Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Loftsails Switchblade optuigen lukt niet

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
jordansz
Deur-surfer
Deur-surfer

Loftsails Switchblade optuigen lukt niet

Bericht door jordansz » di jun 05, 2018 10:36 am

Toch ook maar even een apart draadje.
Bijna vakantie en wil graag de rest van het jaar wat nog rest flink gaan surfen;
probleem ik krijg mijn switch blade 2018 hd met lofsails sdm carbon mast niet opgetuigd.

Probleem:

Ik heb ook de tips van gevolgd waar ik het zeil van heb gekocht,
probleem is hij woont een beetje ver weg anders zou ik zo in de auto stappen.
Het moet toch #@# toch niet zo moeilijk zijn om gewoon ene zeil op te tuigen, waarom lukt me dit dan niet #frustratie
Sowieso altijd mast op de latten leggen. Er zijn 2 manieren. Manier 1 Downhaul aantrekken tot op specs (of -1 -2cm) giek erop, outhaul strak aan. Downhaul weer los. Cambers erop. Downhaul er weer op. Manier 2. Downhaul aantrekken tot de mast bij de opening is. (vergt beetje spelen om de juiste spanning te vinden). Dan cambers erop en downhaul verder aan. 2e methode is veel sneller als je weet tot waar je moet trekken en dat is wat uitzoeken. wat altijd goed werkt (ongeacht de methode) is met je hand in de mastslurf de lat naar beneden duwen (zo ver mogelijk weg van de mast), met de andere hand de camber van onderaf op de mast duwen. Met manier 2 is het spelen met de juiste hoeveelheid downhaul.
Ik heb dus beide methodes geprobeerd diverse keren.
Overigens zonder Giek net zoals Monthy van lofrails dat niet heeft in zijn filmpjes
Ik doe het ( blijkbaar niet ) exact zoals hier op het filmpje:

Heb correct SDM mast en SDM clips.

Probleem is dat de SDM clips niet op de mast geklikt kunnen worden, teveel spanning op het zeil.
Als ik minder downhaul dan lukt het ook niet. Heb met diverse downhaul spanningen geprobeerd.

Zoals op de foto:
50f0af24-7085-4c89-b108-7f1bad63768e.jpg
De mast ligt 'bovenop' de SDM clips, maar nadat hij helemaal tot boventoe in de masthouder zit schuift hij tegen de zijkant van de mast pocket/ mast gat en is ie onmogelijk nog in de sdm clips te klikken.

Iemand tips wat ik fout doe?
Zoiets simpels moet toch niet zo moeilijk zijn ;(
Laatst gewijzigd door jordansz op di jun 05, 2018 10:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: TORQ Fitness Benelux
Surf spul: Flikka SL88, Thruster83 Starboard Isonic 97/117 Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins Chinook
Contacteer:

Re: Loftsails Switchblade optuigen lukt niet

Bericht door oossie71 » di jun 05, 2018 10:57 am

Probeer eens met giek.
Zonder giek is wel ff techniek en juiste spanning
Clips = camber?

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » di jun 05, 2018 12:28 pm

Het luisterd soms wat nauw ja, ik heb dan wel geen Lofts maar bij mijn Gun’s doe ik ook eerst de cams en downhaul er op voordat de giek er op gaat en ja, je moet even uitvinden hoeveel downhaul je moet geven om de cams er soepel op te krijgen, bij de mij is dat ongeveer 10 a 13 cm schat ik.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » di jun 05, 2018 7:34 pm

Met giek erop gaat veel makkelijker en beter voor de tips van de latten. Zelfde geld voor aftuigen

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » di jun 05, 2018 8:06 pm

Eens met down the Line. Ik wist niet eens dat het kon zonder giek!

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » di jun 05, 2018 9:10 pm

Wat aftuigen betreft eens, maar voor optuigen oneens, het is namelijk geen enkel probleem en erg makkelijk om het zo te doen als je de juiste downhaul geeft, doe je te weinig en krijg je het met erg veel kracht toch voor elkaar om de camber er op te krijgen dan buigt de de lat idd erg veel door, dus dat is niet goed maar zal de camber er hoogstwaarschijnlijk toch vanzelf weer af poppen.
Maar goed ieder doet het zoals hij of zij dat het prettigst vind en vooral zo blijven doen 👍👍

da lorch
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou Manta 66, SB Futura 121, Loft SB 7.8 , Loft RB 7.0 , Ka Koncept 6.2

Bericht door da lorch » di jun 05, 2018 9:19 pm

Jeetje jongens gewoon met giek en behoorlijk outhaul, beetje downhaul dan vliegen die cambers erop voor je het weet. De SB is echt super eenvoudig op te tuigen op die manier. Mocht je op Horst zijn als het eindelijk weer eens waait moet je mij maar een pbtje sturen. Succes!

