Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Freerace of slalom

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
frans1971
Deur-surfer
Deur-surfer

Freerace of slalom

Bericht door frans1971 » ma mei 28, 2018 9:35 pm

Hoi, ik surf inmiddels 4 jaar (geen herintreder)
Mijn boards angulo release 120&145
Zeilen vector 6,7,8&9,6
Planeren,trapeze, voetbanden(achter blijft lastig)
Gijpen lukt meestal niet, een enkele keer wel
Toch van plan om de 145 ltr in te ruilen voor de magnum 135ltr.
Mijn vraag is : loop ik te hard van stapel of is het prima te doen om de 145 in te ruilen of moet ik eerst nog ff door oefenen met de release?
Ik denk nml dat ik wat makkelijker hoogte kan lopen met de magnum en eerder in plannee ben,.
Graag adviezen en tips van een ieder.

Groet

Kanarie
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Re: Freerace of slalom

Bericht door Kanarie » ma mei 28, 2018 9:41 pm

Alles kan, dus als je er warm van wordt... prima.
Wordt het er echt beter van, dat denk ik niet. :P

AK
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: PD slalom 87+110+135 /Angulo SuperGu102 / HiflyWave79 - 4.0 t/m 9.2

Bericht door AK » ma mei 28, 2018 10:08 pm

De voetbanden van de Magnum 135 staan stijf aan de rail en er is geen mogelijkheid om ze meer naar binnen te plaatsen. Ik zag dat de Release 145 t.o.v. de Magnum een stuk langer is. Passief aanplaneren zal de Release nog niet eens zo slecht doen. Hoogtelopen en snel in planee komen is ook iets waar je steeds beter in wordt door veel op het water te zijn. Zou zeker nog wat meters op de Release 145 blijven maken. Wel zou je bijvoorbeeld eens een andere (grotere) vin kunnen lenen/proberen. Welke vin gebruik je nu?

frans1971
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door frans1971 » di mei 29, 2018 9:08 am

Select slam 55 cm met 9,6 en de standaard 48 cm bij 8&7

frans1971
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door frans1971 » di mei 29, 2018 9:14 am

Ik snap alleen niet dat ik vervolgens wel 10 rakken nodig heb met voldoende wind. Alles geprobeerd mastvoet voor achter midden, giek hoog laag, koordjes langer en weer korter etc.. En sommigen zien ik dan kris kras over het meer varen?? Hoe help!! 😁

frans1971
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door frans1971 » di mei 29, 2018 9:15 am

10 rakken om ietsje aan hoogte te winnen

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » di mei 29, 2018 9:16 am

1) Het ligt zelden aan het materiaal
2) Als het toch aan het materiaal ligt moet je je techniek verbeteren
(De handel zal me dit niet in dank afnemen).
Zolang je niet in je voetbanden komt vaar je op halve kracht. Als je op halve kracht hoogte wil lopen heb je een buitenboordmotor nodig, of veel techniek.
Eerst hard, dan hoog.

_Dekker
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door _Dekker » di mei 29, 2018 9:17 am

Ik vaar zelf de magnum 135 en een Release 120 ook met vector 7.1, 8 en 9.6 zeilen.
De Release 120 heb ik gekocht na wegdoen van de Magnum 115. Reden was vooral dat door de scherpere rails aan de voorkant van de Magnum het board sterk afremde als hij soms in de chop hapte. Gevolg: een aantal katapults tijdens het gijpen en 1 keer tijdens een speedrun. Achteraf gezien had ik het board wellicht nog meer moeten trimmen op echt op de vin varen.
Hoogtelopen gaat met de Magnum wel beter maar de Release is voor mij voorlopig de betere keus om de techniek te verbeteren.
De Magnum 135 heeft van dat happen minder snel last vergeleken met de 115 omdat er dan ook minder chop is uiteraard, wel moet je hem wel actiever aanpompen anders blijf je dobberen. De Release is er sneller vandoor als je weinig moeite wilt doen.

Ik sluit me aan bij de voorgaande opmerkingen dat je eerst je techniek moet verbeteren, dus echt vol gepowered in de voetbanden varen. Anders is slalomspul echt no go voorlopig.
Hoogtelopen heb je zoals gezegd eerst snelheid voor nodig.

Ik weet niet hoe zwaar je bent maar ik vaar op de Magnum 135 met de 9.6 een 48cm Sonntag en dat is gewoon helemaal prima. 55cm lijkt me wel erg overkill. Ik ben 83kg.

