Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Sterk en licht sandwich board bouwen voor €225,--

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Plaats reactie
watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg ;-)..
Contacteer:

Re: Sterk en licht sandwich board bouwen voor €225,--

Bericht door watermonster »

keesd schreef:Feitelijk gezien is de benaming IPN stringer niet correct, het had eigenlijk IPE moeten zijn.............De 3 brokken piep zijn dus niet simpelweg aan elkaar gelijmd, maar naar alle waarschijnlijkheid aan elkaar gelamineerd met een strook carbon ertussen dat fungeert als lijf:
Met IPN wordt niet een profiel aangeduid maar staat voor het gebruikte materiaal => Interpenetrating Polymer Network. Oftewel een type hard schuim wat hij heeft gebruikt als stringer. Dat het geen koolstof (of glas of ander vezeltje) weefsel is kan je ook wel zien in het filmpje (zeg maar vanaf 0:30) waarbij hij met schuren heel soepel het piep en stringer shaped. Als dit een koolstof (of glas of ander vezeltje) weefsel was geweest dan had het ondoenlijk geweest om (zo) te shapen door de overgang van stijf/hard (weefsel) naar zacht (piep) materiaal. Dat is ook vaak al het probleem van lagen piep aan elkaar lijmen met de verkeerde lijm waardoor een te harde rand ontstaat wat nauwelijks werkbaar is. De 5 onderdelen zijn gewoon op/aan elkaar gelijmd en bezitten zo'n beetje allemaal dezelfde schuur/slijp bare eigenschappen.

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock »

Een surfboard bouwen is 1 ding, maar er op varen en daar content over kunnen zijn is natuurlijk waar het om draait.
De serie filmpjes (7) waar deze topic mee begint heb ik nu afgesloten met het het laatste filmpje in de serie; deel 8 "de maidentrip".
Het board voldoet aan al mijn verwachtingen en doet zn naam zeker eer aan. Smoke on the water!

Gefilmd op mijn home spot Zuidlaardermeer / muziek is natuurlijk van Deep Purple .

[/youtube]

Inmiddels hebben enkele fanatiekelingen ook besloten om een board te gaan bouwen waaronder ook een tandemboard!
De filmpjes die in deze topic te zien zijn geven een mooi beeld dat er verschillende manieren zijn om te bouwen en dat hoeft niet perse met vacuum of sandwich materiaal.

Succes.

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW »

Hoe heb jij de shape van het board bepaald Rob? :)

NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-321
Surf spul: Speeeeeed...zie profiel
Contacteer:

Bericht door NED 321 »

Waarom negatieve rocker op het laatste stuk Rob?

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock »

Hoe heb jij de shape van het board bepaald Rob? :)
Waarom negatieve rocker op het laatste stuk Rob?
In mijn jonge jaren heb ik al vele boards gebouwd en doe veel op gevoel, maar voor de bouw van de laatste drie boards heb ik een aantal oudere isonics en falcons het onderwater gedeelte gemeten. (het rechte deel/lengte,hoeveel rocker/scoop, breedte/ tail)

De shape van mijn boards heb ik specifiek gemaakt voor mijn home spot het Zuidlaardermeer. Vlagerige wind en een korte golf die niet al te hoog is. Het breedste punt van het Deep Purple board is 67,5cm en aan de tail ter hoogte van de voorste schroef 51cm. Het board heeft per zijde een verloop van slechts 8cm. Die breedte achterin geeft mij de gelegenheid om van windvlaag tot windvlaag door te glijden. Maar ook het aanplaneren gaat veel sneller.
De golf hoogte is tevens bepalend voor het verschil tussen breedste punt en breedste punt tail. Daarom hebben wave boards daar ook een veel groter verschil in. Tevens hebben wave boards meer rocker om op/tussen de golfen te rijden. Wanneer en wave board helemaal recht zou zijn zou die harken met de tail.
Harken wil ik ook niet op relatief vlak water. Met mijn boards en de manier waarop ik optuig/vaar is het mijn doel het board zo vlak mogelijk te houden. Geen zwevend voetje/druk op de mastvoet/masthand dicht bij de mast en bij voorkeur bijna een keer zo hard te gaan als de windsnelheid!. Gewoon zo vlak mogelijk en planeren op de laatste 30/40cm. De negatieve rocker helpt daar uitstekend bij. Wanneer een board een fontein en een hoge hekgolf achterlaat gaat daar veel te veel energie in zitten en dat gaat ten koste van snelheid.
Wanneer je het leuk vind om zelf uit te proberen wat rocker doet? Houd een theelepeltje losjes in de straal van de waterkraan. (beide kanten)

