Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

F2 Xantos

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Mich69
Deur-surfer
Deur-surfer

F2 Xantos

Bericht door Mich69 » vr aug 31, 2018 5:22 pm

Aloha allen, ik heb dit jaar eindelijk eens wat tijd op het water kunnen maken om als herintreder beter te kunnen worden dan destijd op mijn Dufour Wing keukendeur. Ik kan varen in de trapeze, planeren gaat steeds beter en het is me zelfs gelukt om op een old skool F2 Phoenix ingehaakt en in de voetbanden te planeren. Ik merk dat als het lekker begint te waaien vanaf een knoop of 14, ik moeite heb met de golfen / chop. Ik vaar op de Westeinder plas en Brouwersdam. Zolang ik vaar niets aan de hand, bij overstag en gijpen wordt het behoorlijk wiebelig en instabiel. Ik val er dan vaak in en omdat het niet kan waterstarten raak ik dan snel uitgeput door het optrekken van het zeil en het weer wegkomen. Als het water vlak is heb ik dat probleem niet overigens. Maar vlak water en +12 knopen is zeldzaam waar ik kom.
Zal ongetwijveld een kwestie van veel tijd op het water zijn om beter te worden maar dat heb ik helaas niet zo. Bij Brouwersdam heb ik laatst op een Tabou Rocket 145 gevaren en dat ging als de brandweer, maar ook hier bij hardere wind (boven 15 knopen met een North 6.2) werd het me met de bijzondere verrichtingen te wiebelig. Veel vallen en opstaan maar eenmaal in de trapeze zo snel in planee dat ik niet de voetbanden wist te vinden. Paar keer behoorlijk er af gekatapult. Met een big smile, dat dan weer wel.
Op de club hebben we een Fanatic Gecko van 133 liter maar dat is voor mij echt nog een maatje te groot (of te klein net hoe je het bekijkt) om lekker mee overweg te kunnen. Het gaat wel maar het is hard werken om mijn balans te houden. Mijn conclusie is dat ik wat meer stevigheid onder mijn voeten nodig heb. ik wil heel graag op zo'n blits bordje maar ik ben er gewoon nog niet aan toe. Op een Kona kan ik goed terecht met kleine en wat grotere zeilen (max 8.2 ooit gevaren, best okay maar dat zeil optrekken als het aan lij ligt is best wel pittig). Ik weeg 72kilo, denk ik 8)
The F2 Phoenix (188 liter) is echt een fijn plankje, elk zuchtje wind wordt omgezet in snelheid en zonder dat je er erg in hebt ben je aan het planeren. Wel wat smal.

Ik ben op zoek naar iets soortgelijks, dacht zelf aan de F2 Xantos 300 als ideaal eerste eigen bord.
Ik heb me een beetje in de Xantos lijn verdiept en even een overzichtje gemaakt van de meest gangbare typen. Het zijn er nogal wat :+

Mocht je aanvullende Xantos informatie hebben laat graag even weten, ik weet dat er van bepaalde typen ook luxere versies zijn gemaakt van lichter materiaal. Zou leuk zijn om dat inzichtelijk te krijgen.
Als iemand een Xantos 300 weet (meest breed en veel volume) dan hou ik me van harte aanbevolen.

Tips voor een ander bord (in dezelfde prijs klasse) zijn ook welkom! ik vind een AHD Diamond 77 ook wel wat, maar die oude AHD's zijn niet bepaalt hufterproof als ik het zo lees en zie op MP. ik wil gewoon lekker varen en planeren bij licht weer tot een knoop of 20 max.

