Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Vin advies Tabou 3s gevraagd

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Martin Weststrate
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: GA Sails-Tabou Boards

Re: Vin advies Tabou 3s gevraagd

Bericht door Martin Weststrate » wo jun 01, 2016 8:54 pm

Zoals Jan ook al zegt kan het zeker met 4.7/5.0/5.3 maar het hangt ook van jou gewicht en vaarstijl af natuurlijk...
In principe moet het kunnen en ik weet ook dat meerdere klanten met die vin varen in hun 96 zoals ik er ook ken die met de 23 cm in een 3S86 varen ipv een 25 cm Select freestylewave.
Aan de andere kant als je altijd vol op de vin drukt en meer een 'slalom achtige stijl' heb kan je het wat te klein gaan vinden.
Hangt dus van een aantal factoren af en vind ik vinnen advies altijd best moeilijk om te geven als ik de persoon in kwestie (en zijn vaarstijl/spot/zeilen quiver) zelf niet kent.

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Tabou 3S 97, HOT Sails Maui Superfreak 4.5 5.3 6.3
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl » do jun 02, 2016 8:27 am

Oja, gewicht en zeil maatjes zijn dan wel een belangrijke variabele.

Mijn gewicht nu op 83 kilo. En denk eerlijk te zijn dat Superfreak 6.3 en 5.3 de meest gevaren zeiltjes worden. Hopende dat de 4.5 ook regelmatig nat mag worden. Board zal gebruikt worden in de Jaws branding van Strand Horst. Makkum, Wijk aan Zee of Zandvoort zal het boardje ook wel leren kennen.
Hoewel ik wel van slalom af kom, denk ik niet dat ik mega veel druk op de vin uit oefen. Volgens mij ben ik wat dat betreft best een voorzichtige surfer.

Martin Weststrate
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Martin Weststrate » do jun 02, 2016 10:24 pm

Nou Koen dan denk ik dat het wel moet kunnen als je perse je zinnen erop heb gezet maar heb persoonlijk wel het idee dat het toch nog steeds klein blijft, je wilt natuurlijk ook geen lift en power inleveren en daar weer de nadelen van krijgen.
Met je kleine zeilen moet het best prima gaan maar de 6.3 (en misschien zelfs onderpowered met de 5.3?) is het toch wat aan de kleine kant.
Ook al vertellen sommige klanten me anders, zal wel het eigenwijze in mij zijn... onder het mom van 'eerst zelf voelen en dan pas geloven' haha lol.
Aan de andere kant heb je natuurlijk ook nog de standaard vin voor de light winds.
Ik blijf het nog steeds een moeilijk puntje vinden omdat ik weet hoe gruwelijk goed de Select wave freestyle 27 cm in de 96 vaart... net zoals de 23 en 25 super zijn in de 86 en de 23 in de 76.
Koop je hem puur voor maatje 'onder' de standaard 28 cm vin en gebruik je de 25 cm alleen bij 4.5 of overpowered met je 5.3 dan zal je er een prima vin aan hebben.
Voordeel van deze vin is wel dat ,mocht hij toch niet bevallen om welke reden dan ook, je hem ook weer zo kwijt bent omdat ze zo moeilijk te vinden zijn.
Succes

Ps, als er nog iemand een 3S76ltd 2013 (met select wave freestyle 23 cm) zoekt voor niet al te veel euries dan hoor ik het graag :)

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl » do jun 02, 2016 10:52 pm

Probleem is dat ik totaal geen powerbox vin heb.

Gister nieuwe eigenaar geworden van een 3S 97 liter uit 2009. Echter was dit een schade boardje zonder voetbanden of vin. Gelukkig voor het boardje dat ie een tweede leven krijgt van mij. :)

Schade ga ik zelf fixen. Misschien heb ik nog een setje voetbanden over. En een 25cm vin kwam ik toevallig voor 99 euro op Ebay tegen.

