Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Algemene ervaring toen en nu

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
RO-smurfer
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Naish Freeride 130 zie profiel

Bericht door RO-smurfer » wo jul 04, 2018 12:19 am

Ik heb nu een paar keer op de plank gestaan met niet al te veel wind. Heb eerst enkele YouTube lesjes bekeken. Lijkt zo makkelijk...
De eerste keer was het vooral even aanvoelen hoe ik op het bord moest staan, wiebelig, vooral met het camberzeil. Veel ophalen en veel in het water gelegen. Blauwe schenen. Niet al te ver van de kant gegaan. Was blij dat ik die dag twintig meter aan een stuk door kon varen.
Met mijn nieuwe 5.3 zeil ging het weer iets beter. Nog steeds wat onstabiel maar met een beetje wind soms al wat vaart kunnen maken. Wind voelt wat vlagerig. Keren is nog erg lastig en kans op een duik in het water groot. Lukte om een strand-start te maken 💪🏼. Enkele keer heel voorzichtig kunnen draaien en terug kunnen varen. Denk dat ik de wind nog moet leren aanvoelen of vertrouwen om daar volledig tegen te kunnen hangen. Sta nog wat gespannen op de plank.
Mijn doel is langer en sneller kunnen varen en in een vloeiende lijn kunnen keren. Een waterstart zou ook heel goed van pas komen.
Wil komende vakantie wat uren maken om te verbeteren.
Ik kan nu dus nog weinig maar er is wat vooruitgang.

Ik ben erg benieuwd wat jullie leertraject en ervaring is? Hoe begon je, sta je nu en wil je nog kunnen?
Verwijs eventueel naar je profiel wanneer het daar staat.

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Re: Algemene ervaring toen en nu

Bericht door JP-T1surfer » wo jul 04, 2018 9:03 am

als er één sport is die je niet op jezelf kan leren (enfin, de basis toch) dan is het...ja, windsurfen! Ga dus op zoek naar een goede surfsclub of surfschool in jouw buurt of vakantiespot, volg een basiscursus of...laat je de eerste uren minstens bijstaan door een windsurfer met leservaring. suc6!

RO-smurfer
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door RO-smurfer » wo jul 04, 2018 11:30 am

ok, dus je hebt lessen gevolgd..

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » wo jul 04, 2018 11:49 am

ja, lessen gevolgd.... en/maar.... ook véél jaren zelf ook gegeven.

Geloof me, doe jezelf een groot plezier en volg een (korte) basiscursus bij een goede lesgever (in groep of privé) met aangepast beginnersmateriaal en op een goede beginners-locatie.

Ron Gijzen
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

Bericht door Ron Gijzen » wo jul 04, 2018 11:59 am

Mee eens.
Daarnaast ook gewoon voor jezelf blijven oefenen, maar door af en toe een les te volgen worden je 'alleen' sessies effectiever omdat je weet waar je op moet letten. Progressie is sneller en daardoor ook leuker.
Dus: allebei, alleen en af en toe met instructie.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 P7 Ace-One MUF Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » wo jul 04, 2018 12:00 pm

Met een cursus gaat het sneller.
Zelf leren kan, je zult dan wel afhankelijk zijn van dehulp van medesurfers, en hun nivo....

Zelf help ik altijd, niets leukers dan iemand de eerste stappen zien zetten en weer terug zien varen :)

RO-smurfer
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door RO-smurfer » wo jul 04, 2018 12:28 pm

Duidelijk, misschien heb de kans al in de mijn vakantie. Maar doel van de topic was eigenlijk anders bedoeld. Maakt niet uit...

