Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Een board erbij, hoeveel liter?

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
jeroentvb
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Stoke 106, GA heat wave 3.5, Bull 4.2, GA Manic 4.7, North sails 5.0, North Sails Spectro 6.0

Bericht door jeroentvb » ma apr 02, 2018 9:10 pm

Ik surf nu iets minder dan een jaar en beheers trapeze, voetbanden en een strandstart. Ben nu een gijp aan het leren. Waterstarten lukt nog niet echt.. Ik weeg ± 55 kilo.
Zeilenrange: 3,5; 4,2; 4,7; 5,0; 6,0; 6,5 (de 6,5 wordt vrijwel nooit gebruikt omdat die vrij oud is en de 6,0 lekkerder vaart/nieuwer is en 2 chambers heeft waardoor de power vrijwel hetzelfde is).
Ik vaar momenteel op een prehistorische fanatic lite boa van (ik gok, want er staan geen specificaties op de plank) 94 liter.

Wij gaan deze zomer weer naar het comomeer op vakantie en daar kan natuurlijk gesurft worden. Vorig jaar waren er 2 oude deuren mee omdat mijn 2 broertjes, mijn vader en ik er allemaal op moeten kunnen varen, alleen ik wil nu eigelijk wel een plank die wat minder zwaar is en wat losser vaart maar waar ik toch een zeil op kan optrekken omdat ik de waterstart nog niet beheers. Met deze plank zou ik dan ook thuis kunnen varen als het wat minder hard waait.
Nou weet ik alleen niet zo goed hoeveel liter ik moet nemen.. Ik heb gelezen dat je gewicht + 30 liter voldoende moet zijn. Kijkend naar die regel zou het dus moeten kunnen op mijn boa maar die vind ik toch vrij onstabiel als ik daar op sta te dobberen. Ik gok dat dat door de breedte komt.
Ik vaar op schellinkhout dus heb ook niet de behoefte het zeil op te trekken.

Nou heb ik toen ik alleen nog op een deur vaarde wel eens op de F2 Stoke 146L van mijn surfmaatje gevaren en dat vond ik een geweldige plank en zit er dus aan te denken ook een stoke te kopen. Op marktplaats staan er momenteel 2. Een van 106 en een van 107 liter. Dat zou dus genoeg moeten zijn om een zeil op te trekken, alleen zit die qua liter wel heel dicht bij mijn boa (die ik op lange termijn wil vervangen voor een wat speelser boardje).

Dus mijn vraag: hoeveel liter moet die plank hebben om met 55 kilo (comfortabel) een 6.0 zeil op te kunnen trekken? (als dat met ± 70 kilo ook kan is dat mooi meegenomen, en anders surft mijn vader maar op een deur :P )

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Re: Een board erbij, hoeveel liter?

Bericht door Huug » ma apr 02, 2018 9:21 pm

Ik zou mikken op gewicht-van-pa + 40, dan voelt iedereen zich op zijn gemak. Jij hebt dan ook voldoende breedte om lekker stabiel op je plank te staan. Als je wat verder bent kan er nog wel een kleiner plankje bij, maar nu word je daar niet heel blij van.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » di apr 03, 2018 11:49 am

Met de kennis van nu. Een wide-body Freemove shape. Met een breedte van 70cm en 100 liter heb je een win-win situatie. De andere gezinsleden kunnen hun Funboard skill’s uitbreiden en jij kunt weer verder op een modern super board voor op Schellinkhout. Op dit soort boards kun jij nog makkelijk je zeil op trekken. Een oude 135 ltr board wordt niet gelukkig. Naast dat het vaart als een stoomboot, heb je ook een groter zeil nodig😌

Kanarie
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » di apr 03, 2018 8:10 pm

Een breder board is met minder wind ook wel lekker, dan planeer je makkelijker en heb je eerder de snelheid.
Gaat het allemaal harder waaien, dan wil je graag een kleiner board en gaat te groot alleen maar tegen je werken.

Wat betreft de Stroke, je kunt een board van 146l niet helemaal vergelijken met een 106/107l.
Ook al is dit hetzelfde merk/type, dat zijn echt andere boards. Staat natuurlijk niet in de weg dat ze ook prima zullen varen. :)

Verder schat ik in dat je nog niet heel oud bent, dus die 55kilo zal nog wel iets toenemen.
Als dat het geval is, kun je er ook voor kiezen iets groter te kopen, dan kun je er over 3 jaar nog steeds op verder.
Het is maar net wat je intenties zijn.

