Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Flikka Custom Quad 110 liter

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
Loop
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Eurofun
Surf spul: JP Speed / IS97-107 / NP Evo7, vinnen C3/IFins/Z / Waveboards Flikka / SUPs Gong en zelfbouw quad

Flikka Custom Quad 110 liter

Bericht door Loop » vr mei 04, 2018 10:49 pm

Na jarenlang eigenlijk wat te hebben getobt op iets te kleine waveboards (voor mijn gevoel), heb ik begin 2018 besloten om een custom groot waveboard te laten maken. Maar ja, wat dan precies?

Ik had de volgende eisen voor mijn lichtweer waveboard:
  • Ruim volume om floating buiten door de branding te kunnen geraken, in mijn geval tussen 105 en 115 liter voor mijn bijna 90 kg.
  • Aanvulling als 2e wave board boven mijn tweedehands Flikka Quad 92 liter.
  • Voor zeilen van 5.0m2 en groter tot bv 5.9m2.
  • Kort kunnen draaien voor de Nederlandse korte periode branding en meest lagere golven tot meestal 1 meter hoogte.
  • Controle houden en ook lekker kunnen golfrijden in grotere golven voor bv trip naar Bretagne.
  • Mijn focus licht op golfrijden en veeeeeeel minder op springen.
  • Vroeg aanplaneren (natuurlijk tegenstrijdig met kort draaien...).
  • Sterke constructie met slagvaste sandwich, dus geen overprijsde eierschaal enkellaags carbon constructie wat bepaalde merken als premium verkopen (sorry mensen, daar houd ik echt serieus niet van!).
  • Lichtgewicht voor relaxt dragen, relaxt vaargedrag bij springen en vroeg planeren.
  • Oog voor kwaliteit en top advies over de exacte shape.
Pff, das een hoop :think:
Ik heb gedacht aan Witchcraft, Pulse en Flikka. en uiteindelijk was de keuze al heel snel gevallen op Flikka wegens de bijzonder goede ervaringen met mijn 92 liter quad, die al jaren meegaat en goed bevalt.
Wat ook zeker de doorslag gaf, waren de vette foto's van Torben Tijms en David van Eijk die in Zuid Afrika in lichte wind mooie golven konden rijden. Dat wil ik ook, altijd al maar dan met een uitgebalanceerde shape met controle!

Eerst dacht ik aan een trifin compacte freewave shape. Luka Jures van Flikka heeft me daar mooie voorbeelden van laten zien, maar ook gewezen op een quad zoals ik al had, zeker nog fijner is voor het golfrijden.
Eigenwijs zijn en eigen ideeën hebben, is tot een bepaald moment goed, maar soms moet je gewoon luisteren naar de tips en adviezen van iemand die het echt veel beter weet! :+
Ook heb ik van David heel goed advies gekregen bv over vinnen, voetband posities en over de print, dank daarvoor!
Ik wilde een zo simpel mogelijke tijdloze print, geen kunstwerk zoals van surfjunkie Edwin. Ook al vind ik die ook prachtig.
De rockerlijn is redelijk vlak voor vroeg planeren, met lichte tailkick.
De OFO van de tail is 1cm breder dan standaard voor iets meer low end in slappere NL golven.
De tail is een swallow tail of fish tail.
Ik wilde medium compact, maar nog wel voldoende glide voor lowwind iets verder naar buiten de branding.
Tot dusver de theorie.

Half februari besteld en eind maart wastie klaar. Uiteindelijk istie naar NL meegebracht door David en Torben , bij de laatste mocht ik voor de tweede keer een Flikka board gaan halen. Maar deze keer een splinternieuwe uit het plastic voor mij geshapet :cheer: :9~

Daar istie dan. Ik ben superhappy met hoe degelijk en netjes het board is.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De antislip is lekker stroef en grof genoeg.
Er zitten softe voetbanden bij met dubbele schroeven, een stapel reserve schroeven, een leuke sleutelhanger en een inbus tool voor de ontluchtingsplug, de voetbanden en de vinnen.
De paint finish is heel dun en je kan heel goed de verschillende lagen en versterkingen van de constructie zien. Moet je van houden, ik vind het cool.

