Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Vaarregels: windsurfers los van zeilers??

Al het andere wat niet in de andere topics past maar wel met windsurfen te maken heeft.

Moderator: RaymondW

Plaats reactie
WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Northsails/Lokefoil

Vaarregels: windsurfers los van zeilers??

Bericht door WhiteofHeart » ma mar 16, 2015 8:34 pm

Hallo allen,

Ik ben naast (beginnend) surfer ook een fanatiek zeiler. Nou hoorde ik laatst (alweer een jaar geleden) een gerucht dat in de vaarregelementen een aanpassing is/wordt gemaakt die plankzeilers los zet van alle andere zeilers, en ze eigenlijk alle rechten op voorrang ontnemen. Nou heb ik mijn vaarbewijs al een tijdje geleden gehaald, toen dat iig nog niet zo was. Kan iemand (met een betrouwbare bron, die van mij liep stage bij het watersportverbond) mij vertellen wat hier van waar is??

Cheers!

surfboomerang
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic falcon 122; Gun Sails: Cannonball 9.6, Flash 7.4, Target 6.0

Re: Vaarregels: windsurfers los van zeilers??

Bericht door surfboomerang » di mar 17, 2015 6:26 am

Het BPR maak in de begripsbepalingen wel onderscheid tussen zeilschepen en zeilplanken, maar ik kan geen artikel vinden waar dit onderscheid ook betrekking heeft op de voorrangsregels. Wel is er een artikel waar in aangegeven wordt waar zeilplanken niet mogen varen.

Bron: bpr online. Hoofdstuk 1 en 6

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » wo mar 18, 2015 10:35 am

Reken d'r maar niet op dat voorrangsregels opeens veranderen 8) , ik geloof niets van dat gerucht.
Er is inderdaad onderscheid tussen zeilplanken en -boten maar dat heeft meer te maken met de bestuurbaarheid, (bij havenmonden en andere moeilijke plekken dan met voorrangsregels.
Overigens, voorrang heb je niet, maar krijg je. Daarom deze wijze leefregel, op je carbon zeilplank van 7 kg: De snelste, lichtste en kwetsbaarste wijkt voor de langzaamste, zwaarste en stevigste.
Daarmee vaar ik al 30 jaar schadevrij. Laten je laatste woorden niet zijn "Ik had voorrang... blub"

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » wo mar 18, 2015 10:47 am

Inderdaad, je kunt er niet van uit gaan dat alle andere (met name kite en windsurfers) de voorrangsregels kennen en toepassen.

bpsurfer
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: tabou freestyle 110 || point-7 'swell 5.3''sado 5.8''' hotsailmaui so 4.7

Bericht door bpsurfer » wo mar 18, 2015 11:11 am

in de 10 jaar dat in surf, nog nooit voorrang problemen gehad.

je bent als surfer zo klein op het water en zo wendbaar, surf je recht op een boot af dan gijp je gewoon even :D

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Northsails/Lokefoil

Bericht door WhiteofHeart » wo mar 18, 2015 8:10 pm

Ik ben zelf ook niet zo van het voorrang nemen, alleen als ik zeilwedstrijden vaar. Als je lekker aan het cruisen bent is het totaal geen moeite even opzij te gaan toch? Weer wat leven in de brouwerij.

Bedankt allen, het was vooral uit nieuwschierigheid, maar als niemand er iets van weet zal het wel niet zo zijn >.<

Claus2
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Claus2 » wo jul 11, 2018 12:25 pm

Ik heb een vraag. Gisteren voer ik in tegengestelde richting op een andere surfer af en wilde uitwijken. De andere surfer leek ook te willen uitwijken en aangezien gezamelijke naderingssnelheid ca 80 km u was moest we snel beslissen. Het is goed gekomen maar ik vraag mij nu af: hoe voorkom je dat beiden naar dezelfde kant uitwijken en er alsnog een aanvaring is? Is er een bepaalde richting waarnaar men standaard uitwijkt?

_Dekker
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door _Dekker » wo jul 11, 2018 12:35 pm

De regel is dat de surfer die aan stuurboord hangt hoger aan de wind voorbij mag.
Ik heb vroeger een frontale botsing gehad, beide met een 4.2 erop en volle bak wind:
helaas zocht de ander mij steeds op toen ik hoger aan de wind voorbij wilde, ik hing dus aan stuurboord. Gevolg, hij een week op intensive care en een jaar lang revalideren als gevolg van een verlamde arm (slagader en zenuw onder de oksel geraakt door zeer waarschijnlijk de neus van mijn board).
Beide boards total loss, masten gebroken en gieken verbogen.
Sommige surfers zien dat 'hoger varen' als competitie, ik stap tegenwoordig af of ga radicaal downwind als ik dat zie.

