Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Hoe en zwaard maken??

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Plaats reactie
busje286
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: Lefebvre sails
Surf spul: Fanatic ultra cat, Mistral one design, Mx racer 7.5
Contacteer:

Hoe en zwaard maken??

Bericht door busje286 »

Hallo allemaal ik ben Wouter,

Graag zou ik noch scherper aan de wind willen varen.
Daarom zou ik een groter zwaard willen maken.
Ik heb al veel opgezocht maar weet niet hoe ik moet beginnen.

Dus daarom hoe maak je een zwaard :crazy: ?

Al jullie tips zijn welkom. :D
Laatst gewijzigd door busje286 op za jun 29, 2013 9:47 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg ;-)..
Contacteer:

Re: Hoe en zwaard maken??

Bericht door watermonster »

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

Vraag me af of het niet makkelijker te fabriceren is met gewoon een paar lagenhout i.p.v. werken met piepschuim en lamineren. Nog makkelijker is een oud zwaard uit een oude board gebruiken en deze aanpassen.

busje286
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door busje286 »

Waar vind ja zo'n oud zwaard voor aan te passen .

Of zou ik zo'n lichtweer zwaard van een mistral equipe zelf kunnen maken?

http://windsurfing.rdeleeuw.nl/fotos/?e ... &foto=1456

Zoals op deze link.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt »

Genoeg ouwe deuren inclusief zwaard die gratis opgehaald mogen worden toch?

Als je het leuk vindt om zelf een zwaard te maken, dan zou ik dat zeker doen. Geeft veel meer voldoening.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider »

Let wel, zwaarden van Mistral zijn onderling al niet uitwisselbaar. Heb ooit het zwaard van een New Malibu in een Equipe gestopt, lijkt zelfde system... NOT! Moesten heet de zwaardkast demonteren om het zwaard er weer uit te krijgen :x

busje286
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door busje286 »

Ja had ik al gelezen op het forum .
Maar zou je wel de knoppen van mistral malibu kunnen gebruiken als je deze uit het zwaard neemt
en in het zelfgemaakt zwaard zet?

RJ
Techno293 trainer
Techno293 trainer
Surf spul: Tornado / Honda 60PK
Contacteer:

Bericht door RJ »

busje286 schreef:Vorige zomer mijn basis bevret A :P gehaald en heb nu een mistral one design.
Graag zou ik noch scherper aan de wind willen varen.
Daarom zou ik een groter zwaard willen maken.
Tenzij je eigen vaartechniek niet al van olympische standaard is, vraag ik me af waarom je niet gewoon eerst begint te oefenen met nog beter leren surfen.
Het is allemaal een kwestie van techniek. De Mistral One Design kan van zichzelf al extreem hoog aan de wind, als je maar wel weet hoe je het maximale uit je board kunt halen.

busje286
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door busje286 »

Ja das waar Rj maar dan noch mijn vraag is noch niet beantwoord :-? .
Passen de knoppen van een mistral malibu in een de zwaard kast :crazy: of is de diameter van de knoppen kleiner?
(noch geen rekening gehouden met het plaatsen in het zwaard van de knoppen)

Of moet ik de originele knoppen knoppen ?(die rode,zwarte,blauwe)

busje286
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door busje286 »

Zijn er noch manieren voor en zwaard te maken? :D
In plaats van isolatie en multiplex.

Wat bedoelen ze eigenlijk met lamineren?

DonLimas
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-210
Surf spul: AHD, Starboard, Neil Pryde, Hotsails, Caas, Technolimits, MFC
Contacteer:

Bericht door DonLimas »

Lamineren is verschillende lagen over elkaar verlijmen. Multiplex is met een ander woord gelamineerd hout. Waarschijnlijk bedoelen ze glasvezel en carbon icm epoxy.

busje286
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door busje286 »

Bedankt ben weer heel wat wijzer geworden. :D

Zijn er eigenlijk forumleden die een zwaard zelf gemaakt hebben?
Zo ja, zoude dezen misschien een foto in dit topic kunnen plaatsen van hun zelfgemaakt zwaard (misschien ook de lengte vermelden).

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: old school: three discipline, raceboard, slalom en wave

Bericht door windydave »

Beetje waste of time. One design kan niet echt met groter zwaard overweg. Meer weerstand, weinig hoogte lopen. Techniek op de OD is KING, je moet donders goed je mastrack en rail techniek beheersen. En anders moet je fanatic cat nemen.... daar zit pas een zwaard in...

busje286
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door busje286 »

Is het zwaard van de fanatic cat veel langer?

Of kan deze plank noch scherper varen??

