Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Volgende move

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
Bob123
Deur-surfer
Deur-surfer

Volgende move

Bericht door Bob123 » zo mei 20, 2018 10:14 pm

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe move die ik wil gaan leren, dan kan ik me daar volledig op richten als ik weer ga surfen.
Ik vaar in de voetbanden, kan gijpen, waterstarten, enz.
Ik vaar op freeride/freerace materiaal.
Hebben jullie leuke ideeën voor een volgende move die ik kan gaan leren.
Duck gijp lijkt mij geweldig alleen ik weet niet of ik daar klaar voor ben en er het juiste materiaal voor heb.

Hang loose

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Re: Volgende move

Bericht door Ilja1974 » zo mei 20, 2018 10:58 pm

Ik zou zeggen, ga even lekker wat filmpjes op YouTube bekijken en ga gewoon een begin maken.
Je bent er klaar voor zodra het lukt en zoals je jouw kunnen beschrijft moet het allemaal wel goedkomen.
Succes!

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Starboard, Quatro, JP, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » zo mei 20, 2018 11:11 pm

Wat ideeën:
sail 360"
backwind varen
backwind jibe
heli-tack
tail first varen
clew first varen
board 360"
body & sail 360"
flip 360"
tail first flip 360"
push-tack
nose-tack
clew-first nose tack
duck-jibe
carving 360

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » zo mei 20, 2018 11:31 pm

Een duckgijp (en veel van de andere op de lijst hierboven) leer je het best met een zeil kleiner dan 6 meter. Een duckgijp is wel een goede om mee te beginnen. Naast overstag gaan (tacken).

Bob123
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Bob123 » ma mei 21, 2018 7:35 am

Bedankt voor de reacties.
Ik ga inderdaad beginnen met de duck gijp.

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: TORQ Fitness Benelux
Surf spul: Flikka SL88, Thruster83 Starboard Isonic 97/117 Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » ma mei 21, 2018 8:54 am

koop het boek Trictionary :)
heb je kijkvoer en tricks genoeg :)

Bob123
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Bob123 » ma mei 21, 2018 11:07 am

Kanarie
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » ma mei 21, 2018 3:06 pm

480 pagina's.... ik hoop dat er veel plaatjes in staan. :P

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Northsails/Lokefoil

Bericht door WhiteofHeart » wo mei 30, 2018 7:43 pm

Ik heb de tricktionary, voor ons stervelingen is 99% nog iets te lastig. Duckjibes zijn leuk om te doen en eigenlijk makkelijker dan een gewone gijp. Bij mij lukte die de eerste keer gelijk goed! De truc is op tijd ducken, dus eigenlijk alsof je een laydown inzet, maar gelijk ducken, zelfs al voor je op ruime wind zit! Het lukt me ondertussen ook met 7m op een slalomboard hehe.

Verder is powertacken ook heel leuk. Volgas je overstag inzetten en binnen de kortste keren kan je het ook op een boardje met minder volume dan je gewicht ;)

Verder: chophop natuurlijk, of speedloop, die kon ik eerder dan een duckjibe of goede powertack. Is een stuk minder lastig dan mensen zeggen, je hebt alleen wind en een chopje nodig, en bij voorkeur een zeil van 4.7 of kleiner.

Succes!

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka SL88, Thruster83 Starboard Isonic 97/117 Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » wo mei 30, 2018 8:26 pm

Kanarie schreef:
ma mei 21, 2018 3:06 pm
480 pagina's.... ik hoop dat er veel plaatjes in staan. :P
alleen maar :)

en ik ben het niet met je eens dat 99% te lastig zou zijn.
Alle moves staan er stap voor stap in, veel tips en trucks hoe eea werkt, perfect. De laatste editie ook best wel veel slalom info.

En zodra ik met mn 4-4.4 het water op ga ga ik zeker eea proberen.
De basis staat er mooi stap voor stap in, en in combi met de vids van TWS kom je dan een heel eind :)

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Naish Competition Wave 8'3"+8`5"&Supercross 264-Naish Boxer SL 7.0/Force 6.2-5.3-5.0-4.7-4.2-3.7
Contacteer:

Bericht door Naishman » wo mei 30, 2018 10:50 pm

Dat boekje gaat een mooi verjaardagskadootje worden voor me, ff de vrouw erop wijzen ;-)

Vroegah kopieerde ik de moves uit de surfmagazine en deed ik die in een map op soort move, kon ik ook uren door bladeren en dromen.

