Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Wat voor type wetsuit schaf ik aan? *GEKOCHT* MAAR.. wat met surfschoenen?

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Sannetjhh
Deur-surfer
Deur-surfer

Wat voor type wetsuit schaf ik aan? *GEKOCHT* MAAR.. wat met surfschoenen?

Bericht door Sannetjhh » wo jun 06, 2018 8:27 pm

Momenteel aan het kijken naar een wetsuit. Twijfel allen tussen welk type, ga je voor een shorty met korte mouwen én korte pijpen? Of met lange mouwen? Of een full wetsuit en welke dikte is dan het meest geschikt? :think:

Edit:
Afgelopen zaterdag een wetsuit aangeschaft. ION - Wetsuit BS - Jewel Element semidry 5.5/4.5 BZ DL
Hopelijk ga ik hieraan veel plezier hebben.

Hiernaast heb ik eigenlijk nog een dingetje. Gebruiken jullie surfschoenen? Heb zojuist even op het internet rond gekeken, maar zie toch dat hier erg veel keuze in is!
Laatst gewijzigd door Sannetjhh op di jun 12, 2018 4:17 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Re: Wat voor type wetsuit schaf ik aan?

Bericht door Jeroensurf » wo jun 06, 2018 9:04 pm

Dat hangt er heel erg vanaf van in welk jaar getijde je wil varen en hoeveel wetsuits je wilt hebben.
Vaar je gtofweg van eind april tot eind okt dan is 4/3 een prima ding. Wat warm in de zomer maar dat kun je met een plons oplossen.
Neem je 2 wetsuits zou ik een 3/2 doen met evt korte mouwen als je dat fijn vind en een 5/3
Lig je het hele jaar in het water dan heb je al snel een hodded winterpak, een 4/3 voor lente/herfst en een shortarm of shorthy voor de zomer.

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: TORQ Fitness Benelux
Surf spul: Flikka SL88, Thruster83 Starboard Isonic 97/117 Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » wo jun 06, 2018 10:39 pm

en afhankelijk of je het erg koud aangelegd bent.
ik vaar hele jaar 3/2 (wetsuit met zon wolletje aan de binnenkant) maar dan moet je niet teveel in het water gaan liggen in april en oktober en blijven varen met weinig l*llen aan de kant.
Winterseizoen, 5/3

theArthurrrr
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Witchcraft Ouija 102, Wave V3 95; Severne Freeks 4.0, 4.4, 4.8 & 5.2 Blade 3.7 4.2 4.7 & 5.3

Bericht door theArthurrrr » do jun 07, 2018 7:46 am

Ik ben niet koud aangelegd en vaar op spots waar je niet vaak kopje onder gaat.
Mijn wetsuits:
4/3 hooded in de winter (buiten temperatuur onder de 13 graden)
3/2 lange mouwen, lange benen voor in de lente (buiten temperatuur tussen 13 en 18 graden).
2/2 korte mouwen, lange benen voor in de zomer (18 raden en warmer).

Ik vaar relatief weinig in m'n 3/2.
Ik probeer zo dun mogelijke wetsuits te varen ivm flexibiliteit, dit zijn wel vaak de duurdere (bijv. Xcel Drylocks).

jipsteenbrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Teamrider bij mijn vader
Surf spul: Tabou, Manta 116, 3s 87 ;Starboard S type 104, Quad,81; Simmer Blacktip 6.0/4.2; Ka race 9.3/6.4

Bericht door jipsteenbrink » do jun 07, 2018 8:37 am

5/4 met afneembare kap in de winter.
5/4 zonder afneembare kap in na en voorjaar.
3/2 lange mouwen en lange benen zomer
Zwembroek zomer op de echt warmere dagen (kan je op 1 hand tellen in Nederland)

Wat ik me heb laten vertellen is dat je voor windsurfen de (golf) surfpakken beter kan laten liggen.
Dit omdat deze ivm de anti slip sneller zouden slijten dan de windsurf pakken.

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » do jun 07, 2018 9:37 am

Sannetjhh schreef:
wo jun 06, 2018 8:27 pm
Momenteel aan het kijken naar een wetsuit. Twijfel allen tussen welk type, ga je voor een shorty met korte mouwen én korte pijpen? Of met lange mouwen? Of een full wetsuit en welke dikte is dan het meest geschikt? :think:
Voor een eerste wetsuit: koop een fullsuit, dikte 4/3 is een mooie middenweg. Als het in Nederland warm genoeg is voor een shorty heb je het warm of ga je zonder pak. Een pak met korte mouwen met daarbij losse mouwen is ook een idee.

