Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Windfoil ontwikkelingen

Foil Freak Forum

Moderators: RaymondW, Mark

Gebruikersavatar
christiaan1111
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Berichten: 5712
Lid geworden op: do dec 16, 2004 4:02 pm
Teamrider: Ka Sail
Surf spul: KA Sail, KA board Team member DFS.nl

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door christiaan1111 » vr mei 11, 2018 5:02 pm

Gisteren mijn eerste meters met de Fanatic Foil gemaakt.
Moet zeggen dat ik erg verbaast was over het gedrag van deze foil. Makkelijke in de lift. Lift makkelijk te controleren, en best stabiel. Voelt direct lekker en gecontroleerd aan, wat wel voor wat momentjes van overmoedigheid heeft gezorgd 🚀
Ben er erg happy mee

Gebruikersavatar
WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Berichten: 702
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 7:03 pm
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door WhiteofHeart » di mei 15, 2018 6:16 pm



de nieuwste F4 (Neil Pryde) proto foils maken net als Starboard gebruik van een alu fuselage! ik dacht zelf dat dit was omddat er dan makkelijk verschillende lengten fuselage getest kunnen worden, zonder elke keer weer een nieuwe mal etc te hoeven maken. tetsuo beweert echter dat alu torsioneel stijver is! Op het franse forum komt naar boven dat met de langere fuselages het vervoer een probleem wordt en ze daarom demontabel moeten zijn (dus alu fuse voor stijfheid). Iemand die hier een goed onderbouwde mening over heeft?

Gebruikersavatar
Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Berichten: 169
Lid geworden op: di feb 02, 2016 7:06 pm
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door Rob Rock » wo mei 16, 2018 8:05 pm

Dat F4 kiest voor een alu fuselage is meer een verkoop criterium.
Er zijn er genoeg klanten die in de winkel staan en kiezen voor een windfoil die wel demontabel is. Aan de andere kant zijn er ook veel die de mast en fuselage niet uit elkaar schroeven, omdat het zo veel gedoe is. Daarnaast is een alu fuselage sneller en goedkoper te produceren.
Qua performance gaat een foil met een schroef verbinding er niet op vooruit. Netto gaat de F4 er wel op vooruit, omdat de fuselage langer zal zijn dan de vorige vaste versie. (we gaan langere fuselages zien)

Elk materiaal heeft zijn voor en nadelen. In mijn optiek gaat er niets boven carbon, omdat je daarmee alle krachten kunt ondervangen met de lengte richting van de vezels/draden.
Wanneer iemand roept dat een alu fuselage torsioneel stijver is, dan denk ik dat dat gebaseerd is op een aanname die als waarheid wordt verkondigd.
(Dat geldt overigens ook voor alles wat ik hier heb geschreven.(ha ha))

Gebruikersavatar
Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Berichten: 5000
Lid geworden op: wo dec 04, 2002 8:07 am
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door Nelis » wo mei 30, 2018 3:16 pm

Gevonden in een oscuur hoekje van het interwebs ;-)

My question:
"I'm interested to buy RS Flight Alu Foil, but on the web is still some confusion.
First: I'd better buy the Rs One Convertible because test say that front wing is 72 cm instead 68 of the "pinky" Flight. For me, 92 kg the added surface can make some difference. And the light blue is much nicer imho than pink. Apart this they seems almost "twins", but is it the price the same? Some say RS One can cost double, really?
Therefore read an article about 2018 Rs Flight Alu and the front wing was stated 72 cm like the one on RS... Fake ore real?
About this, a well known competitor even pricy has is delta wing with much more surface, so for us heavyweight could be interesting. So when NP talks about modular foil means there will be different and wider-bigger wings available?
No plans to adopt standard inserts in the foil head instead of non-metric 1/4?