Ruben
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Starboard Carve 122 en Evo 80, GA Manic 4.2, Remedy 5.2/6.0, Ka Koyote 7.4, Loft PureLip 4.0 + 5.2

Bericht door Ruben » wo jul 04, 2018 12:46 pm

RO-smurfer schreef:
wo jul 04, 2018 12:19 am
Ik heb nu een paar keer op de plank gestaan met niet al te veel wind. Heb eerst enkele YouTube lesjes bekeken. Lijkt zo makkelijk...
De eerste keer was het vooral even aanvoelen hoe ik op het bord moest staan, wiebelig, vooral met het camberzeil. Veel ophalen en veel in het water gelegen. Blauwe schenen. Niet al te ver van de kant gegaan. Was blij dat ik die dag twintig meter aan een stuk door kon varen.
Met mijn nieuwe 5.3 zeil ging het weer iets beter. Nog steeds wat onstabiel maar met een beetje wind soms al wat vaart kunnen maken. Wind voelt wat vlagerig. Keren is nog erg lastig en kans op een duik in het water groot. Lukte om een strand-start te maken 💪🏼. Enkele keer heel voorzichtig kunnen draaien en terug kunnen varen. Denk dat ik de wind nog moet leren aanvoelen of vertrouwen om daar volledig tegen te kunnen hangen. Sta nog wat gespannen op de plank.
Mijn doel is langer en sneller kunnen varen en in een vloeiende lijn kunnen keren. Een waterstart zou ook heel goed van pas komen.
Wil komende vakantie wat uren maken om te verbeteren.
Ik kan nu dus nog weinig maar er is wat vooruitgang.

Ik ben erg benieuwd wat jullie leertraject en ervaring is? Hoe begon je, sta je nu en wil je nog kunnen?
Verwijs eventueel naar je profiel wanneer het daar staat.
In mijn profiel staat wel een beetje over mn leertraject. Ik heb het geleerd door mn vader die me de eerste tips gaf en daarna gewoon je board aanvoelen, filmpjes met tips kijken (!), daardoor heb ik dingen als waterstart, carvegijp, duckgijp, helitack etc. geleerd. Zelf leren kan als je wat gevoel voor de wind hebt en heel kritisch zelf kijkt wat wel en niet werkt en wat tips hier en daar. Het allerbelangrijkste is: Never Give Up!!! Surfen wordt alleen maar leuker maarmate je het beter kan, dus houd dat steeds in je achterhoofd. Lesjes en grote boards met kleine zeilen helpen heel veel om te oefenen. (Ik vaar af en toe nog steeds met weinig wind op een groot board + klein zeil om de feeling voor nieuwe tricks te krijgen)

RO-smurfer
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door RO-smurfer » wo jul 04, 2018 1:24 pm

Aha leuk om te lezen en goeie tips!

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » wo jul 04, 2018 6:31 pm

Ik heb nooit lessen gehad, 4 jaar geleden begonnen en 2 jaar geleden doorgeplaneerde gijp, dit jaar speedloop (salto) / bodydrag /duckjibe en een hoop op de foil (gijp in de lucht, downwind 360, voorste voetje uit de band, switch en clew first foilen). Als je er veel tijd in steekt kom je ook ver in korte tijd! Zie mn bio voor meer ;) mijn begin: 78kg en jochie van eehh 18 ofzo, eerste meters op lesplank, na 10x een eigen 110L plankje en te grote zeilen gekocht ( 6.2 en dezelfde als jij alleen in 8 en 9.8 + een formulaboard (1m breed)) en gewoon hangen voor je leven en met lichtweer een week lang gefrustreerd staan oefenen op de overstag tot ik die ook kon op die kleine 🤷

zeldenrust
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Veel oude meuk dat het nog prima doet

Bericht door zeldenrust » wo jul 04, 2018 9:12 pm

Heb ook nooit les gehad. Ben in de 80's begonnen op een plastic WindRacer zonder voetbanden. Ik denk dat ie 4 meter lang was, een van rond naar vlak aflopende bodem dus lekker instabiel. Een vormloze driehoekige lap dacron zonder latten moest doorgaan voor zeil. De bijpassende giek was ook veel te lang en trapezes bestonden nog niet eens.

