Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

zeilkeuze mistral one design

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
Guido Jansen
Deur-surfer
Deur-surfer

zeilkeuze mistral one design

Bericht door Guido Jansen » di jun 05, 2018 9:12 pm

Hallo Allemaal,

Het lijkt er op dat ik binnenkort de nieuwe eigenaar van een mistral one design ga zijn.
Op deze plank wil ik gaan oefenen wat ik tijdens het lessen heb geleerd. Surfen gaat redelijk ok, maar mis duidelijk routine. Misschien is het geen typisch lesboard, maar wel betaalbaar, volume en veel potentie voor de toekomst.

Nou heb ik nog geen zeil en vraag me af wat een goede keuze zou zijn.
Ik weeg 110 kilo, kracht is geen probleem. Ik zal nog regelmatig in het water belanden, maar voor zover ik weet kan je bij Zeewolde bijna overal wel staan. Als ik YouTube filmpjes bekijk zijn cambers misschien relatief moeilijk, maar rocket science lijkt het ook niet te zijn. Ik zie mezelf nog niet surfen bij harde wind.

Een lap van 12 meter lijkt me niet zo´n goede keuze :) 5m was met weinig wind ( op een lesboard) geen probleem en je plukt hem zo uit het water. Misschien geen makkelijke vraag om te beantwoorden, maar wanneer is een zeil te klein of te groot. Is het juist niet voordelig om vroeg te wennen aan een camber zeil en ook de voordelen er van?

Ik heb zelf het idee dat als ik de dagen uitkies bij mijn nivo en zeil oppervlak een 6 max 7 meter zeil zou kunnen werken. Cambers niet persee voorkeur, maar wel te leren.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Northsails/Lokefoil

Re: zeilkeuze mistral one design

Bericht door WhiteofHeart » di jun 05, 2018 11:42 pm

Misschien zijn vragen die je eerst voor jezelf moet beantwoorden, waar wil je naartoe? Wil je later gaan racen op je mistral one design? Wil je slalommen en hard op en neer op een board zonder zwaard? Wil je naar zee en spelen in de golven? Of wil je misschien uiteindelijk zelfs een poging wagen tot freestyle?

Met 110kg zal het niet te lastig zijn een camberzeiltje uit het water te trekken, zeker als het er eentje is met een smalle mastslurf. Voor je eigen referentie, zoek maar op Neilpryde V8 en Neilpryde evo X en kijk of je de verschillen kan zien. Het eerst zeil moet voor je niveau wel kunnen, het tweede zeil is misschien wat hoog gegrepen. Wel moet je je bedenken of dit de kant is die je op wil, camberzeilen zijn over het algemeen bedoelt voor de meer racey/rechtdoor type surfer.

Met een mistral onedesign heb ik niet de meeste ervaring, maar ik weet dat de wedstrijden op dit soort boards over het algemeen gevaren worden met dedicated raceboardzeilen, over het algemeen in de maat 9.5m2 voor mensen van jouw gewichtsklasse. misschien is dit voor jou nu nog wat groot, maar later, gezien je gewicht, geen overbodige luxe. De mistral is wel relatief smal, dus zal misschien wat wiebelen worden vergeleken met de lesplank waar je op hebt geleerd.

Guido Jansen
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Guido Jansen » wo jun 06, 2018 9:56 am

Het doel is natuurlijk racen, anders had ik voor iets anders gekozen als een mistral. Als ik het goed zie, dan doe je met een racebord eigenlijk alles. Heeeeel hard, slalommen met wat grotere steken en bochten, voor de wind zonder zwaard, (hoog aan de wind met) behalve freestyle. Golven heb je hier niet dus dat is ook geen optie.

Als ik filmpjes bekijk dan lijkt me het optuigen van een camberzeil niet echt een probleem. Een slurf vol water en een wat wiebelig bord is lastiger. Ik zal eens kijken naar de neilpryde zeilen. Het is ook vast wel mogelijk om alleen een zeil te huren, dan kan ik het een en ander eens proberen.

Bedankt voor je reactie

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Northsails/Lokefoil

Bericht door WhiteofHeart » do jun 07, 2018 10:44 am

De neilpryde was ter illustratie, andere merken zijn ook goed (en vaak iets minder duur). Misschien is testen wel een goed idee. Als je er daar achterkomt dat je een 9.5 prima uit het water kan tillen is het misschien geen slecht idee gelijk een raceboardzeil te kopen? Dan geef je geen eindeloze bakken geld uit aan zeiltjes die eigenlijk heel slecht op je plank gaan. De Mistral is lang en smal, vrij ouderwets, en nieuwe zeilen worden veel rechterop gevaren, dat kan niet echt als je zo ver achterop staat. Beter dus een raceboardzeil... Denk aan Loft RB, RSX zeil, Bic Techno tuigages etc.

jabo1
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door jabo1 » do jun 07, 2018 11:36 pm

Even de praktische kant belichten: boven de 9m² heb je vaak een mast van 5m20 nodig. Boven 11m² 5m50. Zo ook met gieken. Tot 2m50 (voor een 9m²) zijn gieken in aluminium tamelijk courant en groter (10m²) moet je naar carbon...

Succes, Jan

Plaats reactie