Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

JP all ride met Neilpryde Ryde of Fusion?

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
funride
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP australia / Neilpryde
Contacteer:

JP all ride met Neilpryde Ryde of Fusion?

Bericht door funride » do aug 30, 2018 1:52 pm

Hoi beste mede surfers,

Momenteel heb ik een F2 vegas 126L icm een GA Matrix 7.5
Omdat ik dit toch iets te lomp vind varen wil ik deze set gaan vervangen voor iets meer freemove achtige set.

Ik zal er voornamelijk mee gaan varen op de Gouwzee, snelheid is voor mij niet zo belangrijk maar moet wel vanaf 12 knopen mee kunnen planeren en geschikt voor old school moves als 360, duck jibes,body drag, tracks, sprongetje etc.
Board wat ik op het oog heb is een JP all ride 116L maar wat voor zeil twijfel ik nog over:

Neilpryde Fusion 6.5
Neilpryde Ryde 7.0

Deze vallen volgens NP in dezelfde windrange 10-17knopen voor rider 80kg , maar kan ik blindelings op zo'n tabel vertrouwen?
hebben jullie ervaring met een van deze zeilen en wat raden jullie me aan.

rest van mijn quiver bestaat uit:
JP FSW 93L
JP twinserquad 74L
NP Atlas 5.4
NP Combat 4.5
NP zone 4.1 (in de toekomst vervangen voor Combat 3.8 )

AlwinV
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Gecko 105, FSW 100, Rebel 83 & 75, NP 4.2 tot 7.0

Re: JP all ride met Neilpryde Ryde of Fusion?

Bericht door AlwinV » do aug 30, 2018 8:52 pm

Ik heb een vergelijkbare quiver - en weeg 78kg:
° Gecko 105 met Ryde 7.0 -> dit is mijn lichtweer materiaal om mijn surfdag te redden
° RRD FSW 100 met Fusion 6.1 en Fusion 5.5 -> materiaal voor de Oosterschelde
° Rebel 75 met Combat 4.7 en 4.2 -> materiaal voor Leucate

De Ryde zal een betere combo zijn met de AllRide. Waarom niet je Matrix even bijhouden en proberen op de 116? Vermoedelijk is dit de 'juiste' maat. Later kan je dan nog een Fusion 6.0 bijkopen - bruikbaar op de FSW en de Allride. Keuzes, keuzes....

Succes,

funride
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door funride » do aug 30, 2018 11:20 pm

Thank Alwin,

Mijn Matrix gaat het niet lang meer volhouden en moet binnenkort worden vervangen, maar deze eerst proberen te varen op de all ride behoort zeker tot de mogelijkheden.

Ik zit voornamelijk naar de Fusion te kijken omdat deze in een kleiner maat 6.5 vergelijkbaar is met het windbereik van bijvoorbeeld een Hellcat 7.7. en aangezien ik meer waarde hecht aan handeling ipv snelheid heeft een kleinere maat mijn voorkeur.

Waarmee moet ik eigenlijk mijn huidige Matrix vergelijken, zit deze meer in lijn van de Hellcat of meer met een Ryde?

Fusion 6.0 er tussen is nog mooie maar is iets voor later, mijn Atlas 5.4 kan ik vanaf 17knopen varen en zowel Ryde 7.0/fusion 6.5 en matrix7.5 zijn tot 20 knopen door te varen.

AlwinV
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Gecko 105, FSW 100, Rebel 83 & 75, NP 4.2 tot 7.0

Bericht door AlwinV » vr aug 31, 2018 7:15 am

° de Matrix is eerder vergelijkbaar met een Hellcat: https://www.windsurf.co.uk/7-0m-no-cam- ... test-2017/
° meer leesvoer over de Fusion 2017: https://www.windsurf.co.uk/test-type/crossoverw17x/
° meer leesvoer over de Fusion 2016: https://www.windsurf.co.uk/test-type/5-7m-16/

Voorheen had ik de 2011 Fusion 5.5 & 6.7. De 6.7 heeft me nooit kunnen overtuigen door naar mijn gevoel een beperkt windbereik. Terwijl de 5.5 me absoluut beviel. Twee seizoenen later is 6.7 vervangen door de 6.1 - tot mijn volledige tevredenheid.

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WsurfMarc » vr aug 31, 2018 8:33 am

De Allride 116 is een board dat mij heel blij maakt. De ideale "cross-over" alleskunner. Ook nog best snel.