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: samen met m'n vrouw een trailer vol. :-)

Bericht door Arbee » di mei 29, 2018 9:55 am

Zoals al beschreven zou ik zeker de Release niet weg doen en eerst meer oefenen op het goed in planee in de voetbanden staan. Hoogtelopen heeft dan ook te maken met de stand van je lichaam op het board, genoeg druk op je achterste voet kunnen geven en aan je voorste voet trekken. Dit lukt alleen als je goede power in je zeil hebt, en je board goed vlak kan houden. De Release is volgens mij een heel fijn board (heb hem zelf niet maar wel eens op gevaren) om deze techniek goed te leren. Verder moet je bij slalom boards ook bedenken dat alle volume achterin zit. Dit betekent dat gewoon overstag gaan, ook op een 135 liter board, lang zo makkelijk niet gaat als op een freeride board als de Release. Dus veel uren maken op het water. :cheer: :cheer:

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Northsails/Lokefoil

Bericht door WhiteofHeart » di mei 29, 2018 10:33 am

Ik zou idd nog ff dooroefenen met de achterste voetband, bij een slalomboard staan ze nog net een tikkeltje verder weg, wat het echt niet makkelijker maakt. Wat misschien kan helpen voor hoogte lopen is er een recht vinnetje onder schroeven in plaats van een gebogen vin, dat scheelt best wel wat. Daarbij zal het zonder in je achterste voetband te staan sowieso niet echt lekker lopen.

frans1971
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door frans1971 » di mei 29, 2018 10:48 am

Fijn zo 'n forum, adviezen waar ik zeker iets aan heb
Zal dus echt eerst mijn techniek nog moeten verbeteren en voorlopig de release houden.
Ik ben er ook altijd wel vanuit gegaan dat het vast niet aan het materiaal zal liggen. Dat wordt dan maar weer eens bevestigd.
Bedankt bedankt!!!

jipsteenbrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Teamrider bij mijn vader
Surf spul: Tabou, Manta 116, 3s 87 ;Starboard S type 104, Quad,81; Simmer Blacktip 6.0/4.2; Ka race 9.3/6.4

Bericht door jipsteenbrink » di mei 29, 2018 10:58 am

Ik weet niet precies hoeveel inserts de release heeft op de achterste rij maar je zou ook gewoon om wat meer gevoel te krijgen je voetbanden wat verder naar binnen kunnen zetten. Zet ze een klein beetje groter (niet te) dan zal het allemaal een stuk makkelijker gaan.

Kanarie
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » di mei 29, 2018 12:52 pm

Als ik zo rondkijk, is 90% van de 'slalommers' niet veel sneller dan een goede freerider.
Zelf heb ik de keuze gemaakt om wel langzaam richting full slalom te gaan, om af te dwingen te blijven ontwikkelen én ik vind het leuk om moeite te doen. Ik ben dus ook zo'n 90% 'slalommer-wannabee' die nog geregeld door simpelere setjes eruit wordt gevaren.
Rechtuit gaat prima, maar merk bij het gijpen en het met minimale wind in planee komen, dat er velen zijn die het veel beter kunnen.

Daarom nogmaals, het heeft geen echte nut om ander spul te kopen. Het wordt er niet beter van op kort termijn.
Maar als je het leuk vind, moet je het doen.

Soul surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Veel te veel
Contacteer:

Bericht door Soul surfer » vr jun 01, 2018 7:26 pm

Zelf de Release 120 is met chop ook een heerlijk board en vaart erg makkelijk en is snel zat.En de Release 133 wide een board voor mij met zeilen van 7.8 t/m 9.6. vaart makkelijk planeerd goed aan en tijdens het varen heb je niet in de gaten dat je met een board van 85breed vaart
Beide dus perfecte boards.
Maar zoals je zelf aangeeft zou ik eerst nog eens wat meer met de release varen en verder uittesten.
de 145 is wat langer en smaller waardoor deze wel makkelijker aanplaneerd en zeker met gijpen wat makkelijker zal gaan .De magnum gaat naar 85breed en dat ga je echt merken in jouw geval.En omdat je aangeeft nog wat te vechten met achterst voetband te varen zou ik zeker de release behouden.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 95, 115 & 135 GA Vapor 5.6 - 11.0

Bericht door agr64 » za jun 02, 2018 11:52 am

Kan niet oordelen over de release en release wide. Heb nu een aantal sessie's met de Magnum 135 gevaren en board vaart wel heel makkelijk en de achterste voetband staat niet super extreem op de rails in vergelijking tot andere slalomboards. Je huidige board houden is inderdaad de meest logische keuze, echter gezien de situatie rond Angulo zou het misschien niet verkeerd zijn nu al een Magnum 135 te kopen. Op dit moment kun je ze namelijk voor een leuke prijs kopen.

