Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Tack strap gaastra phantom 9.2

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
radical roodje
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: tabou rocket 115 sb futura 134 serene ncx 9.0/7.5 gaastra phantom 9.2/ matrix 8.0/ savage 6.7

Tack strap gaastra phantom 9.2

Bericht door radical roodje » vr jun 29, 2018 12:43 pm

Als ik mijn gaastra phantom 9.2 op de juiste specs trim met mijn inziens goede loose leach dan ontstaat wanneer ik de tack strap aantrek een vouw onder in het zeil.
Het lijkt dat ik mijn verlenger langer moet zetten zodat de tack strap lager gezet kan worden maar dan kan ik de katrol niet meer tot op het blok trimmen.

Wat is nu normaal trimmen totdat katrol op het blok komt of hier speling houden.

Naar mijn idee is het zeik wel goed getrimd als ik de katrol tot op het blok trek

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Re: Tack strap gaastra phantom 9.2

Bericht door Kanarie » vr jun 29, 2018 1:04 pm

Dit geeft wel een stukje uitleg:

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 P7 AC-One MUF Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » vr jun 29, 2018 1:08 pm

heb ik met de Vapor ook, niets aan de hand.
Trimmen met iets speling op de katrol is fijn voor eventueel tunen van je zeil. Als de looseleech goed is, volgens de trimguide, dan is die vouw voor lief aan te nemen. Of je hebt een verlenger waarbij de strap niet naar boven schuift.

Zeker wanneer je de strap goed strak zet kun je het zeil goed mee trimmen.
Geen van de PWA-ers maakt zich druk over vouwen oid, als de latspanning, neerhaler en uithaler maar goed getrimd zijn. De sleutel is een goed getrimd zeil.

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Teamrider: Duotone Fanatic ION
Surf spul: Duotone Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » vr jun 29, 2018 9:00 pm

Die vouw onderin boeit idd niet, als je maar goeie performance hebt.
Mijn Warp F2017 8.4 heeft zelfs met een iets langere verlenger een dikke vouw, maar hij vaart wel erg lekker!
Zonder spanning op de strap merk ik toch dat het minder lekker gaat... (gebeurt soms wel eens na trimmen op het water...)

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » vr jun 29, 2018 10:00 pm

Klopt wat hierboven is gezegd over de vouw. Het doel van de strap is meer bolling in het zeil te brengen. Het onderste stuk doet niet echt mee in de zin van zeilvoortstuwing, de windsnelheid zo laag is lager. Maar dit onderste stuk zeil houdt wel de spleet dicht zodat de overdruk in het zeil beter naar achter ontsnapt ipv naar beneden.

Eric GvE
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: slalom/race\speed/b&J\wave 2.5 - 9.6

Bericht door Eric GvE » vr jun 29, 2018 11:32 pm

Vouw boeit inderdaad niet echt maar misschien krijg je het net wat netter als je de tackstrap onder je verlenger om het bovenste deel van je baseplate waar je peesje in vast zit doet. Zo vaar ik eigenlijk altijd. Dan krijg je je zeil het laagst op de plank. Ik heb ook het idee dat je de tackstrap dan een betere richting op trekt met minder vouwen tot gevolg maar wel een goed profiel (net zoals je zou krijgen als je de verlenger langer afstelt maar dan staat je zeil hoger boven het dek).
Nadeel is wel dat je de tackstrap eerst los moet maken voordat je je plank en zeil van elkaar los kunt maken :think: . Dat gebeurt dus ook nooit per ongeluk :) .

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 95, 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » za jun 30, 2018 9:06 am

Bij mastverlengers met een 'haakje' voor de tackstrap zit het net iets netter. Zoals vroeger bij de oude arrows die je per 1cm kon verzetten en één van de varianten van NP nu.

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD FSW 85,Fanatic Ray95, Speedster 69&79, Ezzy 4.5&5.0&5.8 Gaastra 7.0&8.5&9.2
Contacteer:

Bericht door Endewerf » zo jul 01, 2018 10:17 pm

Ik heb een Phantom 8,5 en 9,2. Van beide vind ik de camber rotatie niet echt geweldig. Zeil heeft veel downhaul nodig anders roteren de 2 cams nog minder. Strap heeft er niet zo veel mee te maken maar wat zijn de tuning tips om wel een goeie rotatie bij de Phantom te krijgen. Wat ook opmerkelijk is, de 8,5 komt uit 2014 en de 9,2 uit 2016. De 9,2 is lichter in gewicht dan de 8,5...

radical roodje
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: tabou rocket 115 sb futura 134 serene ncx 9.0/7.5 gaastra phantom 9.2/ matrix 8.0/ savage 6.7

Bericht door radical roodje » ma jul 02, 2018 9:34 am

Bij mij roteren ze redelijk goed.
Merk alleen wanneer ik de downhaul meer aantrek er ook meer backhand pressure ontstaat. Geeft soms een zwaar gevoel bij nog net niet genoeg planeer wind.
Maar als ik planeer verdwijnt deze druk.
Hoe ervaren jullie het verschil in downhaul 2cm

Plaats reactie