Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Mastvoetbreuk aan de Oesterdam

Hier kan je al je sterke surfverhalen kwijt zoals afgelopen zaterdag mega hoge golven bij windkracht 12 etc.

Moderators: christiaan1111, Jeroensurf, super_ik

Plaats reactie
RP6conrad
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Sputnik, NP Slalomzeil
Contacteer:

Mastvoetbreuk aan de Oesterdam

Bericht door RP6conrad » zo aug 12, 2018 9:46 am

Afgelopen vrijdag 10 aug was het weer een prima surfdag aan de Oesterdam (Oosterschelde). Helaas dacht mijn oude mastvoet (20 jaar) er anders over, na een val begaf de diabolo het. Het draadeind in de diabolo (Boge) was er gewoon los uitgebroken. De extra canvas beveiliging hield de zaak dus ook niet bij mekaar, dus het was echt einde verhaal. Natuurlijk gebeurt zoiets steeds ver uit de kant, en ik was ook te ver downwind van de andere surfers om hulp te vragen. Gelukkig was het erg warm, en schuin aanlandige wind. Ik kon nog net wat sneller zwemmen dan de plank wegdreef, en dan mijn zeil terug opgepikt. Ik ben er gelukkig in geslaagd om mijn zeil met de neerhaler vast te binden aan de mastvoet, en zo terug naar de kant te sukkelen. Ik ben dan een kleine 500 meter downwind terug aan land gekomen.
Moraal van het verhaal : bedenk een noodplan alvorens je op het water gaat ! Met aflandige wind en lagere temperaturen kan materiaalbreuk (of vermoeidheid !) snel tot gevaarlijke situaties leiden.
Bijlagen
20180811_092011.jpg

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Re: Mastvoetbreuk aan de Oesterdam

Bericht door Nelis » zo aug 12, 2018 11:01 am

Moraal van het verhaal, je brengt jezelf en anderen onnodig in de problemen door met een 20(!) jaar oude diabolo het water op te gaan! Leuk verhaal voor in de kroeg maar mag ik zeggen dat je ontzettend onnadenkend bezig bent(geweest)?
Je pak, trapeze(haak) lijntjes, vin zijn ook nagelopen voor een volgende sessie?
Loop je spul regelmatig na en vervang, desnoods preventief.
Noodplan voor jou: Zet die grijze massa eens aan, andere omstandigheden en je mag op de voorpagina van het lokale suffertje.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » zo aug 12, 2018 11:34 am

Subtiel 😉, maar inderdaad, als je groot water op gaat moet je kunnen vertrouwen op je materiaal. Een diabolo is van rubber en dat droogt uit, ook als je het niet gebruikt.

RP6conrad
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door RP6conrad » zo aug 12, 2018 1:05 pm

Sorry jongens, maar zelfs met gloednieuw materiaal is breuk nooit uit te sluiten. Een katapult is voldoende om je mast, giek of mastvoet te slopen. Mijn noodplan was wel degelijk aanwezig, en dat was niet noodreparatie, maar gewoon de aanlandige wind en een temperatuur waarbij je rustig enkele uurtjes op het water kunt verblijven ! Wie durft hier eerlijk te beweren, zoiets gebeurt mij nooit niet....

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Bericht door niels40+ » zo aug 12, 2018 1:44 pm

Met 20 jaar oude mastvoet het water opgaan doe je dus gewoon niet. Punt. Je brengt jezelf en anderen in problemen. Controleer daarnaast altijd je materiaal. En dan nog zit ongelijk in klein hoekje. Kan er over meepraten. Vorig jaar 1 1/2 km uit de kust knapt metalen deel van trapeze en moest ik op spierkracht terug. Dat was ver...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » zo aug 12, 2018 1:52 pm

Dat klopt helemaal, maar diabolo breuk kun je voorkomen. Een giek of een mast kan je hele surf carrière mee gaan, maar een diabolo of pees is een slijtage onderdeel en heeft een beperkte levensduur. Een pees vervang ik jaarlijks een diabolo durf ik wat langer mee door te varen. Maar max 2 a 3 jaar.
De post van Nelis vond ik wel erg onsubtiel, maar de bedoeling en de kern van zijn verhaal zijn wel goed.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door coen76 » zo aug 12, 2018 7:15 pm

Overigens moet een nieuwe standaard baseplate volgens mij zo in jouw mastrail passen. Dan ben je voor 40-60 euro gelijk klaar en is het hele ding weer nieuw.