Mijn eerste dobbersessies gehad op het Gardameer met windkracht 0. Gelukkig kon ik al zeilen dus toen het de volgende dag windkracht 1 was ging ik zowaar vooruit in plaats van achteruit! Zo een weekje erop geklommen en eraf gevallen maar met elke dag een beetje meer wind zat er toch progressie in. Het was ongeveer na een week dat het 's avonds opeens flink ging waaien. Ik denk 4 à 5 Bft en daar ging ik... Voorste voet strak tegen de mastvoet anders gleed ik er af, vol in plané. Wow wat een ervaring! Toen was ik verkocht.

Thuis gekomen nog veel meters gemaakt op de plaatselijke recreatieplas tot ik mijn eerste 'funboard' kocht. Het was een gele PR-board. Handgebouwd door Paul Roodnat in IJmuiden. Een mooie meter korter maar met wel lekker veel volume in de tail. Én er zaten voetbanden op. Met een 6 meter zeil heb ik heel wat uren tijdens de vakanties in Enkhuizen op het water gestaan. En als er maar een beetje wind stond stuiterde ie over het water. Zelfs meerdere malen met een maatje in Bergen aan Zee gesurft. Onervaren in het brandingsurfen dus veel spoelen... Toch ook hier goldt oefening baart kunst. En de highjumps werden aan de skills toegevoegd. Loopings en barrel rolls bestonden toen nog niet dus dat was wel lekker overzichtelijk.

Daarna mijn 3 meter PR verkocht aan mijn broertje en zelf een nieuwe PR-260 gekocht met een bijpassende Farla wave prof. Daar heb ik niet heel veel plezier van gehad. Toen kwam de klad er in. Een meisje, andere hobbies, werk, kinderen dus het setje is een jaar of 25 niet nat geworden. Tot mijn broertje wiens surfcarriere een zelfde lot beschoren was zomaar een zondag in september prikte om het oude materiaal weer eens te testen en onze inmiddels 16 jarige zonen te besmetten met dit fantastische virus.

Zondag 15 september 2013 was de dag en Schellinkhout was de spot. Het begon met een lichte bries uit het zuidwesten maar gedurende de dag ging het steeds harder waaien, dus toen de jongens het voor gezien hielden zijn de papa's nog even opgestapt. Oké de gijpjes waren wat roestig maar verder is het net als fietsen. Zelfs het waterstarten was ik niet verleerd. Dit is inmiddels vijf jaar geleden en twee jaar geleden voor mijn zoon een Mistral Steamer erbij gekocht. Ja een oudje maar hij vind het helemaal geweldig. En voor mezelf een setje gebruikte North zeilen met carbon mast en giek uit 2015. Wat is dat al een enorm verschil met de oude zeilen zeg! De zware polyester PR heb ik voor een fles Whisky kunnen omruilen tegen een good old Mistral Stinger (altijd binnen gestaan) en zo hebben we samen al weer heel wat quality time doorgebracht.
Afbeelding
Het blijft lastig om naast alle andere bezigheden tijd te vinden voor het surfen maar ik weet zeker dat ik het wel weer blijf doen! Ik speel zelfs met de gedachte om de Stinger in te ruilen voor iets moderners maar de prijs houd me (gezien mijn beperkte aantal vaaruren) nog tegen. Waar wie weet!!!

RO-smurfer
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door RO-smurfer » wo jul 04, 2018 11:11 pm

Dit bedoel ik! Mooi!!!

