Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Downwinder brouwersdam-grevelingendam

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
stylo
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Jp all ride 106 Liter, Jp freestyle/wave 85 liter. north sails en Severne zeilen

Downwinder brouwersdam-grevelingendam

Bericht door stylo » ma jun 11, 2018 4:40 pm

Hey Forumleden,
Vorige week heb ik voor het eerst samen met mijn surfmaatje een downwinder gemaakt vanaf de brouwerdam naar de grevelingendam. Het was op het water nog een beetje oriënteren voor de richting die we moesten varen met de eilandjes die in de grevelingen liggen, maar het is uiteindelijk gelukt. De wind was Noord, maar een betere richting zou Noord-oost zijn. Of een keer met een goede Zuid-westen wind.

Zijn er meer surfers die deze oversteek wel eens maken of hebben gemaakt, of ergens anders op de Nederlandse binnenwateren een oversteek hebben gemaakt van ongeveer 15 kilometer of meer?

Zaten te denken om het IJsselmeer een keer over te steken, maar daar heb je geen herkenningspunten of een goede richting die je kan aanhouden. Of hoe doen jullie dat op zo'n groot water?

icecold
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic shark 129l, S2Maui Banshee 7.0, Gaastra pilot 6.0, 5.5

Re: Downwinder brouwersdam-grevelingendam

Bericht door icecold » ma jun 11, 2018 5:24 pm

Je hebt van die gps apparaatjes waar je een route in kunt laden. Als je die wil volgen zie je op je scherm een lijntje. Breadcrumb navigatie heet dat volgens mij. mijn Garmin die ik voor fietsen gebruik heeft dat, echter is die niet waterdicht. Volgens mij zijn er inmiddels ook waterdichte systemen die dit kunnen.
Anders zoals vroeger, met een kompas, t.o.v. de zon, of boeien op het water.
Ik heb er geen ervaring mee, maar wel leuk!

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » ma jun 11, 2018 7:42 pm

Op het IJsselmeer neem ik op de zeilboot zeekaart en kompas mee. Op de surfplank zou ik dat niet anders doen. Kompasje aflezen zal wat oefening vragen om een goede plek op je arm te vinden.
Van de zeekaart zou ik 2 kopieën maken en die insealen in plastic en vervolgens aan beide zijden van je zeil tapen.

Groter probleem is de veiligheid. Wat doe je als je giek of baseplate breekt ? Mobieltje mee en hopen dat de vrijwilligers van de KNRM je komen halen ? Of een volgboot organiseren ?

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » ma jun 11, 2018 8:03 pm

wat betreft het Grevelingenmeer..

mijn felicitaties dat jullie blijkbaar zonder een grondige kennis van het gebied van Brdam naar Grdam geraakten (en ook terug?) met jullie slalom-materiaal! En dit blijkbaar zonder ergens aan de grond te lopen bvb!?

Laat ons stellen dat er verschillende 'ouderwetse' manieren zijn om dat enorm grote binnenmeer te verkennen. Ikzelf probeer bvb elk jaar op mijn ééntje bij een lichte (en stabiele) wind een nieuw stuk te gaan verkennen met mijn raceboard. Vertrekplaatsen: Kabbelaarsbank, De Punt, Grevelingendam. Daarbij gebruik ik dan een kaart (ja, er bestaat ook een elektronische versie van) om me vooraf voor te bereiden, mezelf een aantal oriëntatiepunten en gevaarzones in te prenten.
Op het water zelf volg ik dan uit veiligheidsoverwegingen steeds de 'goed' aangeduide (met rode en groene boeien) vaarroutes, neem ook wat noodreparatiespullen en een GSM mee én...hoop bij ernstige problems op de hulp van voorbijvarende boten en yachten.

Nu, je spreekt van 'een oversteek van 15 km of meer'....Op de Grevelingen kun je bij diverse richtingen erg makkelijk lange rakken 'trekken' maar...van zodra het 'echt' gaat poeieren of bij minder constante windkracht en -richting...zou ik dat marathonvaren enkel in groep doen en/of gevolgd door een zodiac, materiaalwagen edm. Enkel de echte en ervaren locals (zoals een Marco B bvb), gaan hier bij die omstandigheden op hun ééntje grote toertochten varen denk ik.

Ruben
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Starboard Carve 122 en Evo 80, GA Manic 4.2, Remedy 5.2/6.0, Ka Koyote 7.4, Loft PureLip 4.0 + 5.2

Bericht door Ruben » di jun 12, 2018 4:51 pm

Ik weet dat ze bij de studenten windsurf vereniging Plankenkoorts voor Serious Request een keer een Ijsselmeercrossing hebben gedaan, maar dat was wel met een grotere groep èn volgboten. Een groot deel is het toen ook niet gelukt om op eigen kracht over te steken. Hier staat ook nog iets over Plankenkoorts en Surface die samen een ijsselmeercrossing doen, misschien krijg je er wat ideeën door. In elk geval een leuk idee!
http://www.ijsselmeercrossing.nl
De site wordt sinds 2014 niet meer bijgewerkt, maar wellicht vind je er wat infotips.

stylo
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Jp all ride 106 Liter, Jp freestyle/wave 85 liter. north sails en Severne zeilen

Bericht door stylo » di jun 12, 2018 7:16 pm

Eerst even wat rechtzetten van de gegeven reacties;
@ spike_B: Tuurlijk, ik wil ook goed voorbereid zijn. en daarom vraag ik hier of jullie hier ervaring mee hebben en hoe jullie dat doen of hebben gedaan. Een rugzak met extra baseplate/vin/touw/mobiele telefoon is bij zo'n oversteek minimaal wat er mee moet en zeker bij b.v. IJsselmeer idd een volgboot.

@ jp-T1 surfer: Ik heb nergens gezet dat ik geen grondige kennis heb! het enigste deel waar ik nog nooit had gesurft is het midden stuk. Uiteraard goed op maps gekeken en onze route en positie bepaalt op de kant. maar bedoelde ermee te zeggen dat als je eenmaal op het water sta wat lastiger te oriënteren valt. Maar de windmolens (die nu ook nog in aanbouw zijn) bij de grevelingendam kan je heel goed als eindpunt in zicht houden (zelfs al vanaf de start). En nee, we zijn niet retour terug gevaren. het was een enkeltje en in mijn ogen heel goed te toen.

Maar ik hoor graag of er nog surfers zijn die b.v. het IJsselmeer zijn overgestoken. van welke opstap plek tot welk eind plek? En met welke richting was dat? Met volgboot die jullie de goede koers heeft gewezen of andere manier van koers houden? En bedankt voor de site Ruben!

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » do jun 14, 2018 12:05 am

Over een paar weekjes ga ik met een paar vrienden op een (groot) zeiljacht een weekje de adriatische zee bij croatië verkennen. Het plan is dat ik de hele dag om de boot heen rondjes ga surfen en dus het grootste deel van de afstand op de foil afleg.ik volg dot draadje dus in spanning. Wel een keer het idee opgevat het IJsselmeer over te steken, flares en alles gekocht, drinken etc. Maar uiteindelijk niet gedurft met zn 2en zonder volgboot, met alle tourzeil ervaring.

Ons plan was destijds met zuidwest stavoren of workum/makkum en dan naar den oever varen. Alternatief was medemblik bij te veel oost, of nog urk/den oever als we het echt goed wilde maken. Je kan ook rustig beginnen met stavoren / andijk, moet in 20 minutjes/ half uurtje te doen zijn 😂

Plaats reactie