Ik vaar nu 30 jaar het hele jaar door waarvan de laatste 15jaar bijna alleen nog maar op zee.
Toen ik begon bij de Sloterplas bij Amsterdam (een K**plasje bij Amsterdam volledig ingebouwd door bomen en flats) een paar beginners lessen gekregen en verder het meeste zelf uitgevogelt in het PRE-Youtube tijdperk
Ik moet wel zeggen dat bijna alle grote "doorbraken" als waterstarten, doorgeplaneerd gijpen, golfrijden ipv lafjes op de schouder hangen, aerials of the lip komen door tips en voordoen door veel betere surfers en Pro,s.
Vaak was dat even een andere uitleg of een kleine maar cruciale aanwijzing die je net dat stukje verder hielp.
Eervolle vermeldingen hierin zijn voor Antoine Albeau waarvan ik op Ile de Re heel veel over boardtrim heb geleerd en Jason Polakow die bij toeval 4 weken op Mauritius mijn buurman was.
Van JP heb ik savonds bij de BBQ maar ook aan de waterkant heel veel over golfrijden en wat luchtiger kijken en gewoon gaan met die banaan geleerd. Hoewel die vakantie me 2 boards, 6masten en 6zeilen heeft gekost was dat goud waard in mijn verdere ontwikkeling.
Op mijn "hoogtepunt" kon ik heel aardig varen maar als ouwe l#l met de nodige kreukels in mijn lijf merk ik wel dat het niet meer zozeer nieuwe dingen leren is, als wel hopen dat je niet achteruit rent in je nivo.
Ik ga nog steeds met 10bft+ de zee op, maar het hele gemakkelijke van vroegah is er gewoon minder.
Op zich heb ik er nog steeds veel lol in, maar met de rek er een beetje uit trekken andere sporten zoals Suppen en MTB waarbij ik me nog wel echt kan ontwikkelen wel behoorlijk.
Dat neemt zulke vormen aan dat ik van de zomer zelfs voor de 2e keer in mijn leven op vakantie ga zonder surfspullen en zelfs zonder wetsuit en trapeze voor je weet maar nooit
Als ik NU alles opnieuw zou doen had ik ongeveer een permanente plug-in voor Youtube streaming en was elke vakantie clinic time bij bijvoorbeeld een Niek vd Linde, Jem hall en Kevin Pritchardt.