Sjonie
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Best veel

Bericht door Sjonie »

busje286 schreef:Bedankt ben weer heel wat wijzer geworden. :D

Zijn er eigenlijk forumleden die een zwaard zelf gemaakt hebben?
Zo ja, zoude dezen misschien een foto in dit topic kunnen plaatsen van hun zelfgemaakt zwaard (misschien ook de lengte vermelden).
Hoi Wouter,
Ik heb ooit zelf een zwaard gemaakt. Van hout. Veel raspen, vijlen, schuren en lakken. Maar het is te doen.
Je noemt echter dat je zojuist een brevet hebt gehaald. Dat brevet zegt me niets, maar ik vermoed daardoor dat je nog niet heel erg ervaren bent in het windsurfen. Vandaar mijn welgemeend advies (net als RJ): vergeet het zwaard en werk aan je techniek. Hoogtelopen (niet planerend) is namelijk vooral een kwestie van techniek. Een zwaard maakt het makkelijker, maar is niet echt noodzakelijk.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt »

Iemand tips wat de makkelijkste manier is om een zwaard voor een fanatic ultra cat te maken?

1. Plank (eiken?) hout schuren, schaven, vijlen en lakken.
2. Een plastic Allgeier zwaard aanpassen (breder maken achterzijde of in tweeen zagen en stuk er tussen lijmen.
3. Een mal maken van een (Mistral) zwaard, vullen met PU70 schuim, schuren en met epoxy lamineren.

Optie 1 lijkt mij makkelijkst maar vraagt denk wel vakmanschap om beide zijden symetrisch te kunnen schuren. Optie 2 zou misschien kunnen maar volgens mij is zo’n zwaard van PE (emmertjes) plastic gemaakt en hierdoor moeilijk te verlijmen. Optie 3 is mooiste maar denk wel het bewerkelijkst.

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: old school: three discipline, raceboard, slalom en wave

Bericht door windydave »

eckerdt schreef: ma feb 03, 2020 9:08 pm Iemand tips wat de makkelijkste manier is om een zwaard voor een fanatic ultra cat te maken?

1. Plank (eiken?) hout schuren, schaven, vijlen en lakken.
gebruik een stuk goede kwaliteit multiplex (bijvoorbeeld rc vliegtuigbouw berkentriplex)
dit kan je makkelijk shapen met schuurblokken. Let wel dat je echt rechte schuurblokken gebruikt om geen gekke vervormingen te krijgen..
schuurbeweging is niet in cirkels maar in lijnen en steeds 45 graden van elkaar, hierdoor verschijnt een patroon in de lagen multiplex, maakt het makkelijker om symmetrie te houden. zie deze golfsurfvin om een idee te krijgen: Afbeelding

of dit houten zwaard voor een trimaran: Afbeelding

vervolgens zou ik het met koolstof lamineren en/of glasvezels. dit betekent dat je van te voren je diktes moet uitrekenen, je hout en dan de diktes van je laminaat. zie dit plaatje van een catamaranzwaard: Afbeelding

check https://www.westsystem.com/the-105-syst ... thickness/ voor schatting van dikte van laminaat

wat inspiratie:

jabo1
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door jabo1 »

Ik heb populieren multiplex gebruikt als kern omdat dat licht in gewicht is. Om het zwaard van een F2 Lightning te kopiëren. Daarna is het veel schaven, schuren, plamuren ed. Daarna glasweefsel en epoxy. Ik heb geen carbon weefsel gebruikt. Denk aan de uiteindelijke dikte...

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt »

De meeste links, inclusief filmpje van @Rob Rock had ik gezien maar die vragen denk toch aardig wat vakmanschap om het mooi symmetrisch te krijgen. Maar goed, misschien zijn er wat handige tips en is het gewoon proberen. Andere relatief simpele methode die ik gezien had was deze http://smalltrimarans.com/blog/how-to-b ... er-boards/ , maar weet niet of het op kleine schaal ook goed werkt en stevig genoeg wordt.

Hydrograaf (Bas)
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: F2 Lightning WCE, SB Futura 114,, IQ custom 95, Naish Wave 86

Bericht door Hydrograaf (Bas) »

Voor zover ik lees maakt iedereen steeds een nieuw zwaard. Kennelijk is het te ingewikkeld om een nieuwe zwaardkast van bijvoorbeeld een Starboard Phantom of ander nog gangbaar merk in te bouwen. Of zie ik dat verkeerd?

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt »

Volgens mij zijn er überhaupt weinig mensen die een nieuw zwaard nodig hebben, dus de constatering dat “iedereen een eigen zwaard maakt” is wel wat optimistisch :+ :wink:

Een nieuwe zwaardkast met zwaard kost (voor een simpele BIC Techno) ruim 100 euro. Dan is het nog maar de vraag of je het goed, stevig en mooi passend krijgt. Denk dat het de investering/risico al snel niet waard zal zijn.

Maar het zou wel leuk zijn als er wat meer bekend is over de uitwisselbaarheid van de verschillende systemen van raceboards. Een mastrail lijkt mij bijvoorbeeld wel wat makkelijker in te bouwen als het de maximale lengte en breedte niet overschrijdt van de uitsparing in het board. Ik ben trouwens nog wel een Franse site tegen gekomen met diverse tekeningen van de zwaarden van raceboards zoals de Equipe en CAT zodat deze zelf na te bouwen zijn.

