Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Mijn eerste keer… Wijk

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Plaats reactie
CoenMan
Deur-surfer
Deur-surfer

Mijn eerste keer… Wijk

Bericht door CoenMan » za aug 11, 2018 10:27 pm

Afgelopen vrijdag is het gebeurd. Mijn eerste keer. Het zat er al een poosje aan te komen. Natuurlijk ik was wel eens vaker bij je geweest maar toen was het niet “aan”. Afgelopen vrijdag was het wel aan. Vijfentwintig knopen uit het West Zuidwesten zweepte de golven op. Waren het ideale omstandigheden voor een eerste keer? Nee, niet echt. De wind stond hard ”aan” of “uit”, het was te koud voor mijn zomer rubber, ik had een 5.3 getuigd en dus geregeld overpowered en striemde buien met een klap onweer maakten het feest compleet. Toch was ik blij dat ik er was.

Het is mij twee keer gelukt om door de branding te komen. Twee keer! In meer dan 5 uur op het strand. Iedereen die surft is daar geweest. De fase van uit je comfort zone stappen en iets nieuws leren. Ik kan mij aardig redden op het wad en op het IJsselmeer, maar dit was andere koek. Het was alweer even geleden dat ik terug was op beginners niveau. Terwijl ik mijn set langs de vloedlijn terug sleep om het nogmaals te proberen knikken mede plankzeilers mij toe alsof ze willen zeggen, “houd vol je komt er wel”.

Ik zeilde twee keer naar buiten, maar heb meer dan tien dingen geleerd terwijl ik gespoeld werd. (naast niet proberen te verdrinken ook nog een paar nuttige zaken) De echte beloning kreeg ik toen ik achter de branding kwam en met een hartslag van 160+ los kwam van een top, de tijd die lijkt te vertragen, de stilte, de hoogte en de harde landing. De deining terug pakken naar het strand. Het uitzicht, de versnelling, de spray in mijn gezicht. De eerste voorzichtige bochten op een echte golf. Een bescheiden vreugde kreet en een grijns van oor tot oor als ik weer op het strand sta. De Noordzee heeft mij te pakken.

Tot snel Wijk en bedankt voor leuke gesprekken op het strand!
Laatst gewijzigd door CoenMan op za aug 11, 2018 11:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: ja

Re: Mijn eerste keer… Wijk

Bericht door surfingshrink » za aug 11, 2018 10:51 pm

Haha mooi verhaal!
STOKED heet dat:-)))))

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » za aug 11, 2018 10:55 pm

:D
Mooi verhaal en geniet van het leren en dat alles nieuw en spannend is!
Zwemmen hoort erbij, terug klunen ook, dus tot de volgende keer.

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » zo aug 12, 2018 7:42 pm

Mooi verhaal! Geniet van de mooie momenten die komen gaan!
(en herinner altijd....een slechte dag op wijk is altijd nog mooier dan een goede dag op horst ;-)

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Naish Competition Wave 8'3"+8`5"&Supercross 264-Naish Boxer SL 7.0/Force 6.2-5.3-5.0-4.7-4.2-3.7
Contacteer:

Bericht door Naishman » zo aug 12, 2018 8:14 pm

Schitterend om te lezen :cheer: , moet mezelf ook maar (weer) eens overtuigen om met een 'rustige' dag naar zee (Wijk?) te gaan en dan weer opbouwen (zal wel iets met leeftijd te maken hebben ofzo :nocheer: ).

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » zo aug 12, 2018 10:07 pm

CoenMan, mooi verhaal man! Ik was er ook vrijdag en ik heb dik genoten. Ik had 92 liter met 5.2 en dat was perfect. Ik begon geloof ik om ongeveer vier uur en tot de windstilte was dat continu prima. Een iets kleiner zeiltje had ook gekund, velen vaarden met 4.7.
Ik vond het zeker geen lastige dag, misschien dat de wind eerder in de middag wisselvalliger was?

Als je weer gaat, en je gaat zeker weer!, vraag dan tevoren even wat tips een meer ervaren zeerotten. Er zijn er veel die je van te voren wat zinnigs kunnen vertellen en na even kijken hoe je het doet nog wat extra.

O ja, toen de wind weg viel en de regen kwam (uur of zes?) heb ik een tijdje op het strand gewacht en geklets en wat ik verwachtte en waar ik bang voor was gebeurde: de wind kwam terug en hoe - een 'paar' knopen meer. En toen was mijn 5.2 echt way too much, haha. Ik heb er nog een paar rakjes mee gevaren maar het was geen doen meer. Toen ik ook nog een bliksemschicht zag ben ik moe en tevreden gestopt.
Ook ik wil snel weer, het was tot nu toe erg mager dit jaar met windsurfen.

mbleeker
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door mbleeker » wo aug 15, 2018 1:06 pm

Mooi beschreven. Hier ook een beginnend zee-surfer. Erg bijzonder om je weer beginner te voelen terwijl je in andere omstandigheden 'gevorderd' bent. Waar ben je opgestapt?

Morgen wss voor mij de 2e keer op wijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

CoenMan
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door CoenMan » do aug 16, 2018 9:29 pm

Bedankt voor alle positieve reacties. 8)

CoenMan
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door CoenMan » do aug 16, 2018 9:30 pm

mbleeker schreef:
wo aug 15, 2018 1:06 pm
Mooi beschreven. Hier ook een beginnend zee-surfer. Erg bijzonder om je weer beginner te voelen terwijl je in andere omstandigheden 'gevorderd' bent. Waar ben je opgestapt?

Morgen wss voor mij de 2e keer op wijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Ik zat naast TaTa steel bij de 2e windmolen geloof ik. Er is daar zo'n houten trap omhoog.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » vr aug 17, 2018 8:46 am

EdwinR schreef:
zo aug 12, 2018 10:07 pm
CoenMan, mooi verhaal man! Ik was er ook vrijdag en ik heb dik genoten. Ik had 92 liter met 5.2 en dat was perfect. Ik begon geloof ik om ongeveer vier uur en tot de windstilte was dat continu prima. Een iets kleiner zeiltje had ook gekund, velen vaarden met 4.7.
Ik vond het zeker geen lastige dag, misschien dat de wind eerder in de middag wisselvalliger was?
Vanaf 4 uur was het op z'n mooist. Daarvoor was het een behoorlijke klotsbak, door golven van beide kanten. Het opkomend tij heeft dat netjes vlak gestreken. Al met al wel een topdag geweest. :D

Plaats reactie