Vandaar dus mijn vraag. Liefst zou ik wel een 27 cm hebben.

deleted_user_23
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Tabou en neilpryde

Bericht door deleted_user_23 » vr jun 03, 2016 6:31 am

Euu, bij kater en select zelf zijn die vinnen toch ook gewoon onder de 100 euro?

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl » vr jun 03, 2016 6:43 am

tristan55555 schreef:Euu, bij kater en select zelf zijn die vinnen toch ook gewoon onder de 100 euro?
Select heeft de Wave Freestyle vinnen niet meer in productie. Kater verkoopt ze ook niet, zag ik net.

Vandaar dus de vraag. Zijn blinkbaar zeldzame vinnetjes geworden.

Of Martin moet gewoon even nieuwe Select vinnen gaan testen onder de 3S. Hahaha

deleted_user_23
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door deleted_user_23 » vr jun 03, 2016 8:16 am

Ik heb een X1 25 van Select. Als anderen met hetzelfde board (RRD FSW LTD 88 v3) varen maar met een andere vin (bv de standaard MFC 25) dan planneer ik veel eerder aan en ga harder. Ik heb de vin al 4 jaar en ben echt supertevreden.

En ik vaar die vin dus ook onder een 105 liter board in zware condities :-)

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl » vr jun 03, 2016 8:53 am

tristan55555 schreef:Ik heb een X1 25 van Select.
Zet je wel aan het denken. De Shock Wave van Select is volgens mij vrij nieuw in het programma. Vergeleken met de X1: meer lift, meer bump & jump, beter hoogte lopen, minder wave geörienteerd. Heeft ook een wat rechtere leading edge net als de oude Wave Freestyle fin.

Zou dus eigenlijk de ideale fin voor de 3S zijn. Denk dat ik me gewoon hier eens door laat leiden. De kans is toch groot dat ik een nieuwe vind moet aanschaffen. 8)

Afbeelding

deleted_user_23
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door deleted_user_23 » vr jun 03, 2016 10:01 am

Ik heb er een fx freecarve 29 bijgekocht. Is een beetje hetzelfde. Alleen minder beweeglijk volgens de selector.

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » vr jun 03, 2016 6:29 pm

Hi Oom Koen,

Ik heb de shock wave afgelopen maanden nog wat meer kunnen testen in de golven (voornamelijk Essaouira), en hij bevalt mij erg goed. Om eerlijk te zijn vind ik de verschillen met de X1 die ik daarvoor had niet heel groot. In de golven kon ik er prima mee uit te voeten, ik vind het een prima all-round vin en volgens mij redelijk een allemans-vriend (net als de 3S).

Ik vaar hem tot 5.5, met 6.0 (en soms met 5.5) vaar ik een MUF No-spin (6.0 is aan de grote kant voor de 85 liter, dus compenseer ik met een vin die veel druk aankan en lift geeft). Dit geeft heel duidelijk wel een ander vaargevoel! (ook een erg fijne fin trouwens, maar nogmaals met duidelijk een andere inzet).

Succes!

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl » wo jul 06, 2016 12:42 pm

Gisteren de 3S 97 en Superfeak 6.3 uit mogen proberen samen met een Select Shock Wave 25cm. Het is inderdaad een kleine vin. Regelmatig een spin out en daardoor kreeg ik het gevoel dat ik niet veel druk op de vin kon geven. Vooral als ik even de handen vol had aan de 6.3.

En gek genoeg hield het board de vin soms ook wel weer goed.

De spin outs kunnen natuurlijk ook komen door een paar sliertjes wier van Strand Nulde. Maar dan blijft het nog klein, want hoogte lopen was echt een pain in the ass.

Ik ga me even bedenken of ik er een Select Shock Bump'n Jump: http://www.select-hydrofoils.com/en/fin ... umpn-jump/
Of de een serie K4 Fins 3SW aanschaf: https://www.k4fins.com/product/fang-freeride-fin-copy/

Die K4 Fins spreken me ook wel aan. Vrij nieuw product, ander materiaal. En bijna twee vinnen voor de prijs van één Select vin.

