Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Beginner op zoek naar surfspot Cabo Verde. Kaapverdische eilanden

Deel je ervaringen met alle spots in Afrika met je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
Arthur
Deur-surfer
Deur-surfer

Beginner op zoek naar surfspot Cabo Verde. Kaapverdische eilanden

Bericht door Arthur » zo jan 21, 2018 4:32 pm

Eind februari wil ik met zijn tweeën gaan windsurfen op de Kaapverdische eilanden. Op Sal of Boa Vista. Heeft iemand een goede tip voor mij waar ik als beginner een weekje lekker kan gaan surfen? Ik surf inmiddels al weer 2 jaar dus helemaal beginner ben ik niet maar de waterstart mislukt nogal eens. Dus met golven zijn wel lastig voor me. Ik ben benieuwd naar de reacties.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Re: Beginner op zoek naar surfspot Cabo Verde. Kaapverdische eilanden

Bericht door Huug » zo jan 21, 2018 10:40 pm

Ik ga binnenkort naar Santa Maria op Sal, dat is, naar me is uitgelegd, de veiligste plek om te surfen met in de baai mooi vlak water en golven verder naar buiten. Mijn meisje is ook niet zo'n wave-rider en voor haar is deze spot uitgekozen.

Anneleen
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Anneleen » ma jan 22, 2018 12:28 pm

Hi,
Ik was vorig jaar in februari op Sal en was ook semi beginner die geen waterstart kon. De ION club bij Santa maria was toen recentelijk afgebrand waardoor daar eigenlijk niet echt iets te doen was en alle windsurf ging uit vanuit Ponte Leme. Hier waren best wel hoge golven en 30+ knopen wind. De jongens van de school helpen je in en uit het water omdat er best wel veel stenen zijn. Ik heb 2x 2 uur les gehad en kan nu super goed water starten, maar had zoveel blauwe plekken dat me gevraagd werd 'if I was in a war instead of on a surf holiday!' ;-)Een andere Nederlandse meid dreef heel ver af en moest gered worden, omdat de (harde) wind schuin aflandig is. Moraal van het verhaal: onderschat het niet, vooral de wind en golven combi maakt het niet makkelijk, maar je kunt zeker snel veel progress boeken! Veel plezier :-)

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WsurfMarc » ma jan 22, 2018 9:57 pm

Ik kan het bovenstaande beamen.
Als je niet goed kan waterstarten is Leme Bedje niet echt aan te raden.
Kies dan beter iets centraler in de baai van Santa Maria, bijvoorbeeld bij Surf Zone aan het Morabeza Hotel.

Van alle Cabo Verde spots die ik heb gedaan, vind ik Leme Bedje op Sal wel de beste locatie omwille van de volgende redenen:

- Windversnelling over de landtong zorgt altijd voor een extra Bft
- Eerste stuk ligt volledig vlak
- Mooie deiningsgolven verder in zee, soms 4m hoog, geeft echt een kick !
- Mooie rollende golven verder naar de landtong (wel brekend op serieuze rotsen)
- Santa Maria zelf is zeer aangenaam

Het nadeel is dat er soms, desondanks dat je langs de zuidoost kant zit, toch nog een serieuze shore break kan zijn.
Bij het in het water gaan moet je goed timen of je laten helpen door de locals. Meestal niet echt een probleem. De "danger zone" is slechts een paar meters vlak bij het strand.
Bij het terugkeren naar het strand ben je vaak overgeleverd aan golven in je rug dicht bij het strand omdat er te weinig wind is.
Zo heeft er 3 jaar geleden een hoge golf mijn zoon te grazen genomen bij het terugkeren. Resultaat, volledige neus van een Angulo board eraf en zeil in flarden.
Gelukkig had hij zelf niets en was alle schade verzekerd. Mijn zoon kan nochtans goed surfen ...

Wat je zeker als beginner moet vermijden is de westkant van de eilanden (de kant van de Atlantic Swell) zoals bijvoorbeeld Surf Zone bij de Riu op Sal.