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door oossie71 » do mei 31, 2018 8:58 am

Precies zo heb ik hm ook gekregen. Heel subtiel erop gewezen dat dat het boek is dat ik wel ga lezen :P haha

ligt altijd binnen handbereik op tafel nu :)

theArthurrrr
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Witchcraft Ouija 102, Wave V3 95; Severne Freeks 4.0, 4.4, 4.8 & 5.2 Blade 3.7 4.2 4.7 & 5.3

Bericht door theArthurrrr » do mei 31, 2018 1:46 pm

Heli tack, die kun je bij weinig wind oefenen. Is ook erg goed voor je sail handling etc.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » do mei 31, 2018 8:50 pm

oossie71 schreef:
wo mei 30, 2018 8:26 pm
en ik ben het niet met je eens dat 99% te lastig zou zijn.
Alle moves staan er stap voor stap in, veel tips en trucks hoe eea werkt, perfect. De laatste editie ook best wel veel slalom info.
Nou, slalom noem ik geen tricks. Dan heb je het lightwind freestylegedeelte, dat is echt wel leuk, maar eerlijk? Met lightwind ga ik een biertje drinken of foilen. Dat oefen ik alleen als ik surfles aan het geven ben, en de meeste lightwind tricks als een anklebiter, jawbreaker of matrix gaan ook pas echt goed vanaf een knoop of 12. Helitack vind ik niet echt een trick, dat is gewoon een fijne versie van niet planerend overstag gaan voor een klein boardje. Dan kom je bij planing freestyle, power freestyle en wave/springen. Van die pagina's is 99% double switch chachukachu ofzo en dat is voor ons stervelingen niet echt haalbaar. Eerlijk, de meeste windsurfers kunnen niet eens normaal gijpen, en de (boven)gemiddelde windsurfer die dat wel kan haalt in zijn carrière misschien duckjibe, downwind 360 en een speedloop en dat is het wel. De meeste dingen die er in staan zijn inderdaad voor 4.0/4.4 weer, en als je boven de 85kg bent betekend dat 25+ knopen wind, wat ongeveer 5 dagen per jaar het geval is in Nederland.. Nou moet ik wel eerlijk bekennen dat ik het wel echt een heel fijn en vet boek vind en dat ik veel lightwind freestyle eruit geleerd heb en als het weer een keertje echt freestyleweer is ga ik weer eens verder met de vulcan, of misschien maar een flaka proberen, want denk dat dat dichter in de buurt komt bij wat ik al kan. (Upwind360 enzo)

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door oossie71 » vr jun 01, 2018 7:06 am

je verkondigt je mening, prima
Laat een ieder zelf bepalen wat hij/zij tricks vindt

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » vr jun 01, 2018 2:39 pm

oossie71 schreef:
vr jun 01, 2018 7:06 am
je verkondigt je mening, prima
Laat een ieder zelf bepalen wat hij/zij tricks vindt
Het waait niet, dan wordt ik een beetje chagrijnig/onbezonnen... Excuses daarvoor ;). Je hebt wel gelijk hoor, zolang je iets nieuws an het leren bent en er plezier in hebt is het top toch?

Laat ik mijn verhaal even nuanceren: De tricktionary is echt een topboek en ik heb er een heleboel uitgehaald, tot het punt dat ik 3 uur bezig ben geweest de pagina's van elkaar los te pellen toen iemand er koffie overheen had gegooid hahah. Wel vind ik dat je echt een goed oog moet hebben om alles uit de plaatjes te kunnen halen. Het slagen of niet slagen van een trick zit hem heel vaak in cm werk qua positie van de handen enzo, en als je niet weet waar je naar moet zoeken is het soms een beetje lastig om alles uit het boek te halen. Waar ik best wel veel uit het boek kan halen zien beginnende vrienden van mij (net aan voetbandjes etc.) Vaak gewoon "plaatjes". In plaats van die ene hand die 4cm verder naar achteren zit, of de manier waarop de freestylert land op zijn tenen in plaats van zijn hakken etc. Los van dat kan je wel een heleboel inspiratie uit het boek halen en kom je samen met filmpjes en wat tips van een medesurfer op de kant een heel eind!

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door oossie71 » vr jun 01, 2018 2:41 pm

WhiteofHeart schreef:
vr jun 01, 2018 2:39 pm
.. tot het punt dat ik 3 uur bezig ben geweest de pagina's van elkaar los te pellen toen iemand er koffie overheen had gegooid hahah. Wel vind ik dat je echt een goed oog moet hebben om alles uit de plaatjes te kunnen halen. ...
hahahaha, goeie, ff veilig stellen dat mij dat niet overkomt....

enne point taken, een week niet varen is al erg genoeg pfff ik kan niet wachten.

Plaats reactie