gehad (Div II en raceboard , weet niet of het als je vaak in het water ligt ook lekdicht blijft ?)

Hydrograaf (Bas)
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Hydrograaf (Bas) » zo apr 14, 2019 7:23 pm

Nou; zaterdag had ik grote plannen. Fietsen of surfen. Uiteindelijk heb ik 2,5 uur liggen slapen, dat was kennelijk ff nodig.

Vandaag een fiets training gedaan op de MTB. Is echt een aanrader:

http://mtbverenigingdezeeuwsekust.nl/route-vlissingen/

Morgen een schooldag, dinsdag staat er nu een surfdag gepland!

jabo1
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door jabo1 » ma apr 15, 2019 10:38 am

Iemand geïnterresseerd in mijn F2 lightning?
Zie: https://link.marktplaats.nl/m1400766272
Gr

jabo1
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door jabo1 » ma apr 15, 2019 10:42 am

Nog een vraag: ik heb een RS:X gekocht. Echter, de zwaardkast rubbers zijn te vervangen.
Iemand een idee waar ik deze kan kopen? Op de website van NP werd ik niet wijzer.
Bedankt,
J

Moose
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Moose » ma apr 15, 2019 11:56 am

jabo1 schreef:Nog een vraag: ik heb een RS:X gekocht. Echter, de zwaardkast rubbers zijn te vervangen.
Iemand een idee waar ik deze kan kopen? Op de website van NP werd ik niet wijzer.
Bedankt,
J
Deze zijn voor zover ik weet gewoon te bestellen via de dealer. Heb wel ergens een prijslijst gehad waar ze op stonden maar kan hem niet meer vinden.

jabo1
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door jabo1 » ma apr 15, 2019 2:00 pm

Ik heb het ondertussen gevonden. Ik had al 3 dealers van NP gecontacteerd maar geen kon die rubbers leveren. Dat gaat via een Franse verdeler.
Bedankt, Jan

Hydrograaf (Bas)
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Hydrograaf (Bas) » di apr 16, 2019 5:59 pm

Vandaag voor het eerst met de SGR 8.5 gevaren. Sodeju, dat scheelt een paar kilo zeg.

Elders werd een discussie over zeilmaten gevoerd. Ik was al gewaarschuwd maar ik denk dat een 9.5 maar zelden wat toevoegd op een One Design.

Ook met een 8.5 blijft het hard werken trouwens maar er is meer ruimte om te spelen. Waar ik nog de meeste moeite mee heb is de juiste houding vinden bij de verschillende masttrack posities.

Op de een of andere manier komt dat nooit uit met de voetbanden..

En kan mn vin weer gaan bijschuren. Er zit een gemeen stukje ondiep daar bij de punt

matchbox008
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door matchbox008 » di apr 16, 2019 9:40 pm

bas,

vooral niet bang zijn. 9.5 of 8.5? dit board is ontworpen voor een 7.4 m2 zeil en een 34 cm vin , maar vooral om te beuken.. Wat je aan persoonlijk gewicht meeneemt tov de ideale combinatie zal je uitnodigen om groter te varen maar bedenk dat de setup van het board daar niet ideaal op is gedimensioneerd. Dat je lastig in de voetbanden komt snap ik (herkenbaar) maar kan je oplossen door het board eerst downwind te trappen om druk en schijnbare wind op te wekken. Als het spul loopt kan je van daaruit weer naar boven werken met vooral veel druk op de zijkant. Een breder (lichtweer) zwaard zal daar voor je gewicht trouwens ook een hoop mee doen. Het standaard IMCO zwaard is van plastic en heeft niet veel lift. Het zwaard van de Lightning bijvoorbeeld (zie mijn eerdere foto) heeft een meer geprononceerd profiel, steekt dieper en geeft veel meer lift. De Lightning heeft naar mijn oordeel een minder goede shape dan de MOD/equipe maar wel een veel beter zwaard. Als het gaat waaien is er geen beter raceboard dan de MOD/Equipe (behalve het klote zwaard en de masttrack..)

Iedereen kan op een Lightning varen, mannen varen op een MOD (of Equipe). Het is en blijft een board wat uitdagend is maar wel veel terug geeft.

Leen mijn lichtweer zwaard een keer (icm met de pointer vin) en ik vertrouw erop dat je weer van je board gaat houden (vooral met je 8.5 sg zeil erop).v Zoals ik van dit board hou met mijn ouwe Gaastra 8.0.