Je geeft aan wat lichter board te willen. Nu ken ik de Boa niet, maar ik denk dat het een board is van begin jaren 90?
Als dat het geval is, ieder moderner board wat je nu koopt, is dan lichter.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » di apr 03, 2018 8:22 pm

Voordat de meest exotische oplossingen voorbij komen: wat is je budget?

jeroentvb
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Stoke 106, GA heat wave 3.5, Bull 4.2, GA Manic 4.7, North sails 5.0, North Sails Spectro 6.0

Bericht door jeroentvb » di apr 03, 2018 11:40 pm

Kanarie schreef:
di apr 03, 2018 8:10 pm
Je geeft aan wat lichter board te willen. Nu ken ik de Boa niet, maar ik denk dat het een board is van begin jaren 90?
Als dat het geval is, ieder moderner board wat je nu koopt, is dan lichter.
Uit mijn hoofd is mijn boa inderdaad van begin jaren 90. Maar dat lichter bedoelde ik ten opzichte van een zware oude deur, en dan is elke plank lichter :P
(Overigens is de boa niet echt zwaar, maar ook niet breed)
eckerdt schreef:
di apr 03, 2018 8:22 pm
Voordat de meest exotische oplossingen voorbij komen: wat is je budget?
Ik zat te denken aan €300 tot €400 waarbij mijn voorkeur uitgaat naar €300 omdat ik ook nog op zoek ben naar een nieuwe mast (huidige is epoxy en die is daarom toch echt aan vervanging toe). Dat is ook een reden dat ik neig naar een board met minder dan 120 liter omdat die vaak toch weer wat duurder zijn.

Momenteel zit ik een beetje met een dilemma..
Ik kan OF:
een board kopen met 125+ liter zodat:
  • Ik er comfortabel mee kan varen op het comomeer
  • ik er nog prima op kan varen mocht ik zwaarder worden
  • mijn boa en de nieuwe plank niet zo dicht bij elkaar zitten qua liters
OF
een ± 106 liter board kopen zodat:
  • Ik er mee kan varen op het comomeer
  • Ik er ook mee kan varen op schellinkhout tot een goede 5 BFT
Ik neig naar een ± 106 liter board omdat ik het meest op schellinkhout vaar en ik voor 6 BFT mijn boa nog kan gebruiken. Ook verwacht ik niet dat ik snel veel zwaarder word. En tegen de tijd dat ik goed kan gijpen en kan waterstarten kan ik dan mijn boa vervangen voor een board met minder liter.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » wo apr 04, 2018 9:47 am

55 Kilo en een 106 / 107 liter plank is ZAT om nog je zeil op te takkelen.. Check ook even de breedte van die Stoke tov je Boa

58 voor de Boa en 63 voor de Stoke 106. Dat geeft veel stabiliteit. Last but not least.. als je de Boa in het plaatje hebt dat is er 86 liter waar je nu op vaart 8)
Bijlagen
Boa.png
Boa.png (636.24 KiB) 818 keer bekeken

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Northsails/Lokefoil

Bericht door WhiteofHeart » wo apr 04, 2018 10:03 am

Met 55kg zou in theorie een 85L al voldoende zijn, I envy you... Nou is 85L wel overdreven natuurlijk, maar een 100L freemove shape ga je veel plezier aan beleven! Denk wel na dat als je niet nog groter groeit (hoe oud ben je?) Dit in de toekomst echt als grootste board zou gaan dienen en je daaronder een 90L en 65-70L (of misschien wel minder) zal hebben hehe. Mijn mediumboard is 107 en freestyle 99 en daar kan ik met 86kg op optrekken, dus je hoeft je daarover geen zorgen te maken ;).

jeroentvb
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door jeroentvb » wo apr 04, 2018 5:24 pm

Nelis schreef:
wo apr 04, 2018 9:47 am
55 Kilo en een 106 / 107 liter plank is ZAT om nog je zeil op te takkelen.. Check ook even de breedte van die Stoke tov je Boa

58 voor de Boa en 63 voor de Stoke 106. Dat geeft veel stabiliteit. Last but not least.. als je de Boa in het plaatje hebt dat is er 86 liter waar je nu op vaart 8)
Het is niet de boa van dat plaatje. Heb even grof gemeten: breedte 58 cm (op het breedste punt), lengte 270cm. Let wel, dit is niet heel nauwkeurig.
Dit is hem:
fanatic-lite-boa.jpg

Met alle info die ik nu heb lijkt de beste keuze een 106 liter board.