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » wo jul 06, 2016 4:45 pm

Misschien vaar ik te groot (volgens veel tabellen wel), maar ik vaar de 25 onder mijn 85 liter met 4.7-5.5. Weliswaar niet op een 3S bard, maar ter vergelijk van boardvolume/breedte en fin formaat

Martin Weststrate
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Martin Weststrate » di aug 09, 2016 3:41 pm

Ik was voor een klant een Select wave freestyle vin aan het zoeken in powerbox en kwam deze twee ook nog tegen, voor de geinteresseerden onder ons 'doe er je voordeel mee'...
Ik heb hem wel eens waar ergens anders vandaan maar als je er een zoek zou ik er ff een mailtje tegenaan gooien als ik jullie was.

Onderin het lijstje, 27cm powerbox nog 1X en 29cm powerbox nog 1X

http://www.andybiggs.co.uk/shop/44-wind ... cial-offer

deleted_user_23
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door deleted_user_23 » di aug 09, 2016 7:41 pm

Ik hen nog wel een select wave freestyle 25 cm in goede staat. Die mag voor 70 euro weg inclusief verzendkosten (aangetekend).

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl » ma aug 22, 2016 7:50 am

Tijdje geleden heb ik dus een serie K4 Fins 3SW gekocht. https://www.k4fins.com/product/3sw-freestylewave-fin/ Ik wist niet goed welke maat goed zou zijn, dus heb de 24, 26 en 28cm fin gekocht. Het zijn met 65 euro erg goed betaalbare vinnen.

K4 vinnen zijn nieuw voor mij. Maar na wat info gelezen te hebben sprak het concept me erg aan. Plastic vinnetjes ontworpen en gemaakt door pro windsurfer Steve Thorp. En dan nogmaals de prijs voor een nieuwe vin.

Ik gebruik dus de K4 3SW vinnen.
Mijn zeilen: Hotsails Superfreak 4.5, 5.3 en 6.3.
Boardje: 3S 97liter uit 2009.
Mijn gewicht: 83kg.

Gisteren met een volle bak wind op Mirns met een stevig gepowerde 4.5 gevaren en 24cm vin. Heerlijk. Ik kan hoogte lopen, bochtjes maken ging lekker. En geen enkele keer spin-out. Ook deze combie een keer op Wijk aan Zee gevaren. Ook geen problemen. Echter ben ik geen zee-surfer.

Heb ook geen keer een 6.3 met 28cm vin gevaren. Echter toen was de wind wel zwakker. Ideaal zou zijn als ik dit nog eens mijn bekende spot probeer en wat meer ga wisselen met de 26cm vin.

deleted_user_23
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door deleted_user_23 » zo jul 30, 2017 6:16 pm

Hoi oom Koen,

Bevalt de 3sw nog? Klopt het dat de vin ook comfortabeler vaart dan standaard vinnen?

En welke maat vaar je onder je 5.5?

Groetjes tristan

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl » ma jul 31, 2017 7:40 am

Ja bevalt me nog steeds. Ik heb toen uit luxe en omdat die gele vinnen niet duur zijn 3 maten gekocht: 24, 26 en 28 cm. Zeiltje 4.5 vaar ik mer 24cm, zeiltje 5.3 met 26 cm en zeiltje 6.3 met 28. En dat gat best goed. Gister nog met de 6.3 gevaren op Horst. Heel soms voel ik mijn vin opeens grip verliezen, maar dan druk ik het board ook gewoon weer in de goede lijn en kan ik weer gaan.

Ik heb trouwens niet het idee dat het snelle vinnen zijn. Op ruime wind kwam ik gister niet boven de 46 km/h. Maar goed alles is vrij nieuw voor mij, dus kan ook zomaar het board, zeil of gps zijn. Hehe

Een standaard vin heb ik nooit bij de Tabou 3S 97 liter gehad dus daar heb ik geen vergelijk mee. Ook heb ik nog een Select Shock Wave 25cm liggen. Deze is te klein voor de 6.3. Echter met de 5.3 heb ik er nog nooit mee gevaren.

