Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Welke helm?

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Ruben
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: PD Slalom 100, Loftsails Oxygen 6.3 en Ka Koyote 7.4, Starboard Evo 80, Loft PureLip 4.0, 4.7, 5.2

Welke helm?

Bericht door Ruben » zo jan 28, 2018 6:14 pm

Vanwege de tweede zware hersenschudding die ik nu heb opgelopen (niet door surfen overigens) heb ik besloten maar een helm te kopen om mijn hoofd te beschermen tegen meer schade, aangezien ik altijd op de choppy plekken vaar en daar wel mijn eigen limiet qua snelheid probeer op te zoeken. Later dit jaar wil ik ook de zee op gaan en wat freestyle gaan oefenen, dus een helm lijkt me geen overbodige luxe.

Aangezien de laatste topics over helmen alweer een tijdje geleden zijn mijn vraag: Wat zijn goede helmen die lekker zitten? Ik heb al even rondgeneusd en zit zelf te denken aan de Mystic mk8, een mooi helmpje voor een m.i. redelijke prijs. Ook Gath zag ik hier en daar langskomen, mensen die daar ervaring mee hebben? Andere ideeën zijn ook welkom!

spridget
Freeride pro
Freeride pro

Re: Welke helm?

Bericht door spridget » zo jan 28, 2018 6:22 pm

de gath convertible is een fijne helm , goed aanpasbaar en niet te dik wat ik persoonlijk erg prettig vind,

Radical Rob
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: RRD & Fanatic & North shizzel.

Bericht door Radical Rob » zo jan 28, 2018 6:27 pm

Ion butsmuts :-? werkt ook als een malle naar mijn volle tevredenheid! :clap:

https://www.ion-products.com/water/men/ ... ardcap-31/
Laatst gewijzigd door Radical Rob op zo jan 28, 2018 6:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » zo jan 28, 2018 6:28 pm

Ik vaar nu een jaar met helm en ik merk niet meer dat ik hem op heb. Wel even wat modellen/merken passen.
Daarnaast een crash vest gekocht. Beschermt ook tegen de kou, zeker in de winter en is een hulpje bij het water starten.
Het kan schijn veiligheid zijn, maar ik heb al aardig wat beschadigingen op mijn helm waarschijnlijk van mijn mast.

Barbatruc
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Quatro, 5-Oceans, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » zo jan 28, 2018 10:04 pm

remcokes
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Finish fins, Neilpryde, Starboard

Bericht door remcokes » ma jan 29, 2018 6:56 pm

Ik heb zelf een Mystic helm en vaar altijd met een helm omdat het ook wel functioneel is. Lekker warm en ik duw mijn cambers met mijn helm de andere kant op bij het waterstarten. De beste helmen zijn de Gath surf helmen omdat die heel laag zijn in je nek. Dit heeft als voordeel dat je helm geen water kan happen. Bij een katapult sla je over de kop en dan kan het voorkomen dat de achter rand van je helm het water hapt. Dit is heel slecht voor je nek. De Gath is achter wat langer waardoor je bij die helm hier geen last van heb.
52-14_surf.jpg
52-14_surf.jpg (51.37 KiB) 2019 keer bekeken

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » ma jan 29, 2018 8:04 pm

zelf draag ik de head set van Gun Sails:
https://gunsails.com/en/windsurfgear/helmet/head-set

gunsails-head-set-1.jpg
gunsails-head-set-1.jpg (27.06 KiB) 1998 keer bekeken

Voordeel: hij is lekker licht, en zonder de neopreenbinnenlaag ventileert ie goed, dus goed voor in de zomer. nadeel is dat een gopro camera er niet al te stevig op vast blijft zitten.