Groet, Mich

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Re: F2 Xantos

Bericht door eckerdt » vr aug 31, 2018 7:47 pm

Leuk om te lezen en mooie research gedaan naar de Xantod. Als wiebeligheid bij 'bijzondere' verrichtingen het probleem is, los je dat denk niet op met een Xantos 300 (mocht je die überhaupt nog op de kop kunnen tikken). Je bent een lichtgewicht en als zowel de F2 Phoenix als de Tabou Rocket problemen geven dan lijkt het me sterk dat het aan het materiaal ligt. Enige betere alternatief zou mss een board zijn van rond 2000 - 2004 zoals bijvoorbeeld de Bic Techno of Fanatic E-ray of idd die AHD diamond. Deze zijn wat langer (2.70 - 2.80 m.) dan moderne boards terwijl deze wel al een breedte rond de 70 cm. hebben. Dat vaart wat steviger. Maar goed, denk dat wat meer aandacht aan je techniek kunt besteden. Goedkoper en gaat sneller 😊

Goya
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: GA Cosmix/Matrix & Tabou Rocket

Bericht door Goya » vr aug 31, 2018 10:56 pm

Ik sluit me aan bij de bic techno (of de stevige broer de core). En dan uitkijken naar de 293. Sterk in de chop, geschikt voor licht weer (mede door zwaard) en je kan er van beginner tot winner op varen. Aldus het motto.

Overigens heb ik zelf een bic core 293, rocket 145 en een drops 112. Spreek dus uit ervaring.

Mich69
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Mich69 » vr aug 31, 2018 11:42 pm

Bedankt mannen! Ja ik weet zeker dat het aan mij ligt en niet aan het materiaal. Ik kan hooguit een paar uurtjes per week surfen, dus echt snel beter wordt ik niet. Duurt toch allemaal wat langer, mijn dochter surft inmiddels rondjes om me heen, die pakt het veel sneller op. Ik heb ook naar de BIC Techno's en de 293 gekeken, dat lijkt me idd ook wel wat. Dacht ook nog aan de Techno 148 liter maar als ik sta te wiebelen op een 145 Rocket dan zal de Techno 148 weinig verschil maken denk ik? Wat is nou het wezenlijke verschil tussen je 293 en je 145 rocket Goya? Waar heb je meer aan als het 12 knopen waait?
De Techno 148 valt nu wel voor een mooie prijs aan te schaffen trouwens. Die One Designs zijn behoorlijk aan de prijs en tweedehands worden ze haast niet aangeboden. Vandaar ook dat ik wat naar old skool boards heb gekeken, plus dat de Phoenix echt heel leuk vaart. Ik ga me eens verdiepen in de E/X-ray. Ik moet denk ik iets hebben van idd minimaal 70 breed en wat langer dan 250. Op papier ziet zo'n Techno 148 er dan okay uit. Maar laat ik niet eigenwijs zijn en pas eerst iets kopen als ik er op gevaren heb. Wordt vervolgd! :)

WvH72
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door WvH72 » za sep 01, 2018 8:27 am

Interessant, ik heb onlangs een Xantos 310 type 1 gekocht. 310 x 61 met een volume van 143 liter. Ik volg. Kan er nog niets zinnigs over zeggen.

Silkai
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Silkai » za sep 01, 2018 9:59 am

Leuk overzicht.
Ik heb recent een 300/68/159 gekocht. Eigenlijk zocht ik nog een iets bredere plank met iets minder volume. Maar ik heb deze kunnen kopen i.c.m. complete tuigage (6.1m) voor 200 euro wat ik wel een mooie deal vond. Ook heb ik bewust een wat oudere/goedkopere plank gekocht zodat het wat minder pijn doet als deze beschadigd raakt. En dat is al gelukt ;( bij een katapult is de neus beschadigd, maar droevig was ik niet, diezelfde dag de plank voor het eerst laten planeren :D

Mich69
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Mich69 » za sep 01, 2018 10:49 am

Dat is ook precies de reden waarom ik een wat oudere minder dure set wil! Dan is het allemaal niet zo vreselijk erg als er een barstje in de plank komt of een scheurtje in het zeil. Maar je moet er vreselijk snel bij zijn, ook die oude planken met wat meer volume gaan als warme broodjes op Marktplaats.

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie Xantos ervaringen! Is bijvoorbeeld de toch wat tegenwoordig minder brede shape nou echt heel erg een handicap? Zolang ik planeren kan neem ik op de koop toe dat ik er af en toe wel eens af lig bij een gijpje of een overstagje 😀

WvH72
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door WvH72 » za sep 01, 2018 6:07 pm

Precies waarom ik ook zo'n plank heb gekocht. Toevallig afgelopen week ook een Fanatic falcon gekocht met een gaastra zeil. Falcon had wat schade. Die is inmiddels gerepareerd maar ik moet nog zien of ik er mee overweg kan. Dat ding is super licht maar ook evenzo kwetsbaar... Met 72 cm wel lekker breed. 96 liter is ook niks te veel.

