Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

No-Cam Freerace zeil op RRD X-Fire of PD Slalom

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

No-Cam Freerace zeil op RRD X-Fire of PD Slalom

Bericht door tristan55555 » wo mei 30, 2018 7:53 am

Ik ben erg nieuwsgierig of iemand op het forum ervaring heeft met het varen van No-Cam freerace zeilen zoals de Point7 ACX, Loft Oxygen of Severne NCX op een RRD X-Fire of Patrik slalomboard. Bij voorkeur in de maat 108-114.

Ging dit zonder controleproblemen door andere druk dan bij een camberzeil? En gaat het met de juiste techniek iets harder dan met een Freerace board zoals Starboard Futura/Patrik F-Race/JP Supersport? Of maakt het weinig uit omdat je eigenlijk camberzeilen nodig hebt en deze combi gewoon niet perfect is?
Laatst gewijzigd door tristan55555 op do mei 31, 2018 7:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

martijn73
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: severne fox 120, NCX 6.5/7.5

Re: No-Cam Freerace zeil op RRD X-Fire of PD Slalom

Bericht door martijn73 » wo mei 30, 2018 10:24 am

Wil je het maximale uit deze boards halen zul je daar ook zeilen op moeten varen die maximaal presteren. natuurlijk kun je no-cam op een slalom - race board zetten, maar waarom zou je dit doen. Daar zijn de free race boards voor bedacht.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » wo mei 30, 2018 11:53 am

Een vraag in het verlengde hiervan. Ik vaar P7 ACX zeilen op een slalomboard en dat vaart perfect, mits ik voldoende power in mijn zeil blijf houden om mijn stabiliteit te behouden. Valt de wind weg, dan loopt het board gewoon door, heb je geen druk meer in je zeil en doordat je op de rail staat val je achter over. Kortom, je bent steeds bezig druk in je zeil te houden. Ik kan mij niet herinneren dat ik dit met mijn camber zeilen ook had. (Meestal vaarde je wel een halve meter groter) Klopt dit gevoel?

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » wo mei 30, 2018 6:50 pm

@Rob Toen jij dat probleem had vaarde ik 7.8 en jij 7.0 Rob, dus ik denk dat een maatje groter al zou helpen. Je bent ook nog 10 kilo zwaarder dan ik :whip:

@Martijn, slalomboards zijn 2ehands beter verkrijgbaar dan FreeRace boards. Ook nieuw zijn ze wel eens een stuk goedkoper.

Daarnaast zijn freeraceboards niet speciaal ontwikkeld voor No-Cam zeilen volgens mij? Die No-Cam zeilen worden daarnaast steeds beter (6.8 kan ik doorvaren als anderen 4.7 varen, en de Oxygen komt ook prima door windgaten heen). Alleen heel erg downwind heb je volgens mij een nadeel.

Vandaar mijn vraag, wie heeft deze combi's gevaren en wat zijn de ervaringen ermee. Dus los van de marketing taal en wat we lezen in brochures.

En allicht heb je helemaal gelijk hoor, maar ik hoor graag ervaringen van mensen die het geprobeerd hebben.
Laatst gewijzigd door tristan55555 op do mei 31, 2018 7:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » wo mei 30, 2018 8:01 pm

tristan55555 schreef:
wo mei 30, 2018 6:50 pm
@Rob Toen jij dat probleem had vaarde ik 7.8 en jij 7.0 Rob, dus ik denk dat een maatje groter al zou helpen. Je bent ook nog 10 kilo zwaarder dan ik :whip:
De laatste keer gebeurde mij inderdaad dit weer, maar het gebeurt bij mij meer dan mij lief is.
Naast dat ik weer groter moet moet gaan varen, vraag ik mij ook af of een variablel uithaler helpt.
De laatste keer had ik mijn giek naar beneden geschoven, omdat ik met te korte touwtjes vaarde.
Hierdoor werd mijn zeil vlakker, maar dat realiseerde ik mij pas achteraf. :think:
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op vr jun 01, 2018 10:02 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED53
Teamrider: Importeur SAILLOFT
Surf spul: Patrik speed 43, PATRIK SL 115 & 87 SAILLOFT Ultimate & Mission
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » vr jun 01, 2018 9:07 am

BIj goede stabiele wind is het verschil camber en camberloos verwaarloosbaar.
Het is juist bij de windgaten en windvlagen dat het voordeel van zeilen met cambers duidelijk wordt.
Door het profiel wat de cambers geven aan het zeil blijft het in de windgaten en vlagen stabiel terwijl een zeil zonder cambers zonder druk in het zeil zijn profiel verliest en bij vlagen juist een diep profiel krijgt ( dus moeilijker te controleren).

Ik vaar regelmatig met freeride en freerace zeilen op PD slalom en zoals gezegd zolang er een stabiel windje is vaart dit gewoon goed.

NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-321
Surf spul: Speeeeeed...zie profiel
Contacteer:

Bericht door NED 321 » vr jun 01, 2018 1:19 pm

Wanneer de wind stabiel is, en je vaart halve wind, dan valt het verschil wel mee.
Hoe minder constant de wind, en hoe verder van halve wind vandaan (speed!!!) hoe groter het verschil wordt.
Maar inderdaad wat Martijn al aangeeft, waarom zou je Euro95 in een Formule 1 gooien.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » za jun 02, 2018 8:52 am

Door windgaten gaan merk ik geen verschil cam/no-cam. Downwind is voor mij het enige merkbare verschil tussen loft oxygens en Switchblade...

Maar ik heb besloten bij freerace te blijven. De f-face boards bevallen gewoon te goed. Alleen jammer dat ze zo zeldzaam aangeboden worden.

Bedankt voor de adviezen!

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » za jun 02, 2018 11:34 am

Ik heb trouwens wel het idee dat de laatste no-cam zeilen een beetje onderschat worden. Als je een 6.8 tot 30(+) knopen door kan varen dan zit het ook met het drukpunt echt wel goed. Je wilt kleiner omdat je een kleiner board eronder wil op een gegeven moment, maar aan het zeil zal het niet liggen als je genoeg downhaul geeft.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » di jun 05, 2018 12:20 pm

Ik vaar sinds ik mijn slalomzeilen heb verkocht alleen nog maar met freeride/freeracezeilen (severne unit) op de slalomboards (PD slalom). Mijn ervaring is dat het prima gaat, alleen je levert wel in aan windrange. Met een freeridezeil opde slalom gaat hij eerder bokken. Of dit ligt aan het zeil of de combi (of mijn techniek) laat ik even in het midden, maar op de freerideplank kan ik het freeridezeiltje veel langer doorvaren. Qua eindsnelheid merk ik iets verschil, met de slalomzeilen ging ik gewoon harder, maar ik kan nu nog steeds prima racen met buddies. Board en vin combo en goede trim zijn voor eindsnelheid naar mijn idee belangrijker. Ik vaar wel de mastvoet wat verder naar voren met de freeridezeilen dan ik deed met mijn oude warpjes.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » di jun 05, 2018 8:09 pm

Bedankt voor de reacties/adviezen. Ik heb inmiddels een mxr monster 66 kunnen kopen (de handgebouwde vroege versie) en ga het hiermee proberen. Is een redelijk slalomachtig board volgens mij.

En ik heb ook een Exocet SL66 sport gekocht (meer freerace), vanwege de shockabsorbers. Als 1 van deze boards bevalt met no-cam zeilen houd ik hem.

Spannend :-)

Plaats reactie