Ruben
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: PD Slalom 100, Loftsails Oxygen 6.3 en Ka Koyote 7.4, Starboard Evo 80, Loft PureLip 4.0, 4.7, 5.2

Bericht door Ruben » ma jan 29, 2018 9:02 pm

De beste helmen zijn de Gath surf helmen omdat die heel laag zijn in je nek. Dit heeft als voordeel dat je helm geen water kan happen. Bij een katapult sla je over de kop en dan kan het voorkomen dat de achter rand van je helm het water hapt.
Misschien Gath nog maar eens extra overwegen dan. Voorlopig heb ik nog niet harder gevaren dan 45 km/h op mijn gps, maar ik ben wel een keer bijna op die snelheid gekatapulteert, dus dan wil ik geen whiplash hebben. En harder gaan gaat nog wel gebeuren (hoop ik). Ik zie inderdaad bij de mystic mk8 een redelijk abrupte rand zitten op je voorhoofd en achter loopt die ook niet zo ver door. en zit ook zo'n haakse hoek. Ik ga ook maar eens naar de Gath kijken dan. Ik zal toch moeten passen, want een te grote helm is gevaarlijk en een te kleine past niet :lol: .

Ruben
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Ruben » ma jan 29, 2018 9:04 pm

Heeft die helm een harde of een zachte buitenkant? Ik heb het liefst een harde buitenkant, denk ik zo.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » ma jan 29, 2018 9:33 pm

Ruben schreef:
ma jan 29, 2018 9:04 pm
Heeft die helm een harde of een zachte buitenkant? Ik heb het liefst een harde buitenkant, denk ik zo.
de gunsails helm heeft een zachte buitenkant. ik heb ook een helm met een harde buitenkant maar gebruik die enkel voor de gopro. vooral met harde klappen op het water waarbij het hoofd achterover slaat prefereer ik de gunsailshelm boven de harde helm. ik heb nog nooit mijn gear tegen het hoofd gekregen dus kan niet uit ervaring vertellen wat het verschil is op dat vlak tussen beide types.

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: ja

Bericht door surfingshrink » ma jan 29, 2018 10:01 pm

Ik heb al heel lang een gath met zonneklep trouwens. Prima helmpje, zit lekker licht en speciaal voor surf gemaakt, golfsurfen dat wel, maar toch. Je kan in de zomer een paar stroken uit de voering verwijderen, dan is ie koeler. Ook oorstukken zijn eruit te halen.
Harde buitenkant, schuimen voering.
Idd wel ff passen.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Flikka
Surf spul: Flikka SL88 Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » ma jan 29, 2018 10:09 pm

wellicht overkill, maar gebruik hm wel voor het surfen (alleen bij hoge snelheden 60+)
Afbeelding

Ron Gijzen
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Futura 133, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3 & 4.7

Bericht door Ron Gijzen » ma dec 02, 2019 8:06 pm

Ik overweeg een helm aan te schaffen voor windsurfen, maar na wat rond gelezen te hebben vraag ik me af of ik het netto wel veiliger is.
Het helpt natuurlijk bij een botsing met een hard voorwerp maar kan ook juist schade aan de nek veroorzaken als je met hoge snelheid in het water vliegt.
In mijn 5 jaar ervaring heb ik enkele (<5) keren mijn hoofd licht gestoten aan de mast (niets aan de hand), maar ook twee keer zo hard in het water gevallen dat mijn hoofd en nek extreem ver roteerden door de weerstand met het water (ik voelde het kraken).
Met een helm was dit erger geweest, denk ik.
Ik weet het niet meer. Iemand nog aanvullende persoonlijke ervaringen?
Laatst gewijzigd door Ron Gijzen op ma dec 02, 2019 9:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Barbatruc
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Quatro, 5-Oceans, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » ma dec 02, 2019 9:00 pm

Dat overroteren met ken ik niet, mischien heb je dat bij speedsurfen oid. Een helm vind ik niet heel sexy ofzo, maar op zee vind ik t wel een fijn idee extra hoofdbescherming te hebben bijv als je gespoeld wordt en je niet weet of je nu bóven of ónder je spullen belandt... Of je maatje misschien bovenop jou... Ik heb er wel een tikkie op gehad, maar weet niet of de helm noodzakelijk was. Het voelt voor mij veiliger (ik heb zo'n Gun helmpie)

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » di dec 03, 2019 11:07 am

Wat ik nog niet gelezen heb is dat de helm ook een prima beschermer is tegen de felle zon. (Een zwarte kleur helm is dan ook niet handig). Verder heb ik losse kapjes aan mijn helm die over mijn oren vallen. Ik weet niet of de kapjes helpen tegen een gescheurd trommelvlies, wanneer je met de zijkant van je gezicht in het water valt, maar toch maar even aangehaald.
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op di dec 03, 2019 1:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

remcokes
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Finish fins, Neilpryde, Starboard