Goya
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: GA Cosmix/Matrix & Tabou Rocket

Bericht door Goya » zo sep 02, 2018 12:58 am

Tja wat moet ik zeggen. De rocket is fijner als je wat verder bent. Met mijn 90kg kan ik rustig overstag ed. Maar toen ik als herintreder het weer oppakte was de core heerlijk om het gevoel weer te krijgen.

Mich69
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Mich69 » zo sep 02, 2018 11:35 pm

En het oefenen met gijpen en in de voetbanden komen of gewoon lekker varen zonder perse te planeren, welke plank zou je daarvoor nemen?

WvH72
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door WvH72 » ma sep 03, 2018 7:37 pm

Na mijn reality check gisteren weet ik wel dat ik toch wel graag iets meer stabiliteit heb dan ik op de 310 heb. Zolang er gang in zit gaat het wel. Stil liggend is de stabiliteit ver te zoeken.

Mich69
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Mich69 » ma sep 03, 2018 10:41 pm

Dat klinkt herkenbaar. De Xantos is een snel plankje voor zijn doen dat komt met name ook door de lengte en de beperkte breedte. 62 centimeter breed is tegenwoordig niet echt je van het meer als ik de meer doorgewinterde ervaren jongens en meisjes mag geloven. en waarschijnlijk heb je dezelfde uitdaging als ik dat als je gaat gijpen of overstag gaat dat het te langzaam gebeurd waardoor je bijna stil ligt en dan dus gaat wiebelen. Dat zal ongetwijfeld beter worden als je veel oefent daar moet je natuurlijk echter wel de tijd voor hebben. Ik hoor van veel mensen dat het daarom beter is om dan toch maar op een wat breder bord te beginnen zodat het allemaal nog wel plezierig blijft en je in principe veel sneller dingen kunt leren. Dé huidige beginners Freeride boards zijn allemaal minimaal 80 centimeter breed. Dat scheelt behoorlijk met de oldskool Xantos planken. Daar staat dan weer tegenover dat de smalle lange Oude Plank heel makkelijk in planee komt. 😁
Misschien dat ik toch voor de diepte investering ga en voor een BIC Techno 160D ga kijken. Genoeg volume om alles goed te oefenen en 82 centimeter breed. Ik verwacht dat als dat begint te vervelen je toe bent aan een kleiner bord. Ik hoop binnenkort eens te kunnen proefvaren op de club op een 145 en 160 liter ter vergelijking. Wordt vervolgd! 😎

Wier(d)Fin
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Wier(d)Fin » wo sep 19, 2018 11:21 am

Aanvullende informatie over de Xantos.... mijn 2 centjes..

Ik kan je vanuit mijn oogpunt, als "herintreder" afgelopen zomer wel wat indrukken geven over een Xantos 295/127 liter.

Om te beginnen heb ik een haat liefde verhouding met dit ding.
We beginnen met het haat verhaal.. :nocheer:

De eerste herintreed surfmeters werden halverwege deze zomer gevaren op mijn antieke Windsurfer Rocket99 die nog in de schuur lag.
Ooit gekocht, nadat ik mijn Bic Show had verkocht (SPIJT !, ik was vergroeid met dit ding..)

Ik was vergeten dat je met de Rocket niet normaal overstag kon gaan, of het zeil kon optrekken, maar dit kan natuurlijk aan mijn gewicht toename liggen, ik heb er na aankoop 1x op gesurft en toen gelaten voor wat het was.

