Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Poor mans windfoilboard

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Plaats reactie
rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Poor mans windfoilboard

Bericht door rvdhorst » di jul 03, 2018 6:32 pm

Door de diverse artikelen over zelfbouw, al dan niet van windfoils, vroeg ik me af of je van een bestaand (slalom) board eenvoudig en snel een board kan maken geschikt voor windfoiling.

Ik heb momenteel een Fanatic Falcon 124 liter, en zo'n 230cm lang. Met een deep tuttle vinbox. Is het voldoende deze vinbox te verstevigen door bv gaten van schuinonder vanaf de bodem of schuinboven vanaf het dek, of vanaf de rails in het board te boren, door de bovenkant van de vinbox en deze dan te vullen met, zeg een chemisch anker? Of misschien geen chemisch anker want wellicht dat dat reageert met de bestaande materialen, maar dan met een matje carbon, of houten pin te vullen, afgetopt met epoxy? Zou dat werken?
Laatst gewijzigd door rvdhorst op wo jul 04, 2018 9:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ron Gijzen
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

Re: Lazy mans windfoilboard

Bericht door Ron Gijzen » di jul 03, 2018 8:18 pm

Is al vaker over gesproken. Ik zou zeggen: gewoon gebruiken. Als de box uitbreekt kun je alsnog gaan versterken.
Als je vooraf gaat versterken moet je sowieso de box open slopen.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » di jul 03, 2018 10:43 pm

Als de schroefgaten van de falcon op het dek zitten, dus niet met van die pijpjes, is het vaak structureel al erg goed en zou een enkele versteviging met wat matjes op het dek al voldoende moeten zijn.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » wo jul 04, 2018 9:14 am

WhiteofHeart schreef:
di jul 03, 2018 10:43 pm
Als de schroefgaten van de falcon op het dek zitten, dus niet met van die pijpjes, is het vaak structureel al erg goed en zou een enkele versteviging met wat matjes op het dek al voldoende moeten zijn.
de schroefgaten zitten verzonken op het dek. ik zou natuurlijk ook gewoon een afdekplaat kunnen gebruiken en daar de bouten doorheen doen, dan klemt ie over een groot oppervlak af.

dessusp.jpg
Fanatic Falcon 124 uit 2008

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » wo jul 04, 2018 10:13 am

Misschien een iets andere benadering..
Mare..
Heb je al contact gehad met de importeur?
Deze zou je zo kunnen vertellen of het board eventueel verstevigd zou moeten worden of je er gewoon mee zou kunnen foilen?
Het zou zonde zijn om je als je je allemaal dingen aan de hals haalt terwijl het niet nodig blijkt te zijn.

Ron Gijzen
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

Bericht door Ron Gijzen » wo jul 04, 2018 11:12 am

De titel 'Lazy man's...' lijkt me in elk geval niet echt van toepassing...

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » wo jul 04, 2018 12:53 pm

Vond "Poor man,s" Windfoilboard geschikter.

Zoals eerder al is aangegeven is het versterken van de box niet altijd nodig. Zelf heb ik een Starboard 155 Formula (2001?) en een Fanatic Falcon 125 (2006?) waarop ik diverse sessies heb gevaren zonder problemen.
De reden waarom ik denk dat deze boxen sterk genoeg zijn is dat beide boards de boxen geheel door lopen naar het dek. Daar zit overigens niet alle sterkte in, want wandsterkte is daarbij ook belangrijk. Ik heb een AB+ gehad met een doorlopende box, maar die had met een normale vin al speling. Niet bij de bodem, maar in de box!
Een ander punt is ; hoe staan de voetbanden? Zijn de achterste ver genoeg naar achteren en liggen de voetbanden ten opzichte van de centerlijn niet te ver uit elkaar.
Bij mijn Starboard 155 Formula heb ik een tijdelijke aanpassing gemaakt om de achterste voetband positie eerst uit te testen alvorens deze definitief in het board te maken.
In dit filmpje (van de Fanatic)heb ik de voorste voetband meer dwars gezet en daardoor ook meer op 1 lijn.

