Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Wing sail commercial release

Productinfo, wedstrijden, team info, nieuwe boards...etc. Weet jij iets wat met surfen te maken heeft, plaats het hier, zodat je mede surfers het ook weten!

Moderator: RaymondW

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Re: Wing sail commercial release

Bericht door Nelson Foils » wo dec 06, 2017 3:08 pm

Het alles te maken met het feit dat de kracht die een "gewoon" zeil levert veel meer haaks staat op de (schijnbare) wind dan bij een wing .
Hoe meer de zeilkracht naar voor staat hoe minder dwarskracht en hoe meer voorstuwing (snelheid) .

Ook heel leuk als je een zo scherp mogelijke hoek aan de wind wil varen ...

En een wing kan je met een heel kleine instelhoek varen zonder dat het drukpunt (trapezekoortjes) naar achter gaat.
seabrees.jpg
seabrees.jpg (188.81 KiB) 612 keer bekeken
Dus als het te hard gaat (waaien) kan je de voet (achterste hand) van het gas halen , handig hé in ons vlaag gezegend kikkerland...
Vlaag weer over heb je weer alle power bij de hand om lekker te kunnen scheuren ...

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka SL88, Thruster83 Starboard Isonic 97/117 Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » wo dec 06, 2017 8:15 pm

aan de website kun je wel zien dat hij het serieus meent! Alle respect om dit zo te doen.
En voor de oplettende bezoeker, hij heeft ook een patent erop, ik heb ff de details ervan nog niet gelezen maar toch.

En het maakt me razend nieuwsgierig hoe dit zal varen....

Jacques P
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: F2 FX5 Fanatic Falcon 89 TE 2017 & 114 2017. Fanatic Falcon 122 . North warp

Bericht door Jacques P » wo dec 06, 2017 9:31 pm

:think:
Allround waterman schreef:
zo nov 05, 2017 7:36 pm
35jaar windsurf en 17jaar kite ervaring.

Vroeger marathon, slalom, freestyle, wave alles gezien. Veel met materiaal gesleurd overal naar toe.
Tegenwoordig alleen windsurf 3.7 tot 5.0 wave of freestyle. Zee of ijselmeer.

Kite bigair of freestyle sluit hierop goed aan, voor mij meer lol dan met windsurf 7.8 van a naar b te varen. Sorry maar dan verveel ik me te pletter. Ik hoop dat dit type zeil de markt doet veranderen.

Windsurf word overigens met de huidige ontwikkeling veel te duur voor jongeren. Ook dit zeil meer dan 1000 euries. Zonder mast, giek en verlenger........Hier (workum) gaan kids en jongeren wel kiten maar bijna niet windsurfen. 2 vliegers 1 bar 1 plankje en je doet 10 tot 40 knopen!!!!
Wel knap als je 48 ben en dan 35 jaar windsurf en 17 kite ervaring hebt bij elkaar 52 jaar !! :D
Laatst gewijzigd door Jacques P op wo dec 06, 2017 10:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard, Quatro, JP, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » wo dec 06, 2017 9:44 pm

Dat is wel érg offtopic en simpel als je meerdere sporten prima naast elkaar kunt doen.. Je hoeft niet te reagen op interessante conversaties.. Zelf vind ik dit nl nogal interessant, ben benieuwd wanneer iemand in NL er mee te zien is.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » wo dec 06, 2017 11:53 pm

Nelson Foils schreef:
wo dec 06, 2017 3:08 pm
Afbeelding
de bijschrift: "low pressure built up area" mag wel wat toelichting.

bij een vleugel ontstaat er onderdruk aan de bovenzijde (bovenzijde zoals getekend in het plaatje) doordat de afgelegde weg aan de bovenzijde langer is dan aan de onderzijde. aan het eind van de zeil zullen de luchtdeeltjes weer bij elkaar komen. doordat de bovenzijde dus langer is, zal de lucht daar met grotere snelheid langs het oppervlak stromen en zal er volgens de wet van bernouilli een onderdruk ontstaan: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Bernoulli.
de wing heeft een beduidend kortere onderzijde (door de cambered vorm) dan een regulier (camber)zeil waardoor het drukverschil tussen bovenzijde en onderzijde groter is.
bij een regulier zeil (zonder camber) heeft de mast een verstorend effect op de luchtstroom aan de onderzijde van het zeil. hierdoor laat de luchtstroom los en ontstaat er turbulentie. die turbulentie veroorzaakt onderdruk en weerstand. dit gaat dus ten koste van de onderdruk aan de bovenzijde van het zeil. een camberzeil heeft minder last van turbulentie bij de mast en heeft dus minder weerstand en minder onderdruk aan de onderzijde tov een regulier zeil.

ps. met onderzijde en bovenzijde wordt bedoeld respectievelijk loefzijde en lijzijde.