Dan wordt je wakker, met het vreemde idee, niet wetende waar het vandaan komt, met : ik wil windsurfen.. :z

Dan ga je lezen op dit forum, op voorhand weet je dat dit je natuurlijk geld gaat kosten. :devil:

Dan lees je over de nieuwere kwetsbare plankjes, die de stevigheid van een eierschaal hebben, ik dacht eerst dat zal wel meevallen...
Niet dus, mijn Rocket kun je bij wijze van spreken met een touwtje achter de auto hangen en naar je surfstek rijden, je zou nog gewoon kunnen surfen daarna. :wink:

Toch wilde ik een wat nieuwere plank dan de Rocket, een waar ik nog wel op zou kunnen blijven drijven en desgewenst overstag kon gaan,
en het zeil ophalen.
Gewoon even wat zekerheid dat mocht de wind wegvallen dat ik nog gewoon thuiskom, en ook leek het mij leuker om het water te verkennen, dan alleen maar stompzinnig en oervervelend rakjes heen en weer te varen.

Mijn gewicht, toen 95 KG, en de rekensom hier wel eens gepresenteerd leerde mij dat het dan een plank van minimaal 115 Liter moest worden.
Inmiddels is er ongeveer 10 KG van dat gewicht af, maar dat terzijde..

Al lezende hier, las je lovende woorden over de Xantos, wel een wat ouder plankje maar de cultuurschok qua jaren in vergelijking met een splinternieuwe zou wat kleiner zijn voor mij, een Xantos zou het dus worden.
Ook met het oog op "weer even inkomen" en bijbehorende ongecontrolleerde crashes zouden eventuele beschadigingen mij ook minder pijn doen.

Ik liep tegen het type 1 aan, de aller eerste, en moest erg wennen aan de Barbie & Ken kleuren... :sick:
Maar niet zeuren ik had een F2 plankje, en vroeger waren dat de droomplankjes voor mij (F2 en Mistral..)
De verkoper vertelde bij aankomst tot grote schrik, dat er bij het schoonmaken een klein scheurtje was ontdekt, en heeft dat ter plekke gemaakt, ik moest het zelf alleen even afwerken, als alles uitgehard was.

Wel erg leerzaam, mocht ik ooit zelf wat moeten repareren natuurlijk.
Tijdens het afwerken, en LET hier goed OP want dit is een teer punt bij die Xantossen (en andere oudere F2's), zag ik dat de naad los had gelaten, richting de neus.
Dit heb ik gelukkig zeer goed en netjes kunnen repareren, maar let hier op bij aankoop voordat je het water op gaat!

Het water opgaan was de volgende stap, ik kon niet wachten.. en zat elke 5 minuten Windguru te checken.
Het waaide die dag niet erg hard, maar had ik niet langer geduld meer, ik gebruikte mijn oude 5.7 zeiltje.
Het werd mij al snel afgrijselijk duidelijk dat de Xantos mogelijk nog onstabieler was dan mijn Rocket, en een zeil ophalen of overstag gaan kon ik ook wel vergeten, vreemd gezien de 127 Liter, maar het zal ook wel aan de geringe breedte liggen.
Wat een wiebelig k@t ding.. is dit ooit board of the year geweest.. ? :lol:

Nu las ik al wel op dit fantastisch informatieve forum dat dit plankje je als herintreder niet echt werd aangeraden, of je moest wel erg veel doorzettings vermogen hebben...

Van nature vrij eigenwijs dacht ik dat zal wel meevallen.... maar goed, enig doorzettings vermogen moet je dus wel hebben.
Heb je dit, dan wordt dat beloond en komen we automatisch van de haat, naar de liefde verhouding. :cheer:

Want.. ik stond versteld hoe licht dit plankje was, voor mijn gevoel niet zwaarder dan 2 dikbelegde boterhammen met kaas..

En toch maar eerst ander tuigage erbij gekocht, 6.5, later gevolgd door 7.5, en berust in het feit dat zeil ophalen en overstag gaan gewoon niet mogelijk was, dus als vervanging hiervoor andere technieken bij leren, en anders verkoop ik hem gewoon weer.

Maar... als het eenmaal aardig begint te woeien, ik schat vanaf zo'n 3.5 a 4 Beaufort, veranderd deze wiebelige tandenstoker in een ware raket.
Ik ben in mijn leven niet zo hard gegaan, moest echt even wennen aan de snelheid, je houdt veel moderne plankjes bij,
of gaat ze zelfs soms voorbij.

