Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Volume FSW freestyle wave board

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Plaats reactie
sander1
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: witraft (geel) en ezzy's

Volume FSW freestyle wave board

Bericht door sander1 » wo aug 26, 2009 1:09 pm

Ik ben op zoek naar een nieuw (tweedehands) plankje, maar blijf met een aantal vragen zitten, ook na dorzoeken van dit forum en andere bronnen.

Momenteel vaar ik op een f2 slalomboard replica (zelfbouw) van een jaar of 25 oud, een plankje van m'n vader. Vaart opzich prima, met nieuwe voetbanden ed, maar ik begin nu toch wat ergernissen te krijgen. Ik vaar nu zo'n 3 jaar wat fanatieker, daarvoor af en toe eens wat gesurft, maar sinds drie jaar echt behoorljk hooked. Mijn grootste ergernis is vooral dat het gijpen nog steeds niet fatsoenlijk lukt. Ik snap dat er heel wat geduld en oefening voor nodig is en dat het ook voor het grootste deel aan mijn kunnen licht, maar denk dat iemand met 3 jaar ervaring toch wel meer dan 1 op de 50 °  100 gijpen succesvol af moet kunnen ronden.

Zodoende ben ik mijn eens gaan verdiepen en kom ik met mijn wensen uit bij een freestyle wave board. Ze blinken nergenst in uit, maar kunnen wel alles, als ik het goed begrijp. Lijkt mij prima voor de plaatsen waar ik surf (veerse meer en af en toe kabbelaarsbank) en mijn wensen (vroeg planeren maar wel controleerbaar bij zwaarder weer / lekker hard heen en weer varen met af en toe eens een sprongetje / meer wendbaarheid in verhouding tot het ouderwetse slalomboard).

Waar ik alleen niet goed achter kan komen is welk volume ik moet nemen. Is hier een soort van vuistregel voor fsw plankjes voor? Iets van eigen gewicht plus gewicht van het board en je tuig, dat in liters, wat bij mij(68kg) uit zou komen rond de 80 °  85 liter. Ik durf op zich wel zonder test voor een niet al te oud fsw plankje op marktplaats o.i.d. te gaan, maar het volume lijkt me toch wel cruciaal. Dat ik het in ieder geval redelijk makkelijk in plané kan krijgen (groot genoeg volume) en dat het niet een oncontroleerbare stuiterbal word bij harde wind (te groot volume).

Dus een heel verhaal, mocht daar iets kroms in staan dat hoor ik het graag. Maar waar ik dus vooral benieuwd naar ben is wat een geschikt volume voor mij is.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Re: Volume FSW freestyle wave board

Bericht door Surfrider » wo aug 26, 2009 1:21 pm

Grote van het board wordt vooral bepaald door de maten zeilen die je er op wil varen.
Volgens mij is het ongeveer zo:
4.0 - 5.5 = 77 liter
4.5 - 6.0 = 85 liter
5.0 - 6.5 = 100 liter

Als je nog iets minder goed bent kun je beter een maatje groter nemen.

medano
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: alles verkocht geen tijd meer

Bericht door medano » wo aug 26, 2009 2:28 pm

volume zegt niet alles, let vooral op de breedte van de boards. Voor jouw gewicht is 59 cm breedt al een mooi licht tot mid weer board. Breder is mijn inziens niet nodig of je moet willen varen met mindr als een knoop of 13.

Ik heb/had een freewave 88 liter 59,5 breed en weeg 90 kg :oops: vaar er 5.4 tot 4.2 op.

ps dit board is te koop (fanatic freewave 88 model 2006)

spike
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door spike » wo aug 26, 2009 6:51 pm

ik denk dat je tussen de 85 en 93 liter moet kijken , maar bij twijfel kun je beter een paar liter meer nemen
maar is het geen idee om eens een keer een dag een paar planken uit teproberen
bij een verhuur center of op een test dag van een winkel ,dan weet je zeker dat je de goede keus maakt

ultraboa
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: JP Supersport 127, Fanatic Freewave 95, Matrix 7.5, North Duke Insane 5.4, Pilot 4.5
Contacteer:

Bericht door ultraboa » vr aug 28, 2009 10:52 pm

heb zelf net een JP rww 76l uit 2006 gekocht, weeg zelf zo;n 80kg.
mede ingegeven door zeilenrange 4-5.5 voor dit board en varen vanaf een dikke 5 bft.

anders pak ik mijn freeride board met 127l.

grt ultraboa

Plaats reactie