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nelson Foils » do dec 07, 2017 12:45 am

Geachte Heer vdhorst

Met alle respect voor wat ons (ja , mij ook ) vroeger is verteld over hoe een vleugel werkt , maar deze theorie is reeds enkele jaren achterhaald.

Het best wordt dit uitgelegd in deze link , graag even lezen .

https://www.avweb.com/news/airman/18326 ... directed=1

veel , verhelderend leesplezier .

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » do dec 07, 2017 10:26 am

ik ben benieuwd :) ik zal 'm vanavond lezen. mijn vliegtuigbouwopleiding is al even geleden.

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Naish Competition Wave 8'3"+8`5"&Supercross 264-Naish GP 7.0/Force 6.2&5.3&5.0/Hokua 4.3/Edge 3.5
Contacteer:

Bericht door Naishman » do dec 07, 2017 4:33 pm

Hihi, vliegtuigbouw opleiding? Ik zit nog in de vliegtuigen (zowel werk als hobby :-) ).

Maar die 'nieuwe' theorie over vleugels is een hele leuke.
Echter nog niemand wordt opgeleid volgens deze nieuwe methode.

Grt,
Berto.

WhiteofHeart
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: North/Fanatic, Flikkaboards, PD

Bericht door WhiteofHeart » do dec 07, 2017 6:19 pm

Ik heb altijd geleerd dat het een combinatie van die beide dingen is oid. Maar volgensmij verklaart de bovendruk/onderdruk theorie niet zo lekker hoe je aan de wind kan varen, want als je die krachten optelt komt het niet lekker uit. Dat laatste stukje zou iets met afbuigen van wind te maken hebben.

Edit:
Let me refrase, dat is volgensmij een verschil tussen de werking van een vleugel en een dun (surf)zeil. En waarom de bestaande vleugeltheorieën ook niet helemaal opgaan voor zeilen en dus ook niet daarvoor gebruikt moeten worden ;)

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nelson Foils » do dec 07, 2017 8:41 pm

WhiteofHeart schreef:
do dec 07, 2017 6:19 pm
Ik heb altijd geleerd dat het een combinatie van die beide dingen is oid. Maar volgensmij verklaart de bovendruk/onderdruk theorie niet zo lekker hoe je aan de wind kan varen, want als je die krachten optelt komt het niet lekker uit. Dat laatste stukje zou iets met afbuigen van wind te maken hebben.

Edit:
Let me refrase, dat is volgensmij een verschil tussen de werking van een vleugel en een dun (surf)zeil. En waarom de bestaande vleugeltheorieën ook niet helemaal opgaan voor zeilen en dus ook niet daarvoor gebruikt moeten worden ;)
Ik heb een beetje de indruk (dus dat ligt volledig aan mij ;-) ) dat je bij hoe je het "aan de wind" varen ziet weinig of geen rekening houdt met de laterale weerstand van board , vin en eventueel zwaard , als deze er niet zouden zijn kwam je met geen mogelijkheid tegen de wind maar drifte je enkel zijdelinks weg .

De lift (trekkracht, druk) van een vleugel ligt net meer naar voor dus geeft net betere aan de wind eigenschappen .

Ik weet het ik geef veel leesvoer maar met dit natte kille weer is het misschien wel boeiend...

http://www.omerwingsail.com/upwind-driving-force/

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » vr dec 08, 2017 10:31 am

Nelson Foils schreef:
do dec 07, 2017 12:45 am
Geachte Heer vdhorst

Met alle respect voor wat ons (ja , mij ook ) vroeger is verteld over hoe een vleugel werkt , maar deze theorie is reeds enkele jaren achterhaald.

