Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Snelheid controle

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
ffkijke
Deur-surfer
Deur-surfer

Snelheid controle

Bericht door ffkijke » zo aug 12, 2018 11:37 pm

Hoi

Ik vaar ongeveer een jaar met de Tabou Rocket 145 als herintreder. Hieraan voorafgaand de Starboard Rio M.
Wilde meer snelheid en meer wendbaarheid. Tot nu toe 100% tevreden over de Tabou. Ook mijn kinderen en vriendin kunnen er mee overweg.

Zelf heb ik de volgende vragen/frustraties: met windkracht 4 en 7.5 zeil wordt ik naar mijn idee nog vaak voorbijgeraasd. Dan zie ik mensen losjes in de voetbanden staan en blijven staan terwijl ik soms met twee voeten dan weer met een voet in de voetband sta te haspelen om het board tussen de windgaten heen te sturen. Ligt dat aan mijn techniek (en wat moet ik anders dioen?) of aan het materiaal van de anderen?
Ik zie die racers ook altijd met twee handen rustig bij de trapezelijntjes. Terwijl ik dan vaak merk dat het board oploeft. Grrr.
Zo af en toe krijg het board echt aan het vliegen en dan word ik er een beetje bang van hoe hard dat dat gaat. Voel dan dat de controle kwijtraak, terwijl ik juist ook zo hard wil. Wat te doen?

Hoor graag jullie tips om mijn vaartechniek te verbeteren!

Groet, Robert

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Re: Snelheid controle

Bericht door Kanarie » ma aug 13, 2018 1:15 am

7,5m2 bij 4bft is natuurlijk niet heel groot. Een beetje slalommer pakt dan een 8,5+.
Dat zal o.a. het snelheidsverschil verklaren. Als ik zo lees, is die 7,5 nu wel even voldoende voor jou en ik zou nog niet groter gaan.

Verder is het een mooi board wat je hebt, maar het is een Freeride. Daar ligt de snelheid simpelweg iets lager dan een technisch board als een slalom. Verder is er nog veel tuning mogelijk, zoals trimmen van het zeil, voetbandpositie, mastvoetpositie, giekhoogte, vinsoort/maat en natuurlijk je eigen houding. Gelukkig heb je een freeride, waardoor de afstelling minder van belang is en minder consequenties heeft.
Beperk het dus tot mastvoet, giekhoogte en voetbandposities.

Wat betreft je trapezelijntjes, dit is eigenlijk heel simpel af te stellen.
Zet de lijntjes een 10-15cm uit elkaar op de giek. Ga vervolgens varen en probeer na te gaan welke hand nog het meeste kracht krijgt. Schuif ze telkens 1-2cm naar voren of naar achteren totdat dit gelijkmatiger wordt.
Mocht je daarna een groter of kleiner zeil erop zetten, dan ligt het drukpunt anders en kan het zijn dat je dit opnieuw moet doen.

Wat betreft het vliegen, dat is juist goed. Hoe losser het board, des te harder je kunt.
Alleen heb je er niets aan, als je het niet kunt controleren. Wil je meer controle, schuif je mastvoet een stukje naar voren.
Mocht dat niet helpen, dan kun je je giek iets later zetten. Mocht dat ook niet lukken, dan kun je je voetbanden iets naar voren monteren.
Als het nog niet lukt, kun je ook nog een kleinere vin eronder zetten.

Maar uiteindelijk is het ervaring, veel oefenen en gewend raken aan de snelheid.
Snelheid pakken is telkens opnieuw eng, totdat je eraan gewend raakt en dan is dat de nieuwe maat.
Op vlak water is alles een stuk makkelijker te leren/controleren dan op groot open water met veel golven.

Als laatst, je hoeft niet de snelste te zijn, zolang je maar lol hebt.
Wat ik lees, is dat je nog bepaalde basiszaken kan leren en veel verbetering kan krijgen in je eigen varen.
De snelheid is daar uiteindelijk een resultaat van, maar is beter om geen doel doel van te maken. :)

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » ma aug 13, 2018 10:44 am

Ik sluit mij aan bij Kanarie.......👍

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » ma aug 13, 2018 11:08 am

Ik denk toch dat er misschien ook iets mis is met je zeiltrim. Als dat niet klopt kun je inderdaad flinke controle problemen hebben. Heb je een foto van je set? Misschien valt er zo al wat te zien. Of nog beter is een ervaren windsurfer ter plaatse eens te vragen om mee te kijken.

ffkijke
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ffkijke » ma aug 13, 2018 12:01 pm

Bedankt mannen voor jullie snelle en zinnige tips! Geduld is een schone zaak en ik heb gewoon nog veel te leren van de fouten die ik maak waardoor stapje voor stapje progressie te zien zal zijn.
Heb al heel veel geleerd, zeker als ik kijk naar mijn surfverleden als herintreder: alsof ik het surfen opnieuw heb moeten uitvinden. Niet vergelijkbaar met 30 jaar gelden.....
En een wijs woord kanarie: het gaat vooral om lol, ook mijn streven. Snelheid kan daar het resultaat van zijn niet het doel.

