Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Ideale combinatie van slalom board en race zeil voor speed/slalom

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Ideale combinatie van slalom board en race zeil voor speed/slalom

Bericht door Down the line » zo aug 12, 2018 7:08 pm

Zal wel eerder wat over geschreven zijn. Maar dit is misschien recent topic om het bij mekaar terug te vinden. Kan misschien handige info zijn als je goede combi zeil bij board zoekt

Zelf vandaag met Ray 111 (zelfde shape als Falcon) en oude Loft Blade gevaren. Valt mij op dat board dan te onrustig wordt en board omhoog wil. De Falcon/Ray ligt erg los op het water mede door gedeelte monoconcaaf en vraagt daarom een zeil met meer downforce wat mijn oude Loft Blade 2012 te weinig lijkt te geven. Zover ik begrijp de Avanti M5 een super combi met de Falcon en mijn KA race combineerde ook redelijk goed. Zelfde hoor ik van North

De nieuwste avanti M6 schijnt op zowel los liggende en minder los liggende boards goed te combineren.

Zelfde merk ik ook bij de KA race met zowel de Falcon als de Isonic een goede combi

Loft schijnt het vooral goed te doen met boards die iets minder los op het water liggen. Denk aan PD en de RRD

Mijn oudere Loft Blade combineerd ook goed met de Isonic

De Avanti M5 schijnt weer geen ideale combi te zijn met wat minder los lopende boards. Vandaar denk ik de aanpassing bij de M6

Wie kan wat zeggen over de Gaastra. Die altijd met de Manta de combi was

En natuurlijk andere combinaties

Tuurlijk zal je met vin en trim heel wat kunnen verbeteren.
Maar gaat nu even voor de surfers die die mogelijkheid en kennis wat minder hebben en gelijk een goed gevoel willen ervaren in hun combi zonder dure aanschaffen van verschillende soorten vinnen en uren trimmen

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: GA sails
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Re: Ideale combinatie van slalom board en race zeil voor speed/slalom

Bericht door Marco B » zo aug 26, 2018 3:36 am

Tabou/Gaastra. In hoeverre Fabien bij het shapen van de boards rekening houdt met de snit van de gaastra zeilen en andersom : stemmen Peter/Ross/Cedric de shape van de Vapor af op de Manta’s. Ik denk het eerlijk gezegd niet. Ik heb afgelopen maanden de Vapors op de 2017 Falcon136 gevaren. Dat werkte voor mij niet. Teveel lift, en snelheid bleef hangen. Moest downhaul echt minderen. De Vapors op de 2012 shape van de falcon113 werkt juist weer super. Volume verdeling van de 113 is gelijkmatiger. Had gevoel dat volume van 136 meer achterin zat. Voor een ander werkt t misschien wel. Nu falcon136 weg voor de nieuwste Manta81 en het gevoel is goed!

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Xfire V10&Avanti Machine M4, M5 Sonntag fins

Bericht door PieterW » zo aug 26, 2018 8:41 am

Leuke topic voor mij precies andersom dit jaar overgestapt naar de RRD xfire V10 omdat dit fijner vaargevoel geeft en dit in combinatie met de de Avanti M5. De falcon gaf in overpower conditie te veel lift. Het gekke is dat de eindsnelheid met de combi RRD en Avanti voor mij hoger ligt. Ben benieuwd wat de M6+ gaat doen. Maar hangt ook af met wat voor vin je vaart ik heb hierin de iedeale mix gevonden RRD/Avanti/Sonntag SLX

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » ma aug 27, 2018 8:47 pm

Opvallend begreep juist dat de M5 niet ideaal combineerde met boards die niet los op het water liggen wat volgens mij bij de rrd X-fire zo is . Natuurlijk speelt de vin ook mee. Maar toch. De M6+ zou dit juist minder moeten hebben

Verder had ik verwacht dat Tabou en Gaastra een ideale match zou zijn gezien de testers vaak die combi varen of voeren

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Xfire V10&Avanti Machine M4, M5 Sonntag fins

Bericht door PieterW » ma aug 27, 2018 9:51 pm

Je vaart de de RRD Xfire V10 met een goed gepowerd zeil dus M5 is dat, en dan loopt het board heerlijk los

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Teamrider: Duotone Fanatic ION
Surf spul: Duotone Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » ma aug 27, 2018 11:28 pm

Down the line schreef:
ma aug 27, 2018 8:47 pm
Opvallend begreep juist dat de M5 niet ideaal combineerde met boards die niet los op het water liggen wat volgens mij bij de rrd X-fire zo is . Natuurlijk speelt de vin ook mee. Maar toch. De M6+ zou dit juist minder moeten hebben

Verder had ik verwacht dat Tabou en Gaastra een ideale match zou zijn gezien de testers vaak die combi varen of voeren
PieterW schreef:
ma aug 27, 2018 9:51 pm
Je vaart de de RRD Xfire V10 met een goed gepowerd zeil dus M5 is dat, en dan loopt het board heerlijk los
Wel grappig want het blijft een discussie van gevoel :wink:
John vaart de zeilen in hele andere condities dan Pieter
En Pieter heeft juiste de track iets naar voren gezet om meer downforce te krijgen, dat board liep TE los...