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl » ma jul 31, 2017 7:47 am

Ideetje om eens een Flash Your Freak Meeting te houden?

Desnoods rijd ik een stuk verder, of plak ik er een overnachting aan vast. Gister op Horst ook weer geërgerd dikke windkracht 5 voorspeld en zelf 8.0 zeiltjes stonden regelmatig te dobberen.

Maar goed Meeting idee omdat het gezellig is, en om elkaar trim tips te geven of vinnen uit te wisselen. Als er maar gevaren kan worden met 6.3 en kleiner. :)

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl » ma jul 31, 2017 8:02 am

oomKoen.nl schreef:
ma jul 31, 2017 7:47 am
Ideetje om eens een Flash Your Freak Meeting te houden?
Ooh sorry, dit is niet eens het Hotsails Superfreak topic. Ik zal daar ook eens een steentje op gooien. Hehe

deleted_user_23
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door deleted_user_23 » ma jul 31, 2017 8:09 am

Hoi Oom Koen,

Bedankt voor je reactie! Ja hier in Noord Holland hebben we vaak een stuk meer wind. Zelfs Amstelmeer is meestal weer 2 a 3 knopen meer dan op Schellinkhout. We gaan dan vaak toch naar Schellinkhout voor de golven (nee niet vanwege die leuke kites) en omdat het super is om bij NW het IJsselmeer op te varen :-).

Overigens kun je komende maand Schellinkhout beter mijden. Ik denk dat er wel 30 kite klasjes voor de kant liggen te dobberen en het is levensgevaarlijk. Normaal ga je er dan achter surfen maar probeer daar maar eens te komen met al die in het water liggende kite lijnen...

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl » zo jan 21, 2018 8:09 pm

We zijn alweer maandjes verder. Is er van jullie kant uit nieuwe vin ervaring bij gekomen voor dit geweldige board?

Ik voer de laatste tijd eigenlijk alleen maar met de gele K4 3SW (24, 26 en 28cm) vinnen. Goede controle, nauwelijks spin-out, beetje soft maar vergeven gevoel. Snelheid hebben ze niet. Bleef iedere keer rond de 46km/h hangen.

De Select Shock Wave (25cm) had ik ook nog steeds. Kreeg ik niet verkocht. Dus waarom niet eens met de kleine zeilen proberen. Met een 4.5 Superfreak heb ik hiermee heerlijk kunnen varen. De vin voelt directer aan, wat fijn is. Ook de snelheid ging daarmee omhoog, rond de 50km/h (tja die 50 grens zit in mijn hoofd). Met mijn 5.5 superfreak heb ik er nog niet mee gevaren.

Echter nu ben ik toch op zoek naar een Select Shock Bump'n Jump (27cm) of de Select FX Free Carve (27cm). Al ben ik bang dat wanneer ik de Free Carve neem, het gevoel ook weer heel anders is dan een Bump'n Jump ten opzichte van de Shock Wave.

deleted_user_23
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door deleted_user_23 » ma jan 22, 2018 10:21 am

Hallo Oom Koen,

Ik heb onlangs een nieuwe Select Shock Bump en Jump 27 gekocht. Ik zal je laten weten als ik er mee gevaren heb hoe het was. Eerst moet mijn nieuwe board nog binnen komen deze maand (Starboard Kode 94).

Overigens vaar je als je naar de select fin selectors kijkt de echte wave vinnen in dezelfde maat met grotere zeilen lijkt het. Met mijn X1 25cm bijvoorbeeld zou je 6.2 moeten kunnen varen, met de Shock BJ lijkt het meer op 4.7/5.5 uit te komen. Maar het zou wel harder moeten gaan.