RAF-Robbie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door RAF-Robbie » ma jun 04, 2018 9:21 pm

Ik heb zelf vorig jaar de switch andersom gemaakt van de Magnum 135 naar de Release 145. Dat vond/vind ik best een lastige keus, maar ik had soms ook last van happen van de rails in wat ruigere omstandigheden. Dat heeft mij ook paar keer katapult opgeleverd. Verder vond ik de Magnum 135 een prima board bij relatief vlakke condities. Actief aanplaneren gaat behoorlijk snel, maar passief ben je met de Release eerder opgang.

Mijn stelling is om met lichtweer alles uit een 85cm breed board te halen, ik echt wel met 9.4m moest gaan varen. Bij kleinere zeilen als 7.8 en 8.6 vaar ik prettiger met een board dat stuk smaller is. Wel is de Magnum 135 echt een licht board, lichter dan de Release 145. Ook voor hoogte lopen vraag ik me sterk af of de magnum 135 daar beter is, daarvoor moet je inderdaad wel stevig de vaart erin (kunnen) houden.

Hoewel de Magnum 135 opzich redelijk gemakkelijk te varen is, vind ik dat de Release 'on the end' minder inspanning vergt. Wel zou ik ook aanraden er een goede vin bij te kopen, waarbij een 48 of een 50cm m.i meer dan genoeg moet zijn. Ik heb er recent een Choco Fins Black Pearl 48cm bij aangeschaft en de eerste indruk is dat toch stuk beter vaart dan de standaard vin. Ik zou aanraden eerst nog eens met een dergelijke andere vin te experimenteren.

frans1971
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door frans1971 » ma jun 04, 2018 10:20 pm

Ha Robbie, bedankt voor je advies. (de rest ook uiteraard)
Inmiddels had ik al besloten om de release te houden en mijn techniek te verbeteren, tot overmaat van ramp vaar ik zojuist 2 behoorlijke busten in het board. Dat wordt uithuilen en repareren.
Vanavond met 9,6 en standaard 48 cm vin gevaren en op zich ging het best lekker.
Jij hebt de standaard vin vervangen en hebt daar goede ervaringen, wellicht ga ik daar ook eens naar kijken. Ook de vin is daarnet flink beschadigd, een goed excuus voor een nieuwe daar ik behoorlijk last had van spinouts wat ik dan ook wel vrij makkelijk kon corrigeren.

frans1971
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door frans1971 » ma jun 04, 2018 10:23 pm

Ik denk zal gelijk ff googlen: zo 'n vin kost rond de €230,00??? Dat is dan toch wel weer serieus geld zeg.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 95, 115 & 135 GA Vapor 5.6 - 11.0

Bericht door agr64 » di jun 05, 2018 8:06 am

Marktplaats :) en zonde :(

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » di jun 05, 2018 8:13 am

Hoeft niet Zoveel te kosten, je kan 2e hands overwegen maar ook voor een Hurricane gaan, die vinnen kosten doorgaans rond 180-185 euro en zijn erg goede vinnen en zijn er in alle soorten en maten. Voor lichter weer met je 9,6 in jou geval Zou ik een 47 of 48cm SR2 adviseren, heeft veel power en houd de boel goed op het water.

frans1971
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door frans1971 » ma jun 11, 2018 9:39 pm

Toch nog ff over de release.
Zondagmiddag op oostvoorne gevaren met de release 145 vector 9, 6 en vin select xl slam 55 cm
Het ging in mijn beleving prima, elke rak gevaren met ook de achterste voet in de voetband.
Wat mij opviel was ondanks dat ik dacht best hard te gaan (op horloge 46,7 km/u) er toch nog collega's waren die mij redelijk makkelijk voorbij gingen en naar ik later begreep de 54 km/u aangetikt te hebben.
Uiteraard ligt dit hoofdzakelijk aan mij, maar zou de vin mij ook iets af Kunnen remmen? Stond ik wellicht net te groot met de 9,6 of zit het board zo 'n beetje aan zijn max.???
Wat denken jullie dat zo 'n beetje de max snelheid is met dit board te varen?

Ik hoor graag

Green Egg
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Starboard Futura 114 + 134 2016 // GA Phantom 7.1 // GA Phantom 7.8 // GA Phantom 8.5

Bericht door Green Egg » di jun 12, 2018 6:06 am

Met de release zou je ruim over de 55 moeten kunnen.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door agr64 » di jun 12, 2018 6:50 am

:) .... uit eigen ervaring weet ik dat het poppetje vaak de beperkende factor is. Op m'n eigen Magnum 135 vind ik inmiddels 51cm met een goed gepowerde 9.6 te groot en vaar dan liever met 48cm en ben daar in de basis ook sneller mee. Afgelopen weekend zat ik met deze combi ook dik onder het max van m'n surfcollega, echter had ik net niet die ideale vlaag op een ruim rak op het vlakste stuk water...