Een uitzondering hierop is Boa Vista, bij Sal Rei. Dit ligt ook aan de westkant maar je bent daar 100% shore-break-vrij door het feit dat er een eilandje ligt, vlak voor de kust die als gigantische golfbreker fungeert. Zelf vind ik daarom Boa Vista ook wel een goede plaats voor beginners, zolang je maar dicht bij Sal Rei onder de bescherming van het eilandje blijft.

In dit draadje viewtopic.php?f=52&t=13834149&start=40 is daar al aardig wat over geschreven en zijn er wat filmpjes gepost.

Arthur
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arthur » di jan 23, 2018 10:18 am

Dit zijn echt super goede tips. Het wordt Sal Rei op Boa Vista. Ik heb al eens terug moeten zwemmen door te hoge golven en dat hoeft voor mij niet meer zo nodig.
10 jaar geleden ben ik al eens geweest op Sal Rei maar toen surfte ik nog niet. Relaxed strand en het eiland is volgens mij mooier dan Sal. Iedereen hartstikke bedankt. :-)

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » wo feb 14, 2018 12:29 pm

WsurfMarc schreef:
ma jan 22, 2018 9:57 pm
Ik kan het bovenstaande beamen.
Als je niet goed kan waterstarten is Leme Bedje niet echt aan te raden.
Kies dan beter iets centraler in de baai van Santa Maria, bijvoorbeeld bij Surf Zone aan het Morabeza Hotel.
ik kan dat niet be-amen. Bij Surfzone is de shorebreak veel hoger en sterker, is de windluwte veel langer, en moet je tussen bootjes door naar het open, en windrijke, water varen. ponte leme is dan toch een echt een stuk relaxter, en je bent goed in zicht van de mensen op de kant omdat je dichterbij kunt blijven varen. enige nadeel die ik ervoer bij ponte leme waren de grote kiezelstenen waarover je het water in moet.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » wo feb 14, 2018 12:46 pm

Even off topic: ben je nog een onderzoek begonnen inzake Angulo boards? Zag op FB de proto’s van de CV1 in de pick-up liggen, waar ze waarschijnlijk windsurfers voor zochten en dat was oa jij natuurlijk😀

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » do feb 22, 2018 5:47 pm

Ik ben volgende week bij restaurant/testverhuurcentrum van Angulo te Santa Maria op Sal. Ik zal even vragen en kijken hoe het zit

Ben misschien zelf ook wel geïnteresseerd naar zo proto

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » vr feb 23, 2018 9:59 pm

Bij Angulo kun je redelijk relaxt varen al stond er een aardige shorebreak. Daarachter kun je prima knallen. Recht voor Angulo is de oever niet heel makkelijk om het water in of uit te komen maar 50 meter naar west stap je over de keien op een zandbodem en kun je volgens mij prima starten. Jammer dat ik dat pas ontdekte toen de wind op was.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » vr feb 23, 2018 10:12 pm

Huug schreef:
vr feb 23, 2018 9:59 pm
Bij Angulo kun je redelijk relaxt varen al stond er een aardige shorebreak. Daarachter kun je prima knallen. Recht voor Angulo is de oever niet heel makkelijk om het water in of uit te komen maar 50 meter naar west stap je over de keien op een zandbodem en kun je volgens mij prima starten. Jammer dat ik dat pas ontdekte toen de wind op was.
en als je bij Ion huurt dan willen de jongens toch liever dat je over de keien banjert. die 50m is blijkbaar errug vermoeiend voor ze :(
verder gewoon een top-spot. de shorebreak valt mee in vergelijking tot het midden van de baai. bij surfzone bv zijn de mensen een stuk relaxter, maar is de shorebreak flink hoger en moet je tussen een myriade van bootjes in windluwte naar buiten laveren.
eigen spullen mee was toch mijn voorkeur geweest. zeker mijn Haka had daar niet misstaan :D