Groeten Tristan

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl » wo jan 24, 2018 8:44 pm

Yes vandaag kon de Superfreak 5.3 weer eens op de 3S. En om te proberen de Select Shock Wave 25cm onder dit board gedrukt. Voor de 6.3 is ie te klein, voor de 4.5 kan ie goed.

Nu voor het eerst gevaren met de 5.3 combi. Ik dacht eerst dat ie ook te klein was. Leek alsof ik er heel voorzichtig mee moest zijn. Uiteindelijk bleek dat het vinnetje nog steeds niet in spinout ging. Dus steeds een beetje meer pushen. Uiteindelijk blijkt dit best wel een goede combi te zijn. Vin vaart heerlijk. En kan de druk ook goed aan. Eerlijk gezegd wel een aantal spinouts gehad, maar dat was denk ik meer onkunde van mij, dan van de vin. Ben er niet voor op m'n plaat gegaan. Gewoon board weer in de goede richting drukken.

Vandaag gevaren op Horst. Was best een klotsbak, voor Horst begrippen. Af en toe sprongetje ging goed. 5.3 begon tot later op de dag erg goed gepowered tot soms overpowered.

Denk dat een Select Shock Bump'n Jump 27cm heel goed gaat werken met de grotere zeilen. In mijn geval een HotSails Superfreak 6.3.

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl » wo jan 09, 2019 10:51 am

oomKoen.nl schreef:
wo jan 24, 2018 8:44 pm
Yes vandaag kon de Superfreak 5.3 weer eens op de 3S. En om te proberen de Select Shock Wave 25cm onder dit board gedrukt. Voor de 6.3 is ie te klein, voor de 4.5 kan ie goed.

Nu voor het eerst gevaren met de 5.3 combi. Ik dacht eerst dat ie ook te klein was. Leek alsof ik er heel voorzichtig mee moest zijn. Uiteindelijk bleek dat het vinnetje nog steeds niet in spinout ging. Dus steeds een beetje meer pushen. Uiteindelijk blijkt dit best wel een goede combi te zijn. Vin vaart heerlijk. En kan de druk ook goed aan. Eerlijk gezegd wel een aantal spinouts gehad, maar dat was denk ik meer onkunde van mij, dan van de vin. Ben er niet voor op m'n plaat gegaan. Gewoon board weer in de goede richting drukken.

Vandaag gevaren op Horst. Was best een klotsbak, voor Horst begrippen. Af en toe sprongetje ging goed. 5.3 begon tot later op de dag erg goed gepowered tot soms overpowered.

Denk dat een Select Shock Bump'n Jump 27cm heel goed gaat werken met de grotere zeilen. In mijn geval een HotSails Superfreak 6.3.
Ooh, ik dacht laat ik eens nieuwe info plaatsen. Gister weer eens gevaren met de 5.3, Select Shock Wave 25cm onder dit board gedrukt. En dat ging nog steeds lekker. Af en toe spinout, maar toen trapte ik er ook wel heel veel op.

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl » wo jan 09, 2019 10:53 am

Zit nu ook nog even op de Select site te kijken. De Shock vinnetjes zijn er niet meer. Voor zowel Wave als Freecarve. Denk dat ik er ooit nog eens een 27cm Freecarve bij aanschaf voor mijn 6.3 zeil. Iets meer freeride en lift dan de Shock en dat mag ook wel bij een 6.3 zeiltje.

deleted_user_23
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door deleted_user_23 » wo jan 09, 2019 10:56 am

Ik ben nog steeds heel blij met de select x1 vinnen. De 25 vaar ik van 4.7 single vin tot 6.2. Onder diverse fsw boards gebruikt.

Ik heb nu 30 cm select freecarve maar vind het een beetje onnatuurlijk aanvoeren, en ga er ook niet veel harder mee dan met een select x1. Heb dit onder een starboard kode 94 en jp fsw 94 geprobeerd met 5.5, 6.2 en 6.8. Misschien dat het onder grotere modellen tabou 3s wel lekker vaart.

Plaats reactie