Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Iemand ervaring met de Fanatic Jag?

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Ikkie
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Boards: Fanatic Jag 135L / Zeilen: Gaastra Phantom 9.2 Matrix 8.0 en Swift 6.5

Iemand ervaring met de Fanatic Jag?

Bericht door Ikkie » do jul 05, 2018 3:52 pm

Heeft iemand al ervaring met de Fanatic Jag? Ik vaar nu op een fanatic Shark en wil wel een keer upgraden naar een freerace board. Die Jag lijkt me wel wat (behalve de prijs :r ) en ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Ik ben in ieder geval op zoek naar een board dat snel en makkelijk aanplaneert.

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Re: Iemand ervaring met de Fanatic Jag?

Bericht door niels40+ » do jul 05, 2018 6:12 pm

Neem ook de Blast mee in je overweging. Die gaat voor 90 procent van de surfers net zo hard als de JAG maar vaart veel makkelijker

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » do jul 05, 2018 8:06 pm

Die jag is net uit dus daar is niets over bekend. Heb hem wel gezien bij vdberg in Hoorn, echt mooi board met dikke tail. Zou een makkelijk te varen board moeten zijn, meer freerace dan de blast.

Als je minder uit wilt geven en wel een freerace board wil: ik ken iemand die een week terug een nieuwe patrik f-race 120v2 heeft gekocht en na 1 keer varen wil verkopen, komt komende dagen op marktplaats voor een leuke prijs begreep ik.

Ik heb zelf ook dit board gehad (heb nu net een nieuwe 130v2 en 110) en is naast de rrd firestorm 120 echt beste freerace board naar mijn mening waar ik ooit op gevaren heb. Snel en plug&play.

Cheers

Ikkie
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Boards: Fanatic Jag 135L / Zeilen: Gaastra Phantom 9.2 Matrix 8.0 en Swift 6.5

Bericht door Ikkie » vr jul 06, 2018 10:30 am

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

@ Niels, De blast neem ik ook serieus in overweging. Ik wil echter wel naar free race toe en de dikke tail waar Tristan het over heeft lijkt me wel wat, omdat ik denk dat de Jag daarmee sneller aanplaneert dan de Blast.

@ Tristan, Die Patrick is iets te klein. Ik zoek meer iets van 130+ Liter. En de Firestorm heeft volgens mij een redelijk beperkte zeil range….

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: NED 1661
Surf spul: samen met m'n vrouw een trailer vol. :-)

Bericht door Arbee » vr jul 06, 2018 10:37 am

De Futura van Starboard past dan toch ook in het rijtje. In vele maten en prijzen te vinden 2e hands.

martijn73
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: severne fox 120, NCX 6.5/7.5

Bericht door martijn73 » vr jul 06, 2018 11:48 am

Heb afgelopen weekend de Jag gevaren met foil en north s-type erop, dit ging goed. Staat ook op mijn verlang lijstje , maar moet eerst mijn Fox 105 verkopen.

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Bericht door niels40+ » vr jul 06, 2018 11:55 am

Ikkie schreef:Bedankt voor de reacties tot nu toe!

@ Niels, De blast neem ik ook serieus in overweging. Ik wil echter wel naar free race toe en de dikke tail waar Tristan het over heeft lijkt me wel wat, omdat ik denk dat de Jag daarmee sneller aanplaneert dan de Blast.

@ Tristan, Die Patrick is iets te klein. Ik zoek meer iets van 130+ Liter. En de Firestorm heeft volgens mij een redelijk beperkte zeil range….

Vraag B52 maar eens over het snelle aanplaneren en snelheid en gemak van een Blast. Hij vaart naast Falcon ook de Blast.
Ik ben verbaasd over de performance van de Blast...

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » vr jul 06, 2018 2:51 pm

De blast moet je wel eerst echt proef varen. Is heel erg surfer afhankelijk of hij bevalt. Ik vond het een zware tegenvaller, maar surfmaatje waren er weer erg content mee.

En patrik f-race is in 6 maten te krijgen ;-).

Maar als je nieuw wilt is die jag wel cool, je bent de eerste ermee ;-)

Thlodewijk
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Novenove slalom 109,122,139A-C-one 7.1 7.8 8.6 9.4Acx 6.5spy 5.4 salt 3.6 4.2 4.8

Bericht door Thlodewijk » vr jul 06, 2018 11:04 pm

Niet de eerste maat van me gebruikt em als foil board en licht weer slalom.

Chiel75
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Futura 124, Neilpryde Zen 6.7, North S-type 6.0 & 7.8, Naish Force 5.3 (en nog oud spul liggen)

Bericht door Chiel75 » za jul 07, 2018 2:58 pm

was de Jag daar ook niet voor bedoeld? Voor het Foilen dus.... Ik heb deze wel gezien, en degene die erop voer, kon er makkelijk mee uit de voeten (zonder feil overigens).

martijn73
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: severne fox 120, NCX 6.5/7.5

Bericht door martijn73 » za jul 07, 2018 3:22 pm

vandaag met 8.4 op de 125 gestaan, een waar feestje....

Ikkie
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Ikkie » ma aug 13, 2018 2:04 pm

Het is de Fanatic Jag 135 geworden. Gisteren opgehaald bij Telstar en meteen het water op. Was een dag met weinig wind. Ik hoopte dat ik voor 12 uur klaar zou zijn en het water op zou kunnen i.v.m. de voorspellingen, maar het duurde allemaal wat langer in de winkel dan gedacht. Dus stond ik aan de waterkant de vin op maat te schuren terwijl het waaide en kon ik pas tegen half 2 het water op…..
De Jag is wel ff wat anders dan een freeride board zeg. Ik had grote moeite om hem in plané te krijgen en te houden met een 9.2 Gastra Phantom. Later op de middag ging het weer iets harder waaien en kreeg ik hem wel in plané en kon ik gaan wennen aan dat gevoel. Eerste rak trapte ik de plank wel behoorlijk in een spin out en kreeg hem er ook niet meer uit. Later iets minder druk gezet op achterste been. Ga ook nog even de vin (nieuwe 40 cm project 11 wiervin van Lessacher) schoonmaken. Kan zijn dat door het schuren de vin erg vet geworden is van mijn handen.
Al met al moet ik er toch behoorlijk aan wennen. Gijpen ging ook nog voor geen meter. Komende tijd dus veel uitproberen.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » ma aug 13, 2018 2:34 pm

Zo te horen ook een lekker technisch boardje. :P
In planee krijgen gaat altijd lastiger, zodra het board korter wordt. Dat kun je oplossen door actiever aan te planeren = pompen en goed met de wind meesturen en de giek hoger plaatsen. Zodra hij eenmaal in planee is, zou hij langer in planee moeten blijven dan een Freeride.

Wat betreft de spinout, dat zal weinig met vettigheid te maken hebben. Dat is over het algemeen houding.

Ik ben benieuwd wat het board gaat doen op het water en hoe deze zich verhoud tot de Fanatic Ray, wat in principe zijn voorganger was. Verder, is de Jag echt een ander design dan de Falcon of is het de shape van de Falcon met wat andere materiaalkeuzes zoals de Ray was opgebouwd?

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door niels40+ » ma aug 13, 2018 2:41 pm

Exact de reden dat ik geen falcon of JAG heb gekocht: vraagt om techniek en pompen en actief varen.
Met mijn keuze voor de blast (met de juiste vin!) ben ik dan ook heel blij!

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » ma aug 13, 2018 4:30 pm

Nieuwschierigheid @Ikkie Je koopt een nieuw model plank zonder proefvaart?
Ik ben in ieder geval op zoek naar een board dat snel en makkelijk aanplaneert.
En je wil iets van een dikke tail?

Fanatic schrijft zelf: With its narrower width, smaller tail cut-outs and flatter rocker line the Jag is inherently more controllable The Jag is a pedal-to-metal missile designed for riders whose racecourse is the open ocean! En jij gaat er mee op Horst varen :+ Daarbij is de Jag is minstens 10 cm korter dan je Shark en dat "voel" je in actief aanplanneren.

Als ik ff de Duitse SURF er bij pak zeggen ze:

Compared to the Blast, the Jag tolerates larger sails and is a bit faster and sportier on the way, the Blast, however, is noticeably designed for early planing and maneuvering, this works best with camberless freeride rules.

Wellicht iets meer vin of mij bellen als je de Jag op zee gaat uitlaten ;-)

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » ma aug 13, 2018 5:06 pm

Nelis heeft zijn huiswerk gedaan, dat is wel duidelijk. :P

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » ma aug 13, 2018 6:09 pm

Brede korte boards hoeven overigens niet beroerd aan te planneren. Patrik F-Race gaat super makkelijk in plannee. Maar dat komt allicht door de erg brede kont.

Maar is dat zeil niet het probleem in plaats van het board? Zo een Phantom is toch best een lomp en technisch zeil dat je een meter groter moet varen dan de rest??? Ze hebben mij bij Telstar in 2010 als herintreder een Gaastra GTX Race 8.5 aangesmeerd als lightwindsail op een Tabou Rocket 145. Slechtste advies dat ik ooit heb gehad. Het planneerde pas als de rest 6.5 vaarde.

B 52
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Fanatic / North Sails / Ion / Select
Contacteer:

Bericht door B 52 » vr aug 17, 2018 11:30 am

leuk onderwerp

Ik heb alle drie reeds gevaren. Standaard is de Falcon mijn board, mijn vrouw vaart met de Blast 100,115 en 130. Vorig jaar heb ik een tijdje op de Blast gevaren dus heb er aardig wat km mee opzitten.
Dit jaar hebben we de Jag 125 ipv de Blast 130, ook met de Jag heb ik er reeds meerdere sessies opzitten omdat mijn Falcon 114 reeds verkocht is en nu wacht ik op de nieuwe.
Het zijn 3 totaal verschillende boards. De Blast is een alleskunner, snel aanplanneren, heerlijk op en neer varen op een meer en lekker rustig spelen in de golven of swell op zee.
De Falcon hoeft niet al te veel uitleg, super snel board, hard op het water, maar toch ook nog lekker controleerbaar.
De Jag komt dan weer net onder de Falcon, door zijn rondere rails ligt hij rustiger op het water, hij is wel een stuk breder dan de Blast.
Zo is de Blast 145 maar 2cm breder dan de Jag 125. Het is duidelijk dat het volume van de Blast meer in de dikte ligt, terwijl de Jag zijn volume in de breedte heeft. Heeft dit een invloed, op het aanplaneren? Ik heb het gevoel van niet, beide planeren, naar mijn gevoel, snel aan. Nu kan je wel stellen dat ik dit gevoel heb omdat dat ik wedstrijden heb gevaren, maar mijn vrouw is hierin voor mij een mooie indicatie, zij heeft nooit wedstrijden gevaren en heeft het gevoel dat ze met de Jag125 iets sneller planeert dan met de BLAST 130.
De Blast 100 blijft haar grote vriend, maar bij minder wind vaart ze net iets liever op de Jag. Dit heeft natuurlijk ook te maken waar we varen. We zitten meestal op een binnenwater, als we meer op zee zouden zitten, zou de voorkeur dan zeker weer meer naar de Blast gaan. Want door zijn nog rondere rails ligt hij daar dan weer iets rustiger dan de Jag.
Mijn gevoel is dat je een nieuw board nooit direct kunt beoordelen na de eerste keer. Vaar er meerdere keren mee, gebruik divese lengtes van vinnen, zet de mastovet wat meer naar voren of achteren en oordeel dan.
Als ik van de Falcon naar de Jag of de Blast overstap, moet ik ook eerst even wennen.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Kanarie » vr aug 17, 2018 11:59 am

Mooi dat je zo alle boards heb kunnen vergelijken B52.
Goed verhaal. :)

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Boards, Gun Sails, Sonntag Fins

Bericht door TheoH » za aug 18, 2018 7:49 am

tristan55555 schreef:
ma aug 13, 2018 6:09 pm
Zo een Phantom is toch best een lomp en technisch zeil dat je een meter groter moet varen dan de rest??? Ze hebben mij bij Telstar in 2010 als herintreder een Gaastra GTX Race 8.5 aangesmeerd als lightwindsail op een Tabou Rocket 145. Slechtste advies dat ik ooit heb gehad. Het planneerde pas als de rest 6.5 vaarde.
Enigszins off topic. De Phantom 9.2 is een topzeil. Bij 11 knopen pomp ik hem simpel in plané, bij 12-13 knopen komt hij passief in plané. En hij is door te varen tot 20 knopen. Wel een beetje bijtrimmen. Dan zijn er al 6.5-tjes op het water te vinden.

On topic. Pat, dank je wel voor je uitgebreide verslag over de drie boards. Daar heeft Ikkie wat aan. Hij krijgt vast en zeker het gevoel het juiste board gekocht te hebben. De overstap van een Sharp naar freerace vergt nou eenmaal geduld en oefening - zeker een paar sessies - maar gaat zich uitbetalen. Lekker veel op Horst varen. Daar stap je zo weer op. Veel plezier van je aankoop.

B 52
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door B 52 » za aug 18, 2018 8:28 am

dank je,
Ik vaar steeds in de driehoek, Grevelingendam, Herkingen, De Punt, Ouddorp
Als er eens iemand zin heeft om de Ja te testen, steeds welkom.
Geef een seintje en we spreken af waar we zitten.
Op dat moment kan je het board teten met je eigen setje in je handen :)

Ikkie
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Ikkie » ma aug 20, 2018 12:34 pm

@B 52, bedankt voor je reactie!

De keuze voor de JAG was een bewuste. De Blast heb ik ook overwogen, maar ik wilde een uitdagend board omdat ik bang was dat ik anders te snel zou zijn uitgekeken op het nieuwe board en een slalom leek me nog een stapje te hoog, dus iets er tussenin.
Gisteren voor de tweede keer het board nat gemaakt op Horst. Helaas wel het verkeerde zeil opgetuigd. De voorspelling op Windfinder was volgens mij iets aan de optimistische kant. Er waren 15 knopen voorspeld, maar de wind kwam maar een korte periode goed door. Ik had de Gaastra Matrix 8.0 opgetuigd, maar de Phantom 9.2 was waarschijnlijk beter tot z’n recht gekomen. Ik weeg 92 kilo, dus ik kan wel een beetje zeil gebruiken….
Doordat de wind niet helemaal goed doorkwam, heb ik wel veel geoefend met het aanpompen. Ik merkte daarbij dat ik het board veel meer downwind moest sturen dan de Shark. Eenmaal in plané wil het board goed vaart maken maar ik had nog wel moeite met hoogte lopen, behalve in de heftige vlagen, dan was het een makkie. Ook had ik nog last van een spin out. Geen heftige, maar het gevoel dat ik het board de hele tijd met de tail wegtrapte. Dit had ik alleen wanneer ik het zeil over bakboord had. De vin was wederom de Lessacher Project 11 wiervin van 40 CM. Later heb ik het ook nog geprobeerd met de 36 CM Duo Weed, maar intussen was de wind ver te zoeken, dus ik kon geen goede vergelijking maken. Wat ik bij de 40 CM vin ervoer bij het aanpompen, is dat het board de neiging had om weer op te loeven voordat ik op snelheid was. Daar moet ik dus ook aan zien te werken.
Momenteel heb ik de voetbanden op de binnenste positie staan. Misschien dat ik die naar buiten zet, maar ik wilde eerst eens kijken hoe dit gaat. Er zit overigens niet heel veel verschil in de binnenste en buitenste positie, zeker niet vergeleken met de Shark waar dat verschil veel groter was. Voor mijn gevoel is de binnenste positie vergelijkbaar met de buitenste van de Shark, dus dat voelt wel vertrouwd.
Misschien dat ik in de nabije toekomst ook eens op de Belterwijde ga surfen om ook eens in diep water te kunnen varen met een rechte vin.
Tips zijn overigens altijd welkom. :thumbup:

B 52
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door B 52 » ma aug 20, 2018 2:57 pm

Leuk dat de tweede sessie toch iets beter meegevallen is.
Ik zou eerst de voorste voetbanden naar buiten zetten en enkele sessies later de achterste verzetten. Ik ben bijna zeker dat de ervaring met een rechter vin totaal anders zal zijn dan met een weed vin.
Elke plank vaart totaal anders met een weed vin.
Vergeet niet te spelen met de mastvoet, ik zou starten in het midden en dan helemaal naar voor of helemaal naar achter. Zo voel je beter het verschil. Als het vervolgens dan beter is bv helemaal vooraan, kan je centimeter percentimeter naar achter gaan

Ikkie
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Ikkie » ma aug 20, 2018 7:49 pm

Voetbanden voor en achter in verschillende posities, daar was ik zelf niet opgekomen. Ga ik proberen.
Met de mastvoet heb ik al een beetje geschoven, maar nog niet extreem naar voren of achteren. Ga ik ook doen.
Bij het board zit een standaard Choco vin van 46 CM. Kan ik die het beste gebruiken met de 9.2 Phantom of de 8.0 Matrix of de 6.5 Swift? Hij lijkt mij aan de kleine kant voor de Phantom.

Ruben
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Starboard Carve 122 en Evo 80, GA Manic 4.2, Remedy 5.2/6.0, Ka Koyote 7.4, Loft PureLip 4.0 + 5.2

Bericht door Ruben » di aug 21, 2018 11:41 am

Voor de phantom is dat wel klein denk ik. Met de matrix zou dat prima te doen moeten zijn en voor de swift is die wel wat te groot, maar te groot is wat minder erg dan te klein, dan lever je alleen wat controle in.

Ikkie
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Ikkie » wo aug 22, 2018 12:25 pm

Gisteravond maar meteen de voorste voetbanden naar buiten gezet. Dan sta ik ook niet aan de waterkant te knutselen als ik eigenlijk op het water wil zijn….
Qua vin, zou voor de 6.5 Swift een 42 tot 44 CM geschikt zijn? En voor de 9.2 Phantom een vin van 50 tot 52 CM voor licht weer?
Hoeveel maakt 1 centimeter uit? Ik heb nooit de luxe gehad om meerdere vinnen te testen met een CM verschil om te kijken wat voor invloed dat op het water heeft en gezien de prijzen van de vinnen zou het wel fijn zijn in één keer de juiste te kiezen.

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door niels40+ » wo aug 22, 2018 12:41 pm

Bijgeleverde vin is ‘leuk’ vinnetje. Punt. Wil je echt gaan vliegen met het board en op de vin varen dan is een investering in een betere vin zeker het overwegen waard. Een sonntag is natuurlijk geweldig (vraag B52) maar ook met minder geld koop je een vin die het verschil maakt. Ik ben heel blij met tribal powermax, geen puur slalom vin die veel techniek vraagt maar wel eentje waarmee ik heel relax goed op de vin kan varen.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » wo aug 22, 2018 1:05 pm

Ik prefereer zelf hurricane sr7 qua price-prestatie verhouding. Maar dat is een andere thread denk ik ;-).

Ruben
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Starboard Carve 122 en Evo 80, GA Manic 4.2, Remedy 5.2/6.0, Ka Koyote 7.4, Loft PureLip 4.0 + 5.2

Bericht door Ruben » wo aug 22, 2018 1:38 pm

Qua lengte wil je voor de 6.5 denk ik rond de 36, misschien 38 cm. Ter vergelijking: ik vaar 6.0 met 34 en 7.4 met veel power 38 cm vin, met lichtweer 44. Dat laatste is eigenlijk gewoon te groot, maar wel fijn als je alle power nodig hebt. Voor je 9.2 kan ik niet echt een onderbouwde uitspraak over doen, zo groot vaar ik niet.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic Duotone ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Bericht door Mark » do aug 30, 2018 2:29 pm

Zie ook deze vaarimpressie: viewtopic.php?f=64&t=13899759

Plaats reactie