Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

DIY Foilboard conversion, iemand Tips?!

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Re: DIY Foilboard conversion, iemand Tips?!

Bericht door WhiteofHeart » wo mei 30, 2018 7:01 pm

De verschillen zijn in de orde van 5-7cm. De 5 gats inserts zijn langer dan dat, dus als je grofweg in de goede richting zit is het prima. Ik kan je zelfs vertellen dat de voetbandpositie tov de vinbox voor mijn JP135 identiek is aan de voetbandposities van mijn Patrik 140 Slalom. Wat ik heb gedaan is de achterste voetbanden op de plek gezet waar ik ze wil hebben en de voorste relatief daaraan gepositioneerd. De voetbanden staan relatief aan elkaar hetzelfde als op mijn freestyleboard. Jij zou naar je posities op je waveboard kunnen kijken. Als je in tegenstelling tot ik de inserts achter ook in de lengterichting zet, met het achterste gaatje van de voorste insert gelijk aan de voorste vinboxschroef en de rest daarvoor zit het wel goed, dan heb je een supergrote trimrange. Die achterste positie is echt het achterste wat je ooit zou willen, en de voorste is dan nog verder naar voren dan een gemiddeld slalomboard ze heeft. Je voorste voetbanden relatief daaraan ergens rond de 40-42cm afstand, maar daarvoor zou ik kijken naar hoe je ze op je freestyleboard hebt. Ik heb mijn achterste voetbanden nu op 20cm uit elkaar, en dat werkt super. De voorste staan met de binneste inserts 32cm uit elkaar (de binneste inserts staan op 1 lijn met de verst buitenste posities die ik heb achter, de originele inserts niet meegerekend).

Zie mijn post van 17 februari voor een foto waarin de posities van mijn inserts te zien zijn. + Snelle schets op mn telefoon
Bijlagen
IMG_20180530_191924_649.jpg

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Starboard, Quatro, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » wo mei 30, 2018 10:06 pm

Ik denk dat je bedoelt
het achterste gaatje van de achterste insert gelijk aan de achterste vinboxschroef
? Ach, maakt misschien ook weinig uit hoor.. :-?

Daar waar je schrijft:
het achterste gaatje van de voorste insert gelijk aan de voorste vinboxschroef

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » wo mei 30, 2018 11:44 pm

Barbatruc schreef:
wo mei 30, 2018 10:06 pm
Ik denk dat je bedoelt
het achterste gaatje van de achterste insert gelijk aan de achterste vinboxschroef
? Ach, maakt misschien ook weinig uit hoor.. :-?

Daar waar je schrijft:
het achterste gaatje van de voorste insert gelijk aan de voorste vinboxschroef
Achterste gaatje van de voorste insert van de achterste voetband gelijk aan het voorste gaatje van de vinbox ;). Doe je wat jij doet (achterste gaatje van de achterste insert van de achterste voetband gelijk aan de achterste vinboxschroef) dan zitten de inserts ongeveer 2cm verder naar voren, ook leuk.

Edit: bijlage het diagrammetje van de inserts tov de vinbox voor de verschillende boards. Het gaat hier om de minimale en maximale positie van de achterste insert van de achterste voetband. Die van mij staan dus op -2, verder naar achteren zou ik niet willen. Als je ze in de lengterichting zet kunnen ze op -2 tot +8 ongeveer, wat echt ruimvoldoende trimrange moet zijn. Je zou zelfs nog verder naar achteren kunnen gaan. Ik heb de voorste en achterste insert ook 1cm dichter bij elkaar gezet dan standaard, hoever dat is weet ik niet precies meer, maar volgensmij 14 of 14,5cm uit elkaar. Ik hou ervan aan de zijkanten krappe straps te hebben, dan schieten mijn voeten niet zo makkelijk uit de straps bij tricks. Je zou dit op je eigen waveboard oid nog ff kunnen nameten, wat je het lekkerst vind.
Bijlagen
68e461fe9802a85ee29be0b5247702a1.jpg

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » vr jun 01, 2018 11:38 am

Die maten zijn gemeten als achterste gat vd DT box ten opzichte van achterste gat achterste voetband.