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » do jul 05, 2018 9:35 am

Precies!
Ik zelf heb ook nooit les gehad, ben na ruim 20 jaar in 2012 weer opgestapt omdat ik wat ouwe meuk had liggen en mijn zoon (toen 11) er wel eens kennis mee wilde laten maken, hij vond het zo leuk dat ik daags er na gelijk om een kinder tuigje van 3.0 ben gegaan, Met aanwijzingen van mij, dus ik speelde voor leraar 😉 was hij daar 3 weken later alweer uit geleerd en toen kwamen er serieuzere spullen, dus ook hij nooit les gehad, slechts aanwijzingen en filmpjes gluren op youtube e.d.
Hij voer binnen een halfjaar op een Kombat in de voetbanden en trapeze, nu kan ik hem allang niet meer bijhouden 😉
Daarmee zeg ik niet dat lessen nemen niet goed zou zijn, in tegendeel, maar als je zelf materiaal hebt en de wil en een bereidwillige neef, oom, vader, nicht, opa, oma of misschien wel een kennis of vriend dan gaat dat met de juiste inzet en motivatie ook zeker lukken, maar het blijft een kwestie van doen, doen en nog eens doen. Want je kan gerust lessen nemen en vervolgens een half jaar niks, dan is het zonde van de tijd en geld.... kom op stap op die plank en gaan 👍

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » do jul 05, 2018 12:50 pm

Zijn er ook geen soort van verenigingen o.i.d. waarmee je samen het water op kunt gaan?
Niet zozeer een lokale surfclub met huis, maar meer locatie-onafhankelijk.

Het is natuurlijk leuk om met anderen een stukje competitie op te zoeken.
De ene keer op de Grevelingen, dan weer eens Oostvoorne of andere plekken. Gewoon hoe de wind waait...
Zo breng je elkaar veel sneller naar een hoger niveau en maakt het het varen interessanter.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » do jul 05, 2018 12:56 pm

Daar heb je bijv Surfmaatje voor.
viewforum.php?f=20

funride
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: JP TQ74, JP FSW93, JP AR116, NP zone4,1, NPcombat4,5 NPAtlas5,4, GAMatrix7,5
Contacteer:

Bericht door funride » do jul 05, 2018 3:16 pm

Ik heb ook nooit les gehad, in 1993 begonnen op een deur in S'hout. uiteindelijk veel geleerd door goed te kijken naar andere en vooral naar RIP Video van Naish.
Tot ongeveer 2000 fanatiek gevaren en in die tijd mezelf o.a speedloop, tabletops, donkey kick, 360, duckgibes, bodydrag, willy skipper en vulcan aangeleerd. Daarna zo goed als gestopt door studie,werk en gezin.

Vorig jaar weer begonnen en door een grote freeride set te kopen meteen al veel vaardagen kunnen maken, inmiddels heeft de oude wave set ook een update gehad (had al die tijd wel mijn Fanatic Fly en NS zeta's bewaard)
Eigenlijk ging het herintreden na 18 jaar heel makkelijk en eerste gijp ging meteen vol in plane.
Springen was wel weer even wennen in het begin, timing was nog niet helemaal OK.
Ook ben ik in die jaren wel de skills en lef verloren. Donkey kickje, of duck gybe lukt nog wel maar dingen zoals speedloops zitten niet meer in mijn quiver.
Maar wie weet komt dat wel weer terug, afgelopen maandag avond wel angst overwonnen om handje in de lucht los te gooien :D

Ik zou gewoon naar spots gaan waar veel andere surfen en door daar goed te kijken en te vragen leer je al een hoop.
Daarnaast even tricktionary app downloaden.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » do jul 05, 2018 6:18 pm

Ik vaar nu 30 jaar het hele jaar door waarvan de laatste 15jaar bijna alleen nog maar op zee.
Toen ik begon bij de Sloterplas bij Amsterdam (een K**plasje bij Amsterdam volledig ingebouwd door bomen en flats) een paar beginners lessen gekregen en verder het meeste zelf uitgevogelt in het PRE-Youtube tijdperk :wtf:

Ik moet wel zeggen dat bijna alle grote "doorbraken" als waterstarten, doorgeplaneerd gijpen, golfrijden ipv lafjes op de schouder hangen, aerials of the lip komen door tips en voordoen door veel betere surfers en Pro,s.
Vaak was dat even een andere uitleg of een kleine maar cruciale aanwijzing die je net dat stukje verder hielp.
Eervolle vermeldingen hierin zijn voor Antoine Albeau waarvan ik op Ile de Re heel veel over boardtrim heb geleerd en Jason Polakow die bij toeval 4 weken op Mauritius mijn buurman was.
Van JP heb ik savonds bij de BBQ maar ook aan de waterkant heel veel over golfrijden en wat luchtiger kijken en gewoon gaan met die banaan geleerd. Hoewel die vakantie me 2 boards, 6masten en 6zeilen heeft gekost was dat goud waard in mijn verdere ontwikkeling.

Op mijn "hoogtepunt" kon ik heel aardig varen maar als ouwe l#l met de nodige kreukels in mijn lijf merk ik wel dat het niet meer zozeer nieuwe dingen leren is, als wel hopen dat je niet achteruit rent in je nivo.
Ik ga nog steeds met 10bft+ de zee op, maar het hele gemakkelijke van vroegah is er gewoon minder.
Op zich heb ik er nog steeds veel lol in, maar met de rek er een beetje uit trekken andere sporten zoals Suppen en MTB waarbij ik me nog wel echt kan ontwikkelen wel behoorlijk.
Dat neemt zulke vormen aan dat ik van de zomer zelfs voor de 2e keer in mijn leven op vakantie ga zonder surfspullen en zelfs zonder wetsuit en trapeze voor je weet maar nooit :eek:

Als ik NU alles opnieuw zou doen had ik ongeveer een permanente plug-in voor Youtube streaming en was elke vakantie clinic time bij bijvoorbeeld een Niek vd Linde, Jem hall en Kevin Pritchardt.

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, f2 stoke 96, Loftsails oxygenHD 7.8, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » za jul 07, 2018 9:35 am

Ik heb mezelf in 2 jaar ook het meeste aangeleerd. Het enige wat me ondanks honderden youtube filmpjes niet lukt is (doorgeplanneerd)gijpen. In dat geval is het denk ik wel handig om ooit eens wat lessen of een clinic te volgen, want ik blijf op een enkele keer na maar vallen zonder te weten wat ik verkeerd doe. Gewoon dooroefenen, maar af en toe wel behoorlijk frustrerend

Ameland
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD firewave 92ltd RRD firewave 102 ltd Kona mini tanker TT Kona11.5 TT Ezzy elite 4.2 4.7 5.3 5.7
Contacteer:

Bericht door Ameland » za jul 07, 2018 10:31 am

Windsurf sinds 1977 nooit gestopt, alles zelf fout aangeleerd. In 2012 eerste halve clinic bij Jem Hall daarna nog enkele clinics gevolgd.
Het is ongelofelijk wat een verschil het maakt als je les krijgt van een pro. Had ik dit maar eerder gedaan....

Hydrograaf (Bas)
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Hydrograaf (Bas) » zo jul 08, 2018 10:16 am

Ik ben half jaren tachtig begonnen als puber. Mijn ouders hadden een boekhandel dus alles geleerd uit een boekje en ieder jaar zeuren om een kleinere plank tot ik het zelf kon betalen. 1990 gestopt en vorig jaar weer begonnen. Wat ik nu merk is dat ik nooit echt goed heb geleerd de trapeze optimaal te gebruiken. Vroeger compenseerde ik dat met kracht. Nu merk ik aan mijn polsen dat ik echt volledig moet gaan hangen.

Verder heb ik veel geleerd door met vrienden te varen, elkaar na doen en tips geven. Dat werkt nog steeds: gewoon goede surfers achterna gijpen. Ik kijk ook veel youtube filmpjes nu en beweeg mee met bewegingen voor zover dat gaat achter een tafel en mijn vrouw geen ambulance gaat bellen.

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nelson Foils » zo jul 08, 2018 11:00 am

The cone of learning.jpg

Plaats reactie