Marcello
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Net voldoende!

Bericht door Marcello »

Ik heb net de hele thread met alle 8 filmpjes van Rob bekeken. Wat een fantastisch project!! Heel veel respect en nog meer respect voor de wijze hoe je het gefilmd hebt waardoor wij allemaal van dit project hebben genieten.

Peter Vernet
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: WSJ-tandem-Naish boards//Gun Sails/Vortex Racing Vinnen

Bericht door Peter Vernet »

Rob met veel plezier je filmpjes bekeken, leerzaam ook.
Nog voor je eerste filmpjes op Youtube te zien waren was het besluit dat en hoe we onze tandem gingen bouwen duidelijk en onze kern geshaped.
Daar de tandem slalom style in alles, maat voering en hardware 2x is, gaat het ons niet voor bovengenoemd bedrag lukken de tandem te bouwen,mede ook omdat wij ook voetband positie´s willen voor beginners, dubbele rijen 5 gaats inserts.
We zien het als een proto type waar mogelijk nog het een en ander aan verbeterd moet worden. Documentatie vind plaats door foto´s.
Voor ons is het het eerste wind surf zelfbouw project.

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Rob Rock »

Dit filmpje kwam ik tegen op you tube waarbij een board in de lengte wordt doorgezaagd en met pak,m beet 25 cm wordt verbreed en tevens ingekort.
Dit heb ik een aantal jaren terug ook gedaan met een F2 Sputnik. Het is een relatief eenvoudige manier om een wide board te bouwen aangezien de shape skills tot een minimum worden beperkt. De outline blijft intact evenals de voetband posities.
Enkel de mastrail en de vinbox dient te worden ingebouwd.
Ook leuk voor de aankomende foilers die hun dure slalomboard niet durven te gebruiken voor het windfoilen. Een versterkte deep tuttlebox is oa te koop bij Horeu. Ook kan de mastrail iets verder naar achteren worden gemonteerd.

Leuk om te doen.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

Ik had dat filmpje ook al eens gezien.Je zou toch denken dat de scoop- en rockerlijn ook zouden moeten worden aangepast wil het een beetje goed werken.

Loop
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Smartleash
Surf spul: NP Atlas HD / Flikka quad 92/110 / SUPs Gong Mob 83 en Fatal 77

Bericht door Loop »

Precies dat trucje (board in lengte splitsen en verbreden) heb ik gedaan om mijn waveSUP te maken, werkt best goed.
Ik zou wel willen dat ik meer skills had om netter en meer time-efficient te kunnen werken aan de projectjes!

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Rob Rock »

Boards bouwen blijft leuk.
Afgelopen winter weer een board gebouwd met enkele uitprobeersels zoals geprint papier verwerken in het laminaat en voor de vaareigenschappen toch maar weer eens de cut outs weg gelaten. Een board gebouwd op sterkte en stijfheid en dat is goed gelukt.
De gehele bouw serie is te vinden op mijn You Tube kanaal Rob Rock Windsurfboards (met inmiddels meer als 2000 abonnees!) in acht delen.
Dit is deel acht; de maiden trip.

barth
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard - Gun - Naish

Bericht door barth »

en wederom geweldig Rob!

arnewindsurf
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door arnewindsurf »

Uiteraard ook dit deel weer bekeken,ziet er goed uit👍
Vraagje Rob,waar heb je de stickers gekocht?,ben zelf ook al aan het zoeken geweest en had 1 bedrijfje gevonden wat tegen een niet te hoge prijs stickers kon maken maar kan ze niet meer vinden🤨
Anderen zijn schreeuwend duur of kunnnen ze niet in het juiste formaat of lettertype drukken.