_Dekker
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door _Dekker » do jun 07, 2018 10:02 am

Mijn meest gebruikte pak is een 5/3 van 10° tot 18°, bij 10° doe ik er een 1mm hooded top onder.
Voor de echt koude dagen 3-10° heb ik een 6/4, met losse cap.
Boven 18° een 2mm met korte mouwen.
Ik heb het liever te warm dan te koud, je kan er altijd wat vaker inspringen en mocht je een keer pech hebben dan blijf je gewoon langer warm.

Ruben
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Starboard Carve 122 en Evo 80, Gaastra Manic 4.2, Remedy 5.2/6.0, Ka Koyote 7.4 en een hoop vinnen

Bericht door Ruben » do jun 07, 2018 12:27 pm

Ik vaar met een 5/3 comfortabel als de luchttemperatuur boven de 10 graden is. Wel met een neopreen muts dan (ik heb geen cap die ook deela onder je wetsuit gaat) De temperaturen daaronder kan wel, maar dan duurt je sessie wat korter dan normaal en wil je eigenlijk niet te lang zwemmen. Ik heb begin dit seizoen nog wel met 6 graden gevaren. Voor jou als eerste wetsuit is een 4/3 prima, dan kun je vanaf 12-14 graden ongeveer prima varen afhankelijk van hoe snel je het koud hebt. (Ik ben best een koukleum) Shorty's of wetsuits met korte mouwen zijn leuk in de vakantie in Zuid-Frankrijk ofzo, maar is in Nederland een beetje overbodig.

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka SL88, Thruster83 Starboard Isonic 97/117 Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » do jun 07, 2018 3:21 pm

Shorty gebruik ik best vaak trouwens in NL
Daarnaast heb ik ook nog een neopreen shirt van 2mm, die vervangt Mn shorty al veel meer. Heerlijk, surfshort aan+ neo shirt (dus niet de lycra) en je hebt het echt niet koud bij de temperaturen van de afgelopen weken.
Althans voor mij als semi koukleum.

Als start neo, 4/3 of de duurdere 3/2 (met wolletje aan de binnen kant) kan prima.
Ik gebruik juist de surfsuits vanwege de beweeglijkheid.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » do jun 07, 2018 4:57 pm

oossie71 schreef:
wo jun 06, 2018 10:39 pm
en afhankelijk of je het erg koud aangelegd bent.
ik vaar hele jaar 3/2 (wetsuit met zon wolletje aan de binnenkant) maar dan moet je niet teveel in het water gaan liggen in april en oktober en blijven varen met weinig l*llen aan de kant.
Winterseizoen, 5/3
Wat je doet moet ieder voor zich weten, maar ik zie een wetsuit altijd als een last-line of defense. Als je spullen de geest geven (of je lijf een lekke band heeft), moet je pak je warm genoeg houden om het te overleven. Ik ga er dus van uit dat je wel regelmatig en misschien lang moet zwemmen (en ik heb veel pakken: 2x 6/5/4 hooded 5/3 hooded 5/3 non hooded 2x4/3 2x3/2 1x shortarm 1x shorthy).

funride
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: JPtwinserquad74, JPfreestylewave93, F2 Vegas126, NP zone 4,1, NP combat4,5 NPAtlas5,4, GAMatrix7,5
Contacteer:

Bericht door funride » do jun 07, 2018 5:49 pm

jipsteenbrink schreef:
do jun 07, 2018 8:37 am
Wat ik me heb laten vertellen is dat je voor windsurfen de (golf) surfpakken beter kan laten liggen.
Dit omdat deze ivm de anti slip sneller zouden slijten dan de windsurf pakken.
Juist andersom, ik surf, SUP en windsurf in dezelfde pakken (ION) en bij het surfen slijten deze veel sneller dan bij windsurfen omdat je 80% van de tijd op een ruw board ligt. Bij Suppen gaan de knieën heel hard.

Meeste merken hebben ook niet echt eigen pakken voor surf,sup,kite of windsurf.

jipsteenbrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou, Manta 116, 3s 87 ;Starboard S type 104, Quad,81; Simmer Blacktip 6.0/4.2; Ka race 9.3/6.4

Bericht door jipsteenbrink » vr jun 08, 2018 8:31 am

funride schreef:
do jun 07, 2018 5:49 pm

Juist andersom, ik surf, SUP en windsurf in dezelfde pakken (ION) en bij het surfen slijten deze veel sneller dan bij windsurfen omdat je 80% van de tijd op een ruw board ligt. Bij Suppen gaan de knieën heel hard.

