Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

waterstarten met 8.0 of groter??

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
clubjokerhaarlem
Deur-surfer
Deur-surfer

waterstarten met 8.0 of groter??

Bericht door clubjokerhaarlem » di jul 03, 2018 3:21 pm

Beste forummers,

Ik ben aan het overwegen om een 8.0-8.5 zeil te kopen om de grote vakantie in Frankrijk (meer) door te komen.
Nu is mijn vraag of het zowiezo mogelijk is om met zo'n lap te kunnen waterstarten.

Ik zat te denken aan een Gaastra Matrix (en ik ben een beetje oldskool, dus nooit met deze formaten gevaren.
Ik kan prima waterstarten, maar vraag me af dit nog wel te doen is met dergelijke formaat zeilen ????

Graag hoor ik de ervaringen en adviezen ind eze alvorens ik tot koop overga.

Alvast dank!

Stefan!

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Re: waterstarten met 8.0 of groter??

Bericht door WhiteofHeart » di jul 03, 2018 3:23 pm

Gaat prima, zelfde als met een klein zeil. Zeker een matrix zonder cambers, al vind ik bij waterstarten cambers soms wel hun voordelen hebben. Enige is dat je hem misschien wat hoger moet pakken om hem uit het water te krijgen.

funride
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP australia / Neilpryde
Contacteer:

Bericht door funride » di jul 03, 2018 9:06 pm

Ik heb een matrix 7.5 en dat waterstart erg makkelijk, met een metertje meer moet dit ook nog wel te doen zijn.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » di jul 03, 2018 9:09 pm

Geen probleem.
Soms iets zwaarder, maar zoals White al aangeeft, iets hoger oppakken als het nodig is lost alles op.

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » wo jul 04, 2018 11:04 am

Ik waterstart met een 9,6 camber zeil, no problem al all 👍👍

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Teamrider: Duotone Fanatic ION
Surf spul: Duotone Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » wo jul 04, 2018 7:15 pm

Zelfs met een 11.9 is nog prima te waterstarten
Vraag is of je er blij van word ;)

Als je wat geoefend bent is een 8 niet anders als een 6 of 7...

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Xfire V10&Avanti Machine M4, M5 Sonntag fins

Bericht door PieterW » wo jul 04, 2018 8:55 pm

Gaat prima wat je wel kan doen vooral als het zeil verkeerd ligt naar de punt van het zeil zwemmen dan de punt omhog drukken zodat de wind eronder komt de rest volgt vanzelf je kan eventueel ok nog een drijfvest aan zodat je niet onder water wordt gedrukt succes

harrie11
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door harrie11 » wo jul 04, 2018 9:00 pm

Waterstarten met een groot zeil is wel veel vermoeiender. Vooral als er net even te weinig wind is, dan lig je daar te watertrappelen met zo'n zwaar zeil. Uiteindelijk besluit je toch maar op de plank te klimmen om het zeil op te trekken. Het is niet mijn favoriete bezigheid.

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, f2 stoke 96, Loftsails oxygenHD 7.8, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » do jul 05, 2018 3:34 pm

harrie11 schreef:
wo jul 04, 2018 9:00 pm
Waterstarten met een groot zeil is wel veel vermoeiender. Vooral als er net even te weinig wind is, dan lig je daar te watertrappelen met zo'n zwaar zeil. Uiteindelijk besluit je toch maar op de plank te klimmen om het zeil op te trekken. Het is niet mijn favoriete bezigheid.
Ook mijn mening. Met genoeg wind is waterstarten prima te doen, ook als het zeil niet direct lekker klaar ligt. Met weinig wind begin ik er niet eens aan ook niet met een 7.8.

Ulrik
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: SB AtomIQ 120 '14, Tabou 3S 96 '12 en 3S 116' 15, Zeilen North (4.2-8.4)

Bericht door Ulrik » do jul 12, 2018 4:03 pm

Gaat prima. Natuurlijk is het wel makkelijker met een kleiner zeil.

Misschien wat extra hoog bij de mast (ver voorbij de giek) beginnen de mast uit het water te duwen en er wind onder krijgen en dan naar beneden werken.

Ik heb meestal een drijfvest aan op plekken waar ik moet waterstarten, dat scheelt wel een hoop (in mijn geval).

Herman05
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Rocket 145 & Tabou Rocket 115 i.c.m. Gun Sails Vector 6.5/7.5/8.6

Bericht door Herman05 » za jul 14, 2018 1:48 am

Ik ben met mijn 8.6 (helaas ) nog vaak genoodzaakt te waterstarten.
Als het zeil ongelukkig ligt (cambers verkeerde kant) leg ik mijn mast wel eens op de tail van het board. Ik zelf gebruik geen drijfvest overigens.
Al met al prima te doen als het mij vraagt!

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » zo jul 15, 2018 11:52 am

harrie11 schreef:
Vind ik niet eigenlijk.. als het waterstarten voor jou vermoeiender is dan optrekken moet je het gewoon vaker doen en leren goed te vallen. Met een waterstart ben ik na een crash binnen 15 seconden weer op mn board, optrekken duurt echt veel langer en is naarder voor mn rug. Geld voor elke maat zeil. Als je zeil niet blijft vliegen kan je beter op de kant gaan zitten want dan is het al helemaal te weinig wind om te planeren, en als je zeil vliegt op de wind is het waterstarten echt niet zwaar, zelfs niet met een zwaar zeil, kwestie van naar de wind toe uit het water trekken.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » zo jul 15, 2018 12:33 pm

Ach, soms is er net niet genoeg wind. Ik heb het ook wel eens, genoeg wind tijdens de val, maar daarna valt het net even weg.
En dan is het ruk. :P

harrie11
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door harrie11 » ma jul 16, 2018 12:42 am

WhiteofHeart schreef:
zo jul 15, 2018 11:52 am
harrie11 schreef:
Vind ik niet eigenlijk.. als het waterstarten voor jou vermoeiender is dan optrekken moet je het gewoon vaker doen en leren goed te vallen. Met een waterstart ben ik na een crash binnen 15 seconden weer op mn board, optrekken duurt echt veel langer en is naarder voor mn rug. Geld voor elke maat zeil. Als je zeil niet blijft vliegen kan je beter op de kant gaan zitten want dan is het al helemaal te weinig wind om te planeren, en als je zeil vliegt op de wind is het waterstarten echt niet zwaar, zelfs niet met een zwaar zeil, kwestie van naar de wind toe uit het water trekken.
Je hebt wel eens van die enorme windgaten, vooral met oosten wind.

Plaats reactie