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Boards, Gun Sails, Sonntag Fins

Bericht door TheoH » di jun 12, 2018 8:19 am

Dat een board dik 55 moet kunnen, betekent niet dat jij of ik het kunnen. Je vaart echt niet zomaar 54. Plus het Oostvoornse Meer was zondag redelijk vlak maar zeker geen Herkingen. Ik was er ook en had een max. van 51 of zo. De mensen die zondag dik in de 50 voeren, varen al jaren.
Ik had 7.8 erop staan met een 85 breed board eronder en een 45 cm vin. Dat was meer dan voldoende met mijn 85 kilo.

frans1971
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door frans1971 » di jun 12, 2018 9:04 am

Eigenlijk heb ik het nog niet eens zo slecht gedaan begrijp ik, toch knaagt het als anderen mij voorbij gaan ondanks mijn prille carrière.
Wat vinden jullie van de vin? Beetje aan de grote kant wellicht? Zou de top hoger geweest zijn met de standaard 48 cm angulo vin?

Ron Gijzen
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

Bericht door Ron Gijzen » di jun 12, 2018 9:28 am

Relax man! Blijf binnen je grenzen, neem de tijd die langzaam te verleggen.
Je zal niet de eerste zijn die na een forse katapult bij >40km/h in het ziekenhuis eindigt.
Mijn advies: laat die GPS thuis en vaar op je gevoel. Concentreer je op wat je zeil en board doen en hoe jij dat kunt beinvloeden. Laat je niet afleiden of opjagen door de getallen op dat kastje.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » di jun 12, 2018 2:23 pm

Verkijk je niet op snelheden, ik heb ook diverse keren gelezen dat iemand "met een freeride/fsw boardje makkelijk 60/65 gaat". De praktijk is toch wat weerbarstiger. Als je lekker gaat door de chop ga je 45\52. Als je als een waanzinnige met je Freerace boardje door de chop gaat met wat vlakkere stukken ertussen en je hebt het gevoel dat je vliegt ga je 58. Tenminste in mijn geval met een no-cam freerace zeiltje.

Maar ik denk dat je echt wat downwind moet gaan met echt vlak water om dik over de 60 te gaan met freerace spul. En dan moet je ook net je dag hebben.

Ook terug kijkend op gps-speedsurfing zie ik een paar mensen heel hard gaan, maar ook heel veel mensen 45/50 gaan, zeker met groter spul.

Het klinkt allemaal erg langzaam, maar als je met een brommer met 60 over allemaal drempels gaat is het toch ook wel snel. Dus laat je inderdaad niet gek maken.

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, f2 stoke 96, Loftsails oxygenHD 7.8, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » di jun 12, 2018 4:09 pm

Ik snap je wel hoor. Je wil de max uit je spul halen, maar zoals de voorgangers al zeggen is het poppetje vaak de beperkende factor. Ik vaar zelf ook nog maar 2 jaar. Heen en weer knallen in de trapeze en voetbanden op de buitenste positie gaat prima, maar de ene keer met meer succes en hogere snelheden dan de andere keer. Probeer te analyseren waarom je de ene rak harder gaat dan de andere (in soortgelijke omstandigheden). Materiaal is vaak echt niet de beperkende factor. Pas als ik het gevoel heb dat ik moeiteloos en comfortabel elke keer op de max kan varen, doorgeplanneerd gijpen volledig beheers, overstag gaan met 2 vingers in de neus kan dat het dan tijd is om misschien richting slalom spul te gaan. Zal ik dat nu al doen dan ga ik misschien op een recht stuk een stukje sneller, maar zal dat het leren gijpen en overstag gaan vermoedelijk behoorlijk vertragen, omdat dat op een freeride naar mijn weten een stuk makkerlijker te leren is.

frans1971
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door frans1971 » di jun 12, 2018 5:03 pm

Ik probeer inderdaad de max uit mijzelf en mijn materiaal te halen. Dit doe ik in mijn optiek vrij gereserveerd, zodra het mij te gek wordt gooi ik mijn zeil open en dobber ik naar de kant.
Misschien wil ik te veel te snel, en mijn materiaal beheersen en zo hard mogelijk (gecontroleerd) over het water vliegen.
Ik blijf oefenen, met mijn garmin sporthorloge om als ik hem niet vergeet, zo belangrijk is het nou ook weer niet

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Boards, Gun Sails, Sonntag Fins

Bericht door TheoH » di jun 12, 2018 7:21 pm

Wat kan helpen, is posten en een premier abonnement nemen op gp3s. Dan kun je zien hoe de anderen voeren op hun runs en ervan leren.
En cliché: vergeet vooral niet te genieten van de omstandigheden. Want het was machtig mooi zondag. Goede wind, lekker weer en door de richting kon je heerlijke, lange rakken maken.

Plaats reactie