Groet JK

jabo1
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door jabo1 » di apr 16, 2019 9:57 pm

Heren,
Ik heb een Mistral Malibu S te koop.
Op zich niet zo schokkend, behalve als je onderdelen nodig mocht hebben voor een Mistral mastrail bijvoorbeeld.
Dit is het model met het zwarte voetpedaal. (Echter, het pedaal zelf is kapot en verdwenen)
Nu zijn voetbanden, powerbox, zwaard, zwaardkast rubber ook nog in zeer goede staat.
Te koop hier op de site (met foto's).

jabo1
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door jabo1 » di apr 16, 2019 10:06 pm

Ik heb ook nog een Mistral One Design te koop. De roze versie.
Kun je vinden op 2de hands.be en op deze site
Gr, J
Laatst gewijzigd door jabo1 op di apr 16, 2019 10:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Hydrograaf (Bas)
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Hydrograaf (Bas) » di apr 16, 2019 10:10 pm

Ik heb je een pb gestuurd jabo

Hydrograaf (Bas)
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Hydrograaf (Bas) » di apr 16, 2019 10:14 pm

Ik overweeg trouwens zelf een licht weer zwaard te maken...

matchbox008
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door matchbox008 » wo apr 17, 2019 1:51 am

En Bas, als de boel niet loopt, vooral de masttrack niet te veel naar achteren houden en wellicht zelfs een beetje zwaard geven. De Mod heeft niet veel drijfvermogen achterin en dan wil je de lengte van de waterlijn gebruiken (en lift) om de boel aan het lopen te krijgen. ook niet meteen de druk op je achterste voet maar proberen om naar voren "in je zeil" te hangen om de druk van je voeten af te halen. Het is een delicaat proces (met risico op een katapult) maar het is een technisch board dat nu eenmaal niet makkelijk hard gaat voor stervelingen van >70 kilo met licht weer. Maar als ie eenmaal gaat, dan is het cruise control surfing.

Ik ging vorig jaar een frietje halen in Hellevoetsluis vanuit Numansdorp op de Equipe. Aan de wind heen ging het eerst voor geen meter, ik liep te kloten totdat ik me besefte dat ik er met mijn hoofd niet bij was, teveel met mijn werk bezig was en gefixeerd was op het doel waarnaar ik aan het varen was. Had mijn 8 meter erop staan en dat was eigenlijk al te groot. Ik ging wat minder knijpen en trekken en liet het board lopen en van daaruit naar de wind opwerken (VMG ipv CMG). Dat gaat een stuk makkelijker als je snelheid hebt. Toen ik aan de terugtocht begon ben ik weer met een voorzichtige setup begonnen maar resulteerde in 28 km non-stop planeren in de trapeze met de voetjes in de achterste banden. Telkens naar beneden snelheid maken en dan omhoog werken. Voer het zeil bijna helemaal dicht downwind op de schijnbare wind en dan is de druk hanteerbaar. Snelheid maakt grote zeilen controleerbaar. Alsof je met een dikke BMW keihard op de Autobahn op wintersport gaat. Muziekje op het hoofd en een dik uur glijden, hoe mooi kan het leven zijn, Bas. Laat je doel de rit niet bepalen maar kijk naar je geliefde board en geef wat zij het liefste wil zou ik zeggen.

De MOD/Equipe heeft i.t.t. de meeste raceboards een vrij agressieve rocker omdat dit board is ontworpen op Hawai met chop/swell en harde wind in gedachte. Het is daarmee niet het meest ideale lichtweerboard maar planerend een board dat op zich zelf staat in haar klasse. Laten lopen die handel, dan maar een paar minuten later thuis zou ik zeggen (VMG boven CMG).

De Lightning is bijvoorbeeld makkelijker te varen maar zeker niet sneller. Vooral de gestrekte lijn van dat board is wel een dingetje als er wat meer golven zijn (understatement). Ik droom wel eens van mijn Equipe met het zwaard en de track van de Lightning..

Daarmee denkende, zaterdag komt iemand naar de Equipe kijken maar het voelt gek genoeg bijna als verraad om dat board te verkopen. Met het idee dat volgend jaar het rondje Texel op het programma staat denk ik dat een Equipe voor een simpele genietende sterveling als ik gemaakt is. ik zie mezelf dat niet doen op de Phantom of de Lightning om eerlijk te zijn, hoe mooi en goed die boards ook zijn.. Rondje Texel wordt immers alleen afgelast als er weinig wind staat...

dikke groet MB

Hydrograaf (Bas)
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Hydrograaf (Bas) » wo apr 17, 2019 7:21 pm

Dank je voor de peptalk Joost :D

Alles wat je schrijft herken ik in de dag van gister!

Ik ben nu deze video uit mijn hoofd aan het leren: RYA Windsurfing

https://www.youtube.com/watch?v=51STls1 ... x=4&t=181s

matchbox008
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door matchbox008 » wo apr 17, 2019 9:40 pm

Leuk vintage filmpje Bas!

Weer wat geleerd, hoe dichter je mastvoet bij je zwaard staat, hoe meer lift het zwaard geeft. Upwind in lichte condities kan het dus helpen om de track juist niet helemaal naar voren te zetten..

Gr MB

matchbox008
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door matchbox008 » zo apr 21, 2019 4:13 pm

Vandaag voor het eerst de phantom uitgelaten. Had mijn GTX 9.3 meegenomen (icm 50% carbon mast en North Alu giek) omdat ik vooral meters wil maken en de XO 9.5 en de rest van de spulletjes wil sparen.