Voetbanden erg wennen, deze staan voor mijn gevoel (te) ver naar achteren, terwijl deze al in de voorste stand staan.
De voorste is na enig stoeien te pakken te krijgen, de achterste is vooralsnog een avontuur wat letterlijk alle kanten op kan gaan. :shifty:

Had ik eerst een minderwaardigheids complex en zat mij te schamen met zo'n oud plankje tussen al het nieuwe flitsende spul, en probeerde ik zo onopvallend mogelijk op te gaan in de mensen surfmassa... wat denk je, er komen af en toe surfers naar mij toe met bewonderende blikken, zeggen ooit gedroomd te hebben van zo'n Xantos... ik voeld mij de 1e paar keer flink in de maling genomen natuurlijk, maar begin ze onderhand te geloven.

2 weken terug in een moment van onoplettendheid, een of andere free-styler deed vlak voor mijn neus een mega gaaf truukje, mijn mond viel open, en dit veel te lang, waardoor ik die windvlaag niet aan zag komen, en tjakka, de gevreesde katapult.... met als gevolg een kleine schade aan de neus...
Au.. dit deed zeer, ik kon helaas het kenteken niet lezen op het plankje van de Free-styler, anders had ik hem natuurlijk aansprakelijk gesteld.. :angel:

Ik ben onderhand al bezig de boel te repareren, en begin er zelfs al veel handigheid en lol in te krijgen, en kijk nog net niet uit naar de volgende katapult.. (duh...)

Wennend aan al die voor mij nieuwe termen, zoals downhaul, loose leach, maar vooral op het woord "chop heb" ik dagen lopen zoeken.
(kippenpootjes, onthoofdingen?)
Het blijkt dat men hier gewoon de golfslag mee bedoelde.
Ik kan hierbij meedelen dat het moderne (90 cm brede) plankje van dochter wel een klappernoot cq trilplaat lijkt bij enige chop, en de Xantos hier veel beter mee omgaat. :thumbup:

Ik vrees dat ik geen afscheid meer ga nemen van de Xantos, al zag ik het met de 1e keer varen als miskoop van de eeuw.
Het gijpen gaat (nog) vaker niet dan wel, maar het is al een paar gelukt, wat ik eerst voor onmogelijk hield, doorzetten dus...

Als vergelijk met een "moderne" plankje van mijn dochter, formaat wadden-eiland, ja leuk en ja lekker stabiel, en ja ook niet echt traag, en ja beter gijpen...

Maar de Xantos lijkt mij een net iets grotere grijns op mijn gezicht te geven.
Zelfs het stompzinnig en oervervelend rakjes heen en weer varen is leuk. :thumbup:

Mich69
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Mich69 » vr sep 21, 2018 10:39 am

Wat een dijk van een Xantos review! Knap dat je door de zure appel heen bent. Het is niet voor niets dat men vroeger 127 liter als semi sinker beschouwde.
Ik heb dan zelf geen Xantos maar vaar wel eens op de Phoenix van een club lid, zo'n ding snijdt echt door de chop met die lengte en breedte.
Ruime wind of voor de wind vind ik wel lastig dan met die breedte als er serieuze golfjes zijn, wiebel wiebel plons zeg maar.
We hebben ook een moderne Viper op de club maar de Phoenix is in no time in planee, daar kan de Viper niet aan tippen!
Dat maakt dat oude "tuig" allemaal zo leuk en betaalbaar! :+

Wibotimo
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Wibotimo » wo okt 10, 2018 11:37 pm

leuk verhaal Wier :). ik werd 6 weken terug ook wakker... na 25 jaar moet ik weer surfen! En wat een toeval, een vriend van mij had hetzelfde gevoel!

De Vinta 325 van 18 kg! afgestoft => beschadigde vinkast door de zandbanken bij Makkum/Workum begin 1990. alleen nog te gebruiken als aandenken. De Mistral Screamer 277 -103 liter - spinnennesten verwijderd. nog als nieuw - draagt die mij nog? Zeilen nog geen monofilm, wel met latten, 3 masten van glasvezel waarvan 1 gebroken en 1 schilferend, gieken zonder snelkoppelingen, schoenen vergaan, surfpak een maatje te klein (er is toch bijna 10 kg spiermassa (hum) bijgekomen). nog een prima zittrapeze. tsja wat doe je dan..