The answer by Np-Jp (R.S. himself!) Robert Stroj?
"...It is correct, the RS Flight main wing is 72cm while RS Flight is 68.
For the rest foils are the same (of course, color is another difference) smile!
RS One foil is specifically targeted to convertible, one design racing where one is sailing on a foil in light wind and slalom racing in stronger wind; for this reason it is really focused on light wind performance.
At the same time, our target with RS Flight was to design a foil that lifts early but it stays controllable over most wide range of wind; it will basically lift at around 12 knots of board speed and we got it going as fast as 28 knots top speed. in other worlds this means that you would be able to get foiling in about 8 knots of wind on a 7.8 sail and sail in as much as 20 knots of wind on 5.4 or similar size.
I am giving this feedback from my personal experience testing on lake Garda last summer, and I am exactly same weight as you.
I would say that RS Flight foil will get you going maybe one knot sooner and it will go better upwind, especially in light wind, but it will also get harder to control once wind picks up and will have less top speed.
Basically, if you are looking to foil in light wind only, go for RS One, but if you lie the widest possible range, than RS Flight is best choice.
Sorry, I am not 100% sure of the price, but it is my understanding that they should cost the same.
It is correct that our design is modular and one can change just te wing between RS Flight and RS One as well as there will be coming new wings in the future that will be possible to use on same mast/fuselage.
...R.S."


The last statement is the more interesting, so in the future a ultralightwind wing is possible. I still don't understand well for my light wind purposes if is better the nicer Rs One or the Rs Flight. And therefore I've forwarded the answer to my surfshop for checking if price is the same, It didn't seem so, as everything is involved in the olympic program like Rs One seems to be more pricy

Gebruikersavatar
WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Berichten: 702
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 7:03 pm
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door WhiteofHeart » wo mei 30, 2018 3:57 pm

Grappig, mij is door een NP teamrider verteld dat de twee foils op de kleur na identiek zijn. Hij kan een foutje hebben gemaakt natuurlijk ;).

Ron Gijzen
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Berichten: 167
Lid geworden op: do jul 10, 2014 7:54 am
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door Ron Gijzen » wo mei 30, 2018 5:25 pm

Rob Rock schreef:
wo mei 16, 2018 8:05 pm
Elk materiaal heeft zijn voor en nadelen. In mijn optiek gaat er niets boven carbon, omdat je daarmee alle krachten kunt ondervangen met de lengte richting van de vezels/draden.
Carbon is vooral heel erg stijf (en sterk) ten opzichte van zijn gewicht, maar ten opzichte van het volume is het niet beter dan staal, en slechts iets beter dan aluminium.
Bv: Stijfheid (young's module) carbon (uni-directionele, droge roving zonder epoxy) is 300-400GPa (10E9 N/m2).
Staal zit op 210GPa en aluminium op 70GPa.
Die 300-400GPa lijkt dan heel veel, maar je moet het nog eens door ca. 2 delen omdat er nog epoxy bij komt die wel volume toevoegt maar geen stijfheid. Daarna moet het nog eens door 2 gedeld omdat je in 'echte' toepassingen ook vezels in andere richtingen moet leggen. Je houdt van die 300-400GPa dus maar ca. 100GPa over. Lager dan staal en slechts iets beter dan aluminium!
Zodra gewicht belangrijk wordt wint carbon het toch weer glansrijk omdat de dichtheid 4x lager is dan staal (en 1,5x lager dan alu).
Voor een foil-mast doet massa er niet echt heel veel toe (er staat toch al iemand van 80kg op dat board). De beschikbare doorsnede is echter beperkt (de foil moet dun zijn ivm weerstand door het water). Het ideale mast-materiaal moet dus een hoge stijfheid hebben tov het volume.
Staal zou dan winnen. Maar da's misschien toch wel ERG zwaar.
Alu in theorie iets minder maar met extrusie goedkoop te produceren en zeer robuust (taai).
Logische keuze dus voor een commerciele foil-fabrikant.

Gebruikersavatar
oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Berichten: 587
Lid geworden op: wo feb 03, 2016 3:27 pm
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL??? Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door oossie71 » wo mei 30, 2018 6:14 pm

dat is wel erg kort door de bocht materiaal vergelijk.
Welk type alu heb je genomen? 6-serie, 7-serie
Staal idem er zijn zoveel kwaliteits klassen met hun eigensterkte stijfheid ed. en uiteraard prijskaartje.

Alu is gewoon eenvoudig te producten, bewerkt uiterst eenvoudig, het zelfde geld voor staal.
Ideaal zou titanium zijn :P maar weer erg duur. Wellicht dat chroommolybdeen staal nog kan doorbreken, sterk en licht en ook wel relatief goed te bewerken.