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, f2 stoke 96, Loftsails oxygenHD 7.8, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » di aug 14, 2018 9:24 am

Ook een freeride board kan behoorlijk hard lopen. Ik (70 kg) vaar nu 2 jaar en ben begonnen met een rocket 125 ltd en een 7.5 gun freeride zeil en kromme freeride vin. Na een jaar ging de snelheid al wat omhoog toen ik de voetbanden op de buitenste stand zette. Veel door geoefend en nu sinds een paar maand heb ik mijn freeride zeil en vinnen ingeruild voor een 7.8 LS oxygen freeracezeil en een select S07 39cm vin en dat loopt met 4 bft.(15-20 knopen) best hard. Mijn ervaring is dooroefenen en controle en snelheid komt vanzelf.

Ruben
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Starboard Carve 122 en Evo 80, GA Manic 4.2, Remedy 5.2/6.0, Ka Koyote 7.4, Loft PureLip 4.0 + 5.2

Bericht door Ruben » di aug 14, 2018 11:03 am

Een tip om meer te wennen aan snelheid is eens wat vlakker water opzoeken (een strekdammetje, of het upwindse gedeelte van surfwater achter een weiland/dijk o.i.d.). Meestal verlies je namelijk de controle door golven en op vlak water kun je dan puur focussen op het dichthouden van je zeil zonder constant over een stuk chop heen te moeten bokken.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » di aug 14, 2018 11:12 am

Eens met Ruben. Een leuke aanvulling daarop is veel upwind/downwind sturen.
Als je eerst flink hoogte pakt en dan met een dikke windvlaag downwind stuurt, pak je ook ineens 5-10km/h extra t.o.v. halve wind varen.
De volgende stap ik een GPS horloge om te kijken of je je record hebt verbroken. :lol:

76-er
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Zie profiel

Bericht door 76-er » di aug 14, 2018 11:24 am

Laat een ervaren surfer een paar rakken op je setje varen. Als er iets fundamenteel mis is met je board/tuigage/vin afstelling zal die snel de vinger op de zere plek kunnen leggen. Scheelt enorm veel gepruts en frustratie. Een Rocket 145 moet gewoon makkelijk in het gebruik zijn.

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » di aug 14, 2018 1:43 pm

Ik denk dat je gewoon iets te snel wilt voor het niveau wat je momenteel bezit.. geef het de tijd, iedere keer op het water leer je weer wat.
Die lui die jou met zoveel gemak met vingers in de neus voorbij varen, varen wss al jaren op een bepaald niveau.
Tip: meet je niet aan hen, maar zie hen als , daar wil ik ook naar toe, dan komt het vast goed.
En of je ooit een dergelijk niveau bereikt is nu natuurlijk niet te zeggen, time will tell!
Succes.

ffkijke
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ffkijke » di aug 14, 2018 11:56 pm

Dank wederom voor jullie tips&trucs!

Was vandaag weer op net water en soms vloog ik weer. Was al meer met controle, was ook iets kinderen windsterkte als afgelopen vrijdag. Toen bleef ik tijdens zo’n ‘vliegsessie’ tijdens een katapult met mijn voet hangen in de voetband, zorgde ook voor wat angst.... Vandaag weer zelfvertrouwen kunnen tanken: gijpen, voetbanden varen met controle, trapezelijnen iets bijgesteld ( met dank aan jullie tips)Er waren nu weinig mensen op de plas waarvan er eentje weer heel snel ging. Nagevraagd: Starboard Furura met een 9.2 zeil en een doorgewinterde surfer. Dat verklaarde alles.

Nog een trapezelijn vraag: ik zie de gevorderde surfers veelal met lange trapezelijnen surfen die kort uit elkaar staan. Wat is het verschil met korte lijnen en lijnen die iets verder uit elkaar staan?

Hoor graag weer van jullie!!

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Kanarie » wo aug 15, 2018 12:48 am

Als je vaste lijnen hebt (lees: niet instelbare) dan kun je de afstand giek-trapeze bepalen door de lijnen dichterbij of verder van elkaar te stellen. Heb je instelbare lijnen, dan kunnen ze altijd even ver uit elkaar blijven en de rest kun je afstellen.
Instelbare lijnen vind ik persoonlijk erg prettig, dan is er ook mee te spelen tijdens het varen.

Verder, de lengte van de lijnen is erg persoonlijk.
Als ik het goed begrepen heb, is de theorie bij weinig wind, zoveel mogelijk gewicht van je plank halen en dat in het zeil leggen. Daarom dan lange lijnen. Ik ben er zelf ook nog mee aan het experimenteren met lightwind i.v.m. stevigere wind, dus ik ben benieuwd wat anderen hierover zeggen.