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock »

Wanneer een nieuw zwaard nodig is lijkt het de kortste klap om gewoon om te beginnen met een kern, omkleden schuren bijwerken etc......

MAAR, als je een mal zou hebben??? zou je dan relatief eenvoudig een zwaard kunnen maken. Wanneer je deze vraag met ja kunt beantwoorden, dan is het (vind ik) makkelijker om een mal te maken in plaats te starten met een kern.

Even in het kort;

Je begint met een meubelplaat uit de bouwmarkt 30x 240cm deze zaag je doormidden.
Je maakt dus een linker en rechter helft. Het te maken zwaard is bijvoorbeeld 20 mm dik, dan zet je de contouren af op een plaat met een dikte van 10mm. Om beide platen exact gelijk te maken schroef je ze op elkaar- precies zagen en zeer netjes schuren. Je heb dus nu twee stukken mdf met een dikte van 10mm in de afmeting 30x 120cm met daarin de contouren van het zwaard (of mast van een hydrofoil).Beter kan ik het niet omschrijven.
Het mdf wordt natuurlijk in spiegelbeeld op de meubel plaat geschroefd. Nu kun je beginnen met het vullen van de vorm. Het deel in de zwaardkast zal veelal gewoon vlak zijn met misschien wat kleine details die van hout of zo gemaakt kunnen worden. Het profiel van het zwaard is waar vaak het moeilijkste tegen aan wordt gekeken, maar ook dat is niet al te ingewikkeld. Deze maak ik met een rei van aluminium. Makkelijk te bewerken. Hoe dan? Je neemt een plat stuk aluminium (gewoon uit de bouwmarkt) waar je het gewenste profiel uit zaagt/vijlt passend voor het breedste deel. Lijkt moeilijk, maar valt reuze mee. (diepste punt op een derde) Dit stuk aluminium is de rei die je gebruikt om de mal te "vullen".
Daarbij blijft de rei altijd de voorzijde van de contour volgen (leading edge). Ook als het zwaard naar onder smaller wordt. Wanneer de contour een rechte lijn is maak je er een blokje hout aan vast als geleiding. Dit vullen kan je prima doen met gips, maar ook met polyester plamuur. Wanneer je dit netjes hebt gedaan heb je twee helften die precies op elkaar passen.
Nu alleen nog een zwaard maken.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt »

Rob, ik kan de uitleg volgen tot aan ‘ Dit stuk aluminium is de rei die je gebruikt om de mal te "vullen". ‘

Ik zou denken dat je de rei gebruikt om te schuren en dan is het handig als er een profiel in zit maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe je dit gebruikt om de mal te “vullen”. Kun je dat toelichten? Hoe krijg je dan het vloeiende verloop in de mal?
Deze gebruikers waarderen eckerdt voor dit bericht:
barth

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock »

Eh ja, Een rei is misschien niet het juiste woord. Sjabloon is waarschijnlijk beter.
Het idee is een halve vleugel doorsnede uit een stuk aluminium te halen.
En deze door de eerder beschreven vorm te halen.
Het werkt ongeveer zoals in dit filmpje.
Deze gebruikers waarderen Rob Rock voor dit bericht:
eckerdt

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg ;-)..
Contacteer:

Bericht door watermonster »

Met de methode van de rei voeg je materiaal toe maar je kan het principe ook omdraaien en verspanend werken door je bovenfrees i.c.m. een slede en rails. Zo’n rail en slede kan je vrij makkelijk zelf maken en frezen kan hiermee ook hol of bol (als je de slede hol of bol maakt). Zo kan je behoorlijk nauwkeurig een profiel van een zwaard maken. Zie plaatje onderaan als voorbeeld of type ‘router sled’ in op Google en je vind tig voorbeelden en filmpjes.

Ik heb zo ooit een keer een hoger en dunner zwaard van hout gemaakt voor in de Fanatic Ultra Cat. Daar weer een mal van gemaakt om vervolgens een hol en licht zwaard te maken, uiteindelijk heb ik ze ook voor anderen gemaakt. Echt hoger ging je niet (dat is toch echt techniek) maar wel sneller even hoog.
mj2uptj.jpg
mj2uptj.jpg (40.11 KiB) 1121 keer bekeken

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt »

@watermonster Had ik ook wat van gezien en mooie oplossing maar zou dan eerst een bovenfrees moeten aanschaffen e.d. Wordt dan weer beetje bewerkelijk. Ben eigenlijk wel gecharmeerd van een simpele oplossing zoals Rob of gewoon goed met de hand schuren. Overigens is het zwaard dat ik wil maken ook voor de Fanatic Cat dus leuk dat jij hier ervaring mee hebt.

Plaats reactie