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Northsails/Lokefoil

Bericht door WhiteofHeart » di jun 05, 2018 9:40 pm

Ik doe tegenwoordig altijd zonder giek, maar dat lukt pas als je precies weet hoeveel downhaul je moet trekken. Scheelt me een paar seconden, maar de downhaul is dan heel critisch. Zet voortaan gewoon eerst de giek erop, outhaul aan en dan downhaul losser. Krijg je de laagste camber er niet op, minder downhaul, krijg je de hoogste camber er niet op /plopt ie er weer af, dan meer downhaul.

dahabracer
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Loft Blades,NP Rs Evo/RS Slalom,F2,Starboard van speed wave tot formula

Bericht door dahabracer » di jun 05, 2018 10:08 pm

even contact opnemen met de Loft Sails dealer waar je zeil heb gekocht voor instructie en desnoods samen optuigen.. Zelf meerdere switch blade's en racingblades.tuigen erg makkelijk op

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED53
Teamrider: Importeur SAILLOFT
Surf spul: Patrik speed 43, PATRIK SL 115 & 87 SAILLOFT Ultimate & Mission
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » wo jun 06, 2018 9:55 am

Zonder giek gaat makellijker met racing blade want die heeft een wijdere mastpocket.
Die heeft de Switch Blade niet.
Dus downhaul aantrekken , giek erop en outhaul aantrekken ( bijna op spec,) downhaul eraf , cambers erop klikken , volledige downhaul.

Ik moet zeggen dat het mij als "zeil leverancier" opvalt hoeveel personen een race , semi race zeil kopen die zeggen ik weet wel hoe ik het zeil optuigen moet dit toch niet helemaal goed blijken te kunnen.
En het op een juiste manier optuigen is zeker bij een zeil met cambers essentieel voor het goed functioneren van een het zeil.

Dat is bij een zeil zonder cambers minder kritisch.

Wat is er nou mis om als je zo'n zeil koopt te zeggen " kunnen wij het zeil even optuigen" .
A weet je dan hoe het moet.
B waar je op moet letten
C je kunt het zeil beter bekijken ( of er eventueel schade is , bij gebruikt)
D veel meer plezier op het water.

jordansz
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door jordansz » wo jun 06, 2018 8:22 pm

Wat schrijver hierboven zegt is waar en zou ik dus helaas uitbervaring ook adviseren.

Poging 8 giek erop alles netjes aangesloten diverse spanningen weer hetzelfde verhaal. De lol is er helemaal af. Paar uur met dat kk zeil kloten geen minuut op t water gestaan en nog 0 motivatie voor een vruchtloze 9e poging.

Mischien maar eens n ander zeil zonder chambers aanschaffen want dit wordt hem echt niet. Waarom
Wil het niet gewoon wat frustrerend zeg. Geen lol
Aan zo
2B0345F3-81D7-4E36-8444-D331B3AC5726.jpeg
Ter illustratie de middelste clip kon ik op de plek krijgen met zwaar fysieke kracht de bovenste clip blijft naar binnen schieten dus naar de onderkant kant van het zeil.
Dat doet ie overigens bij elke spanning op de masrvoet of de achterkant van de giek.

Het wil gewoon niet..
Hoe ga ik dit oplossen? Ik probeer het niet meer 8 keer proberen alle tips filmojes verschillende spanningen allwmaal 0 resultaat.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Northsails/Lokefoil

Bericht door WhiteofHeart » wo jun 06, 2018 9:18 pm

Op de foto is nog niet genoeg outhaul, je mag het zeil echt plat trekken zonder spanning op de downhaul. Middelste cam / onderste cam eerst, plopt de bovenste er weer af, meer downhaul geven en nog een keer proberen. Misschien even met een surfmaatje samen doen aan de waterkant?? Ennee, misschien wat spacertjes verwijderen?

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar
Zeilnummer: ned=363
Surf spul: speed, slalom & wave NoveNove ChallengerSails

Bericht door Frank-363 » wo jun 06, 2018 9:36 pm

Controleer even of je de goede cambers er in hebt zitten, als het goed is zitten bij je zeil 2 sets, de langere zijn voor RDM masten, voor jou SDM mast moetje de kortere gebruiken! Maar op de foto te zien heb je gwoon veel te weinig downhaul. Eerst downhaul een eind aan trekken dan krijg je ook de giek veel makkelijker op de mast.

da lorch
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou Manta 66, SB Futura 121, Loft SB 7.8 , Loft RB 7.0 , Ka Koncept 6.2

Bericht door da lorch » wo jun 06, 2018 10:02 pm

Je moet echt die outhaul(uithaler einde giek ;) aantrekken op de aanbevolen settings. Dus eerst mast bovenlangs de cambers, dan de neerhaler tot zo'n 15 cm boven de settings aanhalen, dan de uithaler op de settings en neerhalen weer laten vieren. Vervolgens van boven naar beneden de cambers er op drukken en de neerhaler op de settings zetten. Kan echt niet missen dit is echt een topzeil!!!