Oke klinkt logisch inderdaad.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » vr jun 08, 2018 8:37 am

jipsteenbrink schreef:
vr jun 08, 2018 8:31 am
funride schreef:
do jun 07, 2018 5:49 pm

Oke klinkt logisch inderdaad.
ik was laatst met weinig wind wat tack-varianten aan het oefenen. Te weinig wind voor waterstart, en dus moet je op je board klauteren. Dan gaan de kniestukken ook best snel achteruit :lol: :x

jipsteenbrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door jipsteenbrink » vr jun 08, 2018 8:50 am

rvdhorst schreef:
vr jun 08, 2018 8:37 am
ik was laatst met weinig wind wat tack-varianten aan het oefenen. Te weinig wind voor waterstart, en dus moet je op je board klauteren. Dan gaan de kniestukken ook best snel achteruit :lol: :x
Ja bij mijn vorige pak waren dat de onderarmen.

Speedpete
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Inmiddels een aanhanger vol....
Contacteer:

Bericht door Speedpete » ma jun 11, 2018 12:06 pm

Hier mijn lijstje pakken (temperatuurbereik bij benadering):
Onder de 8 graden: Ianovated
8 tot 15 graden oNeill PsychoFreak 5/4
16 tot 22 graden oNeill Epic 4/3 shortarm
Warmer: Prolimit 3/2 shortarm

Repool
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Angulo Chango 81 - North Sails Ice 4.2 - 5.0

Bericht door Repool » ma jun 11, 2018 5:40 pm

als je één wetsuit gaat kopen zou ik altijd voor de warmere optie gaan (5/4, 5/3). Vaar zelf van winter tot zomer met 5/4, en heb het eigenlijk nooit te koud of te warm. En laten we realistisch zijn, je gaat de meeste vaaruren niet maken op dagen met een stralend zonnetje en een (water)temperatuur van 20graden plus...

Sannetjhh
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Sannetjhh » di jun 12, 2018 3:39 pm

Repool schreef:
ma jun 11, 2018 5:40 pm
als je één wetsuit gaat kopen zou ik altijd voor de warmere optie gaan (5/4, 5/3). Vaar zelf van winter tot zomer met 5/4, en heb het eigenlijk nooit te koud of te warm. En laten we realistisch zijn, je gaat de meeste vaaruren niet maken op dagen met een stralend zonnetje en een (water)temperatuur van 20graden plus...
Afgelopen zaterdag een wetsuit aangeschaft: ION - Wetsuit BS - Jewel Element semidry 5.5/4.5 BZ DL.
Hoop dat dit een goede keuze is geweest!

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Re: Wat voor type wetsuit schaf ik aan? *GEKOCHT* MAAR.. wat met surfschoenen?

Bericht door Kapitein Rob » di jun 12, 2018 5:11 pm

Schoentjes?
Blote voetjes staat stoer, sommige vinden dat men meer gevoel heeft met het board, maar 1 keer in iets scherps gestapt en het is een weer het einde van en mooie surfdag.
Ik zou iedereen aanraden om met schoentjes (met een kevlar zooltje) er onder.
Deze schoentje gaan langer mee en je zult verbaast zijn hoeveel kerfjes in je zolen staan na af loop.
Zelf heb ik goede ervaring met Ion ballistic (zomer) en Ascan protect (winter)

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Northsails/Lokefoil

Bericht door WhiteofHeart » do jun 14, 2018 12:42 am

Ik vaar met schoentjes echt minder goed. Stap ook eigenlijk nooit af (waarom zou je? Je gaat toch het water op om te surfen en niet om rondjes te lopen?), en nu met vliegende gijpjes kan ik zo 20 minuten varen zonder überhaupt het water te raken, dus dan wordt het nog meer een nonissue.. Voor de winter heb ik wel de dikke ion balistics. Maar mijn winterstop is eigenlijk niet existent en als je je tenen niet voelt gaat het varen nog minder.. (als het ijs te dik is om stuk te slaan langs de kant ga ik niet, maar met een beetje bikken het water op kunnen is nog warm genoeg voor mij).

Even ter nuance, ik kan me wel voorstellen als je op ondiep water vaart en regelmatig van je plank af dondert dat je schoentjes zou willen hebben, als ik naar een plek ga die ik niet ken gaan mijn schoentjes ook in de tas, maar zo niet, voor de zomer echt niet nodig. Voor die paar sessies op een onbekende spot volstaan mijn winterschoentjes ook wel.