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Rob Rock »

De prijzen voor stickers/belettering vind ik wel mee vallen. Ook de hoeveelheid kleuren en letter types hebben in mijn beleving royale mogelijkheden.
Als je zoekt op het woord; belettering, vind je denk ik de meeste aanbieders. Een paar uit proberen met het zelfde woord/lettertype en je vind snel de voordeligste.
Zelf heb ik een goedkope plotter aan geschaft. Erg leuk om mee te experimenteren. Letters in een cirkel of een afbeelding. Daarnaast kan ik met het apparaat ook voor textiel teksten/ontwerpen uitsnijden en op een shirt aanbrengen. Hoe cool is dat!

jan 76
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Ace Freeride 285 / AHD Exocet 265, Gunsails Booster 7.5, North Spectro 6.5, Bic speed slalom 5.5

Bericht door jan 76 »

Hallo allemaal, sinds een paar maanden ben ik de trotse eigenaar van 1 van de boards van Rob, fast as a shark. Dit heeft me allemaal een beetje aan het denken gezet. Alleen al het feit dat je een hand made one of a kind board hebt geeft al zoveel meer lol, en hij is nog snel ook. Nu mijn project in de bedenkfase😁. ik heb nog een AHD 265 Exocet (70lt) liggen waar ik nog nooit op gevaren heb. Verkopen kan.. maar daar word je ook niet echt blij van.. dus mijn idee on hem op de Kashalot manier in 2en of zelfs 4en te zagen en te verbreden/verhogen/inkorten tot een ca 240 ca 65cm +- 100-115 ltr. Bij de boards van Rob zie je door de filmpjes dat er snelheidpotentie zat inzit (geeft toch zekerheid😁), maar komt een board op de Kashalot manier ook een beetje vooruit? In theorie verander je weinig aan de shape, maar lever je veel in? Of juist helemaal niet? Mvg Jan

Loop
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Smartleash
Surf spul: NP Atlas HD / Flikka quad 92/110 / SUPs Gong Mob 83 en Fatal 77

Bericht door Loop »

Je voegt gewicht toe Jan, maar verder kan je van alles proberen wat betreft specifieke shape

Edge1
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Edge1 »

Sorry dat ik zo een oude post omhoog trek maar ik heb wat vragen over Rob zijn videos, en hoop dat iemand hier mij hiermee kan helpen.

1 - Op 0:20 in video 2 doet Rob rondom schilderstape. Waar is dit voor? Haalt hij dit er later weer af?
2 - Waar is het gebruik van de Styrodur (de 5mm plaat) zie video 2 op 0:37 voor nodig? Dit gaat zowel boven als onder op de blank.
3 - Waar is het worteldoek (wat Rob er later weer vanaf trekt) voor nodig? (video 6)
4 - Hoe komt het dat de plastic vacuumzak niet blijft plakken na gebruik?
5 - Op een gegeven moment zit alles op de blank (boven en onder). Hoe maakt hij de boven en onderkant netjes aan elkaar? (de zijkanten dus)??

Leon.

De_smits
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door De_smits »

Dag Leon,
1.ik heb niet precies terug gekeken, maar het zal om een rechte lijn te maken zijn of iets af te schermen. Tape gaat er altijd weer af.
2. Maken van eem samdwich laag voor stijfheid en sterkte. Dit ipv bijv een houten stringer.
3.ruw oppervlak achter laten om volgende laag te laten hechten. Peel ply
4. Materiaal is meestal PE en dat hecht niet aan epoxy
5.weefsel wat overlap heeft en netje vlak afgewerkt wordt.

Advies: kijk nog eens naar de diverse links die in het hele verhaal vermeld staan, dan wordt het wel meer duidelijk denk ik.

Succes met uitzoeken en wellicht bouwen verder
Deze gebruikers waarderen De_smits voor dit bericht:
Edge1

Edge1
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Edge1 »

Dankjewel voor de informatie.