Dan heb ik nog één vraag: Hoeveel maakt het breedteverschil en oud/moderne shape uit? Aangezien de F2 stoke die ik op het oog heb 63cm breed is en mijn boa ongeveer 58cm. Zit het verschil hem dan voornamelijk in de (30cm minder) lengte, of de totale shape?

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » wo apr 04, 2018 7:28 pm

Het verschil zit hem in de totale shape.
Zo zie je bv boards die tov vorige modeljaren de zelfde lengte en breedte hebben maar waarvan de shape op alle fronten is veranderd en bv het volume nu meer in de kont zit i.p.v. verdeelt over het hele board etc etc.
Niet iets om je heel erg druk om te maken maar je zal er gewoon even aan moeten wennen omdat het net even iets anders vaart.
En aangezien je het afgelopen seizoen het surfen lekker snel op hebt gepakt, zal dat geen probleem zijn.
Wel zou het lekker zijn als je het aan te schaffen boardje een tijdje hebt voordat je er mee op vakantie gaat.
Dan heb je nog ruim de tijd om er aan te wennen voordat je er in een vreemde omgeving mee het water onveilig gaat maken.
Ps aangezien het board door meerdere beginners gebruikt gaat worden.
Kijk naar boards in de solide uitvoeringen omdat die tegen een stootje kunnen.
Tot aan de waterkant!

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt » do apr 05, 2018 10:47 pm

Heb een F2 stoke 107 liter uit 2005. Heerlijk board en kan met mijn 75 kilo vrij makkelijk het zeil optrekken. Ik vind de prijzen die nu op Mp gevraagd worden voor een F2 Stoke wel wat aan de hoge kant. Rond de 175 - 250 euro zou je (zeker in deze tijd van het jaar) toch wel meer freerace/ride boardjes moeten kunnen vinden van ca. 10 jaar oud.

theArthurrrr
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Witchcraft Ouija 102, Wave V3 95; Severne Freeks 4.0, 4.4, 4.8 & 5.2 Blade 3.7 4.2 4.7 & 5.3

Bericht door theArthurrrr » vr apr 06, 2018 7:47 am

Een Fanatic Gecko 98 of 105 is volgens mij het ideale board voor jou, maar zul je niet zo snel binnen je budget kunnen vinden.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » za apr 07, 2018 10:03 pm

Er staat een mooie Freemove 122 ltr te koop MP. https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... ousPage=lr

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » wo apr 11, 2018 10:49 am

Ik heb nog een fanatic gecko 112 hrs uit 2014 in de verkoop, voor 450 euro. Komt met een nieuwe originele Choco C1 38 cm vin. Geen deuken en zachte plekken. Gaat weg omdat ik een novenove revo heb gekocht. Ik voer dit board met een 7,9 en een 6,7 in de range van 15 knopen tot en met 20. Waarbij de 6,7 in 19 knopen de set het best tot zijn recht kwam.

jeroentvb
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door jeroentvb » wo apr 11, 2018 10:59 am

FroukeW schreef:Ik heb nog een fanatic gecko 112 hrs uit 2014 in de verkoop, voor 450 euro. Komt met een nieuwe originele Choco C1 38 cm vin. Geen deuken en zachte plekken. Gaat weg omdat ik een novenove revo heb gekocht. Ik voer dit board met een 7,9 en een 6,7 in de range van 15 knopen tot en met 20. Waarbij de 6,7 in 19 knopen de set het best tot zijn recht kwam.
Ah, net te laat.. Ik heb gister bevestiging gekregen dat ik een F2 stoke 106 van iemand kan overnemen

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » wo apr 11, 2018 11:41 am

Geeft niet! Vooral veel plezier! :D

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt » di mei 01, 2018 4:39 pm

En hoe bevalt de F2 Stoke?

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » di mei 01, 2018 4:59 pm

eckerdt schreef:
di mei 01, 2018 4:39 pm
En hoe bevalt de F2 Stoke?
Is nog aan het varen🤗

jeroentvb
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door jeroentvb » di mei 01, 2018 6:56 pm

eckerdt schreef:En hoe bevalt de F2 Stoke?
Op het moment dat je je bericht plaatste was ik nog aan het surfen op de stoke
Hij bevalt super! Een enorme vooruitgang ten opzichte van mijn (prehistorische) fanatic lite boa.
Ik ben nu telkens lekker aan het springen en het gijpen onder de knie proberen te krijgen.
Ik vaar hem over het algemeen met een kortere vin (ongeveer 28cm) dan de originele (34 cm) omdat ik over het algemeen met relatief kleine zeilen vaar ( < 6m2 ).

Plaats reactie