Volgens mij lees ik dan over alle merken heen een verschil van -6 tot +10cm.

Dat is een wel heeeel groot verschil. Maar misschien is alleen de Tiny vergelijkbaar aangezien dat de enige kleine is, net al onze kite raceboards.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » vr jun 01, 2018 1:11 pm

Barbatruc schreef:
vr jun 01, 2018 11:38 am
Die maten zijn gemeten als achterste gat vd DT box ten opzichte van achterste gat achterste voetband.

Volgens mij lees ik dan over alle merken heen een verschil van -6 tot +10cm.

Dat is een wel heeeel groot verschil. Maar misschien is alleen de Tiny vergelijkbaar aangezien dat de enige kleine is, net al onze kite raceboards.
Sommige boards gaan ook beter met sommige foils dan andere. Van wat ik heb begrepen gaat de tiaki goed met alles door de ontzettend brede trimmogelijkheid. De horue tiny is natuurlijk afgestemd op de vini en de JP op de neilpryde foils. Van wat ik op het forum heb gelezen vinden veel mensen de voetbanden van de exocet te ver naar achteren staan, zij compenseren dit weer door de mastvoet bizar ver naar voren te varen (in de richting 140+cm). De SB122 heeft de inserts vrij ver naar voren, ik denk dat dit goed werkt samen met de starboard race met de enorme fuselage.ik heb ook wel berichten gezien dat mensen het lastig vonden met de sb122 van de grond te komen. Ik denk dat je met je achterste insert op -2/+8 wel goed zit, dan pak je het de meeste van de boards qua range wel mee en zal jouw board dus ook goed te trimmen zijn op de meeste foils. De tiaki is een custom board en is ook gemaakt om met een kitefoil gevaren te worden, vandaar de -6 denk ik. Kitefoils hebben hun liftpunt (voorste vleugel) veel verder naar achteren zitten. Van wat ik heb gezien in de windfoil wereld zijn de pryde foils het meest "achterste voet" georiënteerd, dus met hun liftpunt verder naar achteren. Als je dus ergens begint in de range van de JP, misschien dus nog een cm ofzo verder naar achteren zit het wel goed.

Verder zou je voor zover ik nu heb gemerkt nog als extra vuistregel kunnen nemen: voetbanden naar voren = meer controle, voetbanden naar achteren = beter vliegen met minder wind EN meer pop om te springen. Zoals ik al zei, ik gebruik mijn voetbanden alleen om te springen, daar staan ze icm de lokefoil (die zijn lift erruug ver naar voren heeft zitten) goed voor. Als het echt begint te blazen gebruik ik mijn achterste voetband verder alleen nog maar voor hoogte lopen. Halve wind kan ook wel, maar dan sta ik met mijn heupen nog voor mijn voorste voet, met gestrekt achterste been en gebogen voorste been echt naar voren te hangen in mijn trapeze. Dit is geen echt comfortabele stance meer. Als je ze op -2/+8 zet zou je die configuratie kunnen pakken, maar ook hem zo instellen dat je ongeacht het weer prima in beide straps kan varen. Heb je alleen weer wat minder pop. Ik ben tevreden met mijn settings zo, ben er achter gekomen dat ik in b&j condities het wel fijn vindt om niet in mijn achterste strap te hoeven staan om te vliegen. Je stuitert er toch niet af door de chop en het geeft meer bewegingsruimte om op kleine windgolfjes te rijden en te gijpen. Voor het begin is het echter wel makkelijk vind ik om in de achterste voetband te staan, en ze dan wat verder naar voren te hebben. Zeg op +4 of +6 ongeveer met mijn Lokefoil. Dan ben je netjes in balans en heb je niet steeds dat je elke keer je voet anders neerzet en daardoor ook anders je gewicht moet verdelen. Naarmate je beter wordt kan je dan je mastvoet en voetbanden beide verder naar achteren gaan schuiven voor meer manouvrebility en pop. Als je boardje af is wil ik je best een keertje helpen om goede basissettings (dus in balans met beide voeten in de strap) te vinden voor de foil die je hebt gekocht tegen die tijd ;)

Ik weet ook niet of je naar het ONK komt zondag, maar als je er bent kan je een meetlatje meenemen en mag je mijn foilboards (en misschien die van @Rob Rock??) nog opmeten en als het ff meezit met het weer mijn foil een keertje proberen ;).