Bijna alles duidelijk. Punt 3 is nog niet helemaal duidelijk. Ja.. Ruw achter laten.. Maar... Na die stap gaat hij het board schuren en dan doet hij er een laag epoxy over.

en dan

Edge1
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Edge1 »

Even "Peel ply" ge googled... Nu is het meer duidelijk.
Inderdaad voor ruw oppervlakte maar ook voor het verwijderen van lucht zonder dat de matjes gaan bewegen :-)
Peel Ply is a woven dacron (rayon) cloth. Peel Ply is generally used to allow the builder to have a "re-bondable" surface which requires no additional preparation once the peel ply is removed. Peel ply also serves other important functions as well. When applied over wet lay-ups, peel ply allows you to squeegee trapped air out without allowing the glass layers to move and shift around. When the resin/fiberglass layup is cured and the peel ply is removed, the surface will be free of harmful sharp edges and spurs.

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Rob Rock »

Dit board is zo goedkoop mogelijk gemaakt en daarom is op alles bezuinigd.
Het board wordt nog steeds intensief gebruik, vooral door mijn zoon en als hij er niet op zou varen zou ik het zelf doen. Perfect board voor onze home spot.

Styrodur als sandwich materiaal werkt wel, maar is lang niet zo stabiel als de echte pvc sandwich materialen. Tis dus ook echt heel goedkoop. Het nadeel is de drukvastheid. Die is best redelijk, maar eenmaal ingedrukt veert deze niet terug. De bodem van dit board is nog steeds strak, maar op het dek is zie je de voet afdrukken bij de voetbanden en van het zeil optrekken. Het board vaart er niet minder om.

Het worteldoek is/was een experiment wat prima functioneerde. Het absorbeerde overtollig hars (minimaal) en de vacuüm kreeg veel langer de kans zijn onderdruk het werk te laten doen door de structuur (kanaaltjes) en dus een gelijkmatigere druk/hars verdeling.
Bij het eraf trekken kwam een mooie gesloten gladde wafel structuur te voor schijn die zich uitermate goed liet schuren. Vooral visueel is dit mooi schuren.

Zelf gebruik ik nooit peelply of gaatjes folie. (en als ik gaatjes folie gebruik maak ik die zelf) Om dit board toch redelijk goed op gewicht te krijgen heb ik het glas gewogen en de daarbij behorende gewicht hoeveelheid hars aan gemaakt. Als je bij de derde laag bent aan geland blijkt het hars bakje leeg te zijn. De derde laag glas ging er droog over, daarna het worteldoek en zo de zak in. Uiteindelijk was alle glas doordrenkt en precies in de juiste verhouding. Zo kan het dus ook!

Dit is geen oude topic. en inderdaad lees een en ander terug.
Deze gebruikers waarderen Rob Rock voor dit bericht:
Edge1

Edge1
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Edge1 »

Dankjewel voor de update Rob. Alles is helemaal duidelijk.
Ik ga eens wat testen op een klein stukje tempex hier.

Edge1
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Edge1 »

Ik heb wat testjes gedaan, en het lijkt allemaal goed te gaan.
Nu maar spullen gaan bestellen.
Heb ik gelijk weer een vraag. Rob gebruikt volgens mij Isolatieplaat EPS (60?). Is het niet beter om Isolatieplaat XPS 60 of misschien zelfs XPS 100 te gebruiken?.. Of misschien zelfs een combinatie hiervan? (achter XPS en voor EPS)??
XPS is meer voor water gebruik. EPS niet echt... Nu is het natuurlijk niet de bedoeling dat het board gaat lekken, maar je weet het natuurlijk nooit zeker.

De_smits
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door De_smits »

Xps heeft snel last van delaminatie. Tevens zijn de lichtere varianten slechter verkrijgbaar dan eps.
Deze gebruikers waarderen De_smits voor dit bericht:
Edge1

Edge1
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Edge1 »

duidelijk... EPS dan maar.

Plaats reactie