Aanvullende informatie over de Xantos.... mijn 2 centjes..
Ik kan je vanuit mijn oogpunt, als "herintreder" afgelopen zomer wel wat indrukken geven over een Xantos 295/127 liter.
Om te beginnen heb ik een haat liefde verhouding met dit ding.
We beginnen met het haat verhaal..
De eerste herintreed surfmeters werden halverwege deze zomer gevaren op mijn antieke Windsurfer Rocket99 die nog in de schuur lag.
Ooit gekocht, nadat ik mijn Bic Show had verkocht (SPIJT !, ik was vergroeid met dit ding..)
Ik was vergeten dat je met de Rocket niet normaal overstag kon gaan, of het zeil kon optrekken, maar dit kan natuurlijk aan mijn gewicht toename liggen, ik heb er na aankoop 1x op gesurft en toen gelaten voor wat het was.
Dan wordt je wakker, met het vreemde idee, niet wetende waar het vandaan komt, met : ik wil windsurfen..
Dan ga je lezen op dit forum, op voorhand weet je dat dit je natuurlijk geld gaat kosten.
Dan lees je over de nieuwere kwetsbare plankjes, die de stevigheid van een eierschaal hebben, ik dacht eerst dat zal wel meevallen...
Niet dus, mijn Rocket kun je bij wijze van spreken met een touwtje achter de auto hangen en naar je surfstek rijden, je zou nog gewoon kunnen surfen daarna.
Toch wilde ik een wat nieuwere plank dan de Rocket, een waar ik nog wel op zou kunnen blijven drijven en desgewenst overstag kon gaan,
en het zeil ophalen.
Gewoon even wat zekerheid dat mocht de wind wegvallen dat ik nog gewoon thuiskom, en ook leek het mij leuker om het water te verkennen, dan alleen maar stompzinnig en oervervelend rakjes heen en weer te varen.
Mijn gewicht, toen 95 KG, en de rekensom hier wel eens gepresenteerd leerde mij dat het dan een plank van minimaal 115 Liter moest worden.
Inmiddels is er ongeveer 10 KG van dat gewicht af, maar dat terzijde..
Al lezende hier, las je lovende woorden over de Xantos, wel een wat ouder plankje maar de cultuurschok qua jaren in vergelijking met een splinternieuwe zou wat kleiner zijn voor mij, een Xantos zou het dus worden.
Ook met het oog op "weer even inkomen" en bijbehorende ongecontrolleerde crashes zouden eventuele beschadigingen mij ook minder pijn doen.
Ik liep tegen het type 1 aan, de aller eerste, en moest erg wennen aan de Barbie & Ken kleuren...
Maar niet zeuren ik had een F2 plankje, en vroeger waren dat de droomplankjes voor mij (F2 en Mistral..)
De verkoper vertelde bij aankomst tot grote schrik, dat er bij het schoonmaken een klein scheurtje was ontdekt, en heeft dat ter plekke gemaakt, ik moest het zelf alleen even afwerken, als alles uitgehard was.
Wel erg leerzaam, mocht ik ooit zelf wat moeten repareren natuurlijk.
Tijdens het afwerken, en LET hier goed OP want dit is een teer punt bij die Xantossen (en andere oudere F2's), zag ik dat de naad los had gelaten, richting de neus.
Dit heb ik gelukkig zeer goed en netjes kunnen repareren, maar let hier op bij aankoop voordat je het water op gaat!
Het water opgaan was de volgende stap, ik kon niet wachten.. en zat elke 5 minuten Windguru te checken.
Het waaide die dag niet erg hard, maar had ik niet langer geduld meer, ik gebruikte mijn oude 5.7 zeiltje.
Het werd mij al snel afgrijselijk duidelijk dat de Xantos mogelijk nog onstabieler was dan mijn Rocket, en een zeil ophalen of overstag gaan kon ik ook wel vergeten, vreemd gezien de 127 Liter, maar het zal ook wel aan de geringe breedte liggen.