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » za feb 24, 2018 9:39 am

rvdhorst schreef:
vr feb 23, 2018 10:12 pm
Huug schreef:
vr feb 23, 2018 9:59 pm
en als je bij Ion huurt dan willen de jongens toch liever dat je over de keien banjert. die 50m is blijkbaar errug vermoeiend voor ze :(
verder gewoon een top-spot. de shorebreak valt mee in vergelijking tot het midden van de baai. bij surfzone bv zijn de mensen een stuk relaxter, maar is de shorebreak flink hoger en moet je tussen een myriade van bootjes in windluwte naar buiten laveren.
eigen spullen mee was toch mijn voorkeur geweest. zeker mijn Haka had daar niet misstaan :D
De boys van Angulo zijn ook niet van het wandelen ;-)
Wij hebben het bij Oasis Atlantico geprobeerd (by far het dichtste bij voor ons) Daar viel de luwte wel mee maar de shorebreak inderdaad niet.
Voor een zoetwateramazone als mijn lief was dat helemaal ondoenlijk. Maar ook bij Angulo was het ook nog wel tricky, vooral omdat de golven daar breken op de eerste en ongeveer laatste gelegenheid dat je, qua bodemgesteldheid en qua diepte kan starten.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » za feb 24, 2018 8:56 pm

er schijnt ten noorden van kite beach nog een plek te zijn waar de golven cleaner zijn dan kite beach. ik ben daar niet geweest want had mijn spullen niet bij me en mocht van ion niets meenemen. lijkt me iig de moeite waard om te checken. volgende neem ik mijn spullen wel mee, en huur een auto/busje/pickup.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » ma feb 26, 2018 9:56 am

rvdhorst schreef:
za feb 24, 2018 8:56 pm
... volgende neem ik mijn spullen wel mee, en huur een auto/busje/pickup.
Huren is op Sal zo 2017 :lol:
Als je met je spullen bij de weg gaat staan heb je in no time een aanbod van een pickuptaxi.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » ma feb 26, 2018 6:21 pm

Huug schreef:
ma feb 26, 2018 9:56 am
Als je met je spullen bij de weg gaat staan heb je in no time een aanbod van een pickuptaxi.
dat hebben we gemerkt ja. zelfs sedans wilden spullen meenemen. in de kofferbak en met touwtje vastbinden :lol:
wel goed inpakken tijdens de vliegreis. bagagehandlers zijn niet altijd even voorzichtig is weer gebleken.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » di feb 27, 2018 9:53 am

rvdhorst schreef:
ma feb 26, 2018 6:21 pm
dat hebben we gemerkt ja. zelfs sedans wilden spullen meenemen. in de kofferbak en met touwtje vastbinden :lol:
#metoo :lol: :lol:

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » wo feb 28, 2018 4:12 pm

Even onn topic. Voor beginner op Sal moet je in midden van baai zijn in Santa Maria zelf

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » ma okt 29, 2018 1:14 pm

Is er een site waar je kan zien welke swell het beste werkt voor welke spot? Ik zit in januari in een hotel bijna naast Punta Preta :shifty: en mijn under the lip into one handed airs zijn een beetje roestig, dus zal daar niet zo vaak varen :+ Als ik naar Leme Bedje ga wil ik niet voor niks gaan en een beetje golf is wel fijn daar. Of een goede golf / wind voorspelling site voor dit eiland / spot?

Thanks!

Zag dat een Bjorn D daar ook in het verleden lafjes zijn turns maakte 8)

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WsurfMarc » wo okt 31, 2018 8:05 am

Gewoon op windguru kijken voor Leme Bedje. Getallen boven de 2 (m) swell leveren mooie golven op. Zoals je op het filmpje van Bjorn kan zien rollen ze op vette rotsen. Niet te dicht bij de kant komen dus. Als het echt los gaat (boven de 3) wordt het ook snel zeeer druk. Kiters en windsurfers die vechten voor dezelfde golf...

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » vr nov 09, 2018 11:16 am

Kiters komen daar niet meer inmiddels, vorig jaar geen 1 gezien die daar opstapte, misschien 2 die downwinder maakte vanaf kitebeach

Ervaring leert dat er echt flinke swell voorspelt moet worden wil het bij Leme bedje een beetje werken, zelf vorig jaar onnodig freewave spullen meegenomen

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » za nov 10, 2018 7:18 pm

Voor beginners is het daar geen goede plek om op te stappen, die kunnen beter halverwege de baai van Santa Maria opstappen , dus stukje rechts van het piertje, daar zit een ION kite centrum onder andere

Plaats reactie