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » vr jun 01, 2018 8:39 pm

Super uitleg, heel fijn! ONK red ik niet ivm familieweekend in Terherne (FR), komt nog. WSCA vond ik eerder al een leuke plek en is voor mij zeker weer kandidaat spot, ook leuk met de kids evt.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » zo jun 03, 2018 5:48 pm

Carbonwinkel.nl besteld de spullen zo te zien bij:
http://shop1.r-g.de/en/list/Resins
(E.e.a. komt net binnen)

Nu eerst de sandwich onder de oude positie van de voetbanden repareren, dan de mast track etc. Ik doe rustig aan..

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » ma jun 04, 2018 8:03 pm

Ook de DT box met flens net binnen gekregen. Zo te zien is er gewoon minder hard schuim gebruikt dan bij die Pryde, ja dan hou je een flens over.. Ik weet niet of de boxen nu dus veel uitmaken qua sterkte.
Bijlagen
CollageMaker_20180604_200058148.jpg

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » ma jun 04, 2018 10:34 pm

Die gasten van horue springen er goed hoog mee, dus het zal wel goed zijn ;). Ik had van het weekend nog een discussie met Rob over hardschuim, met de conclusie hardschuim blijft gewoon schuim ;). Het is alleen dus wel zaak om hem ook op je dek goed te verlijmen! Dat is met een box met meer oppervlakte gewoon makkelijker denk ik. Als je je er niet zeker bij voelt zou je 2 groeven in de bovenkant kunnen maken en daar 2 carbon pijpjes in verlijmen ofzo, welke dan het oppervlakte vergroot.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » ma jun 04, 2018 10:56 pm

Ja zal wel goed komen, ik zag ook de eerdere tips van Rob en probeer die zeker mee te nemen in de klusjes. Vanavond pas heb ik het zachte dek onder de huidige voetbanden gevuld en gekeken hoe makkelijk je net een mesje door t dek snijdt voor de masttrack (heel makkelijk :-)). Zo zet ik kleine stapjes.

Wil jij jouw precieze specs hier posten van t EVA dek? (Er vanuitgaande dat je happy bent) dan bestel ik die gewoon vast
https://www.morevafoam.com/Categories/traction-pad

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » di jun 05, 2018 10:35 am

wellicht had ik vóór injecteren van t board beter dit eerst kunnen lezen, dan zou ik misschien beter PUR ipv Expoxy ingespoten hebben..
https://boardlady.com/injection.htm
Nu zit de epoxy er al in en twijfel ik of ik het alsnog moet openmaken om er alsnog PUT in te zetten of niet. Het waren nog maar kleine cracks/vering in 't dek. Ik kan het ook gewoon even afwachten tot t droog is en dan voelen of t nog veert. Hoe dan ook komen later nog carbon lagen overheen.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » di jun 05, 2018 10:39 am

Barbatruc schreef:
ma jun 04, 2018 10:56 pm
Wil jij jouw precieze specs hier posten van t EVA dek? (Er vanuitgaande dat je happy bent) dan bestel ik die gewoon vast
https://www.morevafoam.com/Categories/traction-pad
Ik heb gewoon een volle sheet besteld. Die zijn volgensmij 220*65cm. Communicatie is in Chinglish, en ik kreeg dus een andere opgestuurd dan ik eigenlijk had besteld, maar deze doet precies wat hij moet doen. Ik zou je alleen aanraden om de randen van de deckpad vast te zetten met kit. Het 3M tape laat bij mij op de randen een beetje los. Als je op de link "tractionpads" klikt op de website heb ik van dat plaatje met verschillende motiefjes de linksonder.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » za jun 09, 2018 12:13 pm

Zachte plekken zijn nu weer lekker hard, injectie geslaagd. Nu aan 't schuren en dat doe ik vrij grondig. Leuk een board eens in deze toestand te zien :D

Rode kruizen geven achterste insert vd achterste voetbandpositie. Die chinook inserts kunnen nog max 10 naar voren.
Bijlagen
2018-06-09_13.15.31.jpg
Laatst gewijzigd door Barbatruc op za jun 09, 2018 1:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » za jun 09, 2018 12:58 pm

Lekker bezig Huub.