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » wo jul 04, 2018 4:32 pm

En als toevoeging van het hierboven beschrevene: Wanneer de foilmast bij de tuttle een rand/flens heeft die strak op de bodem kan worden getrokken heeft dat ook positief effect op de houdbaarheid van de box.

De Starboards foil heeft dat niet. Op hun site wordt uitgelegd dat de foilmast helemaal tot aan de dek kant dient te worden aan getrokken. In principe is dat het zelfde als een flens, maar dat lukt dus alleen bij de nieuwe ready to foil Starboard boards, omdat deze precies 7,2 cm diep zijn.

Hoe dan ook, Niet elk board is geschikt om mee te gaan foilen, maar heb je nog een oud boardje liggen, dan is met een eventuele kleine aan passing toch een hoop vlieg lol te beleven.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » wo jul 04, 2018 9:51 pm

Rob Rock schreef:
wo jul 04, 2018 12:53 pm
Vond "Poor man,s" Windfoilboard geschikter.

Zoals eerder al is aangegeven is het versterken van de box niet altijd nodig. Zelf heb ik een Starboard 155 Formula (2001?) en een Fanatic Falcon 125 (2006?) waarop ik diverse sessies heb gevaren zonder problemen.
De reden waarom ik denk dat deze boxen sterk genoeg zijn is dat beide boards de boxen geheel door lopen naar het dek. Daar zit overigens niet alle sterkte in, want wandsterkte is daarbij ook belangrijk. Ik heb een AB+ gehad met een doorlopende box, maar die had met een normale vin al speling. Niet bij de bodem, maar in de box!
Een ander punt is ; hoe staan de voetbanden? Zijn de achterste ver genoeg naar achteren en liggen de voetbanden ten opzichte van de centerlijn niet te ver uit elkaar.
Bij mijn Starboard 155 Formula heb ik een tijdelijke aanpassing gemaakt om de achterste voetband positie eerst uit te testen alvorens deze definitief in het board te maken.
In dit filmpje (van de Fanatic)heb ik de voorste voetband meer dwars gezet en daardoor ook meer op 1 lijn.
verhelderend filmpje. dus bij de Falcon heb je alleen de voorste inserts van de voorste voetbanden aangepast. geen verstevigingen van de vinbox? dat moet doenbaar zijn, zelfs voor mij :D tx!

Op veler verzoek de titel weer aangepast :lol:

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Re: Poor mans windfoilboard

Bericht door rvdhorst » za jul 14, 2018 5:21 pm

Vandaag de handelingen in het filmpje geprobeerd na te doen maar ik ben op het gebied van epoxyverwerking nogal groen. Dus ik ondervond wat moeilijkheden. 1 daarvan is het uitharden van de epoxy.

Ik heb bij mrBoat een starterssetje gekocht. En heb met behulp van de maatbekers gemengd: 2 delen hars, 1 deel harder. De verwerkingstijd is 40 minuten, buiten was het rond de 25 graden.

Het mengsel met microballoons bleef nogal vloeibaar waardoor het lastig te verwerken was. Is het de bedoeling dat je dit eerst even laat staan?

De epoxy was na 40 minuten ook nog niet keihard. Wel hard, maar niet hard genoeg om te schuren. Moet ik nog geduld hebben of had de mengverhouding anders gemoeten?

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » za jul 14, 2018 6:15 pm

Geduld, geduld.
Hars heeft een pot life, een gelee tijd en uithardingstijd. Echte door harding duurt dagen.
Schuren doe je normaal gesproken na 24 uur. Ga je eerder schuren dan gaat het schuurpapier vol zitten. Dat heb je ook wanneer er niet goed gemengd is of wanneer de meng verhoudingen niet kloppen.
Het mengen met microballoons is een apart verhaal. Als je bijvoorbeeld 100 gram hars wilt verdikken dan wordt het volume wel 3 tot 4 x zoveel.
Let wel op. Als de omgeving temperatuur al 25 graden is bestaat de kans dat de boel aan de kook gaat. (koelen kan met zakjes koud water)

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » za jul 14, 2018 7:08 pm

Top. Het schuren kan wachten tot morgen. De microballoons lieten het volume niet echt toenemen. Maar ik kijk het dan ff aan. Als het morgen er niet goed uitziet dan doe ik het opnieuw.
Dank voor de hulp!