Wat een wiebelig k@t ding.. is dit ooit board of the year geweest.. ?
Nu las ik al wel op dit fantastisch informatieve forum dat dit plankje je als herintreder niet echt werd aangeraden, of je moest wel erg veel doorzettings vermogen hebben...
Van nature vrij eigenwijs dacht ik dat zal wel meevallen.... maar goed, enig doorzettings vermogen moet je dus wel hebben.
Heb je dit, dan wordt dat beloond en komen we automatisch van de haat, naar de liefde verhouding.
Want.. ik stond versteld hoe licht dit plankje was, voor mijn gevoel niet zwaarder dan 2 dikbelegde boterhammen met kaas..
En toch maar eerst ander tuigage erbij gekocht, 6.5, later gevolgd door 7.5, en berust in het feit dat zeil ophalen en overstag gaan gewoon niet mogelijk was, dus als vervanging hiervoor andere technieken bij leren, en anders verkoop ik hem gewoon weer.
Maar... als het eenmaal aardig begint te woeien, ik schat vanaf zo'n 3.5 a 4 Beaufort, veranderd deze wiebelige tandenstoker in een ware raket.
Ik ben in mijn leven niet zo hard gegaan, moest echt even wennen aan de snelheid, je houdt veel moderne plankjes bij,
of gaat ze zelfs soms voorbij.
Voetbanden erg wennen, deze staan voor mijn gevoel (te) ver naar achteren, terwijl deze al in de voorste stand staan.
De voorste is na enig stoeien te pakken te krijgen, de achterste is vooralsnog een avontuur wat letterlijk alle kanten op kan gaan.
Had ik eerst een minderwaardigheids complex en zat mij te schamen met zo'n oud plankje tussen al het nieuwe flitsende spul, en probeerde ik zo onopvallend mogelijk op te gaan in de mensen surfmassa... wat denk je, er komen af en toe surfers naar mij toe met bewonderende blikken, zeggen ooit gedroomd te hebben van zo'n Xantos... ik voeld mij de 1e paar keer flink in de maling genomen natuurlijk, maar begin ze onderhand te geloven.
2 weken terug in een moment van onoplettendheid, een of andere free-styler deed vlak voor mijn neus een mega gaaf truukje, mijn mond viel open, en dit veel te lang, waardoor ik die windvlaag niet aan zag komen, en tjakka, de gevreesde katapult.... met als gevolg een kleine schade aan de neus...
Au.. dit deed zeer, ik kon helaas het kenteken niet lezen op het plankje van de Free-styler, anders had ik hem natuurlijk aansprakelijk gesteld..
Ik ben onderhand al bezig de boel te repareren, en begin er zelfs al veel handigheid en lol in te krijgen, en kijk nog net niet uit naar de volgende katapult.. (duh...)
Wennend aan al die voor mij nieuwe termen, zoals downhaul, loose leach, maar vooral op het woord "chop heb" ik dagen lopen zoeken.
(kippenpootjes, onthoofdingen?)
Het blijkt dat men hier gewoon de golfslag mee bedoelde.
Ik kan hierbij meedelen dat het moderne (90 cm brede) plankje van dochter wel een klappernoot cq trilplaat lijkt bij enige chop, en de Xantos hier veel beter mee omgaat.
Ik vrees dat ik geen afscheid meer ga nemen van de Xantos, al zag ik het met de 1e keer varen als miskoop van de eeuw.
Het gijpen gaat (nog) vaker niet dan wel, maar het is al een paar gelukt, wat ik eerst voor onmogelijk hield, doorzetten dus...
Als vergelijk met een "moderne" plankje van mijn dochter, formaat wadden-eiland, ja leuk en ja lekker stabiel, en ja ook niet echt traag, en ja beter gijpen...
Maar de Xantos lijkt mij een net iets grotere grijns op mijn gezicht te geven.
Zelfs het stompzinnig en oervervelend rakjes heen en weer varen is leuk.