Geert
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic Falcons/FreeWaves North Ice Loft Racing Blades
Contacteer:

Bericht door Geert » wo jun 06, 2018 11:53 pm

Misschien help het om één hand in de kuip van je zeil te leggen en te duwen zodat de camber wat ruimte krijgt om op de mast te klikken.
Altijd onderaan beginnen, bovenaan eindigen.
Dan:
Blijft hij zitten? Ok, door naar de volgende.
Schiet hij er af, dan iets meer downhout geven.

Vinnetjes
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Wat er voor t grijpen ligt....
Contacteer:

Bericht door Vinnetjes » do jun 07, 2018 8:15 am

Hee Jordan, volgens mij heb ik al paar keer aangeboden dat je langs mocht komen om het zeil samen op te tuigen. Snap dat je niet om de hoek woont maar dit is ook niets zo....

Snap dat het demotiverend is als het telkens niet lukt maar het optuigen van een Switchblade is echt niet moeilijk als je maar precies een van de 2 optuig wijzes volgt. Ik heb je al een aantal malen op de optuig methode gewezen met de giek, ook in dat geval moet je downhaul en outhaul wel echt aantrekken tot op specs of iig heel erg dicht erbij, aan de plooien in elke foto lijkt het er niet op dat dit gebeurt en dan schieten ze er af. Je hebt toch ook een trimmolen?

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » do jun 07, 2018 9:35 am

Jordan, denk je nu dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt met dit zeil? Als je het niet kunt optuigen kun je er dan wel fatsoenlijk en optimaal mee varen? Is je vaarnivo passend bij een camberzeil?

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » vr jun 08, 2018 9:01 am

Dat is dus het probleem.

" Klote zeil"

Het is helemaal geen klote zeil, het optuigen klopt van geen meter.
De downhaul is helemaal verkeerd.
Weet je wel hoe je dit moet doen ?

Pak de voorgeschreven lengte mast.
Zet de verlenger op de voorgeschreven benodigde lengte.
Als je dit gedaan hebt trek je het zeil zodanig aan tot de "wieltjes" van het zeil de "wieltjes" van de verlenger bijna aanraken.
Dan zul je zien dat de mast teveoorschijn komt en je de giek er eenvoudig op kunt bevestigen.
Nu trek je outhaul aan.
Laat de downhaul weer wat vieren en klikt de cambers erop.

Nu trek je het zeil weer aan.

Daarbij opgemekrt als je niet weet hoe je downhaul op een juiste manier moet instellen vraag ik mij of een zeil zonder cambers wel lekker vaart.

Ps , indien jij het zeil wel helemaal goed aantrekt( pully tegen pully) is het misschien een optie om even te kijken of er wel de juiste lengte mast bij zit.Want de downhaul op de foto is niet een paar centimeter te weinig maar 20 -30 cm

Indien de downhaul zo is ingestelt als op de foto maar je zeil ziet er nog uit zoals op jouw foto dan heb je een te korte mast.
Bijlagen
Screen Shot 2018-06-08 at 09.45.40.png
Screen Shot 2018-06-08 at 09.45.40.png (487.69 KiB) 718 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Worldxtreme op vr jun 08, 2018 9:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.

jipsteenbrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Teamrider bij mijn vader
Surf spul: Tabou, Manta 116, 3s 87 ;Starboard S type 104, Quad,81; Simmer Blacktip 6.0/4.2; Ka race 9.3/6.4

Bericht door jipsteenbrink » vr jun 08, 2018 9:12 am

Worldxtreme schreef:
vr jun 08, 2018 9:01 am

Daarbij opgemekrt als je niet weet hoe je downhaul op een juiste manier moet instellen vraag ik mij of een zeil zonder cambers wel lekker vaart.
Met cambers denk ik dat je bedoelt.

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » vr jun 08, 2018 9:40 am

Nee .

Als je niet weet hoe je een de downhaul moet instellen bij een zeil met cambers vraag ik mij af of je het wel weet voor een zeil zonder cambers.