En dan na weken werken en af en toe SUPpen in mega fantastische golven dit voorjaar, is er dan eindelijk de doop van mijn nieuwe board.
Afbeelding

Ondertussen heb ik er 5 keer mee kunnen varen binnen een paar weken en zijn er dus wat eerste ervaringen om te delen:
  • Door de branding naar buiten met weinig druk, dik OK.
  • Aanplaneren dik OK, zeker ook door brede stance (voorste voetbanden ver naar voren).
  • Wendbaarheid OK, nadat ik de rear fins helemaal achterin heb gezet. Ik ga zeker nog meer vin maten en posities proberen.
  • Gevaren met 5.0 overpowered tot 5.9 gepowered, dus best een groot bereik.
  • Gaat goed om met stroming bij Maasvlakte en Ouddorp.
  • Goed ook op chop, Ouddorp was erg choppy en met veel stroming door de dikke NW swell afgelopen dinsdag. Het board bleef relaxed varen en was bij een enkele spinout makkelijk te corrigeren.
  • Zowel met wind van links (Z-ZW-W op Ouddorp) als rechts (NO op MV2) voelt het board meteen makkelijk thuis en vaart relaxed.
  • Golfrijden gaat door de iets bredere tail en ruime volume ook uitstekend in slappere golven en side-onshore en ik begin er nu aan te wennen. In de bottom turm houd die de snelheid makkelijk vast. Ik kon het board ook al lekker een beetje uit de topturn duwen in een slide over het schuim.
  • Golfrijden met grotere en cleane golven heb ik nog niet meegemaakt en kijk ik nog bijzonder naar uit!
  • De eerste sprong was even wennen wat betreft gevoel van de iets bredere tail in de lucht, maar gaat heerlijk gecontroleerd.
  • Alles tot nu toe met de standaard geleverde medium stijfheid vinnen van 12cm asy front en 17cm rear.
Tot nu toe dus dik tevreden.

Als iemand tips of adviezen heeft over bv vinnen, dan ben ik daar altijd benieuwd naar. Bv. welke vin setup voor iets grotere golven...

Wordt vervolgd als ik weer nieuwe ervaringen met het board heb. :9~
Laatst gewijzigd door Loop op za okt 27, 2018 7:20 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Re: Flikka Custom Quad 110 liter

Bericht door Jeroensurf » vr mei 04, 2018 11:59 pm

Mooi boardje Alex!

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 P7 AC-One MUF Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » za mei 05, 2018 6:34 am

Nice!
En idd de kwaliteit van Flikka’s is hoog!

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » za mei 05, 2018 10:26 am

Nice. Mooi board. Duidelijk verslag

Loop
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: JP Speed / IS97-107 / NP Evo7, vinnen C3/IFins/Z / Waveboards Flikka / SUPs Gong en zelfbouw quad

Bericht door Loop » za jun 30, 2018 10:14 am

Ondertussen alweer 7x extra erop gevaren. Een paar keer had ik ook zeker mijn kleinere board kunnen pakken, maar deze is zo lekker relaxed met stroming en vlagerige wind.
En je kan super easy door de branding heen dobberen. Dat was laatst op 21 juni op MV2 ook wel nodig met stevige N wind en mooie golven tot over 2m hoog. Gaat prima, golfrijden ook veel makkelijker door bredere tail om snelheid te houden in bottom turn met stroming, terwijl golven ook downwind van je weglopen. En toch kom je met snelheid terug bij de top.
Mijn springkunsten zijn ook vooruit gegaan, want ik planeer eerder. Ondertussen een paar backloops gestaan en die had ik al jaren niet meer geprobeerd. Nu wel aan de lopende band probeer ik ze, omdat het gemakkelijker is. :cheer:

Ik wacht nog steeds op cleane down the line bakken, komt hopelijk snel een keer :9~

Kortom, meer fun in de golven door extra volume en een goede shape. En geen zorgen om schades met een Flikka board.

northy
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door northy » do aug 30, 2018 3:46 pm

Hi there - are you still happy with the board?