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » zo jul 15, 2018 2:21 am

Als op de pot epoxy een verwerkingstijd staat van 40 min dan is dat de tijd dat je de epoxy kunt verwerken en waarna je het moet laten rusten/uitharden.
Zo is mij dat altijd uitgelegd en die tijd wordt ook nog eens beïnvloed door de temperatuur.
Zoals gezegd duurd het uitharden zo’n 24 uur maar het echt doorharden duurt nog wel langer.
Mocht je de epoxy even dun willen hebben dan kun je het bakje met de gemengde epoxy even in warm water zetten en dan komt de chemische reactie vaak ook goed op gang.
Heb je wat oudere epoxy dan schijnt ook wel goed te zijn om de potten een tijdje in heet water te zetten en dan schijnt het spul ook weer beter te werken.

Ron Gijzen
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Ron Gijzen » zo jul 15, 2018 8:11 am

Pot life is de tijd waarbinnen je de epoxy kunt verwerken idd. Tegen due tijd is de viscositeit ca. 2x zo hoog, maar nog wel vloeibaar.
Uitharden kan best 24 uur duren, hangt van het type harder af. Zie datasheet.
Bij hogere temp gaat het sneller. Ca. 2x zo znel per 10c temp stijging.
De polymerisatie genereert zelf ook warmte.
Bij een groot volume ( flinke beker epoxy) kan de epoxy zijn warmte slecht kwijt en dan kan de tem exponentieel oplopen. Epoxy verbrand/kookt/ is niet goed. Bij kleine hoeveelheden (100ml) en langzame harder geen probleem.
Volume sterk vergroten met microballoons kan. 3x zeker mogelijk. Maar het resultaat is hard, bros en niet sterk op trek.
Ook blijft de viscositeit laag, ondanks de microballoons.
Als je een soort strijkbare plamuur wilt hebben mix ik altijd, behalve microballoons, ook wat katoenvlokken en thixotropeer middel door de epoxy. Resultaat is een soort tandpasta , na uitharden zeer slagvast en taai. Iets elastisch door het katoen. Bij grote volumes kun je er ook wat glas-snippers doorheen doen, dan wordt het echt onverwoestbaar.
Is allemaal niet duur. Ook te koop bij bv carbonwinkel.nl
Kijk eventueel bij filmpjes van Rob Rock en mijzelf over maken van windfoil.

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » zo jul 15, 2018 8:07 pm

Mooie uitleg over hars hierboven van de laatste twee posts.

Er zal menig surfer zijn die twijfelt of het board er wel geschikt/ongeschikt is om voor foilboard door te gaan.
Dat is natuurlijk ook lastig en ook als er getwijfeld wordt of het werken met epoxy en glasweefsel wel succesvol kan worden afgerond.
In mijn laatste knutsel filmpje pas ik mijn voetband positie aan zonder gelijk in het board allerlei aanpassingen in te bouwen, maar op een simpele manier een plaatje hout op de bestaande voetband positie gemonteerd om , en dat was het doel, de beste voetband positie te vinden. Dit heb ik gedaan met twee kleine plaatjes, maar dat kan ook met een grotere plaat. Eventueel zelfs voor de achterste EN voorste voetbanden. Wel even een helmpje op zetten bij de test vaart.
Inmiddels zijn de plaatjes hout alweer verwijderd en is gisteren het schuim aan het board geplakt voor de definitieve/fraaie oplossing.Ook hier komt tzt een filmpje van.

In het tweede filmpje legt een duitse knaap uit hoe hij en zn vader van een tuttle box een deep tuttle box maken. Interessante benadering!

Plaats reactie