In Rhodos vaar ik er al 8 jaar mee, quasi elke dag. Elk jaar het laatste nieuw model.
Bij ons heb ik een paar jaar geleden, 2de hands, het 2011 model zeer gunstig op de kop kunnen tikken. Het is het eerste model, denk ik.
Het is wat langer & slanker dan de huidig modellen.

Ik vaar er zowel mee op zee als op de meren. Ik heb er ook mijn eerste duck jibes op geleerd. Ideaal.

Ik weeg 87 kg.
De Ryde 6.5 is de sweet spot. Hoewel het grote aantal liters volume, gedraagt het board zich als een kleiner en vooral speels board.
Verder is de Ryde 6.0 bij nog wat meer wind ook heel aangenaam varen. Nog kleiner gaat, maar wordt minder interessant. Tijd om naar een FSW over te schakelen.
Ik vaar er ook een 7.0 Ryde op en met een iets grotere vin dan de standaard ben ik dan bijna even snel weg als met mn slalom board + 7.8 race zeil.

De Fusion gaat er ook goed op en dat wordt dan een persoonlijk kwestie. Ik heb dikwijls in Rhodos de 2 zeilen (Fusion & Ryde) naast mekaar vergeleken. Je voelt een zeer duidelijk verschil. De Fusion voelt veel harder en directer. Logisch want het gaat meer richting wave. Persoonlijk vind ik de Ryde net iets comfortabeler varen.

Nogmaals, alles wat ik hier neerschrijf is gebaseerd op 8 jaar ervaring met dit materiaal. Ik geniet geen sponsoring of iets dergelijks.

funride
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door funride » ma dec 10, 2018 1:03 pm

Update:

Inmiddels een Ryde 7.5 HD uit 2018 aangeschaft, uiteindelijk toch 0,5m groter gekozen omdat ik bij minimale wind op dit setje wil kunnen varen en iets zwaarder ben.
Volgens NP chart zou er met de Ryde 7.5 al met 9 knopen te varen zijn, met mijn 90kg en 116L hoop ik dan vanaf 12 knopen te planeren.

Van de zomer ook al een NP wizard 6.5 gekocht als overbrugging tussen mijn 7.5 en 5.4 NP Atlas.
Zowel Ryde als wizard heb ik nog niet (goed) kunnen testen en hoop op een vroeg voorjaar in 2019 ;)

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » ma dec 10, 2018 1:23 pm

Nou zal eerder 15 knopen zijn hoor. Of 12 knopen met vlagen van 18 misschien. met 90 kilo is dit geen lightwind setje.

Met een 9.0 en 130 liter kun je wel met 12 knopen varen denk ik. En als je actief vaart met 8.0 met een 75 breed board.

funride
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door funride » ma dec 10, 2018 2:09 pm

tristan55555 schreef:
ma dec 10, 2018 1:23 pm
Nou zal eerder 15 knopen zijn hoor. Of 12 knopen met vlagen van 18 misschien. met 90 kilo is dit geen lightwind setje.

Met een 9.0 en 130 liter kun je wel met 12 knopen varen denk ik. En als je actief vaart met 8.0 met een 75 breed board.

Ik mag hopen van wel :(
Met mijn Gaastra Matrix 7.5 had ik aan 12knopen net genoeg.
De Ryde staat bekend om zijn low-end dus verwacht daar wel wat meer van dan mijn Matrix.
Bereik van de Ryde 7.5 gaat volgens NP ook maar tot 15knopen voor een persoon van 80kg.
Vanaf 15/16 knopen pak ik mijn 6.5 Wizard (ook op low end gericht) en bij 18/20 knopen stap ik meestal al over op mijn FSW93 met een Atlas 5.4
Natuurlijk hangt het af van de spot waar ik vaar S'hout/Wijk/Gouwzee.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » ma dec 10, 2018 2:27 pm

Okee, misschien heb jij dan wel heel goede techniek, of stond er stiekem meer dan 12 knopen toen je met je matrix 7.5 vaarde. Waren er toen allicht veel windvlagen van 15/16 knopen? Want met niet meer dan 12 knopen moet je met 90kg en 116 liter volgens mij best wel een surfgod zijn om lekker te varen ;-)

En zo slecht is een matrix ook weer niet met low wind, vraag me af of de ryde heel veel meer gaat brengen, tenzij er een mast in zit die 30cm langer is.

Ik probeer alleen je verwachtingen te temperen, misschien valt het wel heel erg mee hoor :-)

funride
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door funride » ma dec 10, 2018 2:57 pm

Mastlengte is vergelijkbaar, Ryde is wat meer Freemove t.o.v de Matrix, samen met de low-end kwaliteiten daarom voor de Ryde gekozen.