Omgekeerd is ook waar , als je weet hoe je op de juiste manier de downhaul instelt bij een zeil zonder cambers weet je ook hoe het moet bij een zeil met cambers.

Downhual op de juiste manier instellen is toch bij alle zeilen hetzelfde.

Juiste mast
verlenger op de juiste lengte.
Aanhalen tot pully's elkaar raken ( +/- 1-2 cm afhankelijk van afstand tussen de gaatjes op de verlenger)

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » vr jun 08, 2018 9:43 am

Wat jammer dat dit zo gaat eigenlijk. Is er niet iemand die een beetje in de buurt van Jordan woont zodat hij een keer hands-on optuiginstructie kan krijgen?
Kun je meteen samen de trapezelijntjes goed zetten en de latten op spanning zetten. Ben bang dat dit via tekst en plaatjes op het forum een moeizaam verhaal blijft.

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » vr jun 08, 2018 9:51 am

Mee eens. Leverancier kan wel ver weg zijn maar aan de waterkant is toch ook wel hulp/advies aanwezig.

jipsteenbrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Teamrider bij mijn vader
Surf spul: Tabou, Manta 116, 3s 87 ;Starboard S type 104, Quad,81; Simmer Blacktip 6.0/4.2; Ka race 9.3/6.4

Bericht door jipsteenbrink » vr jun 08, 2018 9:53 am

Worldxtreme schreef:
vr jun 08, 2018 9:40 am

Downhual op de juiste manier instellen is toch bij alle zeilen hetzelfde.

Aanhalen tot pully's elkaar raken ( +/- 1-2 cm afhankelijk van afstand tussen de gaatjes op de verlenger)
Helemaal gelijk :silent: , begrijpend lezen is ook moeilijk!

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, f2 stoke 96, Loftsails oxygenHD 7.8, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » vr jun 08, 2018 5:38 pm

Zo aan je foto te zien moet je echt veel meer downhaul geven. Al zou je de cambers er al op krijgen dan zal hij voor geen meter varen. 1 vlaag en je ligt voorover. Ik heb weliswaar een oxygen (zonder cambers)maar het principe van de downhaul is hetzelfde. Hier een paar foto's van mijn oxygen.

Op de een of andere manier kan ik geen foto's toevoegen, probeer het later nog wel een keer.
geeft deze melding:
Fout

Error parsing server response.
Laatst gewijzigd door Robbie-79 op ma jun 11, 2018 10:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Windsurfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Sonic 100, fanatic falcon 56 2015 missile 63l , sl7,26,30,33,39 warp 2012

Bericht door Windsurfer » vr jun 08, 2018 7:01 pm

mag ik vragen waar je woont?

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » za jun 09, 2018 8:21 am

Over het algemeen klopt bij Loft de aangegeven downhaul die op het zeil staat precies. Maar als je de cambers erop wil doen moet je hem 10cm minder downhaul geven en nadat de cambers erop zitten pas verder aantrekken.

Maar inderdaad, als je aangeeft waar je woont of surft kan iemand even helpen.

Soul surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Veel te veel
Contacteer:

Bericht door Soul surfer » za jun 09, 2018 12:24 pm

zoals gezegd meer downhaul . dan giek erop deze op de juiste lengte outhaul aantrekken., Downhaul 10 -20 cm lossen en de cams erop klikken .
De swblades zijn zo makkelijk op te tuigen.
let wel op of de correcte cams erop zitten.

Zag overijssel. kom zelf uit zeeland. anders had ik je graag geholpen. mocht je in zeeland komen laat het maar weten ik help ze graag.

Volgende keer gewoon aan verkoper vragen of hij smen het zeil voor de 1e keer wil optuigen. :wink:

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » za jun 09, 2018 8:03 pm

Doe gewoon met giek erop optuigen voordat je cambers op de mast zet en ook bij aftuigen met giek erop de cambers eraf halen.

Aftuigen doe je dan prezies contra tov optuigen. Blijven je tips van latten heel en makkelijk om te doen en te onthouden.

Kijk wel of je juiste cambers ( rdm of sdm) en juiste aantal spacers heb geplaatst want anders wordt het lastig

icecold
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic shark 129l, S2Maui Banshee 7.0, Gaastra pilot 6.0, 5.5

Bericht door icecold » zo jun 10, 2018 1:41 pm

Waait het niet of zo? Er hebben nu geloof ik wel genoeg mensen op gereageerd met soortgelijk advies :P

Soul surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Veel te veel
Contacteer:

Bericht door Soul surfer » zo jun 17, 2018 9:16 pm

Maar is het nu dan in de tussentijd al gelukt?

Plaats reactie