Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Camber neilpryde H2 racing slaat niet soepel om

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
Alle
Deur-surfer
Deur-surfer

Camber neilpryde H2 racing slaat niet soepel om

Bericht door Alle » di apr 17, 2018 9:43 pm

Goedenavond,
Mijn eerste stappen op dit forum. Ik ben herintreder en ik moet zeggen, super om weer op het water te zijn. Het gevoel komt snel weer terug. Maar, waar ik nog wat moeite mee heb, is het trimmen van het zeil. Ik heb een neilpryde H2 8.2 2013 aangeschaft. Prima zeil, ook relatief makkelijk op te tuigen lijkt het. Vandaag voor het eerst mee gevaren. Ik lees dat de cambers makkelijk zouden moeten omslaan. Ik kreeg dit alleen niet voor elkaar, ik moet ze een ‘tikje’ na geven. Ik volg de instructies voor het optuigen, krijg de cambers goed op de mast. Volgens mij voldoende downhaul. Kan dit te maken hebben met te veel spanning op de zeillatten? op de kant leken de latten wat in een ‘S’ vorm te staan.
Graag jullie advies.

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Re: Camber neilpryde H2 racing slaat niet soepel om

Bericht door JP-T1surfer » di apr 17, 2018 10:32 pm

Welkom op dit forum én...uiteraard ook opnieuw welkom op het water!

Een 1ste vraagje: tuig je dit zeil op met de voorgeschreven mast? Hoeft niet direct een NP-mast te zijn maar..zeker ééntje met de 'juiste' mastlengte en curve hé.

We helpen je graag.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 P7 AC-One MUF Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » wo apr 18, 2018 10:44 am

een foto van je opgetuigde zeil zou al meer zeggen.

S vorm zeillaten duidt mij op veel te hoge zeillatspanning (ff zo zonder blik op het zeil maar puur op wat je schrijft)

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » wo apr 18, 2018 10:58 am

Zoals beschreven, dit kan drie oorzaken hebben: Verkeerde mast, te weinig downhaul of hoge latspanning.
In deze zou ik ook de laatste verwachten of misschien een combinatie van de laatste twee.

Ik weet niet hoe lang je al uit de sport bent, maar de downhaul is ook echt flink vergeleken met vroeger.
Dat kun je dan weer zien aan hoe het zeil in de bovenste latten 'vrij' gaat vallen.
Zie ook hier:

Gabber
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Pieterbijlwindsurfing
Surf spul: Angulo Magnum 95 / 115, GUN, Vector

Bericht door Gabber » wo apr 18, 2018 2:18 pm

Ik heb dit zeil ook gehad, zelfde jaar geloof ik.

De S kan ook ontstaan als je teveel outhaul heb (bij het eind van de giek). Er hoeft nauwelijks spanning op te staan (zo goed als los). Achterlijk van het zeil mag aan het eind van de giek rustig richting giek bewegen. Als dat het niet is:

Downhaul is belangrijk bij dit zeil, te weinig gaat bij veel wind het drukpunt zwabberen in je zeil en dan wordt hij zwaar om te varen. Heeft veel DH nodig, als je zeil gaat klapperen boven in heb je te veel. Verder de lattenspanning, eerst zeil optuigen, daarna de spanning van de latten verminderen of geheel los zetten. Daarna je zeil weer aftuigen, in ieder geval dusdanig dat er geen spanning meer op het zeil staat. Dan weer optuigen en de lattenspanning opvoeren totdat de plooien in je zeil weg zijn. De bovenste latten hebben nauwelijks spanning nodig. Dit zeil heeft wel een goede mast nodig, maar een Unifiber volstond toen prima.

Alle
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Alle » wo apr 18, 2018 4:41 pm

Dank voor de reacties. Zal het weekend het zeil weer optuigen en eens kijken wat jullie tips doen. Moet idd veel downhaul op heb ik ervaren (blaren en een gebroken bezemsteel 😬). Inmiddels ook maar een trimmolen aangeschaft. volgens mij had ik er voldoende spanning op. Lattenspanning en outhaul heb ik niet goed naar gekeken. Mast is geen np mast maar zou wel de juiste curve moeten hebben. Lengte is goed. Curve check ik nog even. Mocht het niet lukken dan kom ik terug met een foto.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door oossie71 » wo apr 18, 2018 5:15 pm

kijk dan ff wat voor mast het is, curve bedoel je de imcs?
of is die hard-constant-flex top is?

maak ook ff een paar fotos.

ik ben trouwens wel van mening dat je geen trimmolen hoeft te gebruiken, met je trapeze als hulpmiddel moet de downhaul haalbaar zijn. Zo niet dan doe je echt iets fout kf althans de kans dat je echt iets aan het verklooien bent is groot. Op alle merken fullcamber zeilen zie je ook nog steeds getuigd worden zonder trimmolen. Ook bij de pro's. Trimmolen is een hulpmiddeltje, ik zie veel mensen nogal eens draaien en praten tegelijk en overspannen de downhaul, dit vindt je zeil en mast niet leuk.
Haal je het niet, kijk de routing van de downhaullijn, erg belangrijk dat die goed geroute. er zijn diverse plaatjes op google.

Matt8
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Matt8 » zo apr 22, 2018 10:32 am

Het scheelt ook veel als je dyneema lijntjes gebruikt. Stuk makkelijker downhaulen.