Broekie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Broekie » wo aug 15, 2018 2:17 am

Low wind=kortere lijnen.
High wind=langere lijnen

Lijntjes zo dicht mogelijk tegen elkaar varen (max 1 vuist ertussen), geeft meer feedback van het zeil en verkleint kans op katapult.

Tracht de lijnen zo te positioneren dat je altijd een beetje pull hebt op je zeil hand. Dan in de dips zonder backhand pull varen en in de vlagen kan je dan zeil hand beetje dichttrekken en versnellen

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » wo aug 15, 2018 10:22 am

Met lijnen in de JUISTE lengte neem je ook de juiste houding aan: dat betekend giek hoog genoeg en varende met je armen heel licht gebogen en afgerolde schouders.
Met te korte lijnen kan je giek niet hoog genoeg=meer gewicht op je plank en trek je je zeil over je heen ipv dat het meer rechtop staat waardoor je minder power uit je lappie haalt. Daarnaast staat met langere lijnen je zeil wat verder van je af waardoor je makkelijker kunt corrigeren.
Vroegah met lange slanke planken kon je nog met 22 lijnen varen, maar tegenwoordig is 26 kort en 30 meer de norm.
Zelf ben ik 187 x92kg en vaar van 4bft tot 10+ bft op zee alles met 32 lijnen.
Als die goed staan kan ik halve wind ook met 3.4 op zee nog stukjes met mijn handen achter mijn rug varen.

Kijk ook eens op de site van Guy Cribb, die heeft veel artikelen (nog te vinden op zijn site in PDF ) geschreven over techniek en stance.
http://www.guycribb.com/windsurfing_tec ... 010v01.htm

ffkijke
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ffkijke » do aug 16, 2018 5:56 pm

Hoi allen,

Allereerst dank voor jullie reacties wederom!

Uh, ben nu een beetje in verwarring: lange lijnen juist bij weinig wind en kort bij veel wind... of net andersom. En wat is lang (30?) en kort (alles lager dan 30?).

Is er een mooi instructiefilmpje over het instellen van je trapezelijnen met uitleg? Bij Guy Cribb kan ik niet registreren met mijn gmail adres. Heb al een vraag gesteld, antwoord binnen een week.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Kanarie » do aug 16, 2018 6:32 pm

Lang of kort is voor iedereen anders.
Heb je je giek hoog staan, dan gaan de lijnen ook mee omhoog.
Heb je een heuptrapeze of zittrapeze, dan zit daar ook flink verschil in.

Daarom mijn advies, neem instelbare en kijk wat voor jou fijn werkt.
Speel er een beetje mee, dan ga je ook de verschillen langzaam merken.

Instelbare lijnen heb je voor 3 tientjes. Je kunt zo ook krijgen voor 90 euro, maar dat is het niet waard. :)

Ruben
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Starboard Carve 122 en Evo 80, GA Manic 4.2, Remedy 5.2/6.0, Ka Koyote 7.4, Loft PureLip 4.0 + 5.2

Bericht door Ruben » do aug 16, 2018 9:29 pm

Ik heb instelbare lijnen voor minder dan 2 tientjes :wink: . Ze slippen niet door en werken prima. Ik verstel ze meerdere keren per sessie, afhankelijk van zeilgrootte, power en chop. Mijn vuistregel is dat ze zo lang mogelijk staan totdat ik te veel tegen golven aan bots met mijn heup (dat is op snelheid soms vrij pijnlijk :lol: ), dus dan moeten ze iets korter, maar zoals hierboven gezegd is het vooral persoonlijk en moet je zelf ook even ervaren wat voor jou het beste werkt. Het is wel fijn om met bijna gestrekte handen te kunnen surfen.

ffkijke
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ffkijke » vr aug 17, 2018 7:38 pm

Dank!

Zie er bij Telstar van Unifiber van 24-30 en van 28-34. Ook van North Sails 22 en 28 (bedoelen ze daarmee de maximale stand?). Vaar nu met 30 inch fixed. Nog een advies?

https://www.telstarsurf.nl/windsurf/acc ... -vario-evo

https://www.telstarsurf.nl/windsurf/acc ... vario-race

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 P7 AC-One MUF Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » za aug 18, 2018 8:59 am

Minimale lengte en maximale lengte
Thats it

ffkijke
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ffkijke » za aug 18, 2018 10:17 pm

Thnx again!!

Hebben jullie nog tips voor een bepaald merk verstelbare trapezelijnen, welke zijn bv makkelijk te verstellen?

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Kanarie » za aug 18, 2018 11:01 pm

North zijn heel netjes en goed te verstellen, alleen hebben die twee handelingen nodig, wat tijdens het varen te lastig is.
Zelf heb ik deze van Gun, goedkoop en erg effectief. Kan in één handeling tijdens het varen korter gezet worden:
https://shop.siem.nl/product/gun-sails- ... rio-28-34/

Ruben
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Ruben » zo aug 19, 2018 2:29 pm

Ik heb dezelfde van gun, maar dan het kortere maatje. Topdingen en idd makkelijk verstelbaar tijdens het varen.

Plaats reactie