Als ik de foto zo bekijk, dan vind de achterste voetband posities nog niet zo raar. Blijft natuurlijk lastig om dit van te voren goed te bepalen. Momenteel heb ik zelf een vergelijkbaar dilemma. Maar om extra werk en misschien wel een foute positie in het board te maken ga ik eerst varen met een plaatje 10mm dik multiplex die met vier schroeven in de huidige voetband positie wordt vast geschroefd. Op de plek waar de nieuwe voetbanden zijn te verwachten zijn gaatjes geboord (7,5mm) en vanaf de achterkant M6 inslagmoeren geplaatst.
Op die manier kan ik diverse posities uitproberen.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » za jun 09, 2018 1:18 pm

Nb voetbandpositie kon je net moeilijk zien. Nu net de fotoupdated met rode kruizen.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » za jun 09, 2018 3:54 pm

Pfff tijd voor een koud biertje zo..
Bijlagen
IMG_20180609_153438.jpg

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » za jun 09, 2018 8:49 pm

Voor de liefhebber, hier de maten van het board en de voetband en mast track posities. Voetbanden kunnen nog tot 10 cm naar voren.
Bijlagen
2018-06-10_13.58.04.jpg
IMG_20180609_213855.jpg

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » zo jun 10, 2018 10:18 pm

Jeetje jij hebt goed doorgeschuurd! Ziet er top uit zo! Heb je nog wel een laagje carbon op je dek laten zitten of zijn we nu naar het pvc aan het kijken? 😂 Die voetbandposities moeten prima zijn. F is van dezelfde insert voor en achter?

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » zo jun 10, 2018 10:37 pm

Als ik goed mn wave en freestyle board gemeten heb dan is F de afstand tussen de:
- voorste schroef vd achterste voetband, en de
- achterste schroef vd voorste voetband
Hopelijk heb ik dat goed gemeten (was 40 resp 38.5cm dan. Boards liggen niet hier dus kan t nu niet dubbelchecken... Denk je dat ik een meetfoutje gemaakt heb...? :crazy: )

P.s. Je kijkt tegen de bovenste laag vd sandwich aan trouwens, carbon vond ik niet, ik heb alleen wit spul weggeschuurd met korrel 40. Zie attached collage nu
Bijlagen
CollageMaker_20180610_223613962.jpg

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » zo jun 10, 2018 10:52 pm

Als je de gaten nog niet hebt gemaakt zou ik ff kijken wat de afstand tussen je 2 corresponderende strapinserts zijn, dat ia belangrijker ;)

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » ma jun 11, 2018 7:45 am

Maten kloppen (net nagemeten) :thumbup:
Gaten voor de inserts had ik al gesneden (gewoon met een stanleymes) en de inserts passen flink klemvast. Vanavond echt verlijmen en dan op naar t spannende werk, de Deep Tuttle box.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » ma jun 11, 2018 8:44 am

Barbatruc schreef:
zo jun 10, 2018 10:37 pm
Als ik goed mn wave en freestyle board gemeten heb dan is F de afstand tussen de:
- voorste schroef vd achterste voetband, en de
- achterste schroef vd voorste voetband
Hopelijk heb ik dat goed gemeten (was 40 resp 38.5cm dan.
Zelf heb ik 42-43 cm op m'n wave boards. Gezien ons lengte verschil lijkt me 40 cm helemaal niet verkeerd.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » wo jun 13, 2018 10:05 pm

Voetband inserts zitten er in. Mast track twijfel ik nog over of het nu goed genoeg is. Ik heb Rob's 1e filmpje na proberen te doen, maar zie best wat lucht/ruimte. Hij zit wel, dat wel maar de voetband inserts zitten superstrak en de mast track zit, maar da's dan ook alles gezegd. Ik heb veel glas ballonnetjes/pasta gesmeerd en dat pakt misschien wel goed al.

