Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Review Starboard Kode 86 singel vin Wood 2012

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
CoenMan
Deur-surfer
Deur-surfer

Review Starboard Kode 86 singel vin Wood 2012

Bericht door CoenMan » za jun 09, 2018 9:36 am

Ik heb de Kode 3 jaar geleden gekocht en doe hem nu weg. Dit lijkt mij dus wel een gepast moment om er een review over te schrijven. Ik las het topic van JeroenSurf over testen van boards en vind het wel een leuke uitdaging om te kijken of ik een indruk kan geven van het board zonder de soms weinig zeggende teksten van windsurf.co.uk te kopiëren. Tevens is het een mooie oefening om meer te leren over hoe surfboards in elkaar zitten.

Voor mij is het een board dat ik vanaf 6 BFT vaar. Ik weeg rond de 90 kilo en ben ruim 1,90 lang. Ik vaar vooral op het IJsselmeer bij Stavoren, Lauwersmeer en de Wadden Zee bij Lauwersoog haven en Hoek van Bant. Dus eigenlijk altijd in redelijke choppy condities en golven tot 1,5 meter hoog.
IMG_0058.JPG
Starboard Kode 86 2012 wood
In echte golven heb ik dus niet vaak met het board gevaren (behalve een paar vakanties) en deze review zal dus ook voornamelijk een indruk geven over de freeride / bump&jump condities.

Op de kant:
De Kode is 234 cm lang en het midden van de mastvoet staat op 130 cm van de achterkant van het board. Het meeste volume van de 86 liter is achter en rond de mastvoet in het board gestopt. Prettig want met mijn 90 kilo is er op het board nog aardig te dobberen als de wind eens wegvalt.
De voetbanden zijn standaard van Drake. Prima banden in de zomer, maar in de winter zijn ze te klein voor mijn maatje 44 met 6 mm neopreen schoenen. De banden zitten vast met het K9 anti-twist systeem van Starboard en dat werkt uitstekend. Banden zitten muurvast met een 6mm schroef in het board in plastic inserts. Ik heb nauwelijks gewisseld met de positie van de banden. Ze staan voor high-wind bij mij als volgt: voorste naar binnen en naar voren en de achterste in het midden en helemaal naar achteren. De banden staan dus zo ver mogelijk uit elkaar wat een lekkere stabiele houding geeft als je wat langer bent en als je in chop vaart.
Op vlakker water en met de juiste (freeride) vin kan het helemaal geen kwaad om de banden naar buiten te zetten en een dubbele voetband achterop te plaatsen. Zo kun je 5 cm dichter op de rail gaan staan. Ik heb dit trouwens nooit geprobeerd maar het heeft potentie.
De footpads op het board zijn vrij dik en comfortabel. Ze veren behoorlijk en absorberen dus aardig wat schokken. In het begin vond ik dit even wennen omdat het het vaargevoel dempt, maar na een poosje vaart het prettig.
Het board heeft een V-shape over de hele lengte van het board waarbij het middelste gedeelde de grootste V-shape heeft en de tail bijna weer plat is. De rails hebben tot ver voorbij het midden een softe (ronde) rand die richting de pin-tail steeds harder (hoekiger) wordt. Verder heeft het board een kleine tail-kick is het midden plat en begint de kromming naar de neus (rocker) bij de mastvoet. Dit alles zorgt er voor dat het board chop prima vreet, los op het water vaart en makkelijk te sturen is. De eindsnelheid is een stuk hoger dan full-on wave boards. Ik heb nooit met een GPS om gevaren dus cijfermatig kan ik het niet onderbouwen.
De afwerking van het board is prima. De grafics vind ik nog steeds gaaf en misschien wel de mooiste die ik van Starboard gezien heb.

Varen:
Ik heb dit board altijd met power-wave zeilen gevaren. NeilPryde Atlas en Ezzy Elite op CAAS masten. Maten 3.7 t/m 6.2 zijn er goed op te varen, maar met de 3.7 in overpowered condities had ik toch graag een maatje kleiner gehad voor de controle. Dan krijg je soms het gevoel dat het board uit het water geblazen wordt. De zeilen hebben veel kracht (power) bij het aanplanneren wat voor mijn gewicht prima werkt.

Toen ik begon met varen op dit board had ik er een standaard Drake 24 cm onder. Ik plaatste de vin eigenlijk altijd in het midden en heb maar weinig geëxperimenteerd met de verschillende posities omdat het wel goed voelde. Het schijnt dat naar achteren plaatsen helpt voor het beter hoogtelopen, maar aangezien dit in plannee nooit een issue was heb ik er weinig mee gespeeld.