Bericht door remcokes » di dec 03, 2019 11:21 am

Een helm is ook een prima bescherming tegen de kou. Met het koude weer doe ik mijn oorbeschermers weer aan mijn helm. Je evenwicht orgaan zit wel in je oren. Ik heb mij laten vertellen dat je daardoor je oren niet zo erg moet afdekken. Zelf vaar ik in de winter met een dikke cap en daaroverheen mijn helm met oorbescherming. Ik heb geen problemen met evenwicht ondervonden. Wel is de beleving is een stuk minder omdat je geen wind in je oren hoort waardoor je minder het gevoel van snelheid ervaart.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » di dec 03, 2019 2:19 pm

Ik heb tot nu toe nog niet het gevoel gehad dat ik een helm nodig had. als er ergens materiaal opklapt is het altijd op de delen die een helm niet beschermt: strottehoofd, kaak,rest van mijn lijf.

Bij echt hoge holle golven gebruik ik op de Sup wel een impactvest.
Reden is dat ik al wat ribben heb gekneusd en een spierscheuring van mijn buikspieren heb gehad door een "kusje" van mijn materiaal.
Met windsurfen pak ik het met dikke storm ook wel eens, maar ik heb vaak het gevoel dat het mij meer hindert als dat ik er voordeel van heb dus ben daar een beetje dubbel in, dus gebruik het alleen nog maar bij 3.4 overpowered out of control condities, maar ook dan geen helm.

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: sweet waves
Surf spul: JP/NP
Contacteer:

Bericht door funride » wo dec 04, 2019 7:35 pm

Ben toch blij dat ik een helmpje heb, vooral als ik nieuwe dingen wil proberen.
Spullen zelf nog nooit geraakt maar wel Keihard met de zijkant van mijn kop op het water. (Ook zonder helm)
Nodig? Ik weet het niet, bij mountainbiken en snowboarden nog nooit op mijn hoofd gevallen maar draag daar toch ook altijd voor de zekerheid een helm.
Heb een eenvoudig model van decahlon maar deze is best licht en zit prima.

harrie11
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door harrie11 » do dec 05, 2019 12:02 am

Ik heb een jobe wakeboard helm maar het geeft zo'n lawaai en gefluit dat ik hem.nooit draag.

spridget
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door spridget » do dec 05, 2019 10:41 am

De gath helm , die is dun wat ik zelf erg prettig vind en zit niet erg "op" je hoofd. Bij de dikkere helmen voel je het in je nek als je bijvoorbeeld het zeil of mast even tegen je helm krijgt. Verder is de gath helm goed aanpasbaar en er zijn diverse accesoires voor te verkrijgen.

Flowmaster
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: veel

Bericht door Flowmaster » do dec 05, 2019 5:16 pm

Gath + 1 :thumbup:

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » vr dec 06, 2019 6:54 am

Ik heb een Gath. Custom ooit gekocht in fabriek in Margeret River West Australië,. Nadeel van deze helm en misschien we van vele is dat als je met hoge snelheid op water knalt de helm water pakt. Waardoor je niet goed doorrolt omdat je remt en je nek hierdoor een klap krijgt. Had mede hierdoor aantal maanden last van mijn nek. Surf daardoor nu alleen nog zonder helm

Heb in 40 jaar fanatiek surfen ook nooit idee gehad dat ik helm nodig had gehad

Ron Gijzen
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Futura 133, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3 & 4.7

Bericht door Ron Gijzen » vr dec 06, 2019 8:28 am

Bedankt voor de reacties. Ik zie af van een helm. Ik denk dat je bij normaal freeriden op vlak water en vrij hoge snelheid, een heel kleine kans op ernstig letsel (schedel gekliefd door mast of vin van een ander) omruilt voor een grote kans op gemiddeld letsel (nekspieren beschadigd/ whiplash). Voor warmte zijn er betere oplossingen dan een helm.

spridget
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door spridget » vr dec 06, 2019 10:08 am

in de winter is mijn gath helm warm genoeg en zul je geen problemen krijgen met nekspieren etc , ze worden ook in de offshore gebruikt