De ideale combinasi is Albeau of Finian in 5/6Bft met een 8.6 en een 80/85cm board. :whip:

Daar word eea voor ontworpen, wij passen slalom/race zeilen en boards aan, aan de condities die er zijn :angel:
Ideale combinatie is afhankelijk van conditie, durf en vaaruren.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » di aug 28, 2018 12:17 am

Klopt maar ik hoor dat de M5 vooral goed combineerd met los lopende boards zoals de Falcon en de M6+ juist ook beter voor boards is geschikt die wat minder los op het water liggen. Dus denk dat de M6+ nog beter zal werken met tye board als de RRD X-fire. Dus ben wel benieuwd naar de combi met de RRD Xfire en de M6+ en het verschil wat je dan ervaart

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 P7 AC-One MUF Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » di aug 28, 2018 10:40 am

Interessante topic
Zelf vaar Vapors op ISonic, merk vooral dat het erg van de trim en vin afhankelijk is hoe los het board gaat lopen. Nu op het Gardameer kan ik met de 7.9 op de IS117 goed uit de voeten, komt los over de chop. Mijn Flikka SL103 hetzelfde iets groter vin in de chop en loopt ook lekker los. Daarnaast speel ik met de giekhoogte en mastpositie.
De Avanti's M5 lijken me ook ideaal voor alle omstandigheden, vandaag haal ik een Point-7 Ace-One om te testen bij Andrea hij vaart met verschillende boards oa Starboard maar ook PD's. Ik ben erg benieuwd hoe de nieuwe 8.5 van P7 vaart.
GA ga ik verlaten, de afwerking vind ik best wel slecht en bepaalde details zijn er niet (strapafwerking aan de voet, downhaul touwtje wegwerken, op de masthoes rafelende draden) dus ook zoekende naar een zeil wat lekker losloopt, controleerbaar is in het grensgebied voor een lichtgewicht surfer.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door oossie71 » wo aug 29, 2018 1:20 pm

Een eerste sessie gehad nu met de Point-7 8.5 Ace-One, duidelijk een ander zeil dan de Vapors. Optuigen gaat een stuk makkelijker, eigenlijk gaan de cambers zonder moeite erop.
Volledig nieuw zeil meegekregen en onder het varen merk je wel dat hij zich moet "zetten", dat gevoel niet gehad met de Vapors. Varen is ook anders en laat de Isonic mooi los varen bij minimale condities 2x pompen en planeren, het board komt dan ook mooi los. Verder je stance is compleet anders, dat is wennen (navraag bij Andrea gedaan en het klopt) je vaart het zeil rechterop dan de Vapors bij gelijke giekhoogte. Wellicht dat dit ook het board losser laat lopen, opvallend want het absolute gewicht van de P7 8.5 is stuk hoger dan de Vapor 8.6 en dat voel je dus helemaal niet tijdens het varen.
Vandaag nog een sessie (ook weer lichtweer condities) dan eens weer kijken of de combi met de Isonic 117 nog steeds zo lekker los is.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » za sep 01, 2018 6:41 pm

Begrijp gezien de Vapors te koop staan de Point 7 voor jou beter combineerd met je Isonic of custom Flikka Isonic

Laat board wat losser lopen wat ik uit je verhaal haal

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door oossie71 » za sep 01, 2018 7:08 pm

Vooral de handling van de 8.5 Ace-One heeft me doen besluiten naar de P7 over te stappen.

De P7 8.5 was naast de 8.6 geplaatst voor de lichtgewicht surfer. Mn Isonic117 liep er fantastisch los mee en totaal niet zwaar in handling (absolute gewicht ligt hoger, eenmaal op de plank is het andersom) , 1-2x pompen in lichtweer condities en ik kon al vol planeren. Daar heb ik met de 8.6 Vapor meer moeite mee. Ook het gemak van optuigen, afwerking ed heeft mijn switch versneld. Helaas voor de lichtgewichten komt de 8.5 niet meer voor seizoen 19.

Plaats reactie