Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Vraagje: Gaastra Total Flow (adapter?)

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Wier(d)Fin
Deur-surfer
Deur-surfer

Vraagje: Gaastra Total Flow (adapter?)

Bericht door Wier(d)Fin » zo aug 12, 2018 6:27 pm

Beste medesurfers..

Als herintreder sinds misschien wel 20 jaar, deze zomer de smaak weer akelig te pakken gekregen, ik zal de verhalen over alle obstakels die je als herintreder tegenkomt (buiten het surfen zelf om,wat vrij soepeltjes verliep), maar achterwege laten, want dat wordt een boekwerk, dus maar gelijk ter zake komen...

Wat "nieuwere" spulletjes aangeschaft, mooi compleet tuigsetje, via dit forum, een ander plankje, en later ook nog dit zeil..
(Dat was een cultuurshock komende van een Windsurfer Rockett 99. :crazy: )
mast-zeil-zeil.jpg
mast-zeil-zeil.jpg (53.19 KiB) 222 keer bekeken
Een Gaastra Total Flow Freeride 7.5 , met een aparte constructie: een mast-tip, waarvan ik mij afvraag of dit eigenlijk wel compleet is, of dat ik iets over het hoofd zien.

Mast-tip die bij het zeil zit : ( je ziet dat deze op een lengte van 3.5 cm is ingesleten.)
Mast-tip.jpg
Mijn mast-top, waar de tip die bij het zeil hoort, maar deels (2 cm) invalt eigenlijk, vandaar de speling denk ik.
masttop-heel.jpg
masttop-heel.jpg (36.52 KiB) 222 keer bekeken
Het oog aan het eind van de mast-slurf top zijde, waar aan de ene kant de mast, en de andere kant de mast-tip ingeschoven wordt.
Het metalen ringetje is 2 mm dik aan de onderkant en zoals het nu zat kwam dat dus boven op mijn mast-top te rusten.
Hoort er geen rubbertje in dat ringetje om speling tegen te gaan bivoorbeeld?
mast-zeil-top.jpg
mast-zeil-top.jpg (38.67 KiB) 222 keer bekeken
Hoort hier verder nog wat tussen, of voor in de plaats te zitten, in de vorm van een adapter?
Toen ik het zeil namelijk had opgetuigd, kon je de mast-tip na alles aangetrokken te hebben best nog wel bewegen, cq roerbewegingen maken en flubberde het bovenste deel van het zeil, tussen de laatste bovenste zeillat en de top.
Aangaande de maten van alles en qua slijtage plekjes zou ik zo' n 1.2 mm aan "iets" te kort komen.
Dat " iets" kan of een andere mas-top zijn, of een ontbrekende adapter.

Op zich heb ik die dag snelheden behaald, die voor mij totaal onbekend waren,en ging helemaal uit mijn dakje, maar toch leek het mij niet helemaal zoals het hoorde met dit zeil.

Tot mijn grote schik heeft mijn mast-dop dit uiteindelijk ook niet allemaal leuk gevonden, kwam ik achter toen ik de boel ging aftuigen, getuige deze foto.
( ik hoop en neem aan dat deze nog gewoon los te krijgen zijn ? )
masttop-stuk.jpg
masttop-stuk.jpg (22.41 KiB) 222 keer bekeken
Ik heb de afgelopen tijd dit interessante forum half binnenstebuiten gekeerd, en daar werd gesproken over een adapter, als ik het goed begrepen heb.
Op het internet is verder totaal helemaal niks te vinden over dit zeil.

Nu weet ik niet of daarmee wordt bedoeld, dat dit in plaats van je mast-top komt, of iets dergelijks ?
Mis ik een onderdeel of zou het zo toch moeten werken?
Mijn mast zou qua specificaties geschikt moeten zijn ( Gaastra 460 25imcs) met standaard dop.

Wie heeft ervaring met dit type zeil, en kan mij er meer over vertellen?

Alvast super bedankt!

Marcel
Beheerder
Beheerder
Surf spul: Fanatic / North Sails
Contacteer:

Re: Vraagje: Gaastra Total Flow (adapter?)

Bericht door Marcel » zo aug 12, 2018 7:34 pm

Zoals ik het zeil ken en de foto's is had de dop die nu stuk is eruit gemoeten en de adapter rechtstreeks in je mast.

De dop kun je in elke surfshop weer nieuw krijgen.

Wier(d)Fin
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Wier(d)Fin » zo aug 12, 2018 8:41 pm

Bedankt voor je antwoord, hieruit begrijp ik dus dat ik die adapter mis in het hele verhaal..

Wel prettig dat de dop los te krijgen is, maar over die adapter kan ik nergens wat vinden.

Hopelijk zijn er forumleden met eenzelfde systeem, die een plaatje van die adapter kunnen plaatsen.
of er ooit een ergens los hebben gekocht.

Op de site van Gaastra zwijgen ze in alle talen over dit systeem.

Marcel
Beheerder
Beheerder
Surf spul: Fanatic / North Sails
Contacteer:

Bericht door Marcel » ma aug 13, 2018 2:21 pm

Sorry, met adapter bedoel ik de mast tip in jouw verhaal

Wier(d)Fin
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Wier(d)Fin » di aug 14, 2018 10:05 pm

Helaas, met de dop eruit is de mast hol, en verdwijnt in de praktijk de tip dus bijna volledig in de mast... :roll:
Dus er hoort "iets" te zitten, wat dat tegengaat..

Misschien zelf maar iets knutselen..

Bedankt voor het meedenken in iedergeval.. :thumbup:

Plaats reactie