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door oossie71 » do jun 14, 2018 8:37 am

methemmes^^

de keren da tik met schoentjes heb gevaren in mn carriere zijn op 1 hand te tellen. Sneetjes of een jaap in mn voeten gebeurt weleens, jammer dat is bijkomend. Ik vaar altijd door, tenzij het gehecht moet worden.

Schoentjes ik snap het niet, zeker niet op spots als op Zee, Veluwemeer en IJsselmeer. Het enige waar ik met schoentjes zou varen is Brouwersdam, en daar heb ik nog nooit gevaren om de reden van schoentjes....
Het vaar gevoel is eenvoudig genoeg minder, ik hou van de directheid met mn board te voelen (daarom zou ik eigenlijk ook geen voetpads willen, vroeger altijd zonder gevaren)

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nelson Foils » do jun 14, 2018 12:31 pm

Heb altijd schoentjes gedragen , maar nooit footpads gewild met de twee samen ben je inderdaad alle gevoel kwijt ...

Liever een kilo schuim minder op mijn board en beschermde voetjes (je heb zo een infectie die je dagen in bed kan houden) en op de meeste spots ligt het vol met steentjes , oesterschelpen (super scherp!!!) , rommel , uitwerpselen van allerlei dieren en wie weet wat nog...

Trouwens met onderkoelde voetjes (die je al snel heb bij water onder de 16°C) ben je alle gevoel kwijt .

Maar ja ik ben natuurlijk geen hypster die indruk moet maken met een stoere look :-?

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » do jun 14, 2018 4:54 pm

Blote voeten surfers hebben een punt. Als je diep water zit, zijn schoenen overbodig.
En sommige geven inderdaad aan dat men blote voeten meer een zijn met de plank.
Al heb ik als voormalig beachvolleyballer heel wat sneetje voorbij zien komen.
Maar, je moet ook weer eens naar de kant. Dan zie je niet wat er onder water ligt.
Ieder zijn keus. Je heb ook mensen die voetballen met blote voeten. Ik ben een watje. :lol:

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door oossie71 » do jun 14, 2018 6:49 pm

Zeker geen hipster en stoer doen ook niet. Dat zijn meningen geen feiten.
Ieder zn meug en een luchtweg infectie kun je ook zomaar oplopen. Ik hou gewoon van niets aan Mn voeten, loop zodra het kan ook blootsvoets, jammer dat dat niet altijd kan in Mn werk

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » do jun 14, 2018 6:50 pm

ik vaar bijna altijd met schoentjes. in de zomer, op zee, wil ik nog wel s zonder. maar langs het markermeer dat door velen als afvalemmer wordt gebruikt, is het altijd schoentjes. ik heb teveel bebloede voeten voorbij zien komen. ook de mossels zijn vlijmscherp, en zoals gezegd ligt er afval in het water. bij PH waar ik nog al vaak vaar is geen mooi strandje om het water in te komen, maar loop je balancerend over de gladde keien.

Sannetjhh
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Sannetjhh » vr jun 15, 2018 8:09 am

Via Telstar Prolimit schoentjes besteld in twee verschillende maten, namelijk 39 & 40/41.
Alleen krijg ik mijn voet nog geen eens door de opening van de schoen..

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: ja

Bericht door surfingshrink » za jun 16, 2018 10:48 am

schoenen aantrekken is wel een beetje werken. Met beleid, dat wel, anders trek je naden misschien stuk. Schoenen moeten strak zitten, je wil immers niet elke keer een plons (koud) water erbij.
Probeer hem aan te trekken als een sok, je voet in de hals (heet dat zo??) zo ver mogelijk wurmen, als het lukt tot helemaal vooraan met je tenen, dan de achterkant over je hiel trekken (voorzichtig, dat wel).
Je kan er wat talkpoeder ingooien, of probeer het eerst eens met hele dunne sokken. Dan gaat het misschien wel.

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, f2 stoke 96, Loftsails oxygenHD 7.8, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » za jun 16, 2018 11:12 am

Bij mij werkt hals zo ver mogelijk naar beneden dubbel vouwen en dan erin stappen beetje wrikken het beste, ook met uittrekken.

pim46
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 86 & 113 | Ram F9 6.8 7.8 | Daytona 6.0 | Witchcraft xhdd 80 | HSM Smack 4.8 en 5.3

Bericht door pim46 » zo jun 17, 2018 10:52 am

Ik heb atan schoentjes, die geven het blote voeten gevoel. Echt al jaren top!

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door oossie71 » zo jun 17, 2018 6:25 pm

Hoe is de maatvoering van de Atan schoentjes?
Ik overweg de kevlars voor mossel locaties

Plaats reactie