Ik ging het water op om 11:00 uur met 0-9 knopen wind. En dan is dit tuigage vooral zwaar, daar moest ik weer even aan wennen (zweten). De wind werd gelukkig langzaam wat meer constant naar 6 - 11 knopen. Ik was op de locale plas met veel winddraaiingen en max 500 meter rakjes.

Boem! zodra ik druk kreeg direct glijden. op het strandje stonden ze te badmintonnen maar ik ben een keer of vijftien op en neer gevaren waarvan de helft planerend. Met dit lichte weer supermakkelijk om het board te railen natuurlijk, mastvoet ietsje naar achteren (tip uit het filmpje van Bas) en glijden. Hoe geweldig is dat toch om op vlak water de boel zo aan het lopen te krijgen en de boel glijdend bijna tot in de wind te krijgen.

Dit board gaat zo onwaarschijnlijk makkelijk planeren, dat heb ik nog niet meegemaakt op de Equipe en de Lightning (303 liter natuurlijk vs 235 en 249 liter). Het is alsof het board erom smeekt. Vooral het gemak van de overgang is verslavend, direct leven in de tent. Natuurlijk heb je met dit lichte weer weinig issues om de boel onder controle te krijgen/houden maar heb wel een goede indicatie van wat dit board wil.

De layout van het dek is een verademing t.o.v. de Equipe, zwaard, track als vanzelf, Het board nodigt je uit om zsm in de beating straps te stappen en laat merken dat het daarna "ohne ende" wil gaan. Fijn ook dat je de track met de knop van het zwaard kan gebruiken, scheelt naar beneden kijken en gedoe. De marginale wind was duidelijk de beperking vandaag, maar jongens, hoe mooi gebalanceerd vaart dit zeg.

Voor mij, ik ben een uitgesproken windkracht 2-4 surfer en voor velen onder jullie daarmee misschien een watje, is de liefde direct onvoorwaardelijk geworden. Avond sessies op vlak water in de trapeze, lange afstanden varen, zeg het maar. Ik heb een nieuwe vriendin. Dit is en blijvertje.

Mooi verhaal trouwens, ik was de enige op de plas en toen ik uit het water kwam kwam een man naar me toe en die kon niet geloven dat hij mij had zien planeren, hij kon dat niet rijmen met zijn ervaringen op zijn Wayler van vroeger en wilde even zien wat het verschil is..

Daarmee trouwens een ander ding. Ik heb gisteren de Lightning verkocht aan iemand die er wedstrijden mee gaat varen. Ik ben blij dat ie een een nieuw huis heeft gevonden dat ie verdient. Daarmee gaat de Equipe voorlopig uit de verkoop (en de GTX 9.3 trouwens, die gaat aaanzienlijk beter op de phantom dan op de Equipe).

Volgende keer gaat de RB 9.5, de Gopro en de GPS mee en ga ik weer een frietje halen in Hellevoetsluis.

Gr JK

Kirpeknots
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Mistral Equipe II, Thommen Experience 165, Vandal Mission 6.8/8.8
Contacteer:

Bericht door Kirpeknots » ma apr 22, 2019 12:27 am

Ik ga dinsdag naar strand horst met mijn equipe 2. Er is wat wind voorspeld. Ik heb er zin in. Alle spullen van zolder gehaald en klaar voor de eerste sessie voor dit jaar. Ook de plank vandaag schoon gemaakt met dasty. Ziet er een stuk beter uit.

Kirpeknots
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Mistral Equipe II, Thommen Experience 165, Vandal Mission 6.8/8.8
Contacteer:

Bericht door Kirpeknots » ma apr 22, 2019 1:30 pm

Het valt me op dat de vraagprijs in Frankrijk vaak veel normaler (lager) is dan hier.

Bijvoorbeeld een 2004 (powerbox) Mistral One Design. Ik schat in dat een mooie hier 400 a 500 euro op zal brengen gezien de oudere eurobox versies al voor 300 á 400 gaan. In Frankrijk worden ze voor 150 euro aangeboden.

https://www.leboncoin.fr/sports_hobbies/1593171851.htm/

Het is dat het me te ver rijden is. Anders had ik hem opgehaald.

matchbox008
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door matchbox008 » ma apr 22, 2019 11:56 pm

Kirpeknots, vergeet niet na een grondige schoonmaakbeurt om de zwaardkast en de track met Sailkote van MCLube in te spuiten. Verreweg het beste spul, blijft lang erg goed werken, er blijft geen zand aan plakken en als je ooit een reparatie moet doen heb je geen siliconenbesmetting met bijbehorende hechtingsproblemen van hars/plamuur etc aan je board. Niet goedkoop (25 euro voor een spuitbus) en verkrijgbaar in de meeste winkels die zeilspullen verkopen maar de track en het zwaard lopen super soepel, ook na uren varen. Ik zie mensen met WD40 om dingen te smeren maar daar dat is geen smeermiddel maar een vochtverdrijver. Sailkote zorgt er ook voor dat je zwaardkastafdichting soepel blijft en erg lang meegaat (kan ook met zuurvrije vaseline maar deze spray doet het geweldig).

Gr MB

Plaats reactie