Alle
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Alle » zo apr 29, 2018 12:47 pm

Goedemiddag, nog even wat terugkoppeling:
Juiste mast, dyneema lijntjes, spanning op de latten opnieuw ingesteld. Ziet er beter uit. Op land lastig testen of het nu echt goed is, ben benieuwd hoe dit straks op het water is. Heb even een foto toegevoegd
Bijlagen
414E2A4C-9238-48E8-ABFE-930FB6E75661.jpeg

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, f2 stoke 96, Loftsails oxygenHD 7.8, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » ma apr 30, 2018 6:53 am

Ziet er prima uit naar mijn idee.

hawk108
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic Falcon 138, Falcon 114, Ray 100, Freewave 88, NP H2 Racing, Gunsails Vector en Gsr, Alpha's

Bericht door hawk108 » ma apr 30, 2018 8:44 am

Hoi, ziet er prima uit. In de camber zit een zwart plastic onderdeeltje over het latuiteinde geschoven. Die kan gebroken zijn waardoor de camber niet lekker omslaat. In de zeilzak zitten reserve onderdelen. Wellicht brengt dit uitkomst.

Groeten,

Gertjan

kerrefen
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: jazeker

Bericht door kerrefen » di mei 01, 2018 9:45 am

Zo op het oog mag ie meer downhaul hebben, staat ie op de aangegeven verlenging en helemaal tot op het katrol doorgetrokken?

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door oossie71 » di mei 01, 2018 10:06 am

teveel spanning op de camber? (zitten er vulplaatjes tussen camber en zeil)
en welke camber slaat niet goed om?

Alle
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Alle » ma mei 21, 2018 7:59 pm

Vanmiddag eindelijk weer gelegenheid én een lekker windje voor de 8.2.
Juiste mast✔️
Juiste verlening + voldoende downhaul ✔️
Beter roterende cambers ✔️
Lekker gevaren ✔️✔️
Ik vermoed dat de lattenspanning nog een beetje minder mag. soms moest ik ze na een gijp nog een klein tikje na geven. Ook had ik de ‘S’ vorm een paar keer in de latten (camber nog niet geroteerd, latten staan al wel de andere kant op). Gebeurde een paar keer terwijl het zeil in het water lag. Is dat een teken van teveel spanning op de lat? Of te weinig outhaul? Of hoort dat zo?😬

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: NED 1661
Surf spul: samen met m'n vrouw een trailer vol. :-)

Bericht door Arbee » di mei 22, 2018 10:26 am

Eventjes voor de duidelijkheid, volgens mij heeft de NP geen spacers (vulplaatjes) tussen de camber en het zeil. De camberspanning en zeillatspanning worden tegelijk gezet door aan de achterkant je lat op spanning te zetten. Onderste lat de meeste spanning geven die daarboven wat minder. Kijk op dit filmpje hoe Pieter Bijl de camber spanning/druk controleerd, en de zeillatten afsteld (is wel een GUNSAILS filmpje, maar dit geld voor alle zeilmerken):

Succes.

hawk108
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic Falcon 138, Falcon 114, Ray 100, Freewave 88, NP H2 Racing, Gunsails Vector en Gsr, Alpha's

Bericht door hawk108 » di mei 22, 2018 11:00 am

Ik verwijs niet naar spacers maar naar een zwart stukje plastic waar de draadjes van het camber systeem van pryde doorheen lopen. Dit systeem zorgt er volgens mij voor dat de camberdruk automatisch geregeld wordt. Dit zwarte onderdeel wil wel eens scheuren waardoor de camber niet meer lekker omslaat. Hopelijk is de onduidelijkheid nu weg.

Wanneer je latten een svorm aannemen is de spanning te hoog.

RonaldvT
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door RonaldvT » di mei 22, 2018 11:54 am

hawk108 schreef:
di mei 22, 2018 11:00 am
Ik verwijs niet naar spacers maar naar een zwart stukje plastic waar de draadjes van het camber systeem van pryde doorheen lopen.
Hier een filmpje van wederom Pieter Bijl (maar dan uit z'n Neil Pryde tijd), waarin ook het zwarte plastic (suspender) voor komt.

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Arbee » di mei 22, 2018 1:55 pm

hawk108 schreef:
di mei 22, 2018 11:00 am
Ik verwijs niet naar spacers maar naar een zwart stukje plastic waar de draadjes van het camber systeem van pryde doorheen lopen.
Ha dank je, dit filmpje kende ik niet. Wel een gedoe als je zo de camberdruk en lattenspanning van elkaar wilt instellen...... :shifty:

Alle
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Alle » wo mei 23, 2018 9:40 pm

Ik begrijp wat je bedoelde met de ‘zwarte stukjes plastic’; ik had ze gevonden. Mankeert niets aan. Is wel even een klusje die camberspanning aan te passen mocht dat nodig zijn🤔
Het testen uit het eerste filmpje heb ik gedaan, dit is volgens mij zoals het zou moeten zijn. 2e deel van het filmpje vond ik interessant. Ik heb de lattenspanning er nog wat afgehaald en zal ze opnieuw onder spanning zetten bij het optuigen. Uiteindelijk komen we er wel😁

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Arbee » do mei 24, 2018 2:30 pm

Alle schreef:
wo mei 23, 2018 9:40 pm
2e deel van het filmpje vond ik interessant. Ik heb de lattenspanning er nog wat afgehaald en zal ze opnieuw onder spanning zetten bij het optuigen. Uiteindelijk komen we er wel😁
Hou er rekening mee dat Pieter Bijl best wel sterke vingers heeft dus dat "soepele" klikken wat Pieter laat zien bij de onderste camber, daar is best wel wat kracht voor nodig. ;-)

Plaats reactie