Het best wordt dit uitgelegd in deze link , graag even lezen .

https://www.avweb.com/news/airman/18326 ... directed=1

veel , verhelderend leesplezier .
okay, dus het is een kwestie van actie=reactie, en F=m.a
de kracht van het vliegtuig verplaatst de lucht, de lucht komt in beweging en creeert een kracht op het vliegtuig dat resulteert in lift. de vorm van de vleugel bepaalt hoe de lucht verplaatst wordt. het verklaart ook waarom een draaiende cylinder kracht opwekt.

het is niet zozeer dat de onderdruk boven de vleugel/zeil trekkend werkt, maar dat de krachten onder de vleugel/zeil harder duwen. en je moet de richting van de lucht in ogenschouw nemen want F en v zijn vectorgrootheden. effect blijft hetzelfde, namelijk onderdruk aan de bovenkant en dus lift.
overigens heb ik de vrijheid gekozen om het verhaal te checken bij een wat gerenommeerdere bron: https://www.grc.nasa.gov/www/k-12/airplane/right2.html

Dank :)

WhiteofHeart
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: North/Fanatic, Flikkaboards, PD

Bericht door WhiteofHeart » vr dec 08, 2017 11:28 am

Nelson Foils schreef:
do dec 07, 2017 8:41 pm
WhiteofHeart schreef:
do dec 07, 2017 6:19 pm

Edit:
Ik heb een beetje de indruk (dus dat ligt volledig aan mij ;-) ) dat je bij hoe je het "aan de wind" varen ziet weinig of geen rekening houdt met de laterale weerstand van board , vin en eventueel zwaard , als deze er niet zouden zijn kwam je met geen mogelijkheid tegen de wind maar drifte je enkel zijdelinks weg .

De lift (trekkracht, druk) van een vleugel ligt net meer naar voor dus geeft net betere aan de wind eigenschappen .

Ik weet het ik geef veel leesvoer maar met dit natte kille weer is het misschien wel boeiend...

http://www.omerwingsail.com/upwind-driving-force/
Ik weet prima wat het zwaard / vin doet en hoe het werkt, bedankt. Een vriend van mij, phd maritieme techniek en nu scheepsarchitect (hij heeft bijvoorbeeld meegewerkt aan de stad amsterdam) heeft dit toen uitgerekend, en halve wind klopte het allemaal wel, aan de wind ook, maar hoog aan de wind, bij onze boot (Flying Dutchman) 35° op de wind, klopte er helemaal geen donder meer van. Let wel, het ging hier om een zeilboot. De conclusie die we hier uit trokken is dat de bestaande theorie over de werking van vleugels niet opging voor de zeilen die wij gebruiken op boten.

Gekke plaatjes met die Drukverschillen en stromingen enzo gaan voor zeilen zoals wij die gebruiken helemaal niet op, misschien wel voor vleugels, dat weet ik niet.

Ik kom niet helemaal lekker uit mn woorden, tekenen heb ik altijd veel makkelijker gevonden, maar daar ben ik op de pc niet zo goed in..

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nelson Foils » vr dec 08, 2017 11:59 am

White of heart

Bij een "gewoon , camber slalom zeil" wordt de zeg maar "holle" onderkant "gevuld" met lucht die een beetje tegengehouden wordt , daardoor stijgt hier de druk en "vult" deze holle ruimte zich op en gaat zich gedragen als de rechte onderkant van een vleugel .

Een beetje zoals jullie spi ruime wind op het mooiste schip allertijden (FD).

Dit gebeurt enkel als er een constante , voldoende grote stroming langs het zeil gaat , zeg maar lekker vol in trapeze bij windje 4 ...

Onder ideale omstandigheden is de winst van een dubbel wingzeil ziet zo groot , het grote verschil zit daar onder en boven en in onstabiele omstandigheden .

De hoek van de lift op een wingzeil is iets meer voorwaarts gericht (hoofdzakelijk omdat de component "weerstand" veel kleiner is , maar omdat je ze onder een veel kleiner aanstroomhoek kan varen heeft het toch een groot voordeel bij aan de wind varen .

Bij een even scherpe hoek aan de wind zou je voorlijk gaan "killen" en je weet dat we altijd die limiet opzocht...(waar is de tijd).
Druk zeil.jpg
Laatst gewijzigd door Nelson Foils op vr dec 08, 2017 12:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nelson Foils » vr dec 08, 2017 12:03 pm

Rvdhorst

Als een vleugel enkel omhoog gezogen zou worden door de gebolde bovenkant zou een losgekomen golfplaten dakplaat zich niet als een vliegend scheermesje gedragen bij stormwind of blaadjes niet van de bomen waaien...

