Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Voorstellen en eerste vraagje

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
evr66
Deur-surfer
Deur-surfer

Voorstellen en eerste vraagje

Bericht door evr66 » do mei 03, 2018 2:16 pm

Goedemiddag, mijn naam is Edwin (evr66 hier op het forum) woonachtig in Zuid-Holland. Als kind veel op de surfplank gestaan, van basis tot redelijk extreme guns (litertje of 40, was meer voor de gein dan echt surfen), voornamelijk op Haringvliet en Noordzee. Maar goed, da's allemaal een jaar of 30 geleden en er is veel veranderd. Volgende week staan we aan het Veluwemeer, een mooie gelegenheid om het een beetje op te pakken (dochtertje gaat een cursus doen, heeft tot nu toe vooral golfsurfen gedaan). Ik heb een mooie leidraad gevonden in jullie lijste met boards geschikt voor herintreders. Wat ik eigenlijk zoek is een setje (heb nu niks meer) waar ik in ieder geval een week lekker mee kan klooien, kijken of het weer aanslaat. Weersverwachtingen zijn goed volgende week 3-4Bft. Mijn oog is gevallen op een f2 powerglide 160 met een Arrow hawk 7.6. Maten van boards en zeilen zijn even anders dan ik gewend was in ieder geval. Als het goed blijkt te bevallen kijken we later wel naar uitbreiding van de set. Oh ja, niet onbelangrijk: ik ben 2 meter lang en een kleine 100 kg en heb eigenlijk niet heel veel zin om meteen gedwongen te zijn het waterstarten weer bij weinig wind tot kunst te verheffen :)

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Re: Voorstellen en eerste vraagje

Bericht door JP-T1surfer » do mei 03, 2018 2:48 pm

goede combi Edwin! Hoef je zeker niet meteen te gaan liggen wachten op wind om te kunnen waterstarten, heeft voldoende volume.

Verschil met vroeger is oa de volume-verdeling van de huidige boards: zit allemaal naar achter toe om daar breder en dikker te zijn ifv sneller aanplaneren en grotere zeilen en langere vinnen aan te kunnen. In praktijk= bij het optrekken zeil of overstag gaan: van zodra teveel druk met je voorste voet gaat je boeg sneller duiken want ze zijn ook heel wat korter geworden.
Weersverwachtingen zijn goed volgende week 3-4Bft.
waar ik in ieder geval een week lekker mee kan klooien, kijken of het weer aanslaat.
Die 7.6 gaat uiteraard niet de nodige aanglij-power leveren om bij die windsterkte continue te planeren...maar je kan er zonder problemen 'terug de draad mee oppikken'

jipsteenbrink
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: Teamrider bij mijn vader
Surf spul: Tabou, Manta 116, 3s 87 ;Starboard S type 104, Quad,81; Simmer Blacktip 6.0/4.2; Ka race 9.3/6.4

Bericht door jipsteenbrink » do mei 03, 2018 3:14 pm

Volgens mij heeft dat zeil cambers, ik zou dus even kijken naar hoe je het op moet tuigen. Ik zou persoonlijk niet al te snel voor een zeiltje met cambers gaan.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » za mei 05, 2018 10:36 pm

jipsteenbrink schreef:
do mei 03, 2018 3:14 pm
Volgens mij heeft dat zeil cambers, ik zou dus even kijken naar hoe je het op moet tuigen. Ik zou persoonlijk niet al te snel voor een zeiltje met cambers gaan.
Als je vroeger, surf gezien, niet debiel was zullen cambers nu geen groot bezwaar zijn. De Hawk is de freeracer van Arrows, daar zit de Tomahawk nog boven als puur race zeil. Met 100 Kg aan de giek wil je wel wat power hebben en dan zijn een paar cambers niet verkeerd.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » zo mei 06, 2018 12:17 am

Ik heb de Hawk gehad. Hij heeft inderdaad een paar cambers. Maar een smalle mastslurf. Het lijkt mij een prima zeil om het weer op te pakken. Optuigen was ook niet moeilijk maar heb je wel de bijbehorende mast?

evr66
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door evr66 » zo mei 06, 2018 7:36 am

Neem de complete set over, dus ik ga ervan uit (misschien wat naïef :), zal t navragen, dank je), dat het spul redelijk tot goed bij elkaar past.

Als ik zo de reacties zie, gaat het wel goed komen. Vanavond setje ophalen, hopelijk een beetje wind van de week. Ziet er nu wat matig uit (toch ook mss die cat of equipe nog maar scoren dan?). Maar goed, voor je het weet begin je alweer met meerdere setjes hahaha

Plaats reactie