12 knopen is dan natuurlijk wel de minimale wind in de voorspelingen en niet de vlagen. ;)
want met een voorspelling van bijvoorbeeld 7-12knp zal ik inderdaad niet ver komen, alhoewel ik een dobber sessie ook altijd leuk vind met mooi weer.

Daarbij ben ik ook niet iemand die ellenlange rakken vaart op snelheid maar meer type snel planeren, Max 100m varen en dan weer omdraaien,
de lol hiervan zit hem bij mij voornamelijk in het omdraaien :) duck gybes/helitacks/upwind en downwind 360 etc
Maar zoal gezegd nog niet getest dus kan er weinig over zeggen, ik kom er in het voorjaar op terug.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » ma dec 10, 2018 4:05 pm

Ja leuk, houd ons op de hoogte :-)

funride
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door funride » di dec 18, 2018 9:33 pm

Nog een andere dilemma, NP schrijft een flex top mast voor maar ik heb nu een GA mast in CC.
Echter zitten de langere masten van NP meer richting de CC kant (geven ze aan op hun website)

Niet ideaal maar volgens mij nog wel mee te varen.

Ander ding is mijn giek, een stx 2.0. Goedkoopste en volgens mij minst stijve giek die er te vinden is.

Aangezien mijn budget (voorlopig) beperkt is, is mijn vraag wat verstandiger eerst te vervangen.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » di dec 18, 2018 10:05 pm

Niet l*llen maar varen is het motto dat hier het beste van toepassing is. Kijk eerst nou eens hoe het vaart zou ik zeggen. Een CC mast kan nog best goed werken in lichtweercondities.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » wo dec 19, 2018 5:57 am

Van overgang naar carbon mast (80procent) en carbon giek heeft bij de grote zeilen de giek voor mij het meeste gebracht. Wat een verschil in controle, mijn 6.8 (met cambers) was meteen een 3 knopen langer door te varen leek het.

In kleinere maten vond ik het verschil niet echt merkbaar. En tot nu toe vond ik verschil 65 en 90 procent mast ook niet merkbaar. Ik ga dus ook echt geen 100 procent carbon mast kopen. Alleen bij rdm scheelde 65->90 procent wel veel in gewicht.

Aangezien je mast niet echt met je zeil overeen komt zou ik als het niet lekker vaart (!) Of je zeil helemaal niet goed op je mast staat (even aan kenner vragen) voor een juiste Curve mast kijken. En anders lekker doorvaren.

Zelf probeer ik masten te kopen waar meerdere zeilen op kunnen. Bij de fusion kan een 5.5 op dezelfde mast als een 6.5, dan is het al een stuk minder erg om geld uit te geven aan de juiste mast.

funride
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door funride » wo dec 19, 2018 8:37 am

Ik heb ook nog een 6.5 wizzard, deze gaat ook op 460 en vaar ik nu dus ook met mij GA CC mast.

Zowel de Ryde 7.5 als Wizzard 6.5 zijn ook op een 430 mast te varen, voordeel hiervan is dat ik deze dan ook weer kan gebruiken
mocht ik ooit nog iets van een 6.0 aanschaffen.

Nadeel kan zijn (maar dat weet ik niet zeker) dat een 430 mast minder stijf is, en zeker bij mijn 7.5 de low end power niet ten goede komt met mijn 90kg.

Aanstaand weekend eerst maar eens testen met huidige mast en giek.

funride
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door funride » za dec 22, 2018 8:22 pm

Ik had gehoopt vandaag dan eindelijk de NP ryde 7.5 te testen. Het werd de NP wizzard 6.5 omdat de wind toch stuk harder was dan de voorspelling.
Maar ook dit zeil had ik nog niet uitgebreid kunnen testen en heb tot nu toe wat moeite met het ON OFF effect van dit zeil. Vooral ON is direct vol power en dit is vooral in high en omstandigheden soms best lastig.
De gebruikte GA mast CC zal hier ook niet echt aan bijdragen.
Duck Jibes gaan met dit zeil wel super maar een normale power/speed jibe valt de druk bij het inzetten helemaal weg om halverwege weer full on te gaan en daardoor niet echt gecontroleerd gijpt.
Ook 360 die ik op mijn wave setjes en oude freeride zeil regelmatig rondkwam willen met dit zeil op een of andere manier maar niet lukken.
Kan zijn dat een freestyle zeil niks voor mij is, de mast toch echt niet lekker werkt of ik gewoon setje beter moet trimmen.
Hopelijk aankomende weken nog wat wind en anders in het voorjaar verder met tunen/testen.

Plaats reactie