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » vr dec 08, 2017 12:23 pm

@Nelson Foils dat was ook nooit de gedachte. bij de vliegtuigvleugel wil je met een minimale angle of attack toch lift genereren want hoe kleiner de angle of attack hoe minder de weerstand. een dakplaat met 0 graden angle of attack zal nooit lift genereren (in een storm wisselt de angle of attack natuurlijk waardoor hij vroeger of later toch wegwaait) bij vleugel gebeurt dat wel (althans bij een asymmetrische vorm), maar dus niet omdat de luchtdeeltjes sneller gaan langs de bovenkant, maar omdat de luchtdeeltjes verplaatst worden. en die verplaatsing heeft invloed op de vleugel (actie=reactie)

een dakplaat onder een hoek met de wind vertraagd de lucht onderin dus kracht (want F=m.a)

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nelson Foils » vr dec 08, 2017 12:31 pm

Was een fout te begrijpen voorbeeld maar je snapt het dat is duidelijk .

Een kindervlieger (je weet wel zoals die van Andre Hazes) waar de koortjes de wisselende aanstroomhoeken onder controle houd was beter geweest..

Bij een standaard zeil levert enkel het achterlijk lift bij een kleine aanstroomhoek (AoA)dus alle druk op je achterste hand en nauwelijks genoeg om te vernoemen .

Bij een wing begint de opbouw van druk aan de voorkant ! Geen oploeven als je je zeil aantrekt maar fluweelzacht opbouwen van druk : wat een luxe !

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka SL88, Thruster83 Starboard Isonic 97/117 Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » vr dec 08, 2017 1:17 pm

wat me overigens opvalt aan alle camberzeil tekeningen. Het profiel van de camber word nog uitgegaan van de jaren 80. Tegenwoordig is het camber deel een vorm factor 4 groter. Dan ziet de stroomhoek en weerstand er wel anders uit.

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nelson Foils » vr dec 08, 2017 2:10 pm

Hoi oosie71

Dit bedoel je ?
image014.jpg
image014.jpg (68.19 KiB) 135 keer bekeken
Het heeft aerodynamisch niet zo een heel groot voordeel of je masthoes nu 5% of 50% is het krijgt pas zin als hij parallel aan de bovenkant komt .

Al is het wel zo dat er minder ruimte moet worden opgevuld om de hierboven beschreven "vlakke onderkant" te krijgen .
Dit geeft een iets grote inzetbereik , je weet wel waar we ieder jaar graag nieuwe spullen voor kochten...

HET GROTE VOORDEEL VAN DE BREEDE MAST HOES IS dat je de bolling meer naar voor trekt en dus ook beter op zijn plaats houd .
De uitvinder van de camber inducer had bij zijn orgineel ontwerp een band op de zeillat die pressies dit deed , de bolling vooraan in het zeil blokkeren (Gaastra vond dit iets te ver gaan in 1984) maar later is het (gelukkig) weer boven gekomen .

Toen de jongens van The Team Maui Sails begonnen hebben ze doorgedreven computer simulaties gedaan en om dat het aerodynamisch weinig zin had en wel veel "gebruiksongemak" kreeg de TR1 een smalle masthoes .

Ik heb toen Barry gewezen op het "Mechanisch voordeel" (de bolling naar voor trekken) maar denk niet dat hij om willen van mij post later wel brede masthouzen is gaan gebruiken , zal meer met marketing te maken hebben gehad .
camber.jpg

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door oossie71 » vr dec 08, 2017 3:03 pm

Dat bedoel ik ongeveer idd, enige is wel dat je laatste plaatje exact weergeeft hoe breed de race/slalom camberzeil tegenwoordig is.
Natuurlijk haalt dit het nog niet bij een wing ;)

waar fabrikanten naar opzoek zijn is dat ene dat hun zeil unieker (beter/sneller) maakt dan de rest vs kosten en verkoopbaarheid (zoals Avanti het bv zoekt in de toepassing van materiaal). En vooral die laatste 2 schuilt dat de "grote" merken geen wing maken. Er moet wel populair gezegd een businesscase zijn met een fatsoenlijke roi. (zo en nu weer genoeg mba onzin taal gebezigd :P)

Erres
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: 12" RRD Airsup | Jurfspecial 104 | HOT Superfreak

Bericht door Erres » vr dec 08, 2017 7:59 pm

oossie71 schreef:
vr dec 08, 2017 3:03 pm
een businesscase zijn met een fatsoenlijke roi
Daar zit 'm misschien wel de kneep. En dan andersom dan het hierboven beschreven is (denk aan olie-industrie vs groene energie). Wellicht weten de grote merken al lang dat een wing zeil een veel groter inzetbereik heeft en dat het best kostentechnisch interessant te maken is. Maar dat het door dat inzetbereik een negatieve impact heeft op de verkoop van de totale hoeveelheid verkochte zeilen en dus op de totale omzet/marge...

:-?

Plaats reactie