Zie pics:
Bijlagen
CollageMaker_20180613_220150375.jpg

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » do jun 14, 2018 6:19 pm

Het komt wel goed met de mast track.
Als het board/mast track weer strak geschuurd is en er een paar lagen glas/carbon over heen gaan, dan blijft deze echt wel zitten.
De zwaluw staart inkepingen van de masttrack nog wel even vol laten lopen voor maximale hechting.

Je kan om gewicht te besparen en de kans dat er hars in de track loopt ook op een tafeltje met wat transparante folie de weefsels/carbon impregneren met hars en deze dan tegelijk met folie op de juiste plek op het board leggen. (zo droog mogelijk, maar wel nat genoeg!) De folie erop laten zitten en strak trekken en met tape vast zetten. Daarmee krijg je ook gelijk een glad oppervlak. = minder plamuur =minder gewicht.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » do jun 14, 2018 6:40 pm

Beetje zoals je "poor man's vacuum techniek"? :-) als de DT box er straks ook zit (misschien t weekend of anders volgende week denk ik) dan wil ik op t dek vanaf achter tot net voorbij de mast track een laag carbon leggen (of twee, maar weet niet of dat overkill is?) plus een laag 160 grams glasvezel en dan met gewoon huishoufolie die techniek toepassen. Dat is dan bovenop de bestaande sandwichlaag.

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » do jun 14, 2018 7:21 pm

Huishoud folie? Daar zou ik eerst een testje mee doen. De meeste folies zijn PE (polyethyleen) daar hecht niets op, maar er zijn ook folies met weekmakers en daar kan je problemen mee krijgen.
De "poor man s vacuüm" is een methode om minder lucht en een dunner laminaat te verkrijgen. Verzadigde glas/carbon vezels zetten een beetje uit door de hars.
(Uitleg van genoemde methode zoals in het tandem filmpje) ;Met de folie erop kan je het overtollige hars er uit drukken, maar door de folie krijgt het niet de kans weer lucht of hars aan te zuigen als het ware.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » do jun 14, 2018 10:11 pm

Sorry voor de detailvragen, maar ik hou wel van zulke details omdat die me helpen de klus slim te doen hoop ik :-)

Anders kijk ik toch even bij de bouwmarkt voor van die bouwfolie van polyethyleen voor het afschermen en afdekken van vloeren en materialen. Bijv:
https://www.hornbach.nl/shop/Bouwfolie- ... tikel.html
Hopelijk is dat spul niet te dik (ik heb al aardig gegoogled op pe folie maar zie online niet goed welke dun is)

barth
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP - Starboard - Goya - Gun - Naish - North

Bericht door barth » do jun 14, 2018 11:24 pm

Ik heb een tik op de punt van mijn waveboard super strak gerepareerd met carbon - glas - epoxy en strak getrokken met huishoudfolie, werkte op zo'n klein en lastig gevormd oppervlak super, ik hoefde niet na te bewerken.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » za jun 16, 2018 2:17 pm

Net begonnen met the master piece, de DT box. Ik werk vanaf de onderkant. Ivm carbon flens aan de box haal ik een stuk van het hout (sandwich) weg. Het hardschuim wil ik proberen te laten zitten.

Dit is eerst handenarbeid om ruimte voor de flens te maken, laatste stuk is denk ik wat boren naar t dek en wat zagen of vijlen om ruimte te maken voor het hardschuimen midden stuk.
Bijlagen
IMG_20180616_141132.jpg

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » ma jun 18, 2018 10:46 pm

Dat was nog wel een bevalling vanavond... Maar de oude DT box heb ik er uiteindelijk uit gekregen met hulp van ijzerzaag, stanleymesjes, boor, plamuurmes, stukje met lompe houtzaag en een broodmes.. Later finetunen.
Bijlagen
CollageMaker_20180618_224318748.jpg

Plaats reactie