Chiel75
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Futura 124, Neilpryde Zen 6.7, North S-type 6.0 & 7.8, Naish Force 5.3 (en nog oud spul liggen)

Bericht door Chiel75 » wo jul 11, 2018 1:10 pm

tegengestelde richting. Belangrijk is natuurlijk goed zeemanschap, en dat houdt in deze in dat je heel duidelijk aangeeft dat je je koers verlegd, dus niet een beetje maar echt goed. De formele regel is dat suurboord wijkt voor bakboord.

Ik weet niet of dit een "officiele" vaarregel is, logisch zou zijn om op te loefen, hetgeen ik eigenlijk altijd doe. De meeste controle, en mogelijkheid tot enorme snelheidsreductie.

Recent heb ik een clinic gehad, en daar hanteerde men de eenvoudige regel dat degene die beter vaart ook uitwijkt (in mijn ogen "goed zeemanschap").

Ron Gijzen
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

Bericht door Ron Gijzen » wo jul 11, 2018 2:13 pm

Chiel75 schreef:
wo jul 11, 2018 1:10 pm
De formele regel is dat stuurboord wijkt voor bakboord.
Waarmee wordt bedoeld: de zeilboot met het ZEIL OVER STUURBOORD wijkt voor de boot met het ZEIL OVER BAKBOORD.

Als surfer gebruik ik het volgende ezelsbruggetje als ik halve-wind varend een tegenligger zie aankomen:
Als ik mijn RECHTER hand voor heb, heb ik voorrang (dan staat nl mijn zeil over bakboord, en heeft mijn tegenligger hem dus over stuurboord, en stuur wijkt voor bak).

Staat hier best goed uitgelegd: http://www.maartengroep.nl/cwo-ii/uitwijkregels/

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Starboard, Quatro, JP, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » wo jul 11, 2018 4:48 pm

De link legt het inderdaad heel goed en in de juist volgorde uit:
http://www.maartengroep.nl/cwo-ii/uitwijkregels/

Veel mensen weten echter niet goed het verschil tussen:
  • stuurboord (giek vanuit de lengte bezien over de Rechterkant van t board. Zit een "R" in) en bakboord. Speelt bij tegengestelde koersen.
  • Loef (bovenwinds) en lij benedenwinds: speelt bij gelijke koersen. Kun je leuk mee klieren met je vrienden: benedenwinds inhalen en dan oploeven zodat de ander steeds verder aan de wind moet ;-)
Daarnaast wordt vanuit oogpunt van goed zeemanschap nooit gesproken over "voorrang", maar over X wijkt voor Y

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » wo jul 11, 2018 5:54 pm

Nu we toch bezig zijn: hoe zit het nu met de voorrangsregels tussen kiters en windsurfers?

Edit: zelf maar ff geGoogled en kiters moeten altijd uitwijken voor windsurfers (uiteraard altijd goed zeemanschap aanhouden)

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » wo jul 11, 2018 7:12 pm

Klopt. Voor kiters is dat het makkelijkst in praktijk te brengen als zij benedenwinds blijven of twee lijnlengtes afstand houden bijvoorbeeld. Zie kiteregels 5 en 6:
https://kiteboardschool.nl/kitesurf-reg ... itesurfen/

Verder geldt overal een kiteverbod tenzij er een uitzondering gemaakt is.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 95, 115 & 135 GA Vapor 5.6 - 11.0

Bericht door agr64 » do jul 12, 2018 8:00 pm

.... betekent dit dat een kite nooit boven een surfer of andere watersporter mag hangen?

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » do jul 12, 2018 8:57 pm

Tja lijkt me geen goed zeemanschap.. Maar daar kun je over twisten. Zelf vind ik dat inderdaad bigal onverantwoord en dat je dan anderen in gevaar brengt (ook al menen sommigen 100% controle te hebben tot anders blijkt).

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » do jul 12, 2018 9:00 pm

agr64 schreef:
do jul 12, 2018 8:00 pm
.... betekent dit dat een kite nooit boven een surfer of andere watersporter mag hangen?
Ook al zou het niet bij regels afgedwongen zijn, dat lijkt me ook een fatsoensnorm...

Plaats reactie