Ik was geen prof, waterstart, voetbanden, trapeze, planeren dat was standaard. Liefst windkracht 5 tm 7 (knopen had je destijds aan je jas) geen katapulten tenzij zandbanken. Liever ook niet continu waterstart vanuit diep water - erg vermoeiend. Gijpen lukte zo'n 50% en ik had een hekel aan hoogte verliezen en daarom liever overstag met eenzelfde slagingskans. Het blijkt nu dat ik een freerider was. lol.

Waarom destijds ook al weer gestopt na 10 jaar veel lol hebben gehad? Oh ja, alles op de auto, naar IJsselmeer rijden, optuigen, en dan onvoldoende wind :/ ander zeil erop en dan rond 17:00 afnemende wind.. en dat zo'n 5x achter elkaar... en dan ook nog mast breken. lekker bezig maar geen voldoening. En dan na de studie aan het werk en al die andere dingen doen die ook leuk zijn.

Besluit nu was snel: gewoon old school planken met nieuwe tuigage. En zeilen met een breder inzetbereik. en me verdiepen in de laatste stand van zaken. En hopen dat het echt weer veel glimlachen wordt met de kont door het water scheren.

De laatste weken rondgekeken en de F2 Xantos 295 (133 liter) en de F2 285 (118 liter) op de kop getikt voor wat makkelijker herintreden. moderne zeilen zonder cambers in goede deals gekocht (Vandal Venture 2016 6.4 - Gaastra Matrix 2018 5.7 - Vandal Enemy 2014 4.7 - K2 Kult 2017 - 4.7 - later mogelijk nog aan te vullen met 7,5 speed, 2x SDM carbonmast 40%, verlenger, baseplate en 2x snelsluitgieken. Afgelopen weken geoefend met optuigen - jemig dat is wel wat anders dan vroeger.. wat een kracht moet er op de 'downhaul'.

Afgelopen weekend zou het gebeuren. maar de windverwachting nam af en af.. Nu de herfstvakantie in met lekker wat windkracht 4 - 6. Mijn ervaringen met de beide F2 Xantos zal ik hier delen, ook in combi met wind, zeil en mijn gewicht.

twalis
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: ouwe zooi, gestopt met windsurfen in Nl

Bericht door twalis » do okt 18, 2018 11:25 am

Ik heb de Xantos 295 CSE 133liter gehad (de gele versie), mijn beste plank ooit! (Xantos in actie op strand Nulde ------------------------------>
Fantastisch board: planeert snel aan, snijdt door chop als een warm mes door boter, super snel waarbij ik als piloot de beperkende factor was.
Lengte loopt, heerlijk rank en niet zo belachelijk kort als de modernere boards waarbij een teentje te veel naar voren de duikmodus activeert.

Nadelen: enorm kwetsbaar, vooral op de naden, onder de voetbanden werd het dek na verloop van tijd zacht.
Maximale zeilgrootte zal zo'n 7.5 meter zijn, de meeste vaaruren heb ik gemaakt met 7.0 en 7.5m2.
Ik heb een 9.0m2 V8 geprobeerd maar die was veel te groot, dit kwam ook omdat er geen grotere powerbox vinnen beschikbaar waren.

Helaas viel het board bijna uit elkaar en heb deze ingeruild voor een nieuwere, zwaardere Xantos 295 133liter (de blauw/witte versie.)
Deze viel mij enorm tegen: breder, zwaarder en lomper, traag, planeerde slecht aan en was niet zo speels als de gele versie.
Dat was fout nummer 1!

Fout nummer 2: de blauwe Xantos ingeruild voor een Isonic 135.
Kreeg dat board niet op snelheid, enorme planeerdrempel die door actief te varen kon worden overwonnen, te breed en te kort waardoor constant het gevaar van de duikmodus bestond, eenmaal op snelheid was het een F1 plank.

Uiteindelijk uitgekomen op een Starboard Futura 135 liter, het is geen Xantos maar ben erg tevreden met mijn Futura.

Plaats reactie