I am looking at a Flikka 105 (R2/3) maybe - as alternative to a Goya thruster wave, Goya Quad, Simmer Quantum, Quatro Cube etc

All feedback much appreciated as they are not common in UK!

Apologies for using English!
Northy

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 P7 AC-One MUF Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » do aug 30, 2018 5:19 pm

Flikka will never let you down.
Great boards, shapes and perfection into every detail.

Loop
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Loop » wo sep 12, 2018 7:03 pm

northy schreef:
do aug 30, 2018 3:46 pm
Hi there - are you still happy with the board?
I am looking at a Flikka 105 (R2/3) maybe - as alternative to a Goya thruster wave, Goya Quad, Simmer Quantum, Quatro Cube etc
All feedback much appreciated as they are not common in UK!
Apologies for using English!
Northy
hi Northy, cool that you inquire on our Dutch forum.

Yes, i still like the board very much.
I have now used the 110 liter quad board with power wavesails ranging from 4.5 up to 5.9 and it works great.
With 4.5 in low end sail range it gives much overlap with 92 liter in combi with 5.0 or even 5.4 for planing, but will create a more stable platform for floating out and through lulls in gusty winds.
Standard fins 17 + 12 are great for me in all conditions.
It works good for me in typical short swell North Sea waves, but i am confident it will keep stable in bigger waves too.
I gave it a wide footprint 55cm, because I am tall and it helps to plane early and gives a nice stance for wave riding.

Please liaise with Luca (Flikka shaper) about the rocker line and all exact dimensions that will be made spot on for you!
In the UK there are many spots with much more swell power, so a tad more rocker and narrower tail will help to ride it like a pro ;)
The production boards you mention above will have a more general use shape to satisfy customers worldwide, whereas you can tweak your Flikka custom so it will be much better for you. Slightly narrower tail, extra rocker, or more reinforcements to take some serious jumping :9~

The standard regular construction is already very good in my opinion.
I abuse the board on the water and make many jumps, of course on the shore very carefull not to drop ik on stones. But even if you drop it, the construction will not let you down such as with many production boards.
It is very solid and takes years of abuse, same as with my 92 liter quad that used to belong for 2 years to Torben Tijms (big jumper) and now for 3 years with me and still in very good condition.

Contact me if you want to more of my experiences with the board.

Cheers,
Alex

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » wo sep 12, 2018 10:24 pm

Hi Northy,
Keep in mind that the Waves in Wales are at least double the speed and have a way better period as what we have in holland.
Slogging out and riding back in holland is possible..if you like to hike back for a mile or so due the often very strong current compared to your spots. So it is a bit of a different game here.

Loop
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Loop » zo sep 16, 2018 1:10 pm

Normally, I don't have to do the walk of shame back ;) How about you? hahaha
Your point is clear and totally right Jeroen , just contact the shaper and tell about the spots that you sail and want to sail and if there is real ocean swell (10- 18 sec interval) or more like the North Sea windswell (max 8 sec interval).

Loop
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Loop » za okt 27, 2018 7:14 pm

En afgelopen maandag in Bretagne getest in 10-14 sec 0.5-1.5 m swell golfjes en sideoff windje met een 5.4 erop.
Dat ging natuurlijk lekker. Dobberend of planerend naar buiten afhankelijk of er ene vlaagje was en dat terug een mooi set swell oppikken en gaan. Heerlijke lange snelle ritten down the line met goede controle.
Afbeelding

En afgelopen vrijdag bij Ouddorp met 5.9 erop en sideon windje. De golven waren wel hoger dan meestal tot max 2m. Frontside golfrijden ging prima door de bredere tail :)

northy
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door northy » vr nov 16, 2018 2:36 pm

Dank u wel! i am deciding this week to go Simmer quauntum 105 or Flikka Quad.
(Flikka are rare in UK so re sale value will be very low i think)

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » vr nov 16, 2018 5:52 pm

If you have the right board..you don,t want to sell it :wink:

Plaats reactie