Ruben
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Ruben » ma dec 09, 2019 12:46 pm

Mijn helm heeft me inmiddels wel al een goed aantal keer gered. Tot nu toe vooral bij kleinere impacts, zoals gisteren, toen ik bij een katapult mn zeil kopte, maar heb ook al een aantal keer een mast op mn helm gehad, bijvoorbeeld bij een gijp op Makkum met flinke wind, toen mn board door d3 golf weer de verkeerde kant op ging carven terwijl ik mn zeil omgooide. Resultaat was dat ik de mast tegen mn hoofd aan gooide, maar daar eigenlijk niks van voelde, terwijl dat zonder helm op zn minst erg pijnlijk was geweest. Ieder moet het voor zichzelf bepalen, maar ik surf nooit meer zonder! Heb ook nog nooit last gehad van dat mn helm water schept ofzo, maar ben dan ook nooit harder gecrasht dan met 'maar' 48 km/h (giek vond dat niet zo leuk overigens :lol: ) Bij onze surfvereniging (Plankenkoorts) word je overigens inmiddels raar aangekeken als je niet met helm surft, zeker op zee, dus zeker bij de jongere generatie is er ook al wat cultuurverandering bezig.

Ohja, ik gebruik een Mystic mk8, top ding, maar ga vooral passen, want als je helm goed aansluit heb je ook minder last van het "bucketeffect"

Flowmaster
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: veel

Bericht door Flowmaster » di dec 10, 2019 2:43 pm

Je schedel is een redelijk kwetsbaar plekje, dat is ook de reden dat motorrijders, brommer rijders , race fiets rijders en zelfs normale fietsers helmen dragen, zelfs de niet Duitse.
Met een flinke impact is er een meer dan reële kans op blijvend letsel waar ik beroepshalve ervaring mee heb en je niemand gunt.
Mijn ervaring met watersporten als surfen, surfski, sup en windsurfen zijn jarenlang waarbij ik ook reeds lang, Gath als helm gebruik.
De reden voor de aankoop destijds was pasvorm en compactheid van wat je op je hoofd zet.
Ik moet helaas ook bekennen dat over de jaren ik meerdere whipe outs en crashes heb meegemaakt, boven 58 km/h, soms in forse golven en ik ook mijn paddle behoorlijk hard heb terug gekopt, zo hard dat ik hem heb moeten vervangen want het carbon van de steel zag er behoorlijk geraakt uit. Ik deed dit met de surfski ongeveer 4km uit de kant, waar je niet wil dat je uit gaat.
Door de compactheid heb ik nooit enige stress op de nek gevoeld althans niet meer als zonder helm.
Ook ik maak de keuze soms niet, maar wat ben ik blij dat ik als omstandigheden er om vragen, ik de keuze maak van wel op doen.

Mijn opinie, die paar tientjes in ruil voor extra veiligheid ...doen.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » vr dec 13, 2019 6:42 am

Dat dacht ik ook. Maar toen ik 3 maanden last van mijn nek had omdat de Gath helm het uitrollen remde omdat hij water hapte toen ik met hoge snelheid in het water viel denk ik daar anders over

Ik surf al 40 jaar erg fanatiek en heb echt nog nooit wat op mijn hoofd gehad met surfen en dat ik dacht ik wou dat ik een helm ophad

Een impactvest heeft volgens mij veel meer zijn. Daar heb ik zeker met ruige omstandigheden wel wat aan gehad

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: sweet waves
Surf spul: JP/NP
Contacteer:

Bericht door funride » vr dec 13, 2019 1:42 pm

Ik denk dat het ook afhankelijk is va de discipline die je doet, bij slalom/race vraag ik me inderdaad af of je er wel voordelen bij hebt.
Bij wave kan ik me er al iets bij voorstellen zeker in ruige condities.
Bij freestyle (zeker als je nog beginner bent) is een helm echt wel aan te raden, snelheid is laag maar kans op mast tegen je hoofd veel groter.

Persoonlijk zet ik hem alleen op bij storm of als ik van plan ben iets te leren waarbij ik veel ga crashen.

Plaats reactie