Aanplaneren was eigenlijk nooit lastig. Dat is het eigenlijk met geen enkel board vanaf windkracht 6 ;-). Even ruim varen en een paar keer pompen en dan springt de Kode uit het water. Hij komt dus echt los en vaart bovenop het water. Ik heb altijd het idee dat het board vier versnellingen heeft. Natuurlijk uit planee waarbij dobberen met 90 kilo nog aardig gaat. In planee, waarbij je net in planee blijft hangen. Met het gas er op voelt de Kode zich het lekkerst en loopt hard en los op het water. Hij voelt nooit “plakkerig” op het water. Ook niet als je de mastvoet wat verder naar voren zet voor meer controle. In ruige chop is het board nog goed te controleren, maar je moet er wel voor werken. In de hoogte versnelling, met een wat stijvere vin kun je het board ook op je achterste voet gaan varen en dan gaat hij echt vlot. Maatjes met full-wave boards zullen je niet meer bij benen. Deze “versnelling” was voor mij dus redelijk zinloos aangezien ik meestal in wat ruiger water vaar en de hoge snelheid dan tegen je gaat werken. Je moet dan echt hard werken om de zaak onder je voeten te houden. Voor iets vlakker water is het natuurlijk lekker om even op volle snelheid te kunnen varen.

Het board vraagt, vooral met de Drake vin, om een meer rechtop houding en de meeste druk heb je dan op je voorste voet. Je kunt dus niet te lomp tegen de vin aandrukken. Ik had dus ook regelmatig een spin-out met deze setup. Vooral na het landen van sprongen. Later heb ik een 25 cm X-Wave van Select gekocht en dat vond ik een hele verbetering. Tegen deze vin kun je aardig duwen (Hij is wat breder en stijver dan de Drake) en spin-out behoorde tot de verleden tijd. Als je het board ook gebruikt voor free-ride dagen in harde wind is het een aanrader.

Het board is best snel en ik heb veel sessies gehad waarin ik vooral naar controle moest zoeken. Vooral in harde wind bij +30 knopen en bijbehorende IJsselmeer chop had ik regelmatig het idee dat ik op een bokkende stier stond. De mastvoet ging dus geregeld 2 cm (of meer) naar voren en de giek een paar cm naar beneden. Dit helpt wel, maar het board blijft gaan. De snelheid heeft natuurlijk ook z’n voordelen bij het springen en doorplanneren in windgaten. Tijdens het schrijven van deze review denk ik dat probleem ook nog aardig op te lossen is door er een kleinere vin onder te zetten, maar dit heb ik nooit geprobeerd.

Springen gaat makkelijk met het board. Het is snel en komt makkelijk los uit het water. Ik heb op dit board eigenlijk leren springen. Even voor de duidelijkheid. Een sprong bij mij is nooit hoger dan 2 meter en nooit verder dan een meter of 5. Geen radicale moves dus, maar het gaat ieder jaar beter ;-) Een trap op de achterkant en het aantrekken van de masthand zorgt er voor dat je makkelijk wat air-time bij kunt schrijven. De Kode laat zich in de lucht ook goed controleren.

Dit board heeft een neus-protector en die werkt super! Niet zo’n plastic randje maar zo’n hogere van hard verend schuim. Ik ben geen fan van de slappe constructies die Starboard in zijn boards toepast en zonder de protector had ik de neus (net als bij mijn andere Starboards) vaak moeten repareren. Je kunt dit natuurlijk gooien op gebrekkige techniek, maar als ik surf leer ik en dat betekend dat ik heel veel val. Dat dit niet rustig gaat bij 30+ knopen hoef ik jullie niet uit te leggen ;-)
IMG_0062.JPG
Must-Have neus protectie
Conclusie:
Makkelijk te varen board dat redelijk snel en los loopt. Springen gaat makkelijk en is goed te controleren. De neusprotectie is een must-have voor surfers die willen leren. De standaard Drake vin is wave georiënteerd en vraagt om surfen op je voorvoet en kan voor het bump&jump beter vervangen worden door een iets stugger exemplaar. Vooral als je gewend bent iets meer op je achterste been te varen. In heftige condities, harde wind en hoge chop is het hard werken op de Kode, maar doe je dit en omarm je de snelheid dan kom je met een brede glimlach van het water. Zou ik het board aanraden aan anderen? Ja, maar alleen met neus protectie.

Plaats reactie