RP6conrad
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door RP6conrad » zo aug 12, 2018 7:46 pm

Nieuwe diabolo is op komst, maar het was dus niet het rubber dat het had begeven ! Dit type diabolo bestaat uit een hard kunststof deel, waarin een metalen draadeind is verankerd. Het kunststof deel is dan met het rubber deel gevulcaniseerd. Het rubber deel vertoont nog geen enkele barst of scheur ! Het is de harde kunststof die gebroken was.
Mijn persoonlijke veiligheidsoverwegingen (op groot water) zijn als volgt :
Aflandige wind, of aanlandige wind + windkracht, maw hoe lang duurt het om terug aan de land te geraken bij materiaalbreuk.
Temperatuur van het water (20°C of 10°C is een hemelsbreed verschil over hoe lang je kan overleven op het water...).
Temperatuur van de lucht.
Richting van de stroming.
Ben ik alleen of in groep, wordt ik gevolgd door mijn maten.
Is er een reddingsdienst of boot snel ter plaatse.
Kortom, het is echt niet zo dat ik hier niet over nadenk. In de 40 jaar dat ik surf, is dit mijn eerste diabolo die het op deze wijze begeven heeft.
Ik ben benieuwd wat jullie overwegingen zijn om veilig op het water te gaan ?

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » zo aug 12, 2018 8:24 pm

Ook dat kunstof wordt broos en corrodeert. Het is suf dat je het niet al 15jaar geleden hebt vervangen, maar goed leer van je fouten (en check meteen ff je alu giek of de bouten als je een carbon hebt ;).

1) is mijn materiaal veilig en geschikt voor de omstandigheden waarin ik surf.
Diabolo goed, touwtjes gecheckt, mast heel, geen gekke kraakjes in mijn giek of zeil, trapezeband en gesp goed, board in goede conditie met alle schroeven goed. Dat soort dingen check ik op de dagen dat ik NIET surf zodat ik weet dat het goed is als ik ga.
Voor de rest ben ik besmet met ernstige sjizleritus dus materiaal zit sowieso wel goed.

2)kan ik de condities aan + foutmarge voor als de wind af/toeneemt of het lomper is als verwacht.
Ik moet zeggen dat het in NL zelden gebeurd, maar ik heb in okt in Wales ruim 2 uur gereden om te surfen voor de Orkaan die er kwam om er na 45min af te gaan omdat de wind teveel toenam en de golven echt te heftig werden.

3) kan ik mijzelf ten alle tijden in veiligheid brengen bij het bijzondere geval dat ik wat breek.
Dat betekend dus ook, ga nooit verder als dat je in de gegeven omstandigheden terug kunt zwemmen. (ervan uitgaande dat ik bij mijn positieve blijf anders is het sowieso einde oefening).
Temperatuur incl windchill is iets wat je daarmee in kan meenemen, en op kleed qua warmte van je wetsuits.

Reddingsboten en anderen reken ik nooit op.
Mentaal ga ik ervanuit dat zodra ik het water op ga mijn spullen zijn afgeschreven en als ik mazzel heb alles heel blijft voor een volgende keer. Flares en dergelijke geloof ik dus ook niet in, evt een resttube als je ver de zee op gaat naar bijv een Razende Bol of een mooi buitenrif op bijv Mauritius wel.

RP6conrad
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door RP6conrad » vr aug 17, 2018 10:33 am

Ik heb de kapotte mastvoet verder onderzocht. Het produktie jaartal is ingespoten in het rubber : in dit geval 94. Het rubber is nog in perfecte staat, aan de buitenzijde is geen enkele veroudering zichtbaar ! Ook de hechting met de kunststof is nog perfect. Het ingespoten draadeind echter is bedekt met een dikke laag witte corrosie ! Dit is volgens mij dan ook de oorzaak van breuk : de corrosie drukt eenvoudig weg het kunststof deel open tot breuk. De nieuwe diabolo heeft het cijfer 02 ingespoten, is volgens mij dus ook al 16 jaar oud ! Maar omdat deze nog nooit zout water heeft gezien, zal er ook nog geen corrosie opgetreden zijn. Al je de toestand van je boge diabolo wil checken, moet je dus zeker demonteren !
Bijlagen
jaarstempel.jpg
boge_2.jpg
boge_1.jpg

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Teamrider: Duotone Fanatic ION
Surf spul: Duotone Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » vr aug 24, 2018 7:25 pm

Elk jaar een nieuwe voor mij...
Degene van het jaar ervoor is dan de reserve.
Maar met 100 sessies per jaar slijten mijn spullen sneller dan de gemiddelde surfer :+

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Bericht door niels40+ » vr aug 24, 2018 10:17 pm

http://link.marktplaats.nl/m1315761104? ... nt=app_ios

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Claus2
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Claus2 » za aug 25, 2018 9:32 am

Tot het materiaal behoord ook de surfer (of suffer in mijn geval) in kwestie.
Gisterenmiddag ben ik na een drukke dag en een nacht weinig slapen bij Horst het water op gegaan met 7.8 racezeil zonder pak. Prima surfweer maar best wel fris al nat in de wind. Na 1,5 u belandde ik in de vaargeul en kreeg het zeil niet meer ge-waterstart. Zeil en mast liepen verder vol met water en ik dreef verder weg richting aquaduct. Vergeefs geprobeerd zeil te dumpen om terug te paddelen. Ben toen met boeltje terug gaan zwemmen. Hevige kramp in kuiten. Op het board gaan zitten en gebeld om hulp waarna mijn telefoon volliep met water en kuren begon te vertonen. Kustwacht langs zien varen. Vergeefs om hulp gezwaaid. Door gezwommen. Kort daarna kwam er godzijdank een collega windsurfer helpen en heeft het zeil geleegd waarvoor nog dank. Toen bleek ik ook inmiddels weer te kunnen staan (ca 1,7m diep denk ik) en ben ik wisselend surfend en lopend terug gekomen. Op dat moment heb ik de politiehelikopter nog tweemaal over zien komen. Ik ben zeer dankbaar voor de hulp die is geboden en de moeite die is gedaan en ga niet meer zonder wetsuit het water op. Mijn telefoon ligt te drogen en mijn ego is herstellende.