Carbon is op zich niets mis mee, en als ik de specialisten hoorde over foils is die NP Alu helemaal zo slecht niet met carbon wings.

Gebruikersavatar
WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Berichten: 702
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 7:03 pm
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door WhiteofHeart » wo mei 30, 2018 6:21 pm

oossie71 schreef:
wo mei 30, 2018 6:14 pm
Carbon is op zich niets mis mee, en als ik de specialisten hoorde over foils is die NP Alu helemaal zo slecht niet met carbon wings.
De pryde alu heeft G10 vleugels, maar dat doet echt niet onder. Ze zijn alleen superstijf dus wat minder goed te pompen, wel goed op snelheid.

Ron Gijzen
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Berichten: 167
Lid geworden op: do jul 10, 2014 7:54 am
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door Ron Gijzen » wo mei 30, 2018 8:43 pm

oossie71 schreef:
wo mei 30, 2018 6:14 pm
dat is wel erg kort door de bocht materiaal vergelijk.
Welk type alu heb je genomen? 6-serie, 7-serie
Staal idem er zijn zoveel kwaliteits klassen met hun eigensterkte stijfheid ed. en uiteraard prijskaartje.
Beetje kort door de bocht wel idd, maar toch niet zozeer als je denkt.
Door anders te legeren kan de STERKTE van staal enorm worden veranderd, ook de taaiheid, maar de STIJFHEID (Young's module) is voor vrijwel alle staalsoorten nagenoeg gelijk (enkele % verschil max). Hetzelfde geld voor aluminium: grote verschillen in sterkte en hardheid, maar niet in stijfheid.
Mijn punt was alleen maar dat carbon niet voor elke toepassing beter is dan staal of aluminium. Als het gaat om stijfheid in een beperkt volume, en massa is minder belangrijk, is staal nog steeds onverslaanbaar en kan ook aluminium nog een heel eind mee.

Gebruikersavatar
WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Berichten: 702
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 7:03 pm
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door WhiteofHeart » wo mei 30, 2018 11:40 pm

En toch zijn de highend masten carbon en geen alu of staal. Het zit hem meer in de fuselages denk ik, en dan vooral de connectie tussen de fuse en de mast. Als je dit in 2 delen doet is de breeksterkte van het carbon gewoon niet sterk genoeg (de select profoils zijn super qua performance, maar ze breken nogal eens op dat punt, als je het franse forum mag geloven), Ik denk dat daar meer het idee van de alu fuselages in zit. Of een mast/fuselage uit een stuk en carbon beter of slechter is dan 2 stukken en dan de fuse in alu weet ik niet. Het spul zit toch onderwater, dus dan speelt het gewicht weer een veel kleinere rol. Van wat ik tot nu toe heb gevoeld is mijn Loké (mast en fuselage uit een stuk) stijver dan de pryde alu of starboard GT, in ieder geval qua torsie. Qua performance vind ik op snelheid en met moeilijke (vlagen of overpowered) condities de laatste twee makkelijker varen, dus wat daar achter zit...

gerrovich
Deur-surfer
Deur-surfer
Berichten: 43
Lid geworden op: za sep 10, 2011 9:30 pm

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door gerrovich » do mei 31, 2018 4:13 pm

Na een jaartje blessureleed terug voluit aan het surfen en opnieuw word ik aangetrokken door het foilen. Hierbij enkele vragen :
Hoe doen boards zoals de gecko foil edition, tabou rocket wide foil het. Zowel met het surfen op de foil als op gewone vin. Is hier veel verschil met en een omgebouwd Formula board. Of laat ik beter mijn Fanatic Falcon Formula ombouwen (scheelt direct wat in euro's).
Iemand ervaring met bovenstaande boards eventueel in vergelijking met een Formula met bijgewerkte vinbox.
Alvast bedankt voor de input.

Gebruikersavatar
WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Berichten: 702
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 7:03 pm
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door WhiteofHeart » do mei 31, 2018 4:25 pm

gerrovich schreef:
do mei 31, 2018 4:13 pm
Na een jaartje blessureleed terug voluit aan het surfen en opnieuw word ik aangetrokken door het foilen. Hierbij enkele vragen :
Hoe doen boards zoals de gecko foil edition, tabou rocket wide foil het. Zowel met het surfen op de foil als op gewone vin. Is hier veel verschil met en een omgebouwd Formula board. Of laat ik beter mijn Fanatic Falcon Formula ombouwen (scheelt direct wat in euro's).
Iemand ervaring met bovenstaande boards eventueel in vergelijking met een Formula met bijgewerkte vinbox.
Alvast bedankt voor de input.
Een gecko foil of soortgelijk board zal niet lekker varen met een zeil groter dan 6m op de foil. Voor de beste compatibility qua zeilen / boards kan je de aanbevolen range nemen - grofweg 2m2. Dit komt doordat de stance anders is. Verder zal hij misschien wel vroeger vliegen dan de formula omdat je op de formula veel lift moet hebben om al jouw gewicht zo ver van het midden uit het water te krijgen. Je kan de formula echter wel weer met grotere zeilen varen en voor race/snelheid is formula momenteel het beste. Ik denk dat het ook afhangt van wat voor foil je neemt. Met de horue/loke envol/fanatic/mantafoils en soortgelijke freeride foils zal de gecko het goed doen. Met foils als de AFS105, starboard race of GT, pryde of Loke LK1 is een breder board beter.
Laatst gewijzigd door WhiteofHeart op do mei 31, 2018 7:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Berichten: 702
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 7:03 pm
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door WhiteofHeart » do mei 31, 2018 4:27 pm

Getranslate van het franse forum: Nieuws over de starboard foils van komend jaar! Het plan is dat alles inwisselbaar blijft, dus dat de mensen die er een bezitten alleen de extra onderdelen die ze willen maar hoeven te kopen en dat het allemaal past.

"Without betraying any great secrets, here is the evolution of the Starboard foil range for the end of the season and the season to come.

The concept remains the same: a perfect modularity to allow the user
- to upgrade his foil according to the evolution of his practice
- to preserve a maximum of his initial investment
- to offer a range of use ever more important
- to personalize the product as much as possible according to its personal navigation profile

So, in September, Starboard will propose 3 new configurations, in addition to the existing ones:
- The RACE Aluminum: matt aluminum 85cm, fuselage 115cm, wing 800 and stab 255 ... 1299 €
- The RACE MINI Aluminum: matt aluminum 85cm, fuselage 95cm, wing 800 and stab 255 ... 1249 €
- The RACE PRO Limited: matt 110cm, fuselage 115cm, wing 1000 millenium and stab 255 ... 2499 €

These new products s' articulate actually on 3 new compostants, which will be available at the same time in spare parts
- a fuselage of 95cm (269eur), intermediate between the 75 and the 115
- a millenium 1000 wing (599 €), offering low drag a glide similar to the 800, but in a superior surface
- an aluminum fuselage of 85cm

It is obvious that the foil race Pro Ltd will be very exclusive and reserved for pure Up & Down (PWA type course) given the power it will generate (very wide board mandatory), but the wing of 1000 will certainly find fans among riders wanting to optimize the takeoff in the light without being penalized by the drag of the 1100 (available on the foil freeride aluminum).
The fuselage of 95, meanwhile, was highly anticipated because it will become a very versatile element for the informed practitioner.
The other 2 configurations are intended to offer high-performance sets in the light and / or up & down low budget."
Bijlagen
33239e7303e11e7b8e6a951b59a0b88d.jpg
1cdae0a111f6d4c721a32d70d8f42ba2.jpg

marcoleer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 1505
Lid geworden op: di apr 19, 2005 5:15 pm
Zeilnummer: NED-207
Teamrider: S2Maui
Surf spul: Slalom, Speed, Wave
Contacteer:

Re: RE: Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door marcoleer » do mei 31, 2018 5:00 pm

gerrovich schreef:Na een jaartje blessureleed terug voluit aan het surfen en opnieuw word ik aangetrokken door het foilen. Hierbij enkele vragen :
Hoe doen boards zoals de gecko foil edition, tabou rocket wide foil het. Zowel met het surfen op de foil als op gewone vin. Is hier veel verschil met en een omgebouwd Formula board. Of laat ik beter mijn Fanatic Falcon Formula ombouwen (scheelt direct wat in euro's).
Iemand ervaring met bovenstaande boards eventueel in vergelijking met een Formula met bijgewerkte vinbox.
Alvast bedankt voor de input.
Je wil een vlak dek onder je voeten hebben met foilen, dus dat is belangrijk. En als je normaal gesproken met slalom/formula materiaal vaart dan zal je met foil ook gaan (free)racen dus dan is het aan te raden om je oude formula te gebruiken.

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk


Gebruikersavatar
WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Berichten: 702
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 7:03 pm
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Re: RE: Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door WhiteofHeart » do mei 31, 2018 7:37 pm

marcoleer schreef:
do mei 31, 2018 5:00 pm
gerrovich schreef:Na een jaartje blessureleed terug voluit aan het surfen en opnieuw word ik aangetrokken door het foilen. Hierbij enkele vragen :
Hoe doen boards zoals de gecko foil edition, tabou rocket wide foil het. Zowel met het surfen op de foil als op gewone vin. Is hier veel verschil met en een omgebouwd Formula board. Of laat ik beter mijn Fanatic Falcon Formula ombouwen (scheelt direct wat in euro's).
Iemand ervaring met bovenstaande boards eventueel in vergelijking met een Formula met bijgewerkte vinbox.
Alvast bedankt voor de input.
Je wil een vlak dek onder je voeten hebben met foilen, dus dat is belangrijk. En als je normaal gesproken met slalom/formula materiaal vaart dan zal je met foil ook gaan (free)racen dus dan is het aan te raden om je oude formula te gebruiken.

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Eens, zo lang dan gekozen wordt voor een stijve carbon racefoil als de NP, starboard, AFS of Loke, en geen flexibele freeridefoil of instapmodel. Als je de kosten wilt drukken is misschien de AFS Wind85 een goede optie, maar als je wilt racen zou ik eerder voor de 95 of 105 gaan, of dus een van de eerder genoemde merken. Ik krijg binnekort eindelijk de nieuwe LK1 binnen en zal daar natuurlijk een verslagje van plaatsen ;). Je kan trouwens voor een high end foil rekenen (ongeacht het merk) op minstens 6 weken levertijd, dus dan heb je tijd zat om je board om te bouwen.

Gebruikersavatar
watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Berichten: 1666
Lid geworden op: do mar 02, 2006 9:05 pm
Surf spul: Slalom 49, 59, 69 (85 en 63cm zijn nu in de maak :-)..) - Gun GS-R 5,6 tot 8,7
Contacteer:

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door watermonster » ma jun 04, 2018 4:07 pm


marcoleer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 1505
Lid geworden op: di apr 19, 2005 5:15 pm
Zeilnummer: NED-207
Teamrider: S2Maui
Surf spul: Slalom, Speed, Wave
Contacteer:

Re: RE: Re: RE: Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door marcoleer » ma jun 04, 2018 5:00 pm

WhiteofHeart schreef:
marcoleer schreef:
do mei 31, 2018 5:00 pm
gerrovich schreef:Na een jaartje blessureleed terug voluit aan het surfen en opnieuw word ik aangetrokken door het foilen. Hierbij enkele vragen :
Hoe doen boards zoals de gecko foil edition, tabou rocket wide foil het. Zowel met het surfen op de foil als op gewone vin. Is hier veel verschil met en een omgebouwd Formula board. Of laat ik beter mijn Fanatic Falcon Formula ombouwen (scheelt direct wat in euro's).
Iemand ervaring met bovenstaande boards eventueel in vergelijking met een Formula met bijgewerkte vinbox.
Alvast bedankt voor de input.
Je wil een vlak dek onder je voeten hebben met foilen, dus dat is belangrijk. En als je normaal gesproken met slalom/formula materiaal vaart dan zal je met foil ook gaan (free)racen dus dan is het aan te raden om je oude formula te gebruiken.

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Eens, zo lang dan gekozen wordt voor een stijve carbon racefoil als de NP, starboard, AFS of Loke, en geen flexibele freeridefoil of instapmodel. Als je de kosten wilt drukken is misschien de AFS Wind85 een goede optie, maar als je wilt racen zou ik eerder voor de 95 of 105 gaan, of dus een van de eerder genoemde merken. Ik krijg binnekort eindelijk de nieuwe LK1 binnen en zal daar natuurlijk een verslagje van plaatsen ;). Je kan trouwens voor een high end foil rekenen (ongeacht het merk) op minstens 6 weken levertijd, dus dan heb je tijd zat om je board om te bouwen.
Niet helemaal mee eens, met de ervaring tot nu toe althans. Ik heb zaterdag met de aluminium windfoil van Mantafoils gevaren onder mijn F2 Formula, deze foil is dusdanig stijf dat ik zeker geen problemen ondervond en de foil was erg stabiel.
Ik ben het er wel mee eens dat een carbon foil beter is qua performance, maar dat is logisch en mag je ook verwachten qua prijs. De vraag is of je dat nu nodig hebt. Als het enigste doel is "vliegen" en niet wedstrijden winnen (van je vrienden) dan volstaat een alu ook.



Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk


Gebruikersavatar
WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Berichten: 702
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 7:03 pm
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door WhiteofHeart » di jun 05, 2018 4:49 pm

http://u-ride.net/actualite/scoop-voile ... -foil.html

Ezzy foilzeil, lijkt me wat onhandig ducken met die uitgebouwde lat onder de giek 😂

Gebruikersavatar
Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Berichten: 697
Lid geworden op: zo sep 27, 2015 1:24 pm
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Starboard, Quatro, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door Barbatruc » ma jun 11, 2018 12:19 pm

Hoe gaat dat met een foil over wier eigenlijk, dan kan kan ik wel, maar zijn daar al echte ervaringen van bekend?

Gebruikersavatar
rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro
Berichten: 383
Lid geworden op: ma mar 05, 2007 3:59 pm

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door rvdhorst » ma jun 11, 2018 10:16 pm

Vandaag was er jonge gast met z’n windfoil bij PH. Een mast 1.2m en geen centje pijn. Kortom bij PH valt het nog errug mee met de waterplanten.

Gebruikersavatar
Jeroen T
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 1305
Lid geworden op: di dec 31, 2002 10:55 pm
Teamrider: go4watersport
Surf spul: Originele Echtzoslecht boards
Contacteer:

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door Jeroen T » di jun 12, 2018 5:56 pm

Ik vermoed dat er iets anders dan een wierbericht van een bepaalde spot werd bedoeld.

Kleine stukjes wier leek je vaak kwijt te kunnen raken door een paar keer omhoog/omlaag te sturen.

Voor de rest is het zoals je kunt verwachten met zo'n lang ding onder je board. Je vangt meer wier (en oesters) en in een klont met wier varen terwijl je lekker hoog foiled is niet zo fijn.

Gebruikersavatar
WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Berichten: 702
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 7:03 pm
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door WhiteofHeart » wo jun 13, 2018 10:24 am

Zelfs op de westeinder krijg ik last van wier. Sliertjes gaan niet zo maar los, stukje vin first varen helpt ook niet. Enige wat tot nu toe echt goed gewerkt heeft is springen. Het is irritant, hier heb ik ongeveer 1x per dag iets aan mn foil hangen (over vaak 6u surfen), dat is nog wel te overzien

Gebruikersavatar
rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro
Berichten: 383
Lid geworden op: ma mar 05, 2007 3:59 pm

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door rvdhorst » wo jun 13, 2018 12:51 pm

Jeroen T schreef:
di jun 12, 2018 5:56 pm
Ik vermoed dat er iets anders dan een wierbericht van een bepaalde spot werd bedoeld.
ik vermoed dat je gelijk hebt :D
zie het als een stukje promotie van PH :lol:

Gebruikersavatar
Jeroen T
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 1305
Lid geworden op: di dec 31, 2002 10:55 pm
Teamrider: go4watersport
Surf spul: Originele Echtzoslecht boards
Contacteer:

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door Jeroen T » do jun 14, 2018 8:56 am

rvdhorst schreef:
wo jun 13, 2018 12:51 pm
Jeroen T schreef:
di jun 12, 2018 5:56 pm
Ik vermoed dat er iets anders dan een wierbericht van een bepaalde spot werd bedoeld.
ik vermoed dat je gelijk hebt :D
zie het als een stukje promotie van PH :lol:
Moet je wel weten wat er met PH bedoeld wordt :+

Hier word meestal gefoiled bij OP, VD, SM, GM en BD :wink:

marcoleer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 1505
Lid geworden op: di apr 19, 2005 5:15 pm
Zeilnummer: NED-207
Teamrider: S2Maui
Surf spul: Slalom, Speed, Wave
Contacteer:

Re: RE: Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door marcoleer » do jun 14, 2018 8:58 am

Jeroen T schreef:
rvdhorst schreef:
wo jun 13, 2018 12:51 pm
Jeroen T schreef:
di jun 12, 2018 5:56 pm
Ik vermoed dat er iets anders dan een wierbericht van een bepaalde spot werd bedoeld.
ik vermoed dat je gelijk hebt :D
zie het als een stukje promotie van PH
Moet je wel weten wat er met PH bedoeld wordt :+

Hier word meestal gefoiled bij OP, VD, SM, GM en BD :wink:
Favoriet zijn ook OV BD en zeker Gspot

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk


Gebruikersavatar
oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Berichten: 587
Lid geworden op: wo feb 03, 2016 3:27 pm
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL??? Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Re: RE: Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door oossie71 » do jun 14, 2018 9:44 am

marcoleer schreef:
do jun 14, 2018 8:58 am
.... en zeker Gspot
absoluut een favoriete spot :+ :cheer: :whip:

baltar
Deur-surfer
Deur-surfer
Berichten: 77
Lid geworden op: wo mei 14, 2003 4:43 pm
Surf spul: F2 SX S en L 2007, JP Super Light Wind P 91 2018, North Ram F10 6.3, F8 7.3, Neil Pryde H2Racing 9,3

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door baltar » zo jun 17, 2018 5:33 pm

Vandaag mijn 1e sessie windfoilen gehad op mijn JP SLW 2018 pro/NP alu foil. Het ging meteen echt goed en was een geweldige ervaring.... Tot ik van het water af kwam en bleek dat de NP alu foil krom was getrokken aan de mast basis:
Is dit een bekend probleem?
Bijlagen
FBCD05FC-3E31-4874-9648-1A5B397A0C04.jpeg

Gebruikersavatar
WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Berichten: 702
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 7:03 pm
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door WhiteofHeart » zo jun 17, 2018 10:30 pm

baltar schreef:
zo jun 17, 2018 5:33 pm
Vandaag mijn 1e sessie windfoilen gehad op mijn JP SLW 2018 pro/NP alu foil. Het ging meteen echt goed en was een geweldige ervaring.... Tot ik van het water af kwam en bleek dat de NP alu foil krom was getrokken aan de mast basis:
Is dit een bekend probleem?
Ik heb gehoord dat dit een kwaaltje was van de eerste generatie pryde foils, maar dat het nu niet meer voorkomt. Ff omwisselen bij de shop voor eentje met een recent serienummer?

Gebruikersavatar
Jeroen T
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 1305
Lid geworden op: di dec 31, 2002 10:55 pm
Teamrider: go4watersport
Surf spul: Originele Echtzoslecht boards
Contacteer:

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door Jeroen T » ma jun 18, 2018 11:15 pm

Rob Rock schreef:
vr apr 27, 2018 5:23 pm
Moses foils heeft een foil die in een gewone tuttlebox past. (je moet maar durven)
Op de site staat dat het een gewone tuttlebox is maar dat is het niet.

De diepte is bijna deeptuttle maar de base is korter waardoor deze de voor en achterkant van de box niet raakt. De foil rust op de flens maar de punt aan de voorkant raakte de bodem van mijn board niet.

Die moses foil voelde trouwens een stuk stijver en directer dan een Bic foil en manta foil.

Gebruikersavatar
Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Berichten: 697
Lid geworden op: zo sep 27, 2015 1:24 pm
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Starboard, Quatro, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door Barbatruc » ma jun 18, 2018 11:21 pm

Moses heeft naar mijn weten als enige ook een freestyle windfoil:
http://www.moseshydrofoil.com/kit-vento-91-mkw91.18

Plaats reactie