edwingr
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Witchcraft / Starboard / Ezzy

Bericht door edwingr » za aug 25, 2018 10:29 am

Claus2 schreef:
za aug 25, 2018 9:32 am
Zeil en mast liepen verder vol met water
Tijd voor een freeride zeil en een ophaalkoord.

Claus2
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Claus2 » za aug 25, 2018 10:51 am

Ja ik denk het. Ik ben echter ook een beetje beducht voor overpowered te geraken met een freeride zeil suggesties?

funride
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP australia / Neilpryde
Contacteer:

Bericht door funride » za aug 25, 2018 12:18 pm

Claus2 schreef:
za aug 25, 2018 9:32 am
Tot het materiaal behoord ook de surfer (of suffer in mijn geval) in kwestie.
Gisterenmiddag ben ik na een drukke dag en een nacht weinig slapen bij Horst het water op gegaan met 7.8 racezeil zonder pak. Prima surfweer maar best wel fris al nat in de wind. Na 1,5 u belandde ik in de vaargeul en kreeg het zeil niet meer ge-waterstart. Zeil en mast liepen verder vol met water en ik dreef verder weg richting aquaduct. Vergeefs geprobeerd zeil te dumpen om terug te paddelen. Ben toen met boeltje terug gaan zwemmen. Hevige kramp in kuiten. Op het board gaan zitten en gebeld om hulp waarna mijn telefoon volliep met water en kuren begon te vertonen. Kustwacht langs zien varen. Vergeefs om hulp gezwaaid. Door gezwommen. Kort daarna kwam er godzijdank een collega windsurfer helpen en heeft het zeil geleegd waarvoor nog dank. Toen bleek ik ook inmiddels weer te kunnen staan (ca 1,7m diep denk ik) en ben ik wisselend surfend en lopend terug gekomen. Op dat moment heb ik de politiehelikopter nog tweemaal over zien komen. Ik ben zeer dankbaar voor de hulp die is geboden en de moeite die is gedaan en ga niet meer zonder wetsuit het water op. Mijn telefoon ligt te drogen en mijn ego is herstellende.

Als je mast en mastsluf vollopen met water je giek op de achter kant van het board trekken, zo loopt het er vanzelf weer uit.

En zonder pak het water op is voor mij een no go, zelf in dagen 30+ draag ik nog een pak. Niet alleen om warm te blijven maar ook als val bescherming.

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » za aug 25, 2018 1:16 pm

Claus, pff, dit was echt een opstapeling van stommiteiten. Blijf in het vervolg weg van de vaargeul, hoe het ook waait of wat je ook aan hebt. Je wilt daar niet liggen als er een schip aan komt.
Laatst gewijzigd door EdwinR op za aug 25, 2018 7:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

edwingr
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Witchcraft / Starboard / Ezzy

Bericht door edwingr » za aug 25, 2018 7:54 pm

Claus2 schreef:
za aug 25, 2018 10:51 am
Ja ik denk het. Ik ben echter ook een beetje beducht voor overpowered te geraken met een freeride zeil...
Och welnee, hooguit ietsje kleiner pakken. Moderne 2-cam freeriders/freeracers met smalle slurf hebben een groot windbereik. En ik vermoed dat je je racing zeilen toch ook al niet tot op (of over) de limiet vaart.
Claus2 schreef:
za aug 25, 2018 10:51 am
...suggesties?
Na jaren met NP RS-Slalom's en H2-Racing's, word ik erg blij van de handling die m'n Ezzy Lion's nu geven en ze worden eigenlijk niet echt 'vervelend' als ze te groot zijn. Maar andere merken zullen ook vast wel prima aanbiedingen in dat segment hebben.

medano
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: alles verkocht geen tijd meer

Bericht door medano » ma aug 27, 2018 2:50 pm

Best Claus,

Dit is typisch een geval van materiaal hebben, dat NIET bij je vaarniveau past. Wat moet je met een zeil vol cambers en een brede mastslurf als je geeneens kan waterstarten ??????

Daarnaast gaan varen zonder pak is ook niet echt verstandig. Ook al is het zomers, als je een tijd in het water ligt, krijg je het vanzelf koud.

Gewoon een lekker freeride setje kopen en pas aan meer high end spullen beginnen als je ER ECHT AAN TOE BENT!